asd taas kerran.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

asd taas kerran.

Viesti Kirjoittaja eropappa »

Miten on, haittaako katsastuskonttorilla jos ASD ei toimi ja valo killottaa mittaristossa?
Loppuuko valon palaminen jos poistaa koko boksin paikoiltaan l. repii irti? Tällöin ei vissiin katsastusmieskään tiedä asiasta?

En kaipaa koko ASD:tä, tekee ajamisesta hankalampaa!
TEA124
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei niitä kiinnosta.

Releen irroittamalla valo sammuu.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kaksijakoinen juttu. Periaatteessa kaikkien ajamiseen liittyvien himmeleiden, jotka autossa ensikatsastuksessa ovat olleet, tulisi toimia. Toisaalta ASD-perä ei ole mitenkään pakollinen katsastusvaruste. Mutta eivätpä ole ABS-jarrrut myöskään, mutta jos eivät pelaa, niin punakynää tuloo :shock:
Kaipa näitä ASD:n kaltasia rajatapauksia tulkitaan aika väljästi ukosta ja asemasta riippuen.
Vaan jos nyppää ASD-valon pois toiminnasta, niin eipä niitä tosiaan asia kiinnostane sen enempää. Tuskinpa inssi lähtee kokeilemaan, notta jääkö persiistä kaksi vanaa....
ASD:n hyödyllisyydestä olen kylläkin eri mieltä - se on oiva laite monessa saumassa ja tekee lossista hyvän talvietenijän, enkä oikein keksi, miten se voisi ajamista haitata.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, samaa mieltä, kaksi ASD:llä varustettua mersua omistaneena täytyy todeta että erinomainen varuste, en enää huolisi mersua ilman sitä.

Kannattaa laittaa kuntoon, todennäköisesti vika korjaantuu vikamuistin nollaamisella, ASD:llä on tapana saada virheilmoitus jarruvalon katkaisijasta. Veholla nollaavat puoli-ilmaiseksi.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tuli tuosta mieleeni, en ainakaan tähän hätään muista että voiko esim. 124:ssä itse nollata tuon muistin...? Tai oletteko niin tehneet?
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

raul kirjoitti:Tuli tuosta mieleeni, en ainakaan tähän hätään muista että voiko esim. 124:ssä itse nollata tuon muistin...? Tai oletteko niin tehneet?
Voi nollata itse. Esimerkiksi ottaa ohjainlaitteen irti ja laittaa takaisin... Se nollaantuu sillä.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kiitos vastauksista!

Viesti Kirjoittaja eropappa »

Mukava saada tietoa. Voi olla että olette oikeassa ASD:n tarpeellisuuden
suhteen. On vain ottanut päähän kun se ei ole toiminut. Akun vaihdon
yhteydessä se pelasi 5 minuuttia.

Olen kyllä kokeillut myös boksin irroitta-
mista ja takaisin laittamista. Ei tepsinyt kuin yhden kiihdytyksen ajaksi.
Jos se on sitä nollaamista, niin mikä sitten avuksi?

Jarrupolkimen ja palaneen valon merkkivalon välillä on tosiaan jotain yhteistä menossa, sillä merkkivalo sammuu jarrua painettaessa usein.

toivottavasti ei tule kalliiksi..

kiitos kaikille.
TEA124
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Kaapo kirjoitti:Kaksijakoinen juttu. Periaatteessa kaikkien ajamiseen liittyvien himmeleiden, jotka autossa ensikatsastuksessa ovat olleet, tulisi toimia. Toisaalta ASD-perä ei ole mitenkään pakollinen katsastusvaruste. Mutta eivätpä ole ABS-jarrrut myöskään, mutta jos eivät pelaa, niin punakynää tuloo :shock:
Kyse on siitä, minkälaisilla vakiovarusteilla auto on tyyppihyväksytty. Jos on olemassa Suomen tai euro-tyyppihyväksyntä myös ei-ASD/ABS/Airbag tms. mallille, voi kyseisen varusteen poistaa, kunhan muuttaa myös muun tekniikan vastaamaan tätä "perusmallia".

Tästä syytä uusista kolariautoista ei saa jättää turvatyynyä pois, vaikka vanhoista autoista saa. Vanhoissa kun airbag on lisävaruste. En tosin usko, että vaikka ASD olisi tyyppihyväksyntävaruste, katsastusinssi lähtisi testailemaan sen toimintaa... :D

