W211 etupyörän laakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ccmali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W211 etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja ccmali »

Kai se laakerivika on, kun tasainen jumputus kuuluu vasemmalta edestä. Töyssyt, jarruttaminen yms ei vaikuta. Oli pakollista ajoa n. 70 km kahtena päivänä, ääni paheni koko ajan. Nyt on siis jo ihan hervoton meteli.

Onko paha remontti itse tehdä? Näin heinäkuussa ei pääse muuta kuin Veholle ja siellä oli hinta 570 e (osa 260 ja loppu työtä)? KL:ssä näyttää olevan 95 e....
Chili
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kokeilepa ensin vaihtaa se rengas edestä samalle puolelle taakse. Paljastuu ainakin, jos on vanha rengas, josta kudokset rikki.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
ccmali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kiitos vinkistä! Kokeilin talvirenkaalla ja niinhän se oli että renkaassa vika. En tosin kehtaa tarkentaa. Ei ole kovin fiksu olo :roll:
masaf1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Muista ens kerralla pulttien jälkikiristys ;)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ccmali kirjoitti:En tosin kehtaa tarkentaa. Ei ole kovin fiksu olo :roll:
Kyllä kannattaisi vähän miettiä mitä palstalle kirjoittaa. Nyt koko porukan pitää istua töllön äärellä odottelemassa että olo helpottaa ja koska saadaan tietää mikä siinä autossa oli. :lol:
Chili
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Chili »

Ei ollut pyörä kiinni? 8)
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Chili kirjoitti:Ei ollut pyörä kiinni? 8)
OK, fiksumpi olisi saattanut pienestä vinkistä jo arvatakin. Vuosia sitten sattui omallekin kohdalle mutta silloin syyllinen oli kumikorjaamo, tuntuvat joko jättävän pultit löysälle tai sitten kiristävät ne yli niin että venyvät löysiksi.
ccmali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ikinä en enää osta replicavanteita, niissä ei pysy pultit kiinni. Orkkisvanteet ja vaihtotyöt aina Veholla, niin on sitten ainakin joku muu jota syyttää. :lol:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

ccmali kirjoitti:Ikinä en enää osta replicavanteita, niissä ei pysy pultit kiinni. Orkkisvanteet ja vaihtotyöt aina Veholla, niin on sitten ainakin joku muu jota syyttää. :lol:
Alkutalvesta Veholta ostetun uuden auton kaupassa sain talvirenkaat jonkinlaisilla kopiovanteilla jotka olivat kyllä ulkonäöltään ihan kesäpyörien näköiset. Kyllä nuo pysyivät kiinni siinä kuin tehtaankin pyörät.

Tyhmä kysymys mutta olihan sinulla oikeat pultit noihin tarvikevanteisiin? En muista yhtään tarvikevannetta joihin sopisi mersun omat pyöreäkantaiset pultit.

Minusta pultit kannattaa aina kiristää itse momenttiavaimella. Kyllä Vehoa syyttää voi mutta en usko että ne ottavat sitä vakavasti sen enempää kuin kumikorjaamotkaan?
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Jälkikiristys on kaiken a ja o. Oli sitten alkuperäinen tai tarvikevanne.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

AM kirjoitti:Jälkikiristys on kaiken a ja o. Oli sitten alkuperäinen tai tarvikevanne.
Noudatan kyllä itse ohjettasi mutta en muista milloin jälkikiristyksessä yksikään pultti olisi liikahtanut momentilla kiristettäessä yhtään, siis ainakaan jos olin itse vanteet alle laittanut. Mikähän saa muilla pultit kiristymään jälkikiristyksessä ja pysäyttää niiden aukeamisen toisen kerran?
masaf1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

DBFI kirjoitti:
AM kirjoitti:Jälkikiristys on kaiken a ja o. Oli sitten alkuperäinen tai tarvikevanne.
Noudatan kyllä itse ohjettasi mutta en muista milloin jälkikiristyksessä yksikään pultti olisi liikahtanut momentilla kiristettäessä yhtään, siis ainakaan jos olin itse vanteet alle laittanut. Mikähän saa muilla pultit kiristymään jälkikiristyksessä ja pysäyttää niiden aukeamisen toisen kerran?
Sama mullakin, ei ole koskaan jälkikiristyksessä kiristyny yhtään, kun oon renkaanvaihdon yhteydessä laittanu momenttiavaimella 110 tai 120 Nm momentilla. Kaippa siinä jälkikiristyksessä vaan huomaa huolimattomuusvirheet, esim. joku pultti / rengas jääny kiristämättä.
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Minulla on joskus kiristynyt. En tiedä sitten miksi niin on käynyt, en ainakaan tunnusta että olisi kiristetty väärin ensimmäisellä kerralla :wink:
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mittari »

Miksi tätä aina suositellaan joka tuutista?
Irtoavatko pultit tosiaan ja mikä tähän on syynä?. Miksei pultteja sitten tarvitse "jälkikiristää" joka 200 km:n jälkeen, jos ne kerran löystyvät ensimmäisen kiristyksen jälkeen? Eiköhän tarkoituksena ole vain se, että huolimattomat pyöränvaihtajat tulisi eliminoitua eikä sattuisi näitä hengenvaarallisia kuorma-autojen pyörien irtoamisia - näiden osalta en ole mitään yleistä kiristyssuositusta kuitenkaan kuullut. Jos alkukiristys tehdään rengas irti maasta ja loput pyörä maassa, kunnon vanne asettuu oikein mutterein heti oikein paikalleen.
Kiristyssuositus tarkoittanee etupäässä aluvanteita, mutta miksi?
Olen itse aina vaihtanut itse kesä-/talvipyörät, josta 6 vuotta kesäaluvanteet ja sitä ennen peltivanteet, mutta jälkikiristystarkistusta en ole tehnyt kuin kaksi kertaa aluille - silloinkaan ei mitään tarvetta siihen ollut. Kuitenkin järjestään pultteja irroitettaessa varsinkin peltivanteissa ne ovat niin kireällä (ruostuneet), että auton oman avaimen päällä on saanut seistä, vaikka kiristys on ollut suositusten mukainen.

Tällainen yleinen kaiken tarkistaminen vielä uudelleen ja uudelleen on tietysti hyvä elämänohje kaikissa tilanteissa.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
Vastaa Viestiin