Jarrujen ilmausongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Abarth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 26.01.2006 19:12

Jarrujen ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Onkos viisaammilla antaa apua seuraavanlaiseen pulmaan. En saa ilmattua -88 mallisen 124:sen takajarruja. Autossa on abs jarrut. Olen yrittänyt ilmata jarruja sytytysvirran ollessa poissa, päällä, auton ollessa käynnissä, sammuksissa mutta ei vaan ota onnistuakseen. Lähes pelkkää ilmaa vaan työntää ulos. Mainittakoon takapään piirin olleen kokonaan tyhjä putken vaihtamisen takia.
penttiko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 10.11.2004 19:09
Paikkakunta: Paltamo

Ilmaus

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Ei kai tuohon mitään poppakonsteja tarvitse, vaikka onkin abs. Lähteekö nestepinta vajumaan säiliössä ilmattaessa, eli lähteekö neste ollenkaan liikkeelle?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Jarrunestesäiliö on muisteekseni kaksi osainen joten sieltä voi ensin vikaa katsella.
Myös haulla voit löytää tältä voorumilta apua..
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Ilmaus

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Joskus tappelin myös jarrujen kanssa.Vm.87 124.Ei apsia,mutta toimintaperiaate lähes sama.
Oletko kaatanut nestesäiliön ihan piripintaan?Säiliö on kaksiosainen .
Ensimmäinen säiliö täyttyy ensin ja sitten kun se on ihan täynnä,valuu toiseen.
Itsellä kävi joskus niin,että katsoin huolimattomasti.Näytti siltä,että säiliö oli täynnä,vaikka toinen osasto oli tyhjä.Ilmattaessa sitten tuli ehkä pisara.
Toisella kertaa oli aika mysteeri.Vaihdoin katkenneen jarruputken.
Toisen piirin ilmaus onnistui hyvin.Toisen piirin ei millään.Katsoin pääsylinterin tiivisteet.Ehjiä olivat.Hain sitten purkaamolta pääsylinterin ja
taas ilmaus onnistui :lol:
Abarth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 26.01.2006 19:12

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kyllä sen piripintaan täytin, tuo pääsylinteri käväisi mielessä, piiri oli kuivana kaksi viikkoa, josko olisi ottanut siitä itseensä. Välillä näytti että alkaa ilmaantumaan kun myös nestettä tuli, mutta sitten taas pelkkää ilmaa...
Olen kuullut joidenkin abs jarrulisten ilmaamisesta virta kytkettynä, mersun järjestelmästä ei tietoa.
Avatar
AkiAA
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 23.02.2005 22:13
Paikkakunta: Pyhäranta

Viesti Kirjoittaja AkiAA »

Ei ole mikään uusi juttu omassa ex W124 sessa ollut aina samoja ongelmia kun olen ottanut takajarrusatulat irti. Aluksi tuli nestettä ja ilmaa kuten pitääkin,sitten paineet hävisvät ja nestettä tuli pieni loraus.
Meinas mennä usko muutamaan otteeseen ja hermotkin. joo mikään ei tunnu auttavan vaihdoin jopa pääsylinterin kumitkin ja sama lopputulos.

Mitään varmaa syytä en ole keksinyt ja mikään muu auto oi ole tehnyt vastaavaa. Joskus sitkeys on lopulta palkittu joskus ei.

Yksi hyvä keino on laittaa pieni ylipaine jarrunestesäiliöön ja sitten vaan ilmaruuvi auki.
Eli ylimääräiseen jarrunestesäiliön korkkiin tubeless venttiili, säiliö täyteeen nestettä ja sitten rengasventtiili liitimet sopivan letkunpätkän molempiin päihin ja vajaasta auton renkaasta pieni paine ( 0.5 kg riittää) säiliöön ja johan alkaa nestettä tulla.

