Nokka-akselin kuluminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Todella mielenkiintoista; en muista että olisin KOSKAAN nähnyt kulunutta MB dieselin nokka-akselia, siis noin että pari milliä nokista pois !

Sitten toinen,todennäköisempi vaihtoehto on se että en ole tajunnut näkemääni...
wiimax.fi
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Voiko olla totta että diesel mersun nokka olisi saatu ajamalla KUNNON ÖLJYILLÄ 2milliä kulumaan, tosi vaikea uskoa olen aina luullut, ettei niihin
kilometreihin riitä miehen ikä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Raimok kirjoitti:Voiko olla totta että diesel mersun nokka olisi saatu ajamalla KUNNON ÖLJYILLÄ 2milliä kulumaan, tosi vaikea uskoa olen aina luullut, ettei niihin
kilometreihin riitä miehen ikä.
No ei tällä varmaan olekaan kunnon öljyillä ajeltu :lol: Kaiketi jotain mineraaliöljyä se Belgian poika on käyttänyt. Tosin Jormankin autossa oli sama vika, tai sitten vaan porukka ei huomaa että on kulunut, eihän se entinen Vehon asentajakaan kesällä mitään huomannut...

No kyllähän se nokka joutuu joka kierroksella fyysiseen kontaktiin nostajien kanssa, joten ei se kuluminen mikään ihme olisi 400 tkm:ssä, varsinkin jos nostajat ovat huonossa kunnossa.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Aloin tossa harkitteen (M110) 280E -83 kansiremppaa. Onko toi öljyn kulutus kroonista tämmösessä (300-500tkm paras arvaus) koneessa. Kerran kuussa lisätään noin 0,75 litra, ei o lämppäreitä ja kylmästä täräytellään käyntiin joka päivä. Paras veto puuttuu koneesta (terävemmin veti 2v sitten), bensa maistuu 13-15 l nätissä ajossa... :cry:

ohjurikumit ja kansi paffi olis siis vaihtolistalla.... yläkerran tiivistesarja motonetissa 199€

Eli oonko rikkonukoneen jo siihen kuntoon, että ettin uuden raudan nokalle?
Onko M110 nokka ongelmaa?
Miten toteen helpoiten alakerran ja mäntien/männänrenkaiden kunnon? (avaamattakonetta) :shock:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No alakerran kuntoa voi vähän kartoitella puristusmittauksella.

Noissa M110:ssa vissiin on jonkin verran ollut nokkavikaa kanssa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ohivuotomittaus lienee vielä parempi kuin puristusmittaus, voi vähän tutkia mistä paine karkaa (jos mistään)
wiimax.fi
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Eli puristuspaineet osaan mitata, mutta miten tai millä toi ohivuotomitataan???
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Jos nokka-akseli on kulunut vaikka millin niin paljonko lienee sitten suoraa venttiilin nousuun on vaikutusta mikä lienee suhde...miten toimis joku diesel mersu kun teettäisi erilaisen nokka-akselin jossain pajalla..eli muutaisi hieman ajoituksia... varsinkin joku duunattu turbo...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ohivuotomittarilla mitataan...

Mittarin letku kytketään tulpanreikään ,paineilma mittariin ja se näyttää minkäverran painetta karkaa (0-100%).
Etu on siinä että samalla voi kuunnella mistä "tohisee" jos ohivuodot on kovat.

Jos öljyrenkaat on jumissa ja moottori kuluttaa öljyä sen takia, sitä ei voi oikein konetta avaamatta tutkia.
Mutta näkeehän sen jos kovemmilla kierroksilla tulee sinistä savua putkesta.

Jos nokka on millin kulunut Mb dieselissä niin venttiili nousee millin vähemmän.
wiimax.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tuosta M110:stä ihan suurpiirteisesti....

Yläkerran remontti on melko hintavaa, venttiilit eritoten miksei myös nokka, ilmeisesti pakopuoli kuluu enemmän. Hintoja kannattaa seurailla suoraan alan liikkeistä.

Silloin kun M110 oli uusi ja sinänsä huippu moottori ominaisuuksiltaan, taisi ainoaksi moitepuoleksi jäädä silloinkin mieletön öljynkulutus uudelle moottorille. Sinun lukemasi eivät mielestäni ole ollenkaan tavattomia.
Olen kyllä tavannut henkilöitä jotka ajavat TC:llä mutta eivät joudu juurikaan lisäilemään öljyä.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

No niin, nyt se on sitten itselläkin jo edessä tuo nokan vaihto.

Sen verran kovaa jo naputtaa että oikein laittaa huolestuttamaan että uskaltaakohan tuolla enää mitään sen enempää repiäkään ettei vaan tee mitään suurempia tuhoja?

Tuntuisi vaikuttavan auton käynnistymiseen aika lailla, ei meinaa millään lähteä käymään kylmänä vaikka kuinka säätää tietokoneella ryyppyäkin. Lämpimänä saa sahata n.5sek aina, kylmänä 2-5min.

Jos nyt ensi viikon torstaihin asti kestäisi, silloin vaihtuu KL:stä ostetut nokka, jakoketju, nostimet ja keinuvivut.
JR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 05.11.2003 22:35
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja JR »

EPCn mukaan 102 moottorin nokkaa olisi muutettu 4 kertaa, aina tullut uusi varaosanumero. Jossain vaiheessa tarvittu jopa lisäosiksi keinut vaihdon yhteydessä. Eli kyllä niitä on kehitetty...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mersutohtori Vänttinen Tampereelta väitti ja varmaan tiesikin vuosien kokemuksella, ettei noiden nokka-akselien materiaali olisi vaihtunut vuosien mittaan, kuten yleinen käsitys on. Sen sijaan keinuissa sun muissa sälppeissä on ollut suunnitteluvirheitä, josta osittain on johtunut nokan ennenaikainen kuluminen. Tiedä sitten mikä on totuus; luulis miehen jotain tietävän, kun korjaa työkseen päivästä toiseen vain ja ainoastaan Mersuja... :o
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Entäs V8 -koneen nokat?

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Pasi M. kirjoitti:Mersutohtori Vänttinen Tampereelta väitti ja varmaan tiesikin vuosien kokemuksella, ettei noiden nokka-akselien materiaali olisi vaihtunut vuosien mittaan, kuten yleinen käsitys on. Sen sijaan keinuissa sun muissa sälppeissä on ollut suunnitteluvirheitä, josta osittain on johtunut nokan ennenaikainen kuluminen. Tiedä sitten mikä on totuus; luulis miehen jotain tietävän, kun korjaa työkseen päivästä toiseen vain ja ainoastaan Mersuja... :o
Onkos Vänttiselle tullut eteen noita 8-koneiden nokkaremppoja? Alko huolestuttaan, kun Daamin M103:stahan on nokka vaihdettu 186 tkm:n kohdalla, mutta "Matamin" (420 SEL -88) koneelle ei ole tehty muuta, kuin ohjurin kumit vaihdettu Rollen (siis Tähtihuollon) toimesta 265tkm:n kohdalla. :roll:

Siis kysymys kuuluu; pitäisikös huolestua :?:
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

Itse vaihdoin nokan ja keinut kun oli ajettu 248tkm.. Rupes naputtamaan eli loppu mikä loppu, vaikka entinen omistaja väitti ostettaessa kivenkovaa että koneremppa tehty 150tkm.. no riippuu tietenkin minkä kukin sitten konerempaksi luokittelee, mutta uskon ettei sille oltu mitään tehty, koska mitään kuitteja kyseisestä "rempasta" ei ollut.

No pääasia että se toimii :D
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

yleensä kun sanotaan että on koneremppa tehty niin tosiasiassa on vain kansi oikaistu/kansiremppa tehty :lol:
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

Juurikin näin :lol:
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Vastaa Viestiin