PIKAINEN : tulpan johdoista ja tulpanhatuista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

PIKAINEN : tulpan johdoista ja tulpanhatuista

Viesti Kirjoittaja epk »

eli eli, auto ~88 vm , kaasari bensa, 4pyttyinen. Ihan noku vehje, ei mikään kisainen :lol:


pitäisi uusia tulpanjohdot ja tulpanhatut.


kysymys on et olikos niillä materiaaleilla jotain eroa, muistaakseni silikoni johdot oli pahasta? , vai oliko hyvästä?


entä hatut, keraamiset vai kumppaa?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Osta vaan hyvät johdot (Bosch, Bremi tms) äläkä mieti niin paljoa... :wink:
Sen verran mainitsisin, että Veho myö johtoa metritavarana jolloin joutuu itse askartelemaan päät paikoilleen. Hintaa on silti pirusti. KL myy Bremin valmista johtosarjaa halvemmalla. Mersun tulpanjohdoissa tulee olla myös vastus, joten ihan joku bilteman yleisjohto ei sovi. :!:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Joo-o. Tilasin juuri VEHO:lta puolanjohdon. Sama ruikutus; ei Suomessa harrasteta valmiita johtoja. Käskin tilata Saksasta alkuperäisen. Tuli. Maksoi 28,40 ja päissä luki BREMI. Oli kuitenkin MB;n merkki ja varaosanumero täsmäsi. Alkuperäisosan tekee alihankantana siis BREMI made in Germany! :shock:
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

korjaus edelliseen

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Johdossa lukee (nyt kädessäni) BERU ja MB;n numero 000 159 29 42. :lol:
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Justiinsa. Beru on se "kolmas B" Boschin ja Bremin lisäksi. AInakin Berun hehkutulpat ovat kuuleman mukaan ihan kelpo tavaraa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: PIKAINEN : tulpan johdoista ja tulpanhatuista

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:eli eli, auto ~88 vm , kaasari bensa, 4pyttyinen. Ihan noku vehje, ei mikään kisainen :lol:


pitäisi uusia tulpanjohdot ja tulpanhatut.


kysymys on et olikos niillä materiaaleilla jotain eroa, muistaakseni silikoni johdot oli pahasta? , vai oliko hyvästä?


entä hatut, keraamiset vai kumppaa?
Veljen 230E:ssä on Bilteman tulpanjohdot.... Arvaa meinasko alkaa itkettämään kun nähtiin ne. Silti toimii hienosti eikä rykise eikä notku saatika lähde huonosti käyntiin...Koimme ihmetyksen suuren, kuin itämään tietäjät aikoinaan. Johdoissa lukee silicone
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

justiinsa, eli alkuperäiset on aina parhaat,

lähinnä hain sitä että mitkä oli pahasta, silikonit ja tulpan hatut minkälaiset.
orhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 22.01.2004 20:40
Paikkakunta: Lehtimäki / kauhajoki

Viesti Kirjoittaja orhi »

Moi! Minulla oli mesessä sellaiset alumiiniset tulpan hatut ja niihin tuli sellainen vika että rupesi lyömään kipinää kumihatun ja häiriön poistajan välillä.Kiihdyttäessä kun kipinä on voimakkaimmillaan alkoi armoton nykiminen.Kannattaa ottaa hatut pois jos on tuollainen vika(näkyy kumissa palaneet reijjät) ilmenee :D autosähkön mukaan myös joissain ooppeleissa ja volvoissa(alkuperäiset johdot).
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ne alkuperäiset johdot ovat tosiaan metritavaraa ja todella V###umaiset tehdä ne päät.
Hyvin epävarma lopputulos ja hintaa herkästi 100€/sarja
Kyllä ne laadukkaammat tarvike johdot kestää sen 10v. ja eikös se riitäkin.
Hinta on varmaan lähempänä 100mk kuin 100€.
Joku mersupurkaamo??
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Itse en kyllä lähtisi vaihtamaan alkuperäisiä tulpanjohtoja ollenkaan. Ovat nimittäin suorat kuparijohdot ilman minkäänlista vastusta. Ainostaan tulpanhatuissa on vastus, eli pelkkä hattujen vaihtaminen riittää, jos itse johto on kunnossa. Kyllähän niitä kaikenlaisia virityksiä näkee, mutta miksi vaihtaa kaikki johdot joihinkin Piltemoihin, kun kerran yleensä vika on yhdessä hatussa, paitsi jos hattua on yritetty repiä johdosta irti, ja se johdon päässä oleva "ruuvi" on irronnut. Tosin silloinkin riittää sen uusiminen.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

