Jarrujen ilmausongelma
Jarrujen ilmausongelma
Onkos viisaammilla antaa apua seuraavanlaiseen pulmaan. En saa ilmattua -88 mallisen 124:sen takajarruja. Autossa on abs jarrut. Olen yrittänyt ilmata jarruja sytytysvirran ollessa poissa, päällä, auton ollessa käynnissä, sammuksissa mutta ei vaan ota onnistuakseen. Lähes pelkkää ilmaa vaan työntää ulos. Mainittakoon takapään piirin olleen kokonaan tyhjä putken vaihtamisen takia.
Ilmaus
Joskus tappelin myös jarrujen kanssa.Vm.87 124.Ei apsia,mutta toimintaperiaate lähes sama.
Oletko kaatanut nestesäiliön ihan piripintaan?Säiliö on kaksiosainen .
Ensimmäinen säiliö täyttyy ensin ja sitten kun se on ihan täynnä,valuu toiseen.
Itsellä kävi joskus niin,että katsoin huolimattomasti.Näytti siltä,että säiliö oli täynnä,vaikka toinen osasto oli tyhjä.Ilmattaessa sitten tuli ehkä pisara.
Toisella kertaa oli aika mysteeri.Vaihdoin katkenneen jarruputken.
Toisen piirin ilmaus onnistui hyvin.Toisen piirin ei millään.Katsoin pääsylinterin tiivisteet.Ehjiä olivat.Hain sitten purkaamolta pääsylinterin ja
taas ilmaus onnistui
Oletko kaatanut nestesäiliön ihan piripintaan?Säiliö on kaksiosainen .
Ensimmäinen säiliö täyttyy ensin ja sitten kun se on ihan täynnä,valuu toiseen.
Itsellä kävi joskus niin,että katsoin huolimattomasti.Näytti siltä,että säiliö oli täynnä,vaikka toinen osasto oli tyhjä.Ilmattaessa sitten tuli ehkä pisara.
Toisella kertaa oli aika mysteeri.Vaihdoin katkenneen jarruputken.
Toisen piirin ilmaus onnistui hyvin.Toisen piirin ei millään.Katsoin pääsylinterin tiivisteet.Ehjiä olivat.Hain sitten purkaamolta pääsylinterin ja
taas ilmaus onnistui

Kyllä sen piripintaan täytin, tuo pääsylinteri käväisi mielessä, piiri oli kuivana kaksi viikkoa, josko olisi ottanut siitä itseensä. Välillä näytti että alkaa ilmaantumaan kun myös nestettä tuli, mutta sitten taas pelkkää ilmaa...
Olen kuullut joidenkin abs jarrulisten ilmaamisesta virta kytkettynä, mersun järjestelmästä ei tietoa.
Olen kuullut joidenkin abs jarrulisten ilmaamisesta virta kytkettynä, mersun järjestelmästä ei tietoa.
Ei ole mikään uusi juttu omassa ex W124 sessa ollut aina samoja ongelmia kun olen ottanut takajarrusatulat irti. Aluksi tuli nestettä ja ilmaa kuten pitääkin,sitten paineet hävisvät ja nestettä tuli pieni loraus.
Meinas mennä usko muutamaan otteeseen ja hermotkin. joo mikään ei tunnu auttavan vaihdoin jopa pääsylinterin kumitkin ja sama lopputulos.
Mitään varmaa syytä en ole keksinyt ja mikään muu auto oi ole tehnyt vastaavaa. Joskus sitkeys on lopulta palkittu joskus ei.
Yksi hyvä keino on laittaa pieni ylipaine jarrunestesäiliöön ja sitten vaan ilmaruuvi auki.
Eli ylimääräiseen jarrunestesäiliön korkkiin tubeless venttiili, säiliö täyteeen nestettä ja sitten rengasventtiili liitimet sopivan letkunpätkän molempiin päihin ja vajaasta auton renkaasta pieni paine ( 0.5 kg riittää) säiliöön ja johan alkaa nestettä tulla.
Tämä keino on toiminut... ja esim Biltemasta saa vastaavan ilmauslaitteen valmiina.
Meinas mennä usko muutamaan otteeseen ja hermotkin. joo mikään ei tunnu auttavan vaihdoin jopa pääsylinterin kumitkin ja sama lopputulos.
Mitään varmaa syytä en ole keksinyt ja mikään muu auto oi ole tehnyt vastaavaa. Joskus sitkeys on lopulta palkittu joskus ei.
Yksi hyvä keino on laittaa pieni ylipaine jarrunestesäiliöön ja sitten vaan ilmaruuvi auki.
Eli ylimääräiseen jarrunestesäiliön korkkiin tubeless venttiili, säiliö täyteeen nestettä ja sitten rengasventtiili liitimet sopivan letkunpätkän molempiin päihin ja vajaasta auton renkaasta pieni paine ( 0.5 kg riittää) säiliöön ja johan alkaa nestettä tulla.
Tämä keino on toiminut... ja esim Biltemasta saa vastaavan ilmauslaitteen valmiina.
onkos sulla jostaki syystä vaihtaneet takasatulat puolta?
ilmaruuvvi saattaa olla sitte alapuolella, jolloin ilma ei tule pois....... joskus on käynyt näinkin

ilmaruuvvi saattaa olla sitte alapuolella, jolloin ilma ei tule pois....... joskus on käynyt näinkin

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Eräässä uudessa bemarissa oli vastaava vika.Autoon ei ollut koskaan vaihdettu edes jarrunestettä noin vuoden vanha.takapiiriin ei tullut kunnolla nestettä millään konstilla vika löytyi ABS pumpusta se ilmeisesti jotenkin kierrätti nestettä sisäsesti tai jotain muuta häikkää mut korjaantu pumpun vaihdolla.Kova lurina siitä pumpusta kuulu jarrua poljettaessa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Ilmaus
Niimpä.Aika mielenkiintoisia ovat nää mersut.Olen monta autoa ilmannut,mutta ei ole tuollaista vastaan tullut.Reikä säiliössä on tehty vähän turhan ylös.Muistaakseni taisi olla vielä pienempi tilavuudeltaan.Kävi joskus ilmatessa,et hörppäs ilmaa.
Tein aikoinaan testin,kun ei tullut nestettä takapäästä.Nyppäsin jarrunestesäiliön irti pääsylinteristä.Silloin huomasin,et toinen piiri on ihan kuiva.
Tein aikoinaan testin,kun ei tullut nestettä takapäästä.Nyppäsin jarrunestesäiliön irti pääsylinteristä.Silloin huomasin,et toinen piiri on ihan kuiva.
Se takapiirin nestesäiliö on niin onnettoman pieni, että on syytä olla vaikka kaveri liruttamassa nestettä sinne.
Itse kun koittelin talvea vasten nesteitä tuohon itse haettuuni vaihdella, niin tulipa sen mainion vakuumilaitteen kanssa imaistua säiliö tyhjäksi ihan yllättäen. Sen jälkeen olikin ainoa vaihtoehto hakea apulainen polkemaan jarrua, koska pääsylkystä ei kovin helpolla ilamt lähde eteenpäin.
Joskus nuorempana kun kuplavolkkarin jarrujen kanssa yksin tetsasin, niin kävipä niinkin että takapiirin mäntä jumiutui kiinni etupiirin mäntään eikä neste liikkunut sen takia. Eli pääsylinteri auki ja uudet kumit sisään. Samoin kävi muistaakseni yhden idänihmeen kanssa.
Itse kun koittelin talvea vasten nesteitä tuohon itse haettuuni vaihdella, niin tulipa sen mainion vakuumilaitteen kanssa imaistua säiliö tyhjäksi ihan yllättäen. Sen jälkeen olikin ainoa vaihtoehto hakea apulainen polkemaan jarrua, koska pääsylkystä ei kovin helpolla ilamt lähde eteenpäin.
Joskus nuorempana kun kuplavolkkarin jarrujen kanssa yksin tetsasin, niin kävipä niinkin että takapiirin mäntä jumiutui kiinni etupiirin mäntään eikä neste liikkunut sen takia. Eli pääsylinteri auki ja uudet kumit sisään. Samoin kävi muistaakseni yhden idänihmeen kanssa.
Suomalainen häviää aina!
Tuodaanpas tämä taas kerran esille.
Näin kävi tänään meilläkin.
Jarrunesteiden vaihto edessä ja lopputulos se että jarrupolin painuu lattiaan. Ilmaus ei onnistu.
Forumia selaamaan ja haulla löytyi tämä.
Tarkistus...
Ja kuinka ollakaan jarrunestesäiliön takaosa on tyhjä.
Kiitos avusta!
- Katja -
Näin kävi tänään meilläkin.
Jarrunesteiden vaihto edessä ja lopputulos se että jarrupolin painuu lattiaan. Ilmaus ei onnistu.
Forumia selaamaan ja haulla löytyi tämä.
Tarkistus...
Ja kuinka ollakaan jarrunestesäiliön takaosa on tyhjä.
Kiitos avusta!
- Katja -
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Satakaksnelosen jarrupääsylinteri tuli tiensä päähän ja samassa yhteydessä oli ajankohtaista vaihtaa jarrunesteet ym. pientä.
Aiemmista ilmausongelmista viisastuneena otin tällä kertaa varmanpäälle. Pulloon jarrunestettä ja kompurasta paineenalentimen kautta 0.4 barin paine. (Taustalla näkyvä nestekaasupullo ei liity paineen tekemiseen, vaan ilmausruuvin herkistelyyn...):

Pullosta letku jarrunestesäiliöön (läpivientikorkki tarvikeliikkeestä). Pysyy koko ajan säiliö täynnä ja säiliössä tuo 0.4 barin ylipaine:

Sitten vain raottelemaan työsylinterien ilmausruuveja yksi kerrallaan:

Alkuvalmistelujen jälkeen kaikkien jarrujen ilmaukseen meni noin vartti ja valmista tuli kerralla
.
Aiemmista ilmausongelmista viisastuneena otin tällä kertaa varmanpäälle. Pulloon jarrunestettä ja kompurasta paineenalentimen kautta 0.4 barin paine. (Taustalla näkyvä nestekaasupullo ei liity paineen tekemiseen, vaan ilmausruuvin herkistelyyn...):

Pullosta letku jarrunestesäiliöön (läpivientikorkki tarvikeliikkeestä). Pysyy koko ajan säiliö täynnä ja säiliössä tuo 0.4 barin ylipaine:

Sitten vain raottelemaan työsylinterien ilmausruuveja yksi kerrallaan:

Alkuvalmistelujen jälkeen kaikkien jarrujen ilmaukseen meni noin vartti ja valmista tuli kerralla

MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3019
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Joo, mulla on kaasutinekspertiltä tilattu Eezibleed:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/pro ... c136c2&n=3
ja on niin naurettavan ihanan helppo käyttää! Kerrankin joku asia elämässä on hyvä ja halpa.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/pro ... c136c2&n=3
ja on niin naurettavan ihanan helppo käyttää! Kerrankin joku asia elämässä on hyvä ja halpa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966