Lakialoite harrasteajoneuvoista
Tuohon veronkiertoon liittyen niin meinaako joku tosissaan että joku hommaa 3kpl 70-luvun autoja muutaman satasen säästön takia vaikka parilla tonnilla saisi 90-luvun lopun perusauton?
Tuskin myöskään juuri katsastuksen läpäisseet kelpaavat tuohon luokkaan niin voipi myös noiden kolmen oikeasti hyväkuntoisen auton hankihintakin olla suurempi joten persnetoksi sekin säästö sitten meni, lisänä vielä että saa pelata 3:n vakuutuksen kanssa että millä milloinkin ajetaan. Kyllä siinä saa sitä harrastelijaluonnetta olla että noita wanhoja autoja haalii, kateelliset tietenkin leimaa suoraan veronkiertäjäksi.
Edit: Lisätään nyt vielä että eihän tuosta pysty hyväksikäyttämään mitenkään hyötymismielessä. Täytyisi sen yhden rinnalle ne 2 (3 jos ei aio 2kk olla ajamatta) autoa saada yhteensä halvemmalla mitä ajoneuvovero on -> ei onnistu mitenkään, saati kun lisätään niistä ylimääräisistä autoista aiheutuvat katsastuskulut. Veronkierron ideana kun yleensä on hyötyä taloudellisesti ja tässä se ei onnistu edes 80-luvun lahoilla juuri ja juuri katsastuksen läpäisevillä corolloilla.
Edit: Lisätään nyt vielä että eihän tuosta pysty hyväksikäyttämään mitenkään hyötymismielessä. Täytyisi sen yhden rinnalle ne 2 (3 jos ei aio 2kk olla ajamatta) autoa saada yhteensä halvemmalla mitä ajoneuvovero on -> ei onnistu mitenkään, saati kun lisätään niistä ylimääräisistä autoista aiheutuvat katsastuskulut. Veronkierron ideana kun yleensä on hyötyä taloudellisesti ja tässä se ei onnistu edes 80-luvun lahoilla juuri ja juuri katsastuksen läpäisevillä corolloilla.
Tuossa lakialoitteessahan on ideana, että tämä ns. harrasteajoneuvoryhmä olisi verokohtelultaan samanlainen kuin museoajoneuvo.
Silloin autolla ei ole dieselveroa, käyttömaksua ja vakuutuskin olisi noin 40 euron luokkaa per ajokausi.
Jos nyt mietitään, että mitä se maksaa W123:n dieselvero, niin eikös siinä kolmesta dieselverosta vapautuessa jo jonkinmoista säästöä voisi tulla...
Silloin autolla ei ole dieselveroa, käyttömaksua ja vakuutuskin olisi noin 40 euron luokkaa per ajokausi.
Jos nyt mietitään, että mitä se maksaa W123:n dieselvero, niin eikös siinä kolmesta dieselverosta vapautuessa jo jonkinmoista säästöä voisi tulla...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Eikös tuo sinunkin allekirjoituksessa mainittu -00 väykky ole jo harrasteauto iässä, saa ovia maalata jne jousikuppeja hitsailla.masaf1 kirjoitti:OFFTOPIC:Mesedesi kirjoitti:Laitoin ko. miehen kaikki viestit jonoon ja koetin sieltä päätellä, että onko minun käsitys harrasteautoilijasta nyt samanlainen kun hänella.
8 sivua viimeisimpiä viestejä käsitteli pääosin A-mallia ja W210 sekä W211 mallien juttuja. Yksi kommentti löytyi C126:sesta ja jokuset kommentit käsitteli myös C-malleja.
Yhdessä kommentissaan hän pitää W124 autoa epäluotettavana, koska se on jo mallina niin vanha, että ne voivat arvaamattomasti jättää tielle millon hyvänsä.
Joten ainankin minä tiedän nyt, kuinka suhtautua hänen mietteisiinsä harrasteajoneuvolaista ja sen lakimuutoksista.
