W107 (115) takajarrukilven vaihto
W107 (115) takajarrukilven vaihto
Takajarrukilvet sen verran märäntyneet et joutuu vaihtaan. Miten homma etenee? Tarviiko esim vetoakseli irroittaa kokonaan vai riittääkö navanpuolelta ja sitten napa liukuvasaralla pois vai miten toimia?
Vetoakseli irti pyörän puolelta. Sopii muljahtamaan sen verran sivuun jotta voi laakerin mutterin avata johonka luonnollisesti tarvitset oman sakara-avaimen. Sit kun jarrulevy,jarrukilkeet ja pyörännapa on raivattu edestä löytyy kilven ruuvit jotka tunnetusti ovat ruosteessa ja mahdollisesti katkeavat juurta myöten poikki....
Mutta tsemppiä kyl se siitä lähtee.
Mutta tsemppiä kyl se siitä lähtee.

W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Juu, sama mieltä kun edellinen, lisätään vielä että omassa projektissani kuusiokolopulteilla jarrukilven läpi kiinni olevan käsijarrun ankkurikappaleen (ks. kuva) pultit olivat niin ruosteessa ja huonot, että pulttien poisto meni hitsaamis-, poraamis- & kierteentekotouhuksi.

Minkäs halvarin vuoksi tuollaisessa paikassa yleensä on kuusiokolopultteja..

Minkäs halvarin vuoksi tuollaisessa paikassa yleensä on kuusiokolopultteja..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
juu, ne 7mm kuusiokolo ruuvit on alkujaan laitettu liimalla kiinni ja ei taho irrota ehjänä kun lämmittämällä muutaman kerran punaseksi niin sitten irtoo jo mukavastiPetteri Kivimäki kirjoitti:Juu, sama mieltä kun edellinen, lisätään vielä että omassa projektissani kuusiokolopulteilla jarrukilven läpi kiinni olevan käsijarrun ankkurikappaleen (ks. kuva) pultit olivat niin ruosteessa ja huonot, että pulttien poisto meni hitsaamis-, poraamis- & kierteentekotouhuksi.
[ http://www.kamera-petteri.fi/W115_jarrukilpi.jpg ]
Minkäs halvarin vuoksi tuollaisessa paikassa yleensä on kuusiokolopultteja..

mullon pelkkiä romuja vaan
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
KL-varaosista ja maksaa muistaakseni 90 €. Tarvitset lisäks sen isoimman koon räikän
Laakerin lukitus voi sitten olla ihan H E L E V E T I N tiukassa. Mulla oli kovateräksestä metallimiestutun tekemä hammastyökalu ja laitampa huomena kuvan minkälaiseksi meni painevekottimen kanssa tempoillessa.
Jos laakerin otat irti niin tarttet sitten rlymppihelan ja osaamista sen kiristämiseen "aika kireälle".
Itse kasaan itse ja vien vanhalla osaajalle kiristettävissä. Johtuu neuroottisesta luonteenlaadustani.
Laakerin lukitus voi sitten olla ihan H E L E V E T I N tiukassa. Mulla oli kovateräksestä metallimiestutun tekemä hammastyökalu ja laitampa huomena kuvan minkälaiseksi meni painevekottimen kanssa tempoillessa.
Jos laakerin otat irti niin tarttet sitten rlymppihelan ja osaamista sen kiristämiseen "aika kireälle".

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
siinä takapyörän laakerin lukitus mutterissa ittessään on lukitus mikä tampilla ja vasaralla lyödään akselin hahloihin ettei mutteri pyöri ittellään aukiPetteri Kivimäki kirjoitti:KL-varaosista ja maksaa muistaakseni 90 €. Tarvitset lisäks sen isoimman koon räikän
Laakerin lukitus voi sitten olla ihan H E L E V E T I N tiukassa. Mulla oli kovateräksestä metallimiestutun tekemä hammastyökalu ja laitampa huomena kuvan minkälaiseksi meni painevekottimen kanssa tempoillessa.
Jos laakerin otat irti niin tarttet sitten rlymppihelan ja osaamista sen kiristämiseen "aika kireälle".Itse kasaan itse ja vien vanhalla osaajalle kiristettävissä. Johtuu neuroottisesta luonteenlaadustani.


ja tässä sitten se laakerien ryppyrengas


irroitettaessa on vaan ensin kopisteltava lukitus auki ja sitten vasta irrotetaan mutteri tälläsellä avvaimella

kuvassa näkyy myös työkalu millä pidetään vastaan mutteria irrottaessa ja kiristettäessä

ja tässä sitten näkyy se vastaan pito kalu, millä kans tuntuu hyvin käteen laakeri välys mutteria kiristäessä

kuvassa kaksi näkyy se ryppyrengas, minkä voi myös kayttää vanhan kun koputtelee sitä vähän leveemmäksi

jos kasaa vanhoilla laakereilla niin kannattaa jättää ihan pikkasen väljäksi ettei aivan jämptiä tehe muuten saattaa laakeri alkaa jollottaa
ja tässä se lukitus mutterin avain


mullon pelkkiä romuja vaan
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
On käytännöllinen vihje muihinkin mersun malleihin.jari_w123 kirjoitti:suosittelen jättämään navan paikoilleen ja halkaisemaan uuden kilven ja asettelemaan sitten puolikkaat navan taakse.Tämän jälkeen vain ruuvit kiinni ja hitsillä railo kiinni.
Ainakin , jollei tallissa ole sopivaa kalustoa laakerin vaihtamiseen. Tietysti hitsisauma jarrukilvessä pilaa pilkunnus...laajan ajonautinnon täydellisesti.


