W107 (115) takajarrukilven vaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
M.J.K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.06.2007 19:13
Paikkakunta: Loimaa

W107 (115) takajarrukilven vaihto

Viesti Kirjoittaja M.J.K »

Takajarrukilvet sen verran märäntyneet et joutuu vaihtaan. Miten homma etenee? Tarviiko esim vetoakseli irroittaa kokonaan vai riittääkö navanpuolelta ja sitten napa liukuvasaralla pois vai miten toimia?
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Vetoakseli irti pyörän puolelta. Sopii muljahtamaan sen verran sivuun jotta voi laakerin mutterin avata johonka luonnollisesti tarvitset oman sakara-avaimen. Sit kun jarrulevy,jarrukilkeet ja pyörännapa on raivattu edestä löytyy kilven ruuvit jotka tunnetusti ovat ruosteessa ja mahdollisesti katkeavat juurta myöten poikki....
Mutta tsemppiä kyl se siitä lähtee. :D
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

suosittelen jättämään navan paikoilleen ja halkaisemaan uuden kilven ja asettelemaan sitten puolikkaat navan taakse.Tämän jälkeen vain ruuvit kiinni ja hitsillä railo kiinni.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No ei todellakaan.

Tuolleen kun W111 sen kuvaili, se pitää tehdä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Juu, sama mieltä kun edellinen, lisätään vielä että omassa projektissani kuusiokolopulteilla jarrukilven läpi kiinni olevan käsijarrun ankkurikappaleen (ks. kuva) pultit olivat niin ruosteessa ja huonot, että pulttien poisto meni hitsaamis-, poraamis- & kierteentekotouhuksi.

Kuva

Minkäs halvarin vuoksi tuollaisessa paikassa yleensä on kuusiokolopultteja..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mesedesi kirjoitti:No ei todellakaan.

Tuolleen kun W111 sen kuvaili, se pitää tehdä.
Niin,kukin korjaa tyylillään.Kotona pihassa kun vaihtaa niin joutuu todennäköisesti halkaisemaan.Takapyörän laakerit kannattaisi vaihtaa samalla jos uutta kilpeä ei halua halkaista.
auto w123 200D/300DT vm, -81
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Juu, sama mieltä kun edellinen, lisätään vielä että omassa projektissani kuusiokolopulteilla jarrukilven läpi kiinni olevan käsijarrun ankkurikappaleen (ks. kuva) pultit olivat niin ruosteessa ja huonot, että pulttien poisto meni hitsaamis-, poraamis- & kierteentekotouhuksi.

[ http://www.kamera-petteri.fi/W115_jarrukilpi.jpg ]

Minkäs halvarin vuoksi tuollaisessa paikassa yleensä on kuusiokolopultteja..
juu, ne 7mm kuusiokolo ruuvit on alkujaan laitettu liimalla kiinni ja ei taho irrota ehjänä kun lämmittämällä muutaman kerran punaseksi niin sitten irtoo jo mukavasti :D
mullon pelkkiä romuja vaan
M.J.K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.06.2007 19:13
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja M.J.K »

Kiitti vihjeistä! Mahtaako vetoakseli lähteä kokonaan pois navasta. Itseltäni se jäi muutaman millin sisälle ja sain se linkkuun. Lukkoprikkaa en saanut vielä auki. Minkähän näköinen avain se on ja saako niitä mistään?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

KL-varaosista ja maksaa muistaakseni 90 €. Tarvitset lisäks sen isoimman koon räikän

Laakerin lukitus voi sitten olla ihan H E L E V E T I N tiukassa. Mulla oli kovateräksestä metallimiestutun tekemä hammastyökalu ja laitampa huomena kuvan minkälaiseksi meni painevekottimen kanssa tempoillessa.

Jos laakerin otat irti niin tarttet sitten rlymppihelan ja osaamista sen kiristämiseen "aika kireälle". :roll: Itse kasaan itse ja vien vanhalla osaajalle kiristettävissä. Johtuu neuroottisesta luonteenlaadustani.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Petteri Kivimäki kirjoitti:KL-varaosista ja maksaa muistaakseni 90 €. Tarvitset lisäks sen isoimman koon räikän

Laakerin lukitus voi sitten olla ihan H E L E V E T I N tiukassa. Mulla oli kovateräksestä metallimiestutun tekemä hammastyökalu ja laitampa huomena kuvan minkälaiseksi meni painevekottimen kanssa tempoillessa.