No se nyt vaan on fakta, että 20-vuotias W124 ei ole enää niin luotettava, ku mitä Esson baarissa puhutaan. Yli puoli milliä ajetuista löytyy aika monta kohtaa, jotka voivat pettää ihan milloin vaan ja auto jää tielle. Mersufanaatikot ei vaan koskaan puhu niistä tapahtumista, vaan puhutaan vaan että "öljyjä vaihtamalla on menty tää 700 tkm, mitään muuta ei oo tehty." Onhan se ny mallina aikansa parhaita, mutta tuo nyt ei sinänsä liity mitenkään mihinkään.
Ja itse en henk. koht. edes pidä niin vanhoista Mersuista, että ne mun harrastekäyttöön mieltyisi. Onneksi on maailmassa muitakin automerkkejä. Vaikka kyllähän se näiden mun mittapuulla "uusien" CDI-vehkeidenkin kanssa välillä on vähän harrastamiselta vaikuttanut Mersuilukin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Tuosta kyseisestä autosta tiedä mitään, mutta kuluneen kevään ja alkukesän aikana on itse kyllä tullut (pakko)harrastettua melko kohtuullisesti eli oikeastaan ihan vähän ajettua -02 väykkyä urakallaAapo.T kirjoitti:Eikös tuo sinunkin allekirjoituksessa mainittu -00 väykky ole jo harrasteauto iässä, saa ovia maalata jne jousikuppeja hitsailla.masaf1 kirjoitti:OFFTOPIC:Mesedesi kirjoitti:Laitoin ko. miehen kaikki viestit jonoon ja koetin sieltä päätellä, että onko minun käsitys harrasteautoilijasta nyt samanlainen kun hänella.
8 sivua viimeisimpiä viestejä käsitteli pääosin A-mallia ja W210 sekä W211 mallien juttuja. Yksi kommentti löytyi C126:sesta ja jokuset kommentit käsitteli myös C-malleja.
Yhdessä kommentissaan hän pitää W124 autoa epäluotettavana, koska se on jo mallina niin vanha, että ne voivat arvaamattomasti jättää tielle millon hyvänsä.
Joten ainankin minä tiedän nyt, kuinka suhtautua hänen mietteisiinsä harrasteajoneuvolaista ja sen lakimuutoksista.
No se nyt vaan on fakta, että 20-vuotias W124 ei ole enää niin luotettava, ku mitä Esson baarissa puhutaan. Yli puoli milliä ajetuista löytyy aika monta kohtaa, jotka voivat pettää ihan milloin vaan ja auto jää tielle. Mersufanaatikot ei vaan koskaan puhu niistä tapahtumista, vaan puhutaan vaan että "öljyjä vaihtamalla on menty tää 700 tkm, mitään muuta ei oo tehty." Onhan se ny mallina aikansa parhaita, mutta tuo nyt ei sinänsä liity mitenkään mihinkään.
Ja itse en henk. koht. edes pidä niin vanhoista Mersuista, että ne mun harrastekäyttöön mieltyisi. Onneksi on maailmassa muitakin automerkkejä. Vaikka kyllähän se näiden mun mittapuulla "uusien" CDI-vehkeidenkin kanssa välillä on vähän harrastamiselta vaikuttanut Mersuilukin.
