W202 CDI -00 / ESP/BAS / akku tyhjenee.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

W202 CDI -00 / ESP/BAS / akku tyhjenee.

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

Elikkä tämmönen pikkuongelma ois... Mersu hukkaa virrat kahdessa - kolmessa päivässä sillai, että kytkee jonkun virransäästötilan päälle. Kun virrat pistää päälle, varoitusvalot palavat normaalisti, sitten himmenevät. Joskus rupeavat jopa räpsymään.
Kun akku on ladattu täyteen, ja auton lyö tulille, palaa ESP/BAS varoitusvalo mittaristossa.. Johtuu joko jarruvalokytkimestä, tai alijännitteestä akun loppuessa joka on jättänyt jäljen auton lokiin, ja tekee siittä näin vikakoodin. Eikö?

Autossa on myös viimeaikoina ilmennyt outoja sähkövikoja, aina juuri ennenkuin akku on loppunut. Nyt luulisin että johtuvat alijännitteestä, mikä tulee aina kun akku simahtaa?

Sanokaas viisaammat, voisivatko nämä epäilyt pitää paikkansa?

Ensiksi aattelin vaihtaa tuon jarruvalokytkimen, kun kerran iso / kallis homma ei ole.

Sekä myöskin mittarilla käydä sulakerasia läpi, että mihinkä perskuttiin tuo hukkaa oikein ne virrat.

Jos tuuri käy, kaikki johtuvat vain siittä huonosta akusta, joka purkaa itse itsensä. (En kyllä tuohon jaksaisi uskoa.) :?

Edit. Ja tosiaan semmonen pikkuvika on että välillä kun ottaa autosta virrat pois päältä, niin puhallin jää pauhaamaan ykköstasolle? Ensiksi kun akku purki itsensä aattelin että puhallin on jäänyt päälle ja sen kautta akku on purkautunut parin yön aikana.. MUTTA kappas kun otin ens kertaa varten puhaltimen sulakkeen irti, niin silti oli purkanut akun, että siittä ei voi johtua.. Mutta olisi silti kiva saada tietää miksi auto jättää puhaltimen päälle kun ottaa virrat pois? Jopa sillon kun auto on käynnissä puhaltimen ollessa pois päältä. Sammutat auton niin puhallin alkaa laulamaan??

HELP ME! Ihan suorilta ei viittisi mennä uutta akkua ostamaan, syväpurkaa tuo puhallin pian senkin akun.
Viimeksi muokannut Tuempsi, Ma 15.06.2009 13:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

Kävinpä tuossa juuri mittailemassa, joillekkin sulakkeille tulee jännitettä noin 9V.
Kuitenkin akussa on vain 8V? Taitaapi olla aika kuollut yksilö..

Mutta mistä kannattaisi alkaa etsimään, että mihinkä se akku niitä virtoja hukkaa?
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

Ilmastointi ohjainlaitte rikki
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

Cardoc kirjoitti:Ilmastointi ohjainlaitte rikki
Mistä tämän paikantaa? Onko kuinka kallis remontti, sekä onko itse vaihdettavissa?

Eikä se ilmastointia heitä päälle, vaan normaali puhaltimen ykkösteholla..
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

Tjooh, yksi kennohan sieltä akusta oli paskana. Eikun uutta tilaukseen. Lähti tuo ESP / BAS vikavalokin pois ku rykäs oikein kunnolla liikkeelle.

Vielä selvittämättä puhaltimen elämänkerta?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuempsi kirjoitti:Kävinpä tuossa juuri mittailemassa, joillekkin sulakkeille tulee jännitettä noin 9V.
Kuitenkin akussa on vain 8V? Taitaapi olla aika kuollut yksilö..
Tuosta sulakkeesta kun olisi vetänyt johdon akulle niin olisi saanut sen ladattua. :shock:

Ei vaan, hyvä jos tuli akun vaihdolla kuntoon eikä autossa ole mitään vuotovirtaongelmia.
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

DBFI kirjoitti:
Tuempsi kirjoitti:Kävinpä tuossa juuri mittailemassa, joillekkin sulakkeille tulee jännitettä noin 9V.
Kuitenkin akussa on vain 8V? Taitaapi olla aika kuollut yksilö..
Tuosta sulakkeesta kun olisi vetänyt johdon akulle niin olisi saanut sen ladattua. :shock:

Ei vaan, hyvä jos tuli akun vaihdolla kuntoon eikä autossa ole mitään vuotovirtaongelmia.
Teinpä kuitenkin niinkin yksinkertaisesti että avasin takakontin (keskuslukitus sai juuri viimeisillä voimillaan avattua lukot takaakin) ja latasin akun ihan siittä suoraan.. Ei aina kannata tehdä vaikean kautta ;D

Ja muuten pelittää nyt ihan täysin, mutta mysteerinä on vieläkin se, että puhallin jää päälle ku ottaa virrat pois. Joskus sammuu kun antaa käydä pari minuuttia tyhjäkäyntiä?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuempsi kirjoitti: Ja muuten pelittää nyt ihan täysin, mutta mysteerinä on vieläkin se, että puhallin jää päälle ku ottaa virrat pois. Joskus sammuu kun antaa käydä pari minuuttia tyhjäkäyntiä?
Ei se auto varmaan mene kokonaan nukkumaan, joku ohjainlaite jää päälle ja pitää samassa CAN-väylässä olevat muutkin laitteet käynnissä.

Pitäisi vaan mitata se quiescent current akulta, jos haukkaa liikaa niin vaikka sulakkeita nyppimällä selvittää mikä ohjainlaite jää päälle.

Onko tuossa sähköpenkkejä, voisi olla yksi todennäköinen kohde.
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

DBFI kirjoitti:
Tuempsi kirjoitti: Ja muuten pelittää nyt ihan täysin, mutta mysteerinä on vieläkin se, että puhallin jää päälle ku ottaa virrat pois. Joskus sammuu kun antaa käydä pari minuuttia tyhjäkäyntiä?
Ei se auto varmaan mene kokonaan nukkumaan, joku ohjainlaite jää päälle ja pitää samassa CAN-väylässä olevat muutkin laitteet käynnissä.

Pitäisi vaan mitata se quiescent current akulta, jos haukkaa liikaa niin vaikka sulakkeita nyppimällä selvittää mikä ohjainlaite jää päälle.

Onko tuossa sähköpenkkejä, voisi olla yksi todennäköinen kohde.
Penkeissä ei muuta sähköä ole kuin lämmittimet.

"quiescent current" Meinaa mitä? Virtamittari akun miinusnavan ja miinuskengän väliin?
Voikos sen ihan tavallisella yleismittarilla mitata, siinä kun kerran on sulakkeella suojattu Ampeerien mittausmahdollisuus?

Ja eikös se jotain 100mA ole mitä siellä saisi virtaa mennä, jos menee enemmän niin jotain turhaa on päällä?

Ja kuinka tommonen sähköhelvetti yleensäkkään tykkää, jos siittä repii noita akunkenkiä pois, eikö siinä ole joku max. aika kuinka kauan saa olla irti?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuempsi kirjoitti: Penkeissä ei muuta sähköä ole kuin lämmittimet.

"quiescent current" Meinaa mitä? Virtamittari akun miinusnavan ja miinuskengän väliin?
Voikos sen ihan tavallisella yleismittarilla mitata, siinä kun kerran on sulakkeella suojattu Ampeerien mittausmahdollisuus?

Ja eikös se jotain 100mA ole mitä siellä saisi virtaa mennä, jos menee enemmän niin jotain turhaa on päällä?

Ja kuinka tommonen sähköhelvetti yleensäkkään tykkää, jos siittä repii noita akunkenkiä pois, eikö siinä ole joku max. aika kuinka kauan saa olla irti?
Virtamittari akun navan ja kengän väliin, maajohdosta turvallisempaa mitata (on jotkut mitanneet plus ja miinus napojenkin välistä mutta mittari ei oikein tahdo siitä tykätä).

Ei siinä mitään maksimiaikaa ole kuinka kauan auto saa olla ilman sähköjä mutta sähköt pitäisikin pystyä pitämään päällä koko ajan että auto pysyy nukuksissa (jos akku takaluukussa niin kannattaa kytkeä valo pois kytkimestä), samalla välttyy virtapiikeiltä eikä tarvii syöttää radiokoodeja ja resetoida sähköikkunoita jne. Voi olla hankalaa vaan tuo kytkennän säilyttäminen.

Yleismittarilla olisi syytä aloittaa ison virran mittausasennossa jolloin mittarin yli jäävä jännitepudotus pysyy pienenä jos virtaa menee paljon. Jos virtaa menee vähän, siirtää pienemmälle alueelle (parasta kytkeä akun johto suoraan napaan alueen vaihdon ajaksi).

Toinen tapa on mitata sulakkeen yli jäävä jännite. Huoltodokkareista löytyy kertoimet virralle mitatun jännitteen funktiona mutta jos mittari on tarkka niin voi sen vastuksenkin sulakkeelta mitata.

Sen lepovirran pitäisi olla alle 100 mA automallista riippuen, 40 - 80 mA varmaan tyypillisesti.
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

Sen lepovirran pitäisi olla alle 100 mA automallista riippuen, 40 - 80 mA varmaan tyypillisesti

50mA on yläraja
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Cardoc kirjoitti:Sen lepovirran pitäisi olla alle 100 mA automallista riippuen, 40 - 80 mA varmaan tyypillisesti

50mA on yläraja
Niinpä näyttää olevan, tai 85 mA jos autossa on varashälytin. Menee varmaan sen 100 mA:n yli kuitenkin jos joku ylimääräinen boxi on hereillä.
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

Jooh, kiitoksia tiedoista, kun tässä ehtii niin pitää mennä mittailemaan. =)

En kyllä ole huomannut että sähkölasit pitäisi kalibroida jos on akku irti ollut? ESP/BAS vikavalo vaan paloi, ja sekin lähti pois ku rykäs eteenpäi.

Ja mersun orkkis kasettimankka on lukossa jo muutenkin, uus soitin jo postissa ;)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Lämmönsäätöpaneli tai puhaltimen vastus jättää sen puhaltimen päälle. Mittaa vastukselta> Jo tulee siihen pikkujohtoon ohjausjännite niin paneli sökö. Käytettyä panelia ja vastusta löytyy jos tarvetta ilmenee.
Joku mersupurkaamo??
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

Aki P kirjoitti:Lämmönsäätöpaneli tai puhaltimen vastus jättää sen puhaltimen päälle. Mittaa vastukselta> Jo tulee siihen pikkujohtoon ohjausjännite niin paneli sökö. Käytettyä panelia ja vastusta löytyy jos tarvetta ilmenee.
Hmm.. Haluaisitko kenties ohjeistaa hieman tarkemmin, en ole mikään expertti.. Tämän vastuksen löytää siis mistä?
Eli tämä "pikkujohto" on siis heräte, ja jos sinne tulee virtaa niin siellä on heräte kokoajan päällä?
Se tässä vaan hämää, että se tekee sitä vaan sillointällöin, ja yleensä parin minuutin käymisellä vika menee ohi.
ppetteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 07.07.2009 13:14
Paikkakunta: Oulainen

Osta uus akku!

Viesti Kirjoittaja ppetteri »

Ittellä oli juuri sama vika! tosin mulla oli akku menny jo sen verran huonoksi. Kokeile ostaa uus akku! :D :D
Ässä 320 Cdi / 20" tis rims
______________________________________

Etuveto.. Onko se joku veikkauksen uusi peli?
Tuempsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Pe 12.06.2009 13:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Osta uus akku!

Viesti Kirjoittaja Tuempsi »

ppetteri kirjoitti:Ittellä oli juuri sama vika! tosin mulla oli akku menny jo sen verran huonoksi. Kokeile ostaa uus akku! :D :D
Niin tämä puhalluksen päällejääminen vai?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Osta uus akku!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ppetteri kirjoitti:Ittellä oli juuri sama vika! tosin mulla oli akku menny jo sen verran huonoksi. Kokeile ostaa uus akku! :D :D
Niin siis ei kai se puhallinvika korjaannu uudella akulla. Toki uusi akku kestää ajoittain päälle jäävää puhallinta paremmin kuin vanha.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13764
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuempsi kirjoitti: Hmm.. Haluaisitko kenties ohjeistaa hieman tarkemmin, en ole mikään expertti.. Tämän vastuksen löytää siis mistä?
Eli tämä "pikkujohto" on siis heräte, ja jos sinne tulee virtaa niin siellä on heräte kokoajan päällä?
Se tässä vaan hämää, että se tekee sitä vaan sillointällöin, ja yleensä parin minuutin käymisellä vika menee ohi.
Siis 2000-mallin autossa "vastus" ei ole enää vastus vaan elektroninen regulaattori mutta sama se miksi sitä kutsuu.

Matkustajan jalkatilasta pääsee puhaltimen moottorille ja regulaattori on siinä kyljessä kiinni. Tuosta voi mitata tuleeko regulaattorille ohjausjännite. Siitä sitten voi päätellä onko vika itse regulaattorissa vaiko ilmastoinnin ohjauspaneelissa.
ppetteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 07.07.2009 13:14
Paikkakunta: Oulainen

Re: W202 CDI -00 / ESP/BAS / akku tyhjenee.

Viesti Kirjoittaja ppetteri »

Tuempsi kirjoitti:Elikkä tämmönen pikkuongelma ois... Mersu hukkaa virrat kahdessa - kolmessa päivässä sillai, että kytkee jonkun virransäästötilan päälle. Kun virrat pistää päälle, varoitusvalot palavat normaalisti, sitten himmenevät. Joskus rupeavat jopa räpsymään.
Kun akku on ladattu täyteen, ja auton lyö tulille, palaa ESP/BAS varoitusvalo mittaristossa.. Johtuu joko jarruvalokytkimestä, tai alijännitteestä akun loppuessa joka on jättänyt jäljen auton lokiin, ja tekee siittä näin vikakoodin. Eikö?

Autossa on myös viimeaikoina ilmennyt outoja sähkövikoja, aina juuri ennenkuin akku on loppunut. Nyt luulisin että johtuvat alijännitteestä, mikä tulee aina kun akku simahtaa?

Sanokaas viisaammat, voisivatko nämä epäilyt pitää paikkansa?

Ensiksi aattelin vaihtaa tuon jarruvalokytkimen, kun kerran iso / kallis homma ei ole.

Sekä myöskin mittarilla käydä sulakerasia läpi, että mihinkä perskuttiin tuo hukkaa oikein ne virrat.

Jos tuuri käy, kaikki johtuvat vain siittä huonosta akusta, joka purkaa itse itsensä. (En kyllä tuohon jaksaisi uskoa.) :?

Edit. Ja tosiaan semmonen pikkuvika on että välillä kun ottaa autosta virrat pois päältä, niin puhallin jää pauhaamaan ykköstasolle? Ensiksi kun akku purki itsensä aattelin että puhallin on jäänyt päälle ja sen kautta akku on purkautunut parin yön aikana.. MUTTA kappas kun otin ens kertaa varten puhaltimen sulakkeen irti, niin silti oli purkanut akun, että siittä ei voi johtua.. Mutta olisi silti kiva saada tietää miksi auto jättää puhaltimen päälle kun ottaa virrat pois? Jopa sillon kun auto on käynnissä puhaltimen ollessa pois päältä. Sammutat auton niin puhallin alkaa laulamaan??

HELP ME! Ihan suorilta ei viittisi mennä uutta akkua ostamaan, syväpurkaa tuo puhallin pian senkin akun.



Lainaten tätä...
Ässä 320 Cdi / 20" tis rims
______________________________________

Etuveto.. Onko se joku veikkauksen uusi peli?
Vastaa Viestiin