202 cdi sammu ajossa ja siihen löytyi syy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

202 cdi sammu ajossa ja siihen löytyi syy

Viesti Kirjoittaja kataja »

Eli ajattelin hönöpäissäni tällasen oman topicin avata, kun kerran kävi niinkin harvinainen homma, kuin että cdi sammahti kesken ajon yht'äkkiä. Vika vain löytyi onneksi helposti. Pahoittelen mahd. kirjotusvirheitä... Ja poistakaa tai siirtäkää, jos näitä on muuallakin. En ainakaan huomannu.

Nopee alustus: auto on w202 220cdi '98 farkku ja ajettu 210tkm "suomiauto". Autoon vaihdettu viime syksynä pa-suodin ja keväällä o-renkaat pa-järjestelmään. Ja tietysti liekkirenkaita suuttimille ja hehkuja. Korkeapainepumppu on kostean pölyn peittämä, eli pikkusen meinaa tihkua löpö läpi kansien välistä. Kohta tiivisteiden vaihto sille.

Mitä tapahtui: Kioski toiminut ihan hyvin o-renkaiden vaihdon jälkeen. Nyt kuitenkin sammui kesken ajon. Kone oli täysin lämmennyt n. 30km ajon jälkeen. Yht'äkkiä syttyi EPC-valo ja kone sammui... moottoritiellä :? No onneksi oli tietyö niillä kohdin ja 60km/h rajoitus. Mutta tiellähän oli työmaan takia kavennus ja betonikaiteet reunoilla, joten oli suht ahdas lasketella alamäkeen, takaperin, vastakarvaan muuta liikennettä, ilman piennarta. Mutta pidin sitä parempana vaihtoehtona kuin jäädä nököttämään keskelle ajokaistaa...

No sitten: Kiroilua kuskilta. Vaimo heti kehumaan autoa. 3v poika huuteli takapenkiltä että mennään isi jo. Auto starttasi hyvin. Lähti satunnaisesti käymään ja sammui. Välillä kävi tyhjää hyvin, mutta ei kestänyt kierroksia. Välillä ei suostunut lähtemään käymään sitten oikein millään. Sen verran lupasi jotta automatiikka lopetti starttauksen. Silloin tällöin sammuessa vilautteli EPC:tä. Ei aina. Käymään kun lähti, niin aina nikottelematta ja kerrasta. Auto hinaukseen ja aina vedettiin kun vain suostui käymään. Ainakin sai laatikko ja turbiini voitelua...

Vian etsintä ja löytö: Henkinen valmistautuminen oli pumppuremonttiin. Mutta, kun yön jälkeen starttasin auton ja niin lähti käymään kuin ei olisi ongelmia ollutkaan. Ajelin verstaan pihassa ympyrää ja toimi moitteetta. Kierrättelin ja vedättelin täyskaasuvetoja, ei ongelmia. Ajoin auton sisään halliin ja nostin pellin, ah niin tuttuun, täyhuoltoasentoon. Annoin auton käydä ja renkkasin pa-liittimiä ja kiristin vähän suotimen kantta. Ei vissiin saanut ilmaa kun kerran kävi niin hyvin. Sitten aloin törkkimään sähköjä. Räpläsin liittimiä auton käydessä. Hipaisin 4-pytyn suuttimen liitintä ja kone "nytkähti". Eli vähän niinkuin bensakoneesta olis sytkä pätkässy. Tökkäsin liitintä kunnolla ja'vot. Kone sammu. Eli kuinka yksinkertaista se voikaan joskus olla. Sen liittimen kumi vaikutti turvonneelta... Varmaan aikaisemmin todella paljon vuotaneen liekkirenkaan höyryjen ansiosta tms. Mutta liitin ei mennyt kunnolla pohjaan asti. Itse vaihtelin liekkirenkaat, joten multahan se on jäänyt huonosti, mutta pysynyt höntsöllään vajaan 10tkm. Se vaan ei sitten millään pirulla enää halunnut jäädä pohjaan asti, vaikka miten putsaili liitintä ja suuttimen päätä. Eli se lukkonipsu ei vaan lukinnut liitintä, vaan jäi siihen höhölleen.

Korjaus: nippusiteillä liitin pohjaan. Nyt sit pelittää. Ens kerran liekkirenkaita vaihtaessa, vois varmaan oikein yrittää korjata liittimen. Eikse oo se öljynvaihtoväli, kun vaihdetaan myös liekkirenkaat ja hehkut ja putsataan imusarja... :shock:

Ja tosiaan jos tämmönen kirjottelu ketuttaa, niin modet saa ihan vapaasti poistaa tän... Sainpahan tilittää...
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tosiaan tuo CDI konehan sammuu kun yhden suuttimen johdossa tulee "vikaa"

Ei jää pätkimällä nilkuttamaan vajailla pytyillä.
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Viesti Kirjoittaja kataja »

Juuh, se tuli todettua taas kerran. Eihän siinä muuten mitään sinänsä ole, mutta olishan se kiva jos vaikka kolmella rötköttäs, niin pääsis ees motarin varresta pois vähän väljemmille vesille. Ja muutenkin, ehkä vähän liian herkkää tuo viansieto...
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Vastaa Viestiin