MikaH kirjoitti: Ainostaan tulpanhatuissa on vastus
Miten toi oikeen ilmenenee? Saako siis varaosa/tarvikepiuhoja oikealla vastuksella?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä tarvikepiuhoistakin löytyy vastuksia...
Monissa autoissa se vastus on laitettukin tulppaan.
Siksi monet johdot ovat ns.suoria
Joku mersupurkaamo??
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

MikaH kirjoitti:Itse en kyllä lähtisi vaihtamaan alkuperäisiä tulpanjohtoja ollenkaan. Ovat nimittäin suorat kuparijohdot ilman minkäänlista vastusta. Ainostaan tulpanhatuissa on vastus, eli pelkkä hattujen vaihtaminen riittää, jos itse johto on kunnossa. Kyllähän niitä kaikenlaisia virityksiä näkee, mutta miksi vaihtaa kaikki johdot joihinkin Piltemoihin, kun kerran yleensä vika on yhdessä hatussa, paitsi jos hattua on yritetty repiä johdosta irti, ja se johdon päässä oleva "ruuvi" on irronnut. Tosin silloinkin riittää sen uusiminen.
Jeps..tämä vastusasia on hieman mietityttäny mua...on aika harvassa kun olen nähny noita vastusjohtoja mersuissa.itselläni ei yhdessäkäänaiemmassakaan bensa mallissa.´tallissa on kolme 110 konetta ja kaikissa on ihan normaalit johdot,mutta aika kookkaat häikkärit.
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Kävin ostamassa Motonetistä täydellisen tulpanjohtosarjan tuohon omaan kutvoseeni. Arvelin, notta minkämoista lakua sieltä saa, kun hinta oli n.30€ :shock: halvempi kuin kl:ssä. Yllätys suuri, kun sain paketin käsiini: Bremi:n johdothan ne siinä köllötteli pussukassa ja oli vielä puolanjohtokin mukana. Vanhat oli muuten Beru-merkkiset. Siis KL-ssä 100€, motonet 73.5€.
W209 240CLK -04
S204 220CDI -11
Exät MB:t:
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Lyhyehkö oppimäärä eri johtotyypeistä

http://www.beru.com/english/produkte/kabel.php
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

m102 mottiin laitoin kasikoneeseen tarkoitetut vastuksettomat Summit racing "universal" piuhat, tulpan pää on johdossa kiinni ja virranjakajan päät pitää itse liittää, samalla voi lyhentää piuhat sopivaksi, sarjan mukana tulee pihdit tätä varten, eikä maksa kuin n. 35taalaa ja johtoja tulee 9kpl, näistä riittää kahteen 4syl. autoon ja piuhaa jää yli vaikka ruohonleikkuriin.
Liittimiä tulee enemmän kuin kuvassa.
Nyt olen ajanut reilun 5000km ja ei mitää ongelmia, mylly pyörii ehkä vähän siistimmin.
Kuva
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Sytkä piuhat

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Silicon eristeiset johdot on hyvät. Ne ei kovetu.
Niiden johtava materiaali on jonkinlaista "hiilikuitua"
jossa on vastus itsessään (normaalisti 15Kohm)
Vastuksen määrä lukee monesti johtimen eristeessä.
Vastuksenhan voi mitata halppis yleismittarilla. :shock:
Sillä näkee yleensä hyvin vialliset johdot.

Se että onko johtimen päässä häiriön poistaja peltikuoria on ainakin
minun mielestä ihan sama.

Johtimia ostettaessa kannattaa huomioida että päitä on kahta eri mallia.
Toisessa mallissa pitää tulppien päihin sekä jakajan kanteen ruuvata sovite nappulat, mitkä tuleekin tulppien mukana. Toisessa mallissa näitä sovittimia ei tarvita vaan johtimet kiinnittyy suoraan tulpan / kannen kierrenastoihin.
Elikä jos ostat johdot jotka vaatii sovitinholkit, niin joudut hamstraamaan jostain ylimääräsiä nappuloita jakajan kannen nastoihinkin. Jollei ole jo...

Sytytys johtimia ei saa vetää johtimesta tai hiilikuitujohdin voi katketa eristeen sisältä jolloin eriste venyy ja katkos kohtaan jää niin pitkä väli ettei kipinä hyppää... :wink:
Jos hattu on tiukassa niin laita räsyn pala pihdin leukojen ja hatun väliin, purista ja nosta.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Vastaa Viestiin