Kaikista meillä ajossa jossain vaiheessa olleista käytetyistä mersuista tuo on kyllä ikäänsä, ajomääräänsä ja hintaansa nähden kaikkein epävarmin kulkine toistaiseksi. Olen siis jäänyt sillä jo tiellekin
Mitä tähän harrasteautokeskusteluun tulee, niin tunnustettakoon, että oma lehmä on meikäläiselläkin ojassa melko hyvin rähmällään. Eli tervehdin ilolla moista uudistusta, jos sellaista on pukkaamassa. Pari harrasteautoa tallissa pölyttymässä liikennekäytöstä poistettuna, kun ihan oikeasti ei viitsi katsastaa, maksaa vakuutuksia ja veroja. Olisi varmaan ihan toinen tilanne kustannuksiltaan, jos noita oikeasti käyttäisi läpi kesän käyttöharrasteautoina
Omakohtaisesti kelpaisi mainiosti sama 30 päivää kuin museoautoissa. Puoletkin itselle riittäisi, sillä tuskin täyttyisi tuokaan edes likimain, vaikka vain yhdellä harrasteautolla kesässä kurvailisin. Ja minusta ainakin se harraste siinä vähän ikään kuin viittaakin siihen, ettei ole tarkoituskaan toimia kesäisenä käyttöauton korvikkeena. Aika lailla samoista lähtökohdista oikeiden harrasteautojen kanssa kun tietyllä tapaa kuitenkin ollaan liikkeellä museoautojen kanssa. Noin tykkäisin ajatella. Miksi siis tehdä asiasta hankalaa ja ihmetellä että onko tässä nyt väärinkäytön mahdollisuuksia? Eipä tarvitsisi sitten kenenkään turhaan pelätä kanssaihmisten kateutta.
Offtopiccina jatkettakoon vielä: Tätä väykkyä on pidetty niin sairaalloisen hyvin, ettei ole ruostunut vielä mistään paitsi 0,5 cm x 1 cm kupru on kuskin oven tiivisteen alla yhdessä kohdassa oven sisäpuolella (edes alapalkissa ei ollut ruostetta vuosi sitten kun massauksen yhteydessä todettiin, mitä nyt sen suojapellissä oli pientä kukkaa jotka kevyesti puhaltamalla lähti, vaan yleensähän se suojapelti on kadonnu kokonaan ruostumisesta johtuen), eikä ole maalattukaan mistään paitsi mitä nyt kiveniskemiä tms... Edelliset väykyt lahos käsiin, niin täytyy hoitaa tätä hyvin ettei pääse toistumaanAapo.T kirjoitti:Eikös tuo sinunkin allekirjoituksessa mainittu -00 väykky ole jo harrasteauto iässä, saa ovia maalata jne jousikuppeja hitsailla.
Mutta kyllähän tässä 320cdi:ssäkin harrastetta riittää, kun tarkastaa potentiaaliset ruostekohdat ja suojailee aina kerran kuukaudessa, sekä pesee tiivisteiden alta ja ovien nurkat yms. yms. yms. yms...
Muilta osin ei onneksi ole harrasteita vielä ollut, ei oo tarvinu polttoainepuolelle tehdä mitään tms. tyypillisiä cdi-vikoja poislukien kerran vaihettu ilmamassamittari.
Aapo: W210:n jousikuppien korjaukseen tehdas ei ohjeista hitsaamaan. Ne pitää tietyillä, vartavasten asiaan valitulla (varaosanumerot ja kaikki) popniiteillä ampua kiinni ja jotain MB:n omaa liimamassaa (Varaosanumerolla) levitellä uuden jousikupin ja palkin väliin. Katselin monttu auki, kun paikallisessa MB-huollossa luin tehtaan korjausohjeita.
RH: Tuo on juuri se, minkätakia itsekin pitäisin asiaa tavattoman hienona. Suomalaisissa autotalleissa nököttää hienoja autoja tällähetkellä turhan panttina, kun niitten käyttöönotosta kuukauden - kahden takia on tehty kohtuuttoman kallista. Tälläisen lainmuutoksen avulla nämä saataisiin esiin ulkoilmaan asti.