Tämä keino on toiminut... ja esim Biltemasta saa vastaavan ilmauslaitteen valmiina.
Abarth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 26.01.2006 19:12

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Täytyypä tuota painekonstia viellä koittaa. Tai jos jättäis nuo ilmaruuvit auki kun tuo kärry tuossa seisoo, vaikka kokopäiväksi...
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

jos auto on pystyssä siis perä ilmassa korkealla niin eihän silloin neste pääse sinne säiliön takalohkoon vaan valuu täyttö korkista .
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

onkos sulla jostaki syystä vaihtaneet takasatulat puolta? :wink:

ilmaruuvvi saattaa olla sitte alapuolella, jolloin ilma ei tule pois....... joskus on käynyt näinkin :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Abarth
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 26.01.2006 19:12

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Just juu siis piripintaan täytin, joopa joo siihen viellä loraus niin täyttyy toinenkin puoli säiliöstä :oops: :oops: :oops: Kiitoksia avusta varsinkin petromaxille.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

hih

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, eikä varmasti viimeinen kun näin on käynyt..myös allekirjoittaneelle :oops: :D
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Eräässä uudessa bemarissa oli vastaava vika.Autoon ei ollut koskaan vaihdettu edes jarrunestettä noin vuoden vanha.takapiiriin ei tullut kunnolla nestettä millään konstilla vika löytyi ABS pumpusta se ilmeisesti jotenkin kierrätti nestettä sisäsesti tai jotain muuta häikkää mut korjaantu pumpun vaihdolla.Kova lurina siitä pumpusta kuulu jarrua poljettaessa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Ilmaus

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Niimpä.Aika mielenkiintoisia ovat nää mersut.Olen monta autoa ilmannut,mutta ei ole tuollaista vastaan tullut.Reikä säiliössä on tehty vähän turhan ylös.Muistaakseni taisi olla vielä pienempi tilavuudeltaan.Kävi joskus ilmatessa,et hörppäs ilmaa.
Tein aikoinaan testin,kun ei tullut nestettä takapäästä.Nyppäsin jarrunestesäiliön irti pääsylinteristä.Silloin huomasin,et toinen piiri on ihan kuiva.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Se takapiirin nestesäiliö on niin onnettoman pieni, että on syytä olla vaikka kaveri liruttamassa nestettä sinne.

Itse kun koittelin talvea vasten nesteitä tuohon itse haettuuni vaihdella, niin tulipa sen mainion vakuumilaitteen kanssa imaistua säiliö tyhjäksi ihan yllättäen. Sen jälkeen olikin ainoa vaihtoehto hakea apulainen polkemaan jarrua, koska pääsylkystä ei kovin helpolla ilamt lähde eteenpäin.

Joskus nuorempana kun kuplavolkkarin jarrujen kanssa yksin tetsasin, niin kävipä niinkin että takapiirin mäntä jumiutui kiinni etupiirin mäntään eikä neste liikkunut sen takia. Eli pääsylinteri auki ja uudet kumit sisään. Samoin kävi muistaakseni yhden idänihmeen kanssa.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Tuodaanpas tämä taas kerran esille.
Näin kävi tänään meilläkin.
Jarrunesteiden vaihto edessä ja lopputulos se että jarrupolin painuu lattiaan. Ilmaus ei onnistu.
Forumia selaamaan ja haulla löytyi tämä.

Tarkistus...
Ja kuinka ollakaan jarrunestesäiliön takaosa on tyhjä.

Kiitos avusta!

- Katja -
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Satakaksnelosen jarrupääsylinteri tuli tiensä päähän ja samassa yhteydessä oli ajankohtaista vaihtaa jarrunesteet ym. pientä.

Aiemmista ilmausongelmista viisastuneena otin tällä kertaa varmanpäälle. Pulloon jarrunestettä ja kompurasta paineenalentimen kautta 0.4 barin paine. (Taustalla näkyvä nestekaasupullo ei liity paineen tekemiseen, vaan ilmausruuvin herkistelyyn...):

Kuva

Pullosta letku jarrunestesäiliöön (läpivientikorkki tarvikeliikkeestä). Pysyy koko ajan säiliö täynnä ja säiliössä tuo 0.4 barin ylipaine:

Kuva

Sitten vain raottelemaan työsylinterien ilmausruuveja yksi kerrallaan:

Kuva

Alkuvalmistelujen jälkeen kaikkien jarrujen ilmaukseen meni noin vartti ja valmista tuli kerralla 8) .
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

olipas komia ilmaus systeemi..täytyy itsellekkin rakentaa tuollainen on niin veemäisiä ilmata...
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Hieno tee se itse miehen laite :D
Kaupastakin saa:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55173&
autodidakti
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, mulla on kaasutinekspertiltä tilattu Eezibleed:

http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/pro ... c136c2&n=3

ja on niin naurettavan ihanan helppo käyttää! Kerrankin joku asia elämässä on hyvä ja halpa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin