Ruoste on pahin vastustaja ja tosiaan tunkinreijät lähtevät ensin
ruostumaan. Jos peltejä on oiottu, niin ruoste lähtee herkemmin.
Kannattaa tarkistaa maalipinnan alkuperäisyys ja jos on maalailtu,
niin kysellä tarkemmin ja katsoa, paljonko ja miten on korjattu.
300 tkm kohdalla voi jo venttiilihommakin tulla vastaan.
Moottorin tulisi käydä tasaisesti tyhjäkäynnillä ja kauniisti kierroksilla.
Kaikki sivuäänet kannattaa tarkistaa varmuudet vuoksi.
Öljynkulutusta ei pitäisi vielä olla ja kulutuksen näkee huohotuksesta,
kun avaa öljyntäyttökorkin auton käydessä. Se sitten roiskii
hiukan öljyä. Kannattaa ottaa kaupantekoon mukaan kaveri, mieluiten
sellainen, joka tuntee mersuja.
Automaatti on ihan ehdoton ja siitä voi tarkistaa, onko
öljy kirkasta. Jos on sameaa ja haisee palaneelle, niin
tarkista, onko öljyjä koskaan vaihdettu ja luistaako laatikko.
Automaatin kanssa ei luultavasti ole tai tule mitään ongelmia.
Sähkölasit voivat lakata toimimasta, kun johdot katkeavat.
Ne ojentajat tuossa jo mainittiinkin.
Noin yleisesti, jos auto on hyvin pidetty, ehjä, ruosteeton ja kulkee hyvin
ja varusteet riittävät, niin kannattaa maksaa reilusti.
Näin vanha ja harvinainen auto on harkittava aina tapauskohtaisesti
eikä mitään listahintaa ole. Todella hyviä yksilöitä kun ei saa
enää rahallakaan ja auton arvo saattaa kääntyä joskus jopa nousuun,
kun museoikä lähestyy. Kannattaa katsoa ensin nettiauton
tarjonta ja hintataso. Sitten voi katsoa
www.mobile.de ja Saksan
hintataso. Kun Saksan hinnat kertoo kakkosella, niin näkee osapuilleen,
mitä auto maksaisi Suomeen tuotuna. Jos kiinnostus on vakavaa,
niin Saksan tuontia kannattaa harkita. Tuo mainittu 300.000 kilsaa
alkaa kuitenkin olla jo sen verran paljon, että se vaikuttaa hintaan alentavasti.
230 CE on käyttöautonakin ihan OK ja kohtuullisen halpa pitää.
Bensaa palaa varmaan noin 10 litraa sataselle.
Vanhaa autoa joutuu varmasti aina korjaamaan, joten ei kannata
odottaa liikoja. Parin vuoden päästä vuotuinen käyttömaksu saattaa
hiukan nousta, jos autossa ei ole kattia.
Luistonesto eli tässä automaattinen lukkoperä on plussaa talvella
ja aika harvinainen (=kallis) varuste.
Nahkapenkit ja väri ovat aivan oleellinen osa Coupea ja vaikuttaisivat
ainakin omaan valintaani ratkaisevasti. Nahkapenkeissä taitaa olla
vielä istuinlämmityskin aina mukana.