RH: Tuo on juuri se, minkätakia itsekin pitäisin asiaa tavattoman hienona. Suomalaisissa autotalleissa nököttää hienoja autoja tällähetkellä turhan panttina, kun niitten käyttöönotosta kuukauden - kahden takia on tehty kohtuuttoman kallista. Tälläisen lainmuutoksen avulla nämä saataisiin esiin ulkoilmaan asti.
masaf1 kirjoitti:
Tätä väykkyä on pidetty niin sairaalloisen hyvin, ettei ole ruostunut vielä mistään paitsi 0,5 cm x 1 cm kupru on kuskin oven tiivisteen alla
yhdessä kohdassa oven sisäpuolella (edes alapalkissa ei ollut ruostetta vuosi sitten kun massauksen yhteydessä todettiin, mitä nyt sen suojapellissä oli pientä kukkaa jotka kevyesti puhaltamalla lähti , vaan yleensähän se suojapelti on kadonnu kokonaan ruostumisesta johtuen), eikä ole maalattukaan mistään paitsi mitä nyt kiveniskemiä tms... Edelliset väykyt lahos käsiin, niin täytyy hoitaa tätä hyvin ettei pääse toistumaanAjan kysymyshän se on millon tämäkin ruostuu, mutta koitetaan pitkittää kaikin keinoin. Tosin vastahan tääkin on reilun vuoden Suomessa ollut, että korjataan ne ruosteet sitten parin vuoden päästä kun uitetaan eka suolassa ja ootetaan että kuhina käy pari vuotta.
Mutta kyllähän tässä 320cdi:ssäkin harrastetta riittää, kun tarkastaa potentiaaliset ruostekohdat ja suojailee aina kerran kuukaudessa, sekä pesee tiivisteiden alta ja ovien nurkat yms. yms. yms. yms...
Muilta osin ei onneksi ole harrasteita vielä ollut, ei oo tarvinu polttoainepuolelle tehdä mitään tms. tyypillisiä cdi-vikoja poislukien kerran vaihettu ilmamassamittari.
Eli hyvä yksilö harrasteajoneuvoluokkaan.
-Tunnustetun ruosteläikän takia ja ikänsä puolesta ei pääsisi museokatsastuksesta läpi.
-Suoritettu jonkinverran korikorjauksia.
-Tekniikkaakin on restauroitu.
Ja mies vastustaa kynsin ja hampain ettei tulisi mitään harrasteajoneuvoluokkaa...Sitten tämä sama mies aiemmin: kirjoitti: Omasta mielestä harrasteautoiluista vois päinvastoin rankaista ihan huoletta rankemmalla kädellä, koska touhuhan on periaatteessa todella turhaa ja kaikin tavoin nykymittapuulla ei ympäristöystävällistä.
Todelliset harrastajat kuitenkin sitä harrastaa, maksoi mitä maksoi. Karsittais turhat romut ja raadot vaan pois kylmästi ja muutenkin vois supistaa koko harrasteautoilua. Kyllä autoilu on muutenkin vähän turhan halpaa Suomessa vrt. muihin Euroopan maihin esim. Britteihin. Sen takia täällä pyörii helvetisti niitä vanhoja rotiskoja, joita ostetaan kesäautoiksi ja sitten ne löytyy tuolta tien poskesta palasina.
Ja vielä tuossa ylläolevassa tekstissä oleva maininta, että on ihmisryhmä jonka hän nimeää todelliseksi harrastajaksi, jotka tekevät sitä maksoi mitä maksoi.
Miten masaf1 määrittelet tosiharrastajan?
Onko tosiharrastaja sellainen, jolla on äärettömästi rahaa maksella kaikenalaisia lainsäädännöllisiä maksuja loputtomiin, ja senjälkeen vielä valuuttaa tehdä sitä todellista, käytännön ajoneuvoharrastettaan.
Ilmeisesti masaf1:n määrittelemä tosiharrastaja ei maksa syömisistään tai asumisestaan tai muista normielämän ylläpidon kustannuksista.
Minä en 17 vuotta autoja rakennelleena, 3 autoa entisöineenä, perehtyneenä yhden automerkin historiaan viimeisen 70 vuoden ajalta, jonkinverran kiitosta saaneena aktiivijäsenenä merkkikerhossa järjestäessä muillekin harrastajille harrasteaktiviteettejä ja koettanut vapaaehtoisesti palkatta edistää MB:n brändin näkyvyyttä eripuolilla suomea, sekä auttanut muitakin autoharrastajia omien autojensa kanssa ilmeisestikään vielä kuulu määritelmään tosiharrastaja.
Itse olen joutunut aivan näitten käyttömaksujen, rekisterimaksujen, vakuutusmaksujen, polttoaineitten korkeitten hintojen takia vähentämään omakohtaista käytännön autoharrastetta todella minimiin ja pitämään 4 harrasteajoneuvoani vaan tallissa jo 3 vuoden ajan.
Jaa miksikö?
No kun minullekin tulee nälkä ja muitakin laskuja tippuu postiluukusta.
Oletko itse masaf1 mielestäsi nimeämäsi todellinen harrastaja, ja mitkä on sinun näyttösi? Riittääkö osoittamasi kiinnostus vaan alle 10 vuotta vanhoihin autoihin ja tuomitseminen W124 epäluotettavaksi autoksi pelkästään sen iän takia, esittämättä mitään todellista faktatietoa ja tunnustaminen, ettei vanhat autot sinua niin ihmeemmin kiinnostakkaan.
Tekeekö se sinusta todellisen harrastajan?
Siksi itse näen harrasteajoneuvoluokan erittäin tervetulleena asiana todellisille harrastajille.
Parempi on poistaa autovero kokonaan siis kaikilta autoilta.
Näin tulee myös hyvin todennäköisesti myös käymään sillä nyt
jää valtiolta isot verotulot saamatta kun uusien autojen kauppa ei käy.
ELi käyttömaksut tulevat ensivuoden alusta ja sekä polttoaineen verotus hieman kiristyy. NÄin Suomi pysytyy saavuttamaan päästöjen vähentämisen sekä samalla valtio saa lisää verotuloja.
Minusta tämä on ihan hyvä suunta. Tämähän käy myös vanhojen autojen
harrastajille? Käyttämaksu vain käytetyiltä päiviltä sekä polttoaine kulut
ajojen mukaan.
Helppoa , yksinkertaista sekä täysin ennakoitavaa.
Näin tulee myös hyvin todennäköisesti myös käymään sillä nyt
jää valtiolta isot verotulot saamatta kun uusien autojen kauppa ei käy.
ELi käyttömaksut tulevat ensivuoden alusta ja sekä polttoaineen verotus hieman kiristyy. NÄin Suomi pysytyy saavuttamaan päästöjen vähentämisen sekä samalla valtio saa lisää verotuloja.
Minusta tämä on ihan hyvä suunta. Tämähän käy myös vanhojen autojen
harrastajille? Käyttämaksu vain käytetyiltä päiviltä sekä polttoaine kulut
ajojen mukaan.
Helppoa , yksinkertaista sekä täysin ennakoitavaa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Ajatus on hyvä, mutta tuolla muotoilulla ei tule valitettavasti ikinä menemään läpi. Kriteerit pitää olla vähintään asetustasolla erittäin tarkasti määritelty, muuten ollaan syvässä suossa.
Henkilökohtaisesti tuoreempia (90-luvun) japanilaisautoja harrastaessa pidän hieman ihmeellisenä näkemystä siitä, että auton pitäisi olla jotenkin rakennettu mennäkseen harrasteautosta. Voihan joku harrastaa vaikka 2000-luvun Ferrareita. Mitä ylipäätään tarkoitetaan rakentamisella? Itsellä on vaihdettu puolet voimansiirron osista, 80 % moottorin osista ja sisustaa on purettu kaarien tieltä oikein urakalla. Ulkonäöltään ja olennaisilta ominaisuuksiltaan kyseessä kuitenkin pitkälle tehtaaltä lähtenyttä autoa muistuttava laite.