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

Tuli Tässä mieleen kun omassa mersussani on mittaristossa toi ASD valo ja se syttyy kun virrat laittaa päälle, että onko kyseessä se että se on epäkunnossa koska autossa ei sitä ole, en ole kyllä tarkemmin tutkinut, tai sitten se valo on siinä valmiina jos siihen olisi halunnut lisä varusteena ASD:n joskus 20v sitten tehtaalta. Mutta valo on ainakin toimiva no ei sekään muuten pala kun käynnistyksen yhteydessä.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Juho R kirjoitti:Tai sitten se valo on siinä valmiina jos siihen olisi halunnut lisävarusteena ASD:n joskus 20v sitten tehtaalta.
Kyllä se ASD valo on vain sellaisissa, missa ASD on.
230 C 1978
Avatar
Juho R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 15.10.2003 20:42
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Juho R »

mistä löytyy ASD boksi jos vielä sen löydän niin pakkohan se olis kuntoon saatava.
Auto oli M-B 200D W124. vm93
Ja M-B 200D W123. vm79
Ex: M-B 190B 2.0 W201. vm86.
--Niillä tehään mitä on--
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Juho R kirjoitti:mistä löytyy ASD boksi jos vielä sen löydän niin pakkohan se olis kuntoon saatava.
Akun etupuolella iskarin yläpään juuressa mustan muovikotelon alla.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Mitkä ne ASD yleisimmät vika paikat ovat Olen itse ymmärtänyt että jarruvalokytkin ja ASD rele voi olla rikki mutta eikös sille ole jossain sulake??? mistäs se löytyy eilen etin tuosta omasta 190D mutta en hoksannut kun siinäkin palaa asd valo ja kolmio ei muuta kuin vilahtaa käynnistyksen yhteydessä... ja tuntuu olevan aika monella pientä vikaa näissä systeemeissä...
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

petska kirjoitti:Mitkä ne ASD yleisimmät vika paikat ovat Olen itse ymmärtänyt että jarruvalokytkin ja ASD rele voi olla rikki mutta eikös sille ole jossain sulake??? mistäs se löytyy eilen etin tuosta omasta 190D mutta en hoksannut kun siinäkin palaa asd valo ja kolmio ei muuta kuin vilahtaa käynnistyksen yhteydessä... ja tuntuu olevan aika monella pientä vikaa näissä systeemeissä...
Sulake on ylijännite suojassa, mutta vika tuskin on siellä. Jarruvalokytkin on ylivoimaisesti yleisin vika, tämän vuoden puolellakin vaihtanut jo useita.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Daaz kirjoitti: Tästä syytä uusista kolariautoista ei saa jättää turvatyynyä pois, vaikka vanhoista autoista saa. Vanhoissa kun airbag on lisävaruste. En tosin usko, että vaikka ASD olisi tyyppihyväksyntävaruste, katsastusinssi lähtisi testailemaan sen toimintaa... :D

-Daaz
Tämä menee nyt hiukan ooteeksi alkuperäistä topiccia ajatellen, mutta menköön eli koinitaan pilkkua :wink:
Jos oikein kirjan mukaan mentäisiin, niin mitenkäs olisi lopputulos: auto on tyypitetty sekä ASD-versiona että ilman. Kun konttorille sitten pöllähdetään ASD-vikaisella pelillä ja inssi sen ottaa myös hampaisiinsa, niin kuinka pitkälle tekniikka pitää muuttaa vastaamaan perusmallia, jotta toimimaton systeemi läpäisee seulan?
Riittääkö, että ASD eliminoidaan sähköisesti eli tavalllaan jätetään vialliseksi, vai pitääkö autosta tehdä sitten virallisesti ASD:tön, ts. perämurikka pitää vaihtaa "oikeasti" lukottomaan, johon ei sitten myöskään letkuja yms. vimpaimia edes tule.
Jos noinkin isoja muutoksia pitäisi elävässä elämässä tehdä, niin esim. ASD:n korjaaminen on kaiketi paljon pienemmän riesan tie :shock:
Samaten ABS - jos systeemi on sökö, niin riittääkö katsastusviskaalille, että sulake nypätään pois ja vot - siinä meillä katsastuksen läpäisevä tavallinen lukkiutuva järjestelmä.
Itselle on ainakin teoriassa vilautettu vaade, että ABS:n on pelattava varauksetta jos se pirssissä on, vaikka automalli olisi sitten tyypitetty ilmankin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Säännöistä en tiedä, mutta kyllä kaikki ABS vikaiset autot jotka tiedän, ovat menneet läpi katsastuksesta, koska eivät ole pakollisia, koska silloinhan ne testattaisiin myös joka kerta. Luulen että ASD:n kanssa sama homma, läpi menee.. ei ne rikkinäisenä haittaksikaan pitäisi olla, jos olisi, silloin toki eri asia.
Näin ainakin yleensä. Poikkeuksia konttoreissa varmasti on... mutta onneksi yleisesti katastuksessa käytetään ns. maalaisjärkeä.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Kaapo kirjoitti:Jos oikein kirjan mukaan mentäisiin, niin mitenkäs olisi lopputulos: auto on tyypitetty sekä ASD-versiona että ilman. Kun konttorille sitten pöllähdetään ASD-vikaisella pelillä ja inssi sen ottaa myös hampaisiinsa, niin kuinka pitkälle tekniikka pitää muuttaa vastaamaan perusmallia, jotta toimimaton systeemi läpäisee seulan?
Riittääkö, että ASD eliminoidaan sähköisesti eli tavalllaan jätetään vialliseksi, vai pitääkö autosta tehdä sitten virallisesti ASD:tön, ts. perämurikka pitää vaihtaa "oikeasti" lukottomaan, johon ei sitten myöskään letkuja yms. vimpaimia edes tule.
Jos noinkin isoja muutoksia pitäisi elävässä elämässä tehdä, niin esim. ASD:n korjaaminen on kaiketi paljon pienemmän riesan tie :shock:
Samaten ABS - jos systeemi on sökö, niin riittääkö katsastusviskaalille, että sulake nypätään pois ja vot - siinä meillä katsastuksen läpäisevä tavallinen lukkiutuva järjestelmä.
Itselle on ainakin teoriassa vilautettu vaade, että ABS:n on pelattava varauksetta jos se pirssissä on, vaikka automalli olisi sitten tyypitetty ilmankin.
Sanoisin, että muutoskatsastus vaaditaan - tuskin muuta. Pitää muistaa tuon ABS:n suhteen, että vaikuttaa useimmilla vakuutusyhtiöillä kaskon alennuksiin.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kimmo S. kirjoitti:Säännöistä en tiedä, mutta kyllä kaikki ABS vikaiset autot jotka tiedän, ovat menneet läpi katsastuksesta, koska eivät ole pakollisia, koska silloinhan ne testattaisiin myös joka kerta.
Tämä tässä hieman onkin askarruttanut. Nimittäin viiden viimeisen katsastuskerran tuoksinassa ABS:n toiminta on tarkastettu joka kerran. Tällä aikavälille mahtuu kolme kiesiä; Tojo 4Runner, Vulva T4 ja Daami. Ensin pirssit on käytetty jarrudynossa normaaliin tapaan, sitten inssisetä on kurvannut kinnerin kanssa leima-aseman takana olevalle sora/lumikentälle (vuodenajasta riippuen) ja tullessaan todennut, että kyllä se poljin terveesti täristää.... Olisiko sitten tullut hylkyä, jos toisin olisi käynyt..... :shock: Vai lieneekö kyse jonkinlaisesta asiakaspalvelusta jarrujen kunnon toteamiseksi "noin muuten vaan" :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Kaapo kirjoitti:Riittääkö, että ASD eliminoidaan sähköisesti eli tavalllaan jätetään vialliseksi, vai pitääkö autosta tehdä sitten virallisesti ASD:tön
Katsastusinsseille ei riitä mikään, ne ovat kyltymättömiä eläimiä!!! :D :D No ei vaan. Mutta luulen, että virallisesti kaikki lisävarusteeseen viittava pitäisi joko poistaa tai sitten laittaa toimintakuntoon. Välimalleja laki ei tunne, mutta miten sitten on käytännössä, on eri asia.

Vaatihan inssi takavuosina irrottamaan koko kiinteärakenteisen lisäjarruvalon, pelkkä johdon katkaiseminen ei riittänyt. Ne kun olivat silloin laittomia ja vaarallisia. En tiedä onko stalinismi jo kuollut, mutta luulisin järjenkäytön olevan nykyisin vallalla konttoreillakin.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
eropappa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 19.01.2004 14:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

asd-paholainen

Viesti Kirjoittaja eropappa »

Kyselin tuossa kats. konttorilla ja sanoivat ettei haitanne ASD, jos ei
ole yhteydessä ABS-järjestelmään, mitä ei tietääkseni ole (korjatkaa. jos väärässä) tai ajonvakautusjärjestelmään (siis nämä uudet systeemit?),
eli jos valo ei pala, ei tiedä katsastaja, eikä haittaa. Näin sanoi A-katsastusmies.

Silti tuntuu, ettei varma voi olla (ikuinen epäilijä kun olen). Kuitenkin on
niin, että kyseisen ASD-laatikon voisi saada käytettynä suht. edullisesti kolariautosta tms, vai mitä luulette?
TEA124
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: asd-paholainen

Viesti Kirjoittaja Mikky »

veroma kirjoitti:Kyselin tuossa kats. konttorilla ja sanoivat ettei haitanne ASD, jos ei
ole yhteydessä ABS-järjestelmään, mitä ei tietääkseni ole (korjatkaa. jos väärässä)
Olen käsittänyt, että ASD käyttää ABS:n antureita ja voi olla vain ABS:llä varustetuissa autoissa(=mersuissa).
Edit: ASD-juttua aikaisemmin
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: asd-paholainen

Viesti Kirjoittaja MikaH »

mikky kirjoitti: [Olen käsittänyt, että ASD käyttää ABS:n antureita ja voi olla vain ABS:llä varustetuissa autoissa(=mersuissa).
Edit: ASD-juttua aikaisemmin
Löytyy myös ilman ABS:iä olevista 201 ja 124 malleista. Toisaalta aika erikoinen asia, koska joka tapauksessa ne anturit sinne pitää laittaa, niin miksei sitten myös loppuja ABS osia...
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Vastaa Viestiin