Jos laakerin otat irti niin tarttet sitten rlymppihelan ja osaamista sen kiristämiseen "aika kireälle". :roll: Itse kasaan itse ja vien vanhalla osaajalle kiristettävissä. Johtuu neuroottisesta luonteenlaadustani.
siinä takapyörän laakerin lukitus mutterissa ittessään on lukitus mikä tampilla ja vasaralla lyödään akselin hahloihin ettei mutteri pyöri ittellään auki :wink: kuvan mutterissa nakyy vielä lukitus kohta ja vastakkaisella puolella se on irronnut :wink:
ja tässä sitten se laakerien ryppyrengas :lol:

Kuva
irroitettaessa on vaan ensin kopisteltava lukitus auki ja sitten vasta irrotetaan mutteri tälläsellä avvaimella
Kuva
kuvassa näkyy myös työkalu millä pidetään vastaan mutteria irrottaessa ja kiristettäessä :D
ja tässä sitten näkyy se vastaan pito kalu, millä kans tuntuu hyvin käteen laakeri välys mutteria kiristäessä
Kuva
kuvassa kaksi näkyy se ryppyrengas, minkä voi myös kayttää vanhan kun koputtelee sitä vähän leveemmäksi
Kuva
jos kasaa vanhoilla laakereilla niin kannattaa jättää ihan pikkasen väljäksi ettei aivan jämptiä tehe muuten saattaa laakeri alkaa jollottaa
ja tässä se lukitus mutterin avain :D
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ah niinhän menikin! Mistäs tuommoisen vastakappaleen tuohon kiristykseen saisi lainaks?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Ah niinhän menikin! Mistäs tuommoisen vastakappaleen tuohon kiristykseen saisi lainaks?
tuu hakee täältä ja tuot sitten vaikka takasin :D/lähetä :lol: itte en lähetä :oops:
mullon pelkkiä romuja vaan
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

jari_w123 kirjoitti:suosittelen jättämään navan paikoilleen ja halkaisemaan uuden kilven ja asettelemaan sitten puolikkaat navan taakse.Tämän jälkeen vain ruuvit kiinni ja hitsillä railo kiinni.
On käytännöllinen vihje muihinkin mersun malleihin.
Ainakin , jollei tallissa ole sopivaa kalustoa laakerin vaihtamiseen. Tietysti hitsisauma jarrukilvessä pilaa pilkunnus...laajan ajonautinnon täydellisesti. :lol: Kehnostiasennetun laakerin ulinanhan voi aina peittää poppikoneen voluumisäädöllä. Tai viedä sitten Veholle vaihtoon :D
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Jokainenhan saa tehdä autolleen mitä vaan,mutta jarrukilven vaihto oikeaoppisesti ei voi olla ylipääsemätön rasti. Enemmän syö miestä automaattiaskin irrotus W123 300D:stä pihalla talvipakkasessa. Sekin on joskus koettu... :D
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

W111 kirjoitti:Jokainenhan saa tehdä autolleen mitä vaan,mutta jarrukilven vaihto oikeaoppisesti ei voi olla ylipääsemätön rasti. Enemmän syö miestä automaattiaskin irrotus W123 300D:stä pihalla talvipakkasessa. Sekin on joskus koettu... :D
jep, näin se on näppylät :D tismalleen :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
M.J.K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.06.2007 19:13
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja M.J.K »

Niin, on se parempi tehdä kunnolla. Menee enemmän aikaa ja saa olla autotallissa kauemmin. Oppii tässä purkamaan uutta kohdetta ja toivottavasti ei jää osia lattialle kokoessa takaisin. Sakara-avain lähti tänään tilaukseen ja sitä odotellessa voi vaikka laittaa jarrusatulat kuntoon
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ja tulee tekniikka tutuksi! Meinaaks samalla vaihtaa laakerit ja käsijärruhässäkät.. 8)
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo, ei siinä vielä kaikki 8) se pyörän napa kun irrotetaan niin eihän se usein miten lähe paikaltaan ihan nykäsemällä mutta tällä lähtee :D

Kuva

veto laoppa tehty 123:sen vanteen keskiöstä :lol: ja sitten tuota samaa voi käyttää myös kiinni juuttuneen vetoakseli ulos työntämiseen vaihtamalla ton liuku nuijan tilalle pitkä ruuvi :idea:
joka kerta olen tätä tarvinu kun laakeri hommia olen teheny :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Niin - eihän tässäkään projektissa hankalaa ole, kun se erikoistyökalulla aukaistava laakerirengas. Ja sitten kun on se sakara-avain, niin seuraava itku tulee voimien puutteesta.

