Lakialoite harrasteajoneuvoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itse jotenkin uskon siihen, että tuohon tulee joitain lisätarkenteita, että se sata päivää voidaan ajaa esim 1.6-1.9 välisenä aikana.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Tuohon veronkiertoon liittyen niin meinaako joku tosissaan että joku hommaa 3kpl 70-luvun autoja muutaman satasen säästön takia vaikka parilla tonnilla saisi 90-luvun lopun perusauton? :lol: Tuskin myöskään juuri katsastuksen läpäisseet kelpaavat tuohon luokkaan niin voipi myös noiden kolmen oikeasti hyväkuntoisen auton hankihintakin olla suurempi joten persnetoksi sekin säästö sitten meni, lisänä vielä että saa pelata 3:n vakuutuksen kanssa että millä milloinkin ajetaan. Kyllä siinä saa sitä harrastelijaluonnetta olla että noita wanhoja autoja haalii, kateelliset tietenkin leimaa suoraan veronkiertäjäksi.

Edit: Lisätään nyt vielä että eihän tuosta pysty hyväksikäyttämään mitenkään hyötymismielessä. Täytyisi sen yhden rinnalle ne 2 (3 jos ei aio 2kk olla ajamatta) autoa saada yhteensä halvemmalla mitä ajoneuvovero on -> ei onnistu mitenkään, saati kun lisätään niistä ylimääräisistä autoista aiheutuvat katsastuskulut. Veronkierron ideana kun yleensä on hyötyä taloudellisesti ja tässä se ei onnistu edes 80-luvun lahoilla juuri ja juuri katsastuksen läpäisevillä corolloilla.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuossa lakialoitteessahan on ideana, että tämä ns. harrasteajoneuvoryhmä olisi verokohtelultaan samanlainen kuin museoajoneuvo.

Silloin autolla ei ole dieselveroa, käyttömaksua ja vakuutuskin olisi noin 40 euron luokkaa per ajokausi.

Jos nyt mietitään, että mitä se maksaa W123:n dieselvero, niin eikös siinä kolmesta dieselverosta vapautuessa jo jonkinmoista säästöä voisi tulla...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

masaf1 kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Laitoin ko. miehen kaikki viestit jonoon ja koetin sieltä päätellä, että onko minun käsitys harrasteautoilijasta nyt samanlainen kun hänella.

8 sivua viimeisimpiä viestejä käsitteli pääosin A-mallia ja W210 sekä W211 mallien juttuja. Yksi kommentti löytyi C126:sesta ja jokuset kommentit käsitteli myös C-malleja.
Yhdessä kommentissaan hän pitää W124 autoa epäluotettavana, koska se on jo mallina niin vanha, että ne voivat arvaamattomasti jättää tielle millon hyvänsä.

Joten ainankin minä tiedän nyt, kuinka suhtautua hänen mietteisiinsä harrasteajoneuvolaista ja sen lakimuutoksista.
OFFTOPIC:

No se nyt vaan on fakta, että 20-vuotias W124 ei ole enää niin luotettava, ku mitä Esson baarissa puhutaan. Yli puoli milliä ajetuista löytyy aika monta kohtaa, jotka voivat pettää ihan milloin vaan ja auto jää tielle. Mersufanaatikot ei vaan koskaan puhu niistä tapahtumista, vaan puhutaan vaan että "öljyjä vaihtamalla on menty tää 700 tkm, mitään muuta ei oo tehty." Onhan se ny mallina aikansa parhaita, mutta tuo nyt ei sinänsä liity mitenkään mihinkään.

Ja itse en henk. koht. edes pidä niin vanhoista Mersuista, että ne mun harrastekäyttöön mieltyisi. Onneksi on maailmassa muitakin automerkkejä. Vaikka kyllähän se näiden mun mittapuulla "uusien" CDI-vehkeidenkin kanssa välillä on vähän harrastamiselta vaikuttanut Mersuilukin.
Eikös tuo sinunkin allekirjoituksessa mainittu -00 väykky ole jo harrasteauto iässä, saa ovia maalata jne jousikuppeja hitsailla.


:twisted:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Aapo.T kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Laitoin ko. miehen kaikki viestit jonoon ja koetin sieltä päätellä, että onko minun käsitys harrasteautoilijasta nyt samanlainen kun hänella.

8 sivua viimeisimpiä viestejä käsitteli pääosin A-mallia ja W210 sekä W211 mallien juttuja. Yksi kommentti löytyi C126:sesta ja jokuset kommentit käsitteli myös C-malleja.
Yhdessä kommentissaan hän pitää W124 autoa epäluotettavana, koska se on jo mallina niin vanha, että ne voivat arvaamattomasti jättää tielle millon hyvänsä.

Joten ainankin minä tiedän nyt, kuinka suhtautua hänen mietteisiinsä harrasteajoneuvolaista ja sen lakimuutoksista.
OFFTOPIC:

No se nyt vaan on fakta, että 20-vuotias W124 ei ole enää niin luotettava, ku mitä Esson baarissa puhutaan. Yli puoli milliä ajetuista löytyy aika monta kohtaa, jotka voivat pettää ihan milloin vaan ja auto jää tielle. Mersufanaatikot ei vaan koskaan puhu niistä tapahtumista, vaan puhutaan vaan että "öljyjä vaihtamalla on menty tää 700 tkm, mitään muuta ei oo tehty." Onhan se ny mallina aikansa parhaita, mutta tuo nyt ei sinänsä liity mitenkään mihinkään.

Ja itse en henk. koht. edes pidä niin vanhoista Mersuista, että ne mun harrastekäyttöön mieltyisi. Onneksi on maailmassa muitakin automerkkejä. Vaikka kyllähän se näiden mun mittapuulla "uusien" CDI-vehkeidenkin kanssa välillä on vähän harrastamiselta vaikuttanut Mersuilukin.
Eikös tuo sinunkin allekirjoituksessa mainittu -00 väykky ole jo harrasteauto iässä, saa ovia maalata jne jousikuppeja hitsailla.


:twisted:
Tuosta kyseisestä autosta tiedä mitään, mutta kuluneen kevään ja alkukesän aikana on itse kyllä tullut (pakko)harrastettua melko kohtuullisesti eli oikeastaan ihan vähän ajettua -02 väykkyä urakalla :lol:
Kaikista meillä ajossa jossain vaiheessa olleista käytetyistä mersuista tuo on kyllä ikäänsä, ajomääräänsä ja hintaansa nähden kaikkein epävarmin kulkine toistaiseksi. Olen siis jäänyt sillä jo tiellekin :oops: , mitä ei esim. se puoli miljoonaa ajettu yli 10-vuotias W124 200D milloinkaan sen vuoden ja 50tkm aikana tehnyt ollessaan meillä ajopelinä muutama vuosi taaksepäin.

Mitä tähän harrasteautokeskusteluun tulee, niin tunnustettakoon, että oma lehmä on meikäläiselläkin ojassa melko hyvin rähmällään. Eli tervehdin ilolla moista uudistusta, jos sellaista on pukkaamassa. Pari harrasteautoa tallissa pölyttymässä liikennekäytöstä poistettuna, kun ihan oikeasti ei viitsi katsastaa, maksaa vakuutuksia ja veroja. Olisi varmaan ihan toinen tilanne kustannuksiltaan, jos noita oikeasti käyttäisi läpi kesän käyttöharrasteautoina :?: :roll: :roll:, mutta ainakin meikäläisen into ajaa noilla olisi lähinnä fiilistelyä jossain kesätapahtumissa ja ehkä joskus harvoin käydä jälkikasvun kanssa vaikka torilla jätskillä. Puhutaan siis muutamista ajopäivistä kesässä, jolloin ainakin oma matematiikka saa niistä kilometreistä aikaiseksi niin kalliita, että mennään sitten mieluummin tuoreemmalla "harraste"mersulla. On tuo varmaan turvallisempaakin, kun miettii melkein parin tonnin omapainoa ja niitä kahdeksaa passiivisturvallista ilmatyynyä auton uumenissa. Hei! Eikä enää hikikään nouse pintaan, vaikka kesä olisi kaunis ja lämmin :lol:
Omakohtaisesti kelpaisi mainiosti sama 30 päivää kuin museoautoissa. Puoletkin itselle riittäisi, sillä tuskin täyttyisi tuokaan edes likimain, vaikka vain yhdellä harrasteautolla kesässä kurvailisin. Ja minusta ainakin se harraste siinä vähän ikään kuin viittaakin siihen, ettei ole tarkoituskaan toimia kesäisenä käyttöauton korvikkeena. Aika lailla samoista lähtökohdista oikeiden harrasteautojen kanssa kun tietyllä tapaa kuitenkin ollaan liikkeellä museoautojen kanssa. Noin tykkäisin ajatella. Miksi siis tehdä asiasta hankalaa ja ihmetellä että onko tässä nyt väärinkäytön mahdollisuuksia? Eipä tarvitsisi sitten kenenkään turhaan pelätä kanssaihmisten kateutta.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Aapo.T kirjoitti:Eikös tuo sinunkin allekirjoituksessa mainittu -00 väykky ole jo harrasteauto iässä, saa ovia maalata jne jousikuppeja hitsailla. :twisted:
Offtopiccina jatkettakoon vielä: Tätä väykkyä on pidetty niin sairaalloisen hyvin, ettei ole ruostunut vielä mistään paitsi 0,5 cm x 1 cm kupru on kuskin oven tiivisteen alla yhdessä kohdassa oven sisäpuolella (edes alapalkissa ei ollut ruostetta vuosi sitten kun massauksen yhteydessä todettiin, mitä nyt sen suojapellissä oli pientä kukkaa jotka kevyesti puhaltamalla lähti, vaan yleensähän se suojapelti on kadonnu kokonaan ruostumisesta johtuen), eikä ole maalattukaan mistään paitsi mitä nyt kiveniskemiä tms... Edelliset väykyt lahos käsiin, niin täytyy hoitaa tätä hyvin ettei pääse toistumaan :wink: Ajan kysymyshän se on millon tämäkin ruostuu, mutta koitetaan pitkittää kaikin keinoin. Tosin vastahan tääkin on reilun vuoden Suomessa ollut, että korjataan ne ruosteet sitten parin vuoden päästä kun uitetaan eka suolassa ja ootetaan että kuhina käy pari vuotta.

Mutta kyllähän tässä 320cdi:ssäkin harrastetta riittää, kun tarkastaa potentiaaliset ruostekohdat ja suojailee aina kerran kuukaudessa, sekä pesee tiivisteiden alta ja ovien nurkat yms. yms. yms. yms...

Muilta osin ei onneksi ole harrasteita vielä ollut, ei oo tarvinu polttoainepuolelle tehdä mitään tms. tyypillisiä cdi-vikoja poislukien kerran vaihettu ilmamassamittari.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aapo: W210:n jousikuppien korjaukseen tehdas ei ohjeista hitsaamaan. Ne pitää tietyillä, vartavasten asiaan valitulla (varaosanumerot ja kaikki) popniiteillä ampua kiinni ja jotain MB:n omaa liimamassaa (Varaosanumerolla) levitellä uuden jousikupin ja palkin väliin. Katselin monttu auki, kun paikallisessa MB-huollossa luin tehtaan korjausohjeita.

RH: Tuo on juuri se, minkätakia itsekin pitäisin asiaa tavattoman hienona. Suomalaisissa autotalleissa nököttää hienoja autoja tällähetkellä turhan panttina, kun niitten käyttöönotosta kuukauden - kahden takia on tehty kohtuuttoman kallista. Tälläisen lainmuutoksen avulla nämä saataisiin esiin ulkoilmaan asti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

masaf1 kirjoitti:
Tätä väykkyä on pidetty niin sairaalloisen hyvin, ettei ole ruostunut vielä mistään paitsi 0,5 cm x 1 cm kupru on kuskin oven tiivisteen alla

yhdessä kohdassa oven sisäpuolella (edes alapalkissa ei ollut ruostetta vuosi sitten kun massauksen yhteydessä todettiin, mitä nyt sen suojapellissä oli pientä kukkaa jotka kevyesti puhaltamalla lähti , vaan yleensähän se suojapelti on kadonnu kokonaan ruostumisesta johtuen), eikä ole maalattukaan mistään paitsi mitä nyt kiveniskemiä tms... Edelliset väykyt lahos käsiin, niin täytyy hoitaa tätä hyvin ettei pääse toistumaan :wink: Ajan kysymyshän se on millon tämäkin ruostuu, mutta koitetaan pitkittää kaikin keinoin. Tosin vastahan tääkin on reilun vuoden Suomessa ollut, että korjataan ne ruosteet sitten parin vuoden päästä kun uitetaan eka suolassa ja ootetaan että kuhina käy pari vuotta.

Mutta kyllähän tässä 320cdi:ssäkin harrastetta riittää, kun tarkastaa potentiaaliset ruostekohdat ja suojailee aina kerran kuukaudessa, sekä pesee tiivisteiden alta ja ovien nurkat yms. yms. yms. yms...

Muilta osin ei onneksi ole harrasteita vielä ollut, ei oo tarvinu polttoainepuolelle tehdä mitään tms. tyypillisiä cdi-vikoja poislukien kerran vaihettu ilmamassamittari.


