w168 vaihteistot ja niiden erot?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Neva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 22.03.2009 10:09

w168 vaihteistot ja niiden erot?

Viesti Kirjoittaja Neva »

Kuten viestien määrästä voi päätellä, niin olen uusi tällä forumilla. Joten M-B tietämys lähes olematonta.
Ajatuksena olisi mahdollisesti ostaa A mallin kulkine.

Kysymys 1: Mikä on tuo puoliautomaatti vaihteisto, josta tälläkin forumilla on ollut kirjoituksia?

Kysymys 2: Onko automaattilootan vaihtaminen manuaaliin
a) mahdollista
b) järjetöntä
c) taloudelliseti kannatamatonta
d) jotain muuta puolesta tai vastaan (vaihteistojen saatavuus, hinnat yms.)

Liikkeessä myynnissä automaattilla oleva auto, vaihteisto vika (pakki ei aina mene päälle), muuten siistin oloinen.
Neva

Talvikuljetin Suzuki Alto, pienessä autossa ei voi olla isoa vikaa
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

1. vaihteet vaihdetaan kepistä mutta ei tarvitse painaa kytkintä. Mielestäni täysin turha systeemi kun oikea automaattikin on olemassa.

2. teknisesti on mahdollista, mielestäni järjetöntä ja taloudellisesti varmasti kannattamatonta.

Osta suoraan sellainen auto kuin haluat. Onhan noita myynnissä vaikka kuinka paljon. Miksi ostaa rikkinäinen auto kun ehjiäkin on saatavilla? :shock:
Eri asia jos haet harrasteautoa jotka puretaan ja kasataan huvin vuoksi.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Matti R kirjoitti:2. teknisesti on mahdollista, mielestäni järjetöntä ja taloudellisesti varmasti kannattamatonta.
Ottaen huomioon kuinka surkeita nuo mersun 5-vaihteiset sähkölaatikot ovat kestävyydeltään, niin vaihto sellaiseen on aika järjetöntä.

Laatikkohan ei tunnu kestävän edes 100tkm ennen kuin siitä menee joko luistikotelo, eletkroniikat tai sitten ohjainyksikkö. Ja hintaa huollolla on aika vähintään tonni-pari... :roll:
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Mihin perustuu tämä edellinen väite/toteamus? Eiköhän noi 5-vaihteiset automaattilootat oo sieltä kestävimmästä päästä...

Ei A:ssa manuaaliloota(kaan) kovin hääppönen oo, liikaa vääntöä isoilla moottoreilla varustetuissa -> kytkin ei kestä ku tyyliin 150 tkm ja maksaa pari tonnia uusia.
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jouk »

masaf1 kirjoitti:Mihin perustuu tämä edellinen väite/toteamus? Eiköhän noi 5-vaihteiset automaattilootat oo sieltä kestävimmästä päästä...
Asiaan tuli perehdyttyä siinä vaiheessa kun Veho laskutti 2500 euroa 1999 mallisen W168 laatikon korjauksesta...
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

No ei se montaa sataa eroa sitten manuaalivaihteisen rempastakaan. Tyyppivikahan toi voimansiirron kestämättömyys on kuhan vaan kone on A170cdi tai isompi.
Avatar
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 15.06.2007 14:35
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jouk »

masaf1 kirjoitti:No ei se montaa sataa eroa sitten manuaalivaihteisen rempastakaan. Tyyppivikahan toi voimansiirron kestämättömyys on kuhan vaan kone on A170cdi tai isompi.
Erona lienee se, että manuaalilootan voi saada kunnostettuna, tai ainakin vähemmän ajettuna, tuohon hintaan.

Automaatit tuntuivat olevat huomattavasti kalliimpia kunnostettuina, puhumattakaan uuden hinnasta.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Jouk kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:No ei se montaa sataa eroa sitten manuaalivaihteisen rempastakaan. Tyyppivikahan toi voimansiirron kestämättömyys on kuhan vaan kone on A170cdi tai isompi.
Erona lienee se, että manuaalilootan voi saada kunnostettuna, tai ainakin vähemmän ajettuna, tuohon hintaan.

Automaatit tuntuivat olevat huomattavasti kalliimpia kunnostettuina, puhumattakaan uuden hinnasta.
No lootassahan ei vikaa, vaan kytkinpaketti menee solmuun. Ja siihen kun ei saa minkään sortin varaosia mistään (ellei ny osta jotain lunastusraatoa tahi odottele sellaisen löytymistä) ja Vehokin myy vaan koko paskan kerrallaan... :lol:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Alkuperäiselle kysyjälle, että kannattaa selvittää korjauskustannukset, en kuitenkaan suosittele manuaaliin vaihtamista.
Kannattanee kysyä korjausarviota Konehuolto Siekkiseltä Maaningalta. Minulla on kutina, että voitte yllättyä posetiivisesti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

No eihän tässä a:ssa osat maksa juuri mitään, mutta se työ... Esim. kytkimen vaihto ei onnistu millään, ellei tiputa koko moottori+voimansiirtopakettia pois. Ja sitä ei enää ihan vartissa tehä, ei edes päivässä.
Vastaa Viestiin