Itse olen miettinyt ratkaisuksi erillistä harrasteajoneuvorekisteriä. Siihen voisi ilmoittaa minkä tahansa auton, mutta käyttöpäivien määrä olisi rajattu. Ennen jokaista ajokertaa pitäisi tehdä esim. netin kautta ilmoitus ajamisesta. Vastineeksi nämä laitteet voisi vapauttaa kokonaan vuotuisista käyttömaksuista ja miksei jopa varsinaisesta autoverosta. Järjestelmän on oltava "kankea", jotta se ei mahdollista suuremman luokan kikkailua. Mikään rikos ei nimittäin Suomessa ole niin suuri kuin verottomalla autolla ajaminen.
Henkilökohtaisesti tuoreempia (90-luvun) japanilaisautoja harrastaessa pidän hieman ihmeellisenä näkemystä siitä, että auton pitäisi olla jotenkin rakennettu mennäkseen harrasteautosta. Voihan joku harrastaa vaikka 2000-luvun Ferrareita. Mitä ylipäätään tarkoitetaan rakentamisella? Itsellä on vaihdettu puolet voimansiirron osista, 80 % moottorin osista ja sisustaa on purettu kaarien tieltä oikein urakalla. Ulkonäöltään ja olennaisilta ominaisuuksiltaan kyseessä kuitenkin pitkälle tehtaaltä lähtenyttä autoa muistuttava laite.
Itse olen miettinyt ratkaisuksi erillistä harrasteajoneuvorekisteriä. Siihen voisi ilmoittaa minkä tahansa auton, mutta käyttöpäivien määrä olisi rajattu. Ennen jokaista ajokertaa pitäisi tehdä esim. netin kautta ilmoitus ajamisesta. Vastineeksi nämä laitteet voisi vapauttaa kokonaan vuotuisista käyttömaksuista ja miksei jopa varsinaisesta autoverosta. Järjestelmän on oltava "kankea", jotta se ei mahdollista suuremman luokan kikkailua. Mikään rikos ei nimittäin Suomessa ole niin suuri kuin verottomalla autolla ajaminen.
Minulle piisaisi jos sais yhden auton täysillä maksuilla pitää useamman harrasteauton. Eli tälläisessa mallissa tietenkin homma pitäisi rajata jotenkin ettei niitä voi pitää liikenteessä kuin yhtä kerrallansa, eli esim autoa ei saa ajaa kuin omistaja tai ainakin omistajan on oltava mukana.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Suomessa on jo riittävästi mielenkiintoisia autoluokkia
esim. piilofarmarit, suksiboksi-autot, jenkkipakut, henkilöautot jotka
ovat rekisteriröity pakuksi yms.
Paljon helpompaa on poistaa hankintaveroa autoista .
Ei sitä veroa ole muissakaan maissa ja silti sairaat hoidetaan sekä
lapsilla on päiväkodit.
Käyttömaksut tilalle .
Sen jälkeen voi itse päättää mitä ja miten käyttää.
lapsilla on päiväkodit.
Käyttömaksut tilalle .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Samaa mieltä, kun puhutaan nk. käyttöautoista, joilla ajetaan säännöllisesti paikasta A paikkaan B ja jokapuolelle muuallekin ja joka päivä tai ainakin melkein. Mutta homma kääntyy nurinniskoin kun ajetaan kerran kesässä paikasta A paikkaan B ja takaisin ja toisen kerran paikasta A paikkaan C ja takaisin ja sitten ei muuta ajoa tulekaan. Eli puhumme hiukan eri asiasta ja täysin eri tasolla. Ei ole siis kyse mistään verotuksellisesti porsaanreikäkulkuneuvoista. Niin, ja ainoa toimiva käyttömaksu on polttoainevero siihen asti kunnes oikeasti tekniikka mahdollistaa ajosuoritteen seuraamisen reaaliajassa.sportsman kirjoitti:Suomessa on jo riittävästi mielenkiintoisia autoluokkia
lapsilla on päiväkodit.
Käyttömaksut tilalle .
"On autoilua ja sitten on myös autoilua."