Ruveta nyt jotain pellinpalaa halkomaan ja tinaamaan sitten uudelleen.

Johan se vääntyilee hitsitäppäillessä mutkille, ja siitä ei saa yhtä suoraa kuin mitä se ehjänä on. Sitten se kerää pottuvarpaan kokosia kiviä kilven ja levyn väliin, joita saat olla jatkuvasti välistä onkimassa pois.

Ja kaiken muun hyvän lisäksi alkaa kuitenkin kuppaantumaan saumastaan 2 vuoden kuluessa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
M.J.K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.06.2007 19:13
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja M.J.K »

Käsijarruistahan koko homma lähti liikkeelle. Vasemalla ei pitoa ja kaikki olikin märäntynyt. Paras tapahan olis vaihtaa laakerit samalla, mutta avataan myös toinen puoli ja ihmetellään sitten.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mesedesi kirjoitti: Ruveta nyt jotain pellinpalaa halkomaan ja tinaamaan sitten uudelleen.

Johan se vääntyilee hitsitäppäillessä mutkille, ja siitä ei saa yhtä suoraa kuin mitä se ehjänä on. Sitten se kerää pottuvarpaan kokosia kiviä kilven ja levyn väliin, joita saat olla jatkuvasti välistä onkimassa pois.

Ja kaiken muun hyvän lisäksi alkaa kuitenkin kuppaantumaan saumastaan 2 vuoden kuluessa.
Ei pidä paikkansa kun huolella tekee.Itsellä on ollut hitsatut kilvet vuodesta 2005 eikä niissä vieläkään ole mitään vikaa.Nyt tulee kuitenkin uudet ehjät kilvet kun en viitsi purkaa napaa vanhoista varsista että voisin laittaa halkaistut kilvet puhallettuihin ja pulverimaalattuihin tukivarsiin.Käyttöautoon halkaistu kilpi on aivan hyvä ratkaisu,museo vehkeessä kilvet olisi hyvä olla hitsaamattomat.
auto w123 200D/300DT vm, -81
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jari_w123 kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti: Ruveta nyt jotain pellinpalaa halkomaan ja tinaamaan sitten uudelleen.

Johan se vääntyilee hitsitäppäillessä mutkille, ja siitä ei saa yhtä suoraa kuin mitä se ehjänä on. Sitten se kerää pottuvarpaan kokosia kiviä kilven ja levyn väliin, joita saat olla jatkuvasti välistä onkimassa pois.

Ja kaiken muun hyvän lisäksi alkaa kuitenkin kuppaantumaan saumastaan 2 vuoden kuluessa.
Ei pidä paikkansa kun huolella tekee.Itsellä on ollut hitsatut kilvet vuodesta 2005 eikä niissä vieläkään ole mitään vikaa.Nyt tulee kuitenkin uudet ehjät kilvet kun en viitsi purkaa napaa vanhoista varsista että voisin laittaa halkaistut kilvet puhallettuihin ja pulverimaalattuihin tukivarsiin.Käyttöautoon halkaistu kilpi on aivan hyvä ratkaisu,museo vehkeessä kilvet olisi hyvä olla hitsaamattomat.
olekko laittanu mitään tököttiä varsien sisään ettei sitten ruostu sisästä ja kannattas kyllä laittaa vielä ulkopuolellekki jotakin sen puluverin päälle ettei kivet hakkaa heti irti pinnotetta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

touhottaja kirjoitti: olekko laittanu mitään tököttiä varsien sisään ettei sitten ruostu sisästä ja kannattas kyllä laittaa vielä ulkopuolellekki jotakin sen puluverin päälle ettei kivet hakkaa heti irti pinnotetta :wink:
Ilman muuta,kotelosuoja ainetta reilusti sisään ja pyörittelyä sitten tulppa kilven taakse paikoilleen.Aattelin ruiskata päällemaalattavan röpelömassan varsiin ja apurunkoon kunhan saan asennettua ne paikoilleen
auto w123 200D/300DT vm, -81
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laita ensin se röpelö massa sitten vaikka vielä maali sen päälle ja paikallaan vasta alusta massa maalien päälle, joka toimii vielä akseliston ääntä eristävasti :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tulkaa joku tekeen mun autoihin nää samat jutut :cry:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin