*huoh* M103 käyntihäiriöstä taaaas kerran....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

*huoh* M103 käyntihäiriöstä taaaas kerran....

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Harvoin käynnistyy kylmänä kertalaakista. Saattaa hörähtää ja sammua. Auttaa jos käyttää pensapumppua pari kertaa ennen starttia. (Bensapumpun ylipaineventtiili, vai mikä se siellä pumpun tykönä on?)

Kun innostuu lähtemään käymään, kylmänä käy jotenkuten, mutta alakierroksilla pientä ontumista. Tehot mielestäni poissa.

Lämpimänä sitten alkaa helvetti: Maantiellä tasaisessa vauhdissa ei huomaa käytännössä mitään ihmeellistä, mutta jos tuuppaa kaasun pohjaan, niin tukehtuu samantien. Sammuu, jos ei nosta kaasua ja sitten herkuttele sen kanssa.
Risteyksissä ja nopeammissa vauhdin hidastuksissa, kuten jos joku kääntyy edestä, erittäin todennäköisesti sammuu, jos päästää kaasun ylös. Risteyksissä voi olla ja aika todennäköisesti pääsee liikkeelle, jos seisoo jarrulla ja antaa kierroksia hiukan reilun tonnin. Automaatti siis kyseessä muuten...
Sammumisen jälkeen erittäin vaikea käynnistää joskus. Kaasua ei saa antaa yhtään. Tällöin myös bensapumpun pyöräyttäminen pari kertaa tuntuis jeesaavan. Käynnistyttyään yleensä kierroksia annettaessa röpöttää jonnekkin 3500 kierrokseen tai sitten tukehtuu kokonaan ja sammuu. Jos innostuu kiertämään korkeammalle, niin aika vaivalloista on sekin.

Nyt siis epäilen voimakkaasti, että bensanpaineissa propleema???

Auto oli mersutohtorilla tuossa, ja vaihtoi sinne määränjakajan. Oli ainakin tutkivinaan sitä muutenkin siitä ruiskun ympäriltä, letkuja ja sillee. Epäili sitä polttoaineen ohivuotoventtiiliä, vai mikä se on tai vaihtoehtoisesti suuttimia.

Autoon vaihdettu aikaisemmin: puola, virranjakajan hilut (Bosh), Tulpanjohdot (KL:stä, kai nekin Boshit on. Helevetin kalliit ainakin), tulpat (Bosh), suuttimien tiivisteet, laturi ja sitä akun vieressä ollutta relettä, mikä ylijännitepötikkä se olikaan tutkailin, mutta siitä mitään vikaa paikallistamatta...

Mitäköhän sitä seuraavaks keksis, kun tuntuu että kaikki työt on vaan pahentaneet tuota ongelmaa :roll:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mul audissa bensanpainevaraaja oli ruostunut rikki ja oireili samalla tavalla... se siis K-jetronic.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Mulla oli vastaava ongelma samanlaisessa kärryssä.Elikkä eha toden näköisesti vuotaa.Haiseeko bensa?Se on se musta mötikkä ilmamäärämittarin vieressä.Se tunnetaan täällä parhaimmin bensanpaineensäätäjänä.Seuraavaks kato lämpöanturi.Sitten jos mikään muu ei auta niin se on ilmamäärämittarinasentoanturiSe voi olla kulunut puhki siitä alaosastaan.Onpi vaikea saada Suomesta uutta.JOtain Kiina kamaa voi olla saatavilla..se oli muuten just se -------elekrohydraulinensäädin jonka ostin rto-tuonnista maksoi 120e käytetty osa mutta ongelmat loppui siihen. Uusi vastaava Veholla 350e.
Niin ne tulpanjohdot ja itse tulpat kannatta vielä tsekata.Unohtamatta sitä virranjakajankantta ja pyörijää.Muuta en keksi tähän ongelmaaan.
Viimeksi muokannut ari y, Ma 29.06.2009 12:28. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

En usko potikan vikaan ja sen saa kyllä kl-kautta,voihan sen aukaista ja putsata ja todeta sen kunto.Itse katsoisin yj-ja bensareleen juotokset läpi kolvilla,silmin ei nää.Ei hankala homma.Jos toimen pide ei auta koeta saada lainaan toinen eha.Oletkos ottanut ehan johdon irti ja muuttuuko moottorin käytös?Tuliko vika yks kaks?
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

atlas kirjoitti:En usko potikan vikaan ja sen saa kyllä kl-kautta,voihan sen aukaista ja putsata ja todeta sen kunto.Itse katsoisin yj-ja bensareleen juotokset läpi kolvilla,silmin ei nää.Ei hankala homma.Jos toimen pide ei auta koeta saada lainaan toinen eha.Oletkos ottanut ehan johdon irti ja muuttuuko moottorin käytös?Tuliko vika yks kaks?
sitä potikkaa ei Suomesta löydy on tullut etsittyä jonkin verran.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itsekin etsin mut pistä hakuu 3437224035 ja lue.Ja potikan saa kl-kautta noin 200e tilauksesta ja ebayn kauttakin ja alkuperäistä bosch,ia.Tuo numero korvaa vanhempia numeroja on parannettu versio.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

atlas kirjoitti:Itsekin etsin mut pistä hakuu 3437224035 ja lue.Ja potikan saa kl-kautta noin 200e tilauksesta ja ebayn kauttakin ja alkuperäistä bosch,ia.Tuo numero korvaa vanhempia numeroja on parannettu versio.
ei ollu saatavilla kun mä tarttin sitä osaa.koitin saada kaikilta mahdollisilta maahantuojilta todetakseni,että sitä voi saada Kiinasta vain ja ainoastaan 500kpl erissä.eli tämmönen tapaus.bosc ja kl-varaosat niin siellä sanottiin että et saa kyseistä osaa mistään.
Viimeksi muokannut ari y, Ma 29.06.2009 12:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Hei älä tallaa samaa polku uudestaan kun minä.Ostin itse helmi maaliskuussa itselle uuden osan.Lue minun nimimerkin jutut niin huomaat että olen käynyt läpi samat paikat kun säkin.Siis tänne hakuun 3437224035.KL-varaosissa sitä ei löydy luettolosta vaan se erikois tilataan bosch klassikin osastolta saksasta.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

atlas kirjoitti:Hei älä tallaa samaa polku uudestaan kun minä.Ostin itse helmi maaliskuussa itselle uuden osan.Lue minun nimimerkin jutut niin huomaat että olen käynyt läpi samat paikat kun säkin.Siis tänne hakuun 3437224035.KL-varaosissa sitä ei löydy luettolosta vaan se erikois tilataan bosch klassikin osastolta saksasta.
NO onneks mä vaihdoin autoa.ei tartte enää kelata moisia ongelmia.yritin vain jeesata.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Hmm... Mielenkiintoisesti aiheuttaa harmaita hiuksia muillekkin, kuin minulle :lol:

Nooh, aamulla ahkerana tutkimaan ehoja... raporttia pukkaa...
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mikähän lie moottorin polttoaineen seoksen tila, sekä lisäilmaluistin asento ja tukkoisuus?

Ihan kun ois laihalla. Mut enhän minä mitään näistä tiijjä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni seos on myös seko,sen voit todeta ajon jälkeen katsomalla tulpan väriä.Ei tieten suositella ajoa jos käy laihalla,polttaa venttiilit.Kuiteskin pitäis tutkia kaikki letkut,kumikaukalo ja liitokset että ei ois ilmavuotoa ja sitten vasta bensapuolelle.Ilma luisti myös irti ja hyppyjohto kokeilu ja putsaus.Mutta jostain se on vaan aloitettava.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Elikkästä... Lämpoanturi muuten kanssa vaihdettu, unohtui mainita, samoin bensapumppu ja suodatin. Vika ei ole tullut yhtäkkiä, vaan pahentunut ajan kanssa. Aina ollut lämpimänä huono lähtemään liikkeelle esim valoista.

Hmm... ihan ei vielä tullut varmuutta, mikä tuo eha noista on, mutta määränjakajan kyljessä oleva mustalaatikko ilmeisesti toimii, kun nyppäisi johdot irti niin käynti muuttui.
Myös sen etupuolella imusarjassa kiinniolevasta kolmenapaisesta liittimestä kun nypäisi, niin käynti muuttui.
Samoin, kun tyhjäkäyntiluistipötikästä irrotti johdot.

Koko määränjakaja siis vaihdettu juuri, joka kyllä pehmensi käyntiä huomattavasti, mutta tuo sammuilu ja epäröinti jäi. Eiköhän se kumikaukalokin tullut samalla ainakin tutkittua, jos ei vaihdettuakin...

Nyt herääkin kysymys, mihin tuon (ilmeisesti) Bensanpaineensäätimen (sellainen metallisylinteri, josta bensaputki määränjakajaan) alipaineletku tulisi mennä??? Nyt nimittäin menee niin ihme paikkaan, että vaikea ymmärtää, kuinka se voisi saada alipainetta koskaan :shock: Tarviiko sen saada?

Jaa, niin ja putkesta ei kyllä oikeastaan koskaan tuprauta savua, että tuskin ainakaan liian rikkaalla :roll: Tyhjäkäyntiseosta tuossa on rukkailtukkin, mutta epäilyttää että se meni vähän persiilleen :roll:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

hmm... tutkiskelin siinä tulppia. Viimeksi, kun vaihdoin nuo tulpat, niin ykkösen ja kakkosen tulpat oli erityisen karstoittuneet, loput varsin puhtaita. Nyt ainoastaan ykkösen hieman karstainen. Mittasin samalla puristuspaineita. 2,3 ja 4 aivan tasan sama 125 P.S.i, mutta ykkönen noin 132 P.S.i:tä :shock: ja tuon ykkösen mittasin siis viimeienä, eli ei pitäisi akun heikentyminenkään vaikuttaa. 5 ja 6 vielä mittaamatta, hankalan sijoituksen vuoksi.

Tulpat ehkä aavistuksen viittaisi turhan laihaan seokseen :roll: Täytyypä tutkia kirjoista vielä noiden tulppien värejä :oops: Moon maalari, enkä mikään asentaja :lol:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

hmm... tutkimukset konehuoneessa jatkuneet. Virranjakajan kansi tapeltu irti. Reunoilla aivan aavistus ilmeisesti öljyä tai jotain. Ei kuitenkaan mitenkään massiivisesta vuodosta voi puhua. Siivottu: Kylmänä käynnistyi kuin palmun alta, mutta lämmettyään aloitti taas epäröinnin kaasuttaessa. Virranjakajan vaihdosta n.1000 km. Nastoissa pieni harmaa jälki pyörijästä :roll: Ja pyörijä siis vaihdettiin kanssa. Molemmat Bosh-laatua.
Ylijännitesuojarelettä taas tutkailtu. Ei tavantallaajan silmillä löydetty mitään ihmeellistä.

Paineensäädin irrotettu, mutta ei ymmärretty, kuinka siitä voisi havaita vikaa :? Edelleen hämmästyttää, mihin siitä lähtevä letku kuuluu mennä? Onko se vain jonkinsortin huohotus-letku?

Bensapumpun rele sijaitsee missä? Ilmeisesti sulakerasian taemmassa osastossa? Mikä niistä?

Huomenna kai se on alennuttava mönkimään auton-alle tutkiskelemaan sitä polttoainevaraajaa. Mitenkähän siitä ottaa selvää, onko särki vai ei?

Mielessä pyörii myös katin poisto samalla.

Että tämmöstä tänään...
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

no irrottelin nyt sitten vielä ecu:n ja availin. Tuomosesta osaa mitään sanoa... yllättävän siistin oloinen noin yli 20 vuotta vanhaan autoon, että liekkö vaihdettu joskus :roll: Takana ollut ABS:n poksi huomattavasti törkyisempi. Sisällä ei mitään kosteutta ja liitin kiiltää, kuin papin kul..

Käyntiin tuon poksin irrotus ei tuntunut vaikuttavan mitenkään :roll:
Kellään Jyväskylän seudulla lainata ehjää poksia kokeeks? :wink:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Mites lambda anturin kunto?Eiks se ohjaa seoksia ecun kautta lämpimänä?
Tältä foorumilta löytyy ohjeet miten lambdan kunnon voi mitata yleismittarilla.
Viimeksi muokannut ari y, Ma 29.06.2009 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

bensapainevaraajan voi helposti tarkistaa. Sammutat auton, odotat muutaman hetken, tunti tai pari, puolipäivää, päivä? Ja irroitat ruiskulle sisääntulevan letkun. Jos painetta ei oo niin varaaja on rikki.

Tuli tässä myös mieleen että suuttimien kumitiivisteethän vois kans olla jo aikansa eläneet... Mun em. lötköaudissa sekin teetti vähän tuon tyyppistä oireilua ja autohan ei ollu silloin kuin 15v vanha.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj- ja bensarele on akun takana rinnakkain toinen musta ja toinen metallinen.Vika ei näy silmällä vaan on kaikki tinaukset kolvilla käytävä uudestaan.Olikohan Jube;lla myynnissä muutama ecu vaihtoehto,kato myynnintiskiltä :) .
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sergey kirjoitti:bensapainevaraajan voi helposti tarkistaa. Sammutat auton, odotat muutaman hetken, tunti tai pari, puolipäivää, päivä? Ja irroitat ruiskulle sisääntulevan letkun. Jos painetta ei oo niin varaaja on rikki.
.
Pensanpaineenvaraajalla ei taida olle juuri merkitystä silloin kun kone käy?
Jos painelaskee niin varaajan lisäksi vika voi olla paineensäätimessä jakajalla.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Näin kävi kun mun autosta hajos se EHA.Kone sammui risteyksiin ajaessa yllättäin.EHA oli kostea bensasta alaosastaan.Vaihdoin ne kaksi vihreätä O-rengasta mutta ei auttanut pätkääkään.Lämpimänä sai sahata pitkään että lähti käymään,silloinkin röpöttämällä.Ehassa on pieni hukkareikä mikä ilmaisee kun se on tullut tiensä päähän.Oletan että se jämähti överi rikkaalle.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Jaahans. Kylmänä ilman ecua ei käyntiin millään. ecu kiinni, niin kuin napista. Nyt käy kylmänä kuin unelma ja vastaa kaasuun kakistelematta. Todennäköisesti muuttuu lämmettyään taas huonoksi.
Nyt odottelen hetken ja käyn tarkistamassa onko paineet säilyneet.
Paineakun vika kyllä kanssa ihmetyttää, että kuinka se voi vaikuttaa ajossa :roll: No toisaalta, kun katsoo tuota koko ruiskuhässäkkää, niin ei enää ihmetytä mikään. Miksi 80' luvulla tehty laite voi olla noin hankala ja monimutkainen :shock: 70' luvun MoParin isolohkoon kun työntää mekaanisesti paljon bentsiiniä ja vähän jollain piikivillä lyö kipunaa, niin jo toimia jyskyttää :lol:

Lambda on vaihdettu kaksi kertaa, ilman toivottuja vaikutuksia.

Sitä lisäilmaluistia putsailin kanssa tuossa tovi sitten ja tyhjäkäynti tasoittui ihan buenoksi. Tyhjäkäynti nykyään joka tilanteessa suorastaan ihanteellinen.
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Ei minkäänlaista painetta määränjakajalle vartin odottelun jälkeen :roll:
Nyt se on kädessä tuo accumulaattori. Ärsyttävän kallis ja vaikea osa saada nopeasti :evil: Vuaan kaippa se on hommattava?
Think Locally, Fuck Globally
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Voihanrontti kirjoitti:Ei minkäänlaista painetta määränjakajalle vartin odottelun jälkeen :roll:
Nyt se on kädessä tuo accumulaattori. Ärsyttävän kallis ja vaikea osa saada nopeasti :evil: Vuaan kaippa se on hommattava?
Testaa se akkumulaattori siinä pöydällä. Eli pysyykö siinä 5 bar vaikkapa ilmanpaine. Jos pysyy niin vuotaa paineet muualta.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Mikäköhän se kolmenapainen liitin on siinä määränjakajan etupuolella, imusarjassa kiinni :roll: Siihen tulee nippu johtoja ja lähtee jokunen. Liitin irti tuntuisi toimivan ehkä hieman paremmin :roll:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Witun markan puola :evil:

Onko tuommonen kuinka ronkeli puolastaan? :roll:
Onko se kaheksankympin KL-läläinen ostettava, vai käykö edullisempi yleispuola? :roll:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Perskeles!!! Nyt käy ja kukkuu kuumanakin! :P
Kylläpäs se vaan taisikin olla sitten siinä ylijänitereleessä :roll: sulatin liitokset kolvilla, ja nyt pelaa!
WIHII!!!

Vieläkun olis kortti, niin vois vähän ajellakkin :cry:
Think Locally, Fuck Globally
Vastaa Viestiin