Nokka-akselin kuluminen
No ei tällä varmaan olekaan kunnon öljyillä ajeltuRaimok kirjoitti:Voiko olla totta että diesel mersun nokka olisi saatu ajamalla KUNNON ÖLJYILLÄ 2milliä kulumaan, tosi vaikea uskoa olen aina luullut, ettei niihin
kilometreihin riitä miehen ikä.

No kyllähän se nokka joutuu joka kierroksella fyysiseen kontaktiin nostajien kanssa, joten ei se kuluminen mikään ihme olisi 400 tkm:ssä, varsinkin jos nostajat ovat huonossa kunnossa.
Aloin tossa harkitteen (M110) 280E -83 kansiremppaa. Onko toi öljyn kulutus kroonista tämmösessä (300-500tkm paras arvaus) koneessa. Kerran kuussa lisätään noin 0,75 litra, ei o lämppäreitä ja kylmästä täräytellään käyntiin joka päivä. Paras veto puuttuu koneesta (terävemmin veti 2v sitten), bensa maistuu 13-15 l nätissä ajossa...
ohjurikumit ja kansi paffi olis siis vaihtolistalla.... yläkerran tiivistesarja motonetissa 199€
Eli oonko rikkonukoneen jo siihen kuntoon, että ettin uuden raudan nokalle?
Onko M110 nokka ongelmaa?
Miten toteen helpoiten alakerran ja mäntien/männänrenkaiden kunnon? (avaamattakonetta)

ohjurikumit ja kansi paffi olis siis vaihtolistalla.... yläkerran tiivistesarja motonetissa 199€
Eli oonko rikkonukoneen jo siihen kuntoon, että ettin uuden raudan nokalle?
Onko M110 nokka ongelmaa?
Miten toteen helpoiten alakerran ja mäntien/männänrenkaiden kunnon? (avaamattakonetta)

Ohivuotomittarilla mitataan...
Mittarin letku kytketään tulpanreikään ,paineilma mittariin ja se näyttää minkäverran painetta karkaa (0-100%).
Etu on siinä että samalla voi kuunnella mistä "tohisee" jos ohivuodot on kovat.
Jos öljyrenkaat on jumissa ja moottori kuluttaa öljyä sen takia, sitä ei voi oikein konetta avaamatta tutkia.
Mutta näkeehän sen jos kovemmilla kierroksilla tulee sinistä savua putkesta.
Jos nokka on millin kulunut Mb dieselissä niin venttiili nousee millin vähemmän.
Mittarin letku kytketään tulpanreikään ,paineilma mittariin ja se näyttää minkäverran painetta karkaa (0-100%).
Etu on siinä että samalla voi kuunnella mistä "tohisee" jos ohivuodot on kovat.
Jos öljyrenkaat on jumissa ja moottori kuluttaa öljyä sen takia, sitä ei voi oikein konetta avaamatta tutkia.
Mutta näkeehän sen jos kovemmilla kierroksilla tulee sinistä savua putkesta.
Jos nokka on millin kulunut Mb dieselissä niin venttiili nousee millin vähemmän.
wiimax.fi
Tuosta M110:stä ihan suurpiirteisesti....
Yläkerran remontti on melko hintavaa, venttiilit eritoten miksei myös nokka, ilmeisesti pakopuoli kuluu enemmän. Hintoja kannattaa seurailla suoraan alan liikkeistä.
Silloin kun M110 oli uusi ja sinänsä huippu moottori ominaisuuksiltaan, taisi ainoaksi moitepuoleksi jäädä silloinkin mieletön öljynkulutus uudelle moottorille. Sinun lukemasi eivät mielestäni ole ollenkaan tavattomia.
Olen kyllä tavannut henkilöitä jotka ajavat TC:llä mutta eivät joudu juurikaan lisäilemään öljyä.
Yläkerran remontti on melko hintavaa, venttiilit eritoten miksei myös nokka, ilmeisesti pakopuoli kuluu enemmän. Hintoja kannattaa seurailla suoraan alan liikkeistä.
Silloin kun M110 oli uusi ja sinänsä huippu moottori ominaisuuksiltaan, taisi ainoaksi moitepuoleksi jäädä silloinkin mieletön öljynkulutus uudelle moottorille. Sinun lukemasi eivät mielestäni ole ollenkaan tavattomia.
Olen kyllä tavannut henkilöitä jotka ajavat TC:llä mutta eivät joudu juurikaan lisäilemään öljyä.
No niin, nyt se on sitten itselläkin jo edessä tuo nokan vaihto.
Sen verran kovaa jo naputtaa että oikein laittaa huolestuttamaan että uskaltaakohan tuolla enää mitään sen enempää repiäkään ettei vaan tee mitään suurempia tuhoja?
Tuntuisi vaikuttavan auton käynnistymiseen aika lailla, ei meinaa millään lähteä käymään kylmänä vaikka kuinka säätää tietokoneella ryyppyäkin. Lämpimänä saa sahata n.5sek aina, kylmänä 2-5min.
Jos nyt ensi viikon torstaihin asti kestäisi, silloin vaihtuu KL:stä ostetut nokka, jakoketju, nostimet ja keinuvivut.
Sen verran kovaa jo naputtaa että oikein laittaa huolestuttamaan että uskaltaakohan tuolla enää mitään sen enempää repiäkään ettei vaan tee mitään suurempia tuhoja?
Tuntuisi vaikuttavan auton käynnistymiseen aika lailla, ei meinaa millään lähteä käymään kylmänä vaikka kuinka säätää tietokoneella ryyppyäkin. Lämpimänä saa sahata n.5sek aina, kylmänä 2-5min.
Jos nyt ensi viikon torstaihin asti kestäisi, silloin vaihtuu KL:stä ostetut nokka, jakoketju, nostimet ja keinuvivut.
Mersutohtori Vänttinen Tampereelta väitti ja varmaan tiesikin vuosien kokemuksella, ettei noiden nokka-akselien materiaali olisi vaihtunut vuosien mittaan, kuten yleinen käsitys on. Sen sijaan keinuissa sun muissa sälppeissä on ollut suunnitteluvirheitä, josta osittain on johtunut nokan ennenaikainen kuluminen. Tiedä sitten mikä on totuus; luulis miehen jotain tietävän, kun korjaa työkseen päivästä toiseen vain ja ainoastaan Mersuja... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Entäs V8 -koneen nokat?
Onkos Vänttiselle tullut eteen noita 8-koneiden nokkaremppoja? Alko huolestuttaan, kun Daamin M103:stahan on nokka vaihdettu 186 tkm:n kohdalla, mutta "Matamin" (420 SEL -88) koneelle ei ole tehty muuta, kuin ohjurin kumit vaihdettu Rollen (siis Tähtihuollon) toimesta 265tkm:n kohdalla.Pasi M. kirjoitti:Mersutohtori Vänttinen Tampereelta väitti ja varmaan tiesikin vuosien kokemuksella, ettei noiden nokka-akselien materiaali olisi vaihtunut vuosien mittaan, kuten yleinen käsitys on. Sen sijaan keinuissa sun muissa sälppeissä on ollut suunnitteluvirheitä, josta osittain on johtunut nokan ennenaikainen kuluminen. Tiedä sitten mikä on totuus; luulis miehen jotain tietävän, kun korjaa työkseen päivästä toiseen vain ja ainoastaan Mersuja...

Siis kysymys kuuluu; pitäisikös huolestua

Itse vaihdoin nokan ja keinut kun oli ajettu 248tkm.. Rupes naputtamaan eli loppu mikä loppu, vaikka entinen omistaja väitti ostettaessa kivenkovaa että koneremppa tehty 150tkm.. no riippuu tietenkin minkä kukin sitten konerempaksi luokittelee, mutta uskon ettei sille oltu mitään tehty, koska mitään kuitteja kyseisestä "rempasta" ei ollut.
No pääasia että se toimii
No pääasia että se toimii

C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..