Eli hyvä yksilö harrasteajoneuvoluokkaan.
-Tunnustetun ruosteläikän takia ja ikänsä puolesta ei pääsisi museokatsastuksesta läpi.
-Suoritettu jonkinverran korikorjauksia.
-Tekniikkaakin on restauroitu.

Sitten tämä sama mies aiemmin: kirjoitti: Omasta mielestä harrasteautoiluista vois päinvastoin rankaista ihan huoletta rankemmalla kädellä, koska touhuhan on periaatteessa todella turhaa ja kaikin tavoin nykymittapuulla ei ympäristöystävällistä.

Todelliset harrastajat kuitenkin sitä harrastaa, maksoi mitä maksoi. Karsittais turhat romut ja raadot vaan pois kylmästi ja muutenkin vois supistaa koko harrasteautoilua. Kyllä autoilu on muutenkin vähän turhan halpaa Suomessa vrt. muihin Euroopan maihin esim. Britteihin. Sen takia täällä pyörii helvetisti niitä vanhoja rotiskoja, joita ostetaan kesäautoiksi ja sitten ne löytyy tuolta tien poskesta palasina.
Ja mies vastustaa kynsin ja hampain ettei tulisi mitään harrasteajoneuvoluokkaa...

Ja vielä tuossa ylläolevassa tekstissä oleva maininta, että on ihmisryhmä jonka hän nimeää todelliseksi harrastajaksi, jotka tekevät sitä maksoi mitä maksoi.

Miten masaf1 määrittelet tosiharrastajan?
Onko tosiharrastaja sellainen, jolla on äärettömästi rahaa maksella kaikenalaisia lainsäädännöllisiä maksuja loputtomiin, ja senjälkeen vielä valuuttaa tehdä sitä todellista, käytännön ajoneuvoharrastettaan.

Ilmeisesti masaf1:n määrittelemä tosiharrastaja ei maksa syömisistään tai asumisestaan tai muista normielämän ylläpidon kustannuksista.

Minä en 17 vuotta autoja rakennelleena, 3 autoa entisöineenä, perehtyneenä yhden automerkin historiaan viimeisen 70 vuoden ajalta, jonkinverran kiitosta saaneena aktiivijäsenenä merkkikerhossa järjestäessä muillekin harrastajille harrasteaktiviteettejä ja koettanut vapaaehtoisesti palkatta edistää MB:n brändin näkyvyyttä eripuolilla suomea, sekä auttanut muitakin autoharrastajia omien autojensa kanssa ilmeisestikään vielä kuulu määritelmään tosiharrastaja.

Itse olen joutunut aivan näitten käyttömaksujen, rekisterimaksujen, vakuutusmaksujen, polttoaineitten korkeitten hintojen takia vähentämään omakohtaista käytännön autoharrastetta todella minimiin ja pitämään 4 harrasteajoneuvoani vaan tallissa jo 3 vuoden ajan.

Jaa miksikö?

No kun minullekin tulee nälkä ja muitakin laskuja tippuu postiluukusta.

Oletko itse masaf1 mielestäsi nimeämäsi todellinen harrastaja, ja mitkä on sinun näyttösi? Riittääkö osoittamasi kiinnostus vaan alle 10 vuotta vanhoihin autoihin ja tuomitseminen W124 epäluotettavaksi autoksi pelkästään sen iän takia, esittämättä mitään todellista faktatietoa ja tunnustaminen, ettei vanhat autot sinua niin ihmeemmin kiinnostakkaan.
Tekeekö se sinusta todellisen harrastajan?

Siksi itse näen harrasteajoneuvoluokan erittäin tervetulleena asiana todellisille harrastajille.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Parempi on poistaa autovero kokonaan siis kaikilta autoilta.
Näin tulee myös hyvin todennäköisesti myös käymään sillä nyt
jää valtiolta isot verotulot saamatta kun uusien autojen kauppa ei käy.

ELi käyttömaksut tulevat ensivuoden alusta ja sekä polttoaineen verotus hieman kiristyy. NÄin Suomi pysytyy saavuttamaan päästöjen vähentämisen sekä samalla valtio saa lisää verotuloja.

Minusta tämä on ihan hyvä suunta. Tämähän käy myös vanhojen autojen
harrastajille? Käyttämaksu vain käytetyiltä päiviltä sekä polttoaine kulut
ajojen mukaan.