Jokainenhan saa tehdä autolleen mitä vaan,mutta jarrukilven vaihto oikeaoppisesti ei voi olla ylipääsemätön rasti. Enemmän syö miestä automaattiaskin irrotus W123 300D:stä pihalla talvipakkasessa. Sekin on joskus koettu... 

W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
jep, näin se on näppylätW111 kirjoitti:Jokainenhan saa tehdä autolleen mitä vaan,mutta jarrukilven vaihto oikeaoppisesti ei voi olla ylipääsemätön rasti. Enemmän syö miestä automaattiaskin irrotus W123 300D:stä pihalla talvipakkasessa. Sekin on joskus koettu...


mullon pelkkiä romuja vaan
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
joo, ei siinä vielä kaikki
se pyörän napa kun irrotetaan niin eihän se usein miten lähe paikaltaan ihan nykäsemällä mutta tällä lähtee

veto laoppa tehty 123:sen vanteen keskiöstä
ja sitten tuota samaa voi käyttää myös kiinni juuttuneen vetoakseli ulos työntämiseen vaihtamalla ton liuku nuijan tilalle pitkä ruuvi
joka kerta olen tätä tarvinu kun laakeri hommia olen teheny



veto laoppa tehty 123:sen vanteen keskiöstä


joka kerta olen tätä tarvinu kun laakeri hommia olen teheny

mullon pelkkiä romuja vaan
Niin - eihän tässäkään projektissa hankalaa ole, kun se erikoistyökalulla aukaistava laakerirengas. Ja sitten kun on se sakara-avain, niin seuraava itku tulee voimien puutteesta.
Ruveta nyt jotain pellinpalaa halkomaan ja tinaamaan sitten uudelleen.
Johan se vääntyilee hitsitäppäillessä mutkille, ja siitä ei saa yhtä suoraa kuin mitä se ehjänä on. Sitten se kerää pottuvarpaan kokosia kiviä kilven ja levyn väliin, joita saat olla jatkuvasti välistä onkimassa pois.
Ja kaiken muun hyvän lisäksi alkaa kuitenkin kuppaantumaan saumastaan 2 vuoden kuluessa.
Ruveta nyt jotain pellinpalaa halkomaan ja tinaamaan sitten uudelleen.
Johan se vääntyilee hitsitäppäillessä mutkille, ja siitä ei saa yhtä suoraa kuin mitä se ehjänä on. Sitten se kerää pottuvarpaan kokosia kiviä kilven ja levyn väliin, joita saat olla jatkuvasti välistä onkimassa pois.
Ja kaiken muun hyvän lisäksi alkaa kuitenkin kuppaantumaan saumastaan 2 vuoden kuluessa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ei pidä paikkansa kun huolella tekee.Itsellä on ollut hitsatut kilvet vuodesta 2005 eikä niissä vieläkään ole mitään vikaa.Nyt tulee kuitenkin uudet ehjät kilvet kun en viitsi purkaa napaa vanhoista varsista että voisin laittaa halkaistut kilvet puhallettuihin ja pulverimaalattuihin tukivarsiin.Käyttöautoon halkaistu kilpi on aivan hyvä ratkaisu,museo vehkeessä kilvet olisi hyvä olla hitsaamattomat.Mesedesi kirjoitti: Ruveta nyt jotain pellinpalaa halkomaan ja tinaamaan sitten uudelleen.
Johan se vääntyilee hitsitäppäillessä mutkille, ja siitä ei saa yhtä suoraa kuin mitä se ehjänä on. Sitten se kerää pottuvarpaan kokosia kiviä kilven ja levyn väliin, joita saat olla jatkuvasti välistä onkimassa pois.
Ja kaiken muun hyvän lisäksi alkaa kuitenkin kuppaantumaan saumastaan 2 vuoden kuluessa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
olekko laittanu mitään tököttiä varsien sisään ettei sitten ruostu sisästä ja kannattas kyllä laittaa vielä ulkopuolellekki jotakin sen puluverin päälle ettei kivet hakkaa heti irti pinnotettajari_w123 kirjoitti:Ei pidä paikkansa kun huolella tekee.Itsellä on ollut hitsatut kilvet vuodesta 2005 eikä niissä vieläkään ole mitään vikaa.Nyt tulee kuitenkin uudet ehjät kilvet kun en viitsi purkaa napaa vanhoista varsista että voisin laittaa halkaistut kilvet puhallettuihin ja pulverimaalattuihin tukivarsiin.Käyttöautoon halkaistu kilpi on aivan hyvä ratkaisu,museo vehkeessä kilvet olisi hyvä olla hitsaamattomat.Mesedesi kirjoitti: Ruveta nyt jotain pellinpalaa halkomaan ja tinaamaan sitten uudelleen.
Johan se vääntyilee hitsitäppäillessä mutkille, ja siitä ei saa yhtä suoraa kuin mitä se ehjänä on. Sitten se kerää pottuvarpaan kokosia kiviä kilven ja levyn väliin, joita saat olla jatkuvasti välistä onkimassa pois.
Ja kaiken muun hyvän lisäksi alkaa kuitenkin kuppaantumaan saumastaan 2 vuoden kuluessa.

mullon pelkkiä romuja vaan
Ilman muuta,kotelosuoja ainetta reilusti sisään ja pyörittelyä sitten tulppa kilven taakse paikoilleen.Aattelin ruiskata päällemaalattavan röpelömassan varsiin ja apurunkoon kunhan saan asennettua ne paikoilleentouhottaja kirjoitti: olekko laittanu mitään tököttiä varsien sisään ettei sitten ruostu sisästä ja kannattas kyllä laittaa vielä ulkopuolellekki jotakin sen puluverin päälle ettei kivet hakkaa heti irti pinnotetta
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29