Helppoa , yksinkertaista sekä täysin ennakoitavaa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Avarakatseinen moniarvoisuus kunniaan :wink:
Ja meillä kaikilla on kivempaa :lol:
Se, mikä on naapurilta pois, ei välttämättä olekaan mulle lisää :roll:
Hfors
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 22.06.2009 00:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hfors »

Ajatus on hyvä, mutta tuolla muotoilulla ei tule valitettavasti ikinä menemään läpi. Kriteerit pitää olla vähintään asetustasolla erittäin tarkasti määritelty, muuten ollaan syvässä suossa.

Henkilökohtaisesti tuoreempia (90-luvun) japanilaisautoja harrastaessa pidän hieman ihmeellisenä näkemystä siitä, että auton pitäisi olla jotenkin rakennettu mennäkseen harrasteautosta. Voihan joku harrastaa vaikka 2000-luvun Ferrareita. Mitä ylipäätään tarkoitetaan rakentamisella? Itsellä on vaihdettu puolet voimansiirron osista, 80 % moottorin osista ja sisustaa on purettu kaarien tieltä oikein urakalla. Ulkonäöltään ja olennaisilta ominaisuuksiltaan kyseessä kuitenkin pitkälle tehtaaltä lähtenyttä autoa muistuttava laite.

Itse olen miettinyt ratkaisuksi erillistä harrasteajoneuvorekisteriä. Siihen voisi ilmoittaa minkä tahansa auton, mutta käyttöpäivien määrä olisi rajattu. Ennen jokaista ajokertaa pitäisi tehdä esim. netin kautta ilmoitus ajamisesta. Vastineeksi nämä laitteet voisi vapauttaa kokonaan vuotuisista käyttömaksuista ja miksei jopa varsinaisesta autoverosta. Järjestelmän on oltava "kankea", jotta se ei mahdollista suuremman luokan kikkailua. Mikään rikos ei nimittäin Suomessa ole niin suuri kuin verottomalla autolla ajaminen.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Harrasteautosta pitää löytyä vahaa ja (käytetyt) kiilloitusvälineet, aina.
Siinä se määrite. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

-09 E250CGI

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Minulle piisaisi jos sais yhden auton täysillä maksuilla pitää useamman harrasteauton. Eli tälläisessa mallissa tietenkin homma pitäisi rajata jotenkin ettei niitä voi pitää liikenteessä kuin yhtä kerrallansa, eli esim autoa ei saa ajaa kuin omistaja tai ainakin omistajan on oltava mukana.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Suomessa on jo riittävästi mielenkiintoisia autoluokkia
esim. piilofarmarit, suksiboksi-autot, jenkkipakut, henkilöautot jotka
ovat rekisteriröity pakuksi yms.

Paljon helpompaa on poistaa hankintaveroa autoista .
Ei sitä veroa ole muissakaan maissa ja silti sairaat hoidetaan sekä
lapsilla on päiväkodit.

Käyttömaksut tilalle .

Sen jälkeen voi itse päättää mitä ja miten käyttää.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

sportsman kirjoitti:Suomessa on jo riittävästi mielenkiintoisia autoluokkia
esim. piilofarmarit, suksiboksi-autot, jenkkipakut, henkilöautot jotka
ovat rekisteriröity pakuksi yms.

Paljon helpompaa on poistaa hankintaveroa autoista .
Ei sitä veroa ole muissakaan maissa ja silti sairaat hoidetaan sekä
lapsilla on päiväkodit.

Käyttömaksut tilalle .

Sen jälkeen voi itse päättää mitä ja miten käyttää.
Samaa mieltä, kun puhutaan nk. käyttöautoista, joilla ajetaan säännöllisesti paikasta A paikkaan B ja jokapuolelle muuallekin ja joka päivä tai ainakin melkein. Mutta homma kääntyy nurinniskoin kun ajetaan kerran kesässä paikasta A paikkaan B ja takaisin ja toisen kerran paikasta A paikkaan C ja takaisin ja sitten ei muuta ajoa tulekaan. Eli puhumme hiukan eri asiasta ja täysin eri tasolla. Ei ole siis kyse mistään verotuksellisesti porsaanreikäkulkuneuvoista. Niin, ja ainoa toimiva käyttömaksu on polttoainevero siihen asti kunnes oikeasti tekniikka mahdollistaa ajosuoritteen seuraamisen reaaliajassa.
"On autoilua ja sitten on myös autoilua." :wink:
Vastaa Viestiin