W211 etupyörän laakeri
W211 etupyörän laakeri
Kai se laakerivika on, kun tasainen jumputus kuuluu vasemmalta edestä. Töyssyt, jarruttaminen yms ei vaikuta. Oli pakollista ajoa n. 70 km kahtena päivänä, ääni paheni koko ajan. Nyt on siis jo ihan hervoton meteli.
Onko paha remontti itse tehdä? Näin heinäkuussa ei pääse muuta kuin Veholle ja siellä oli hinta 570 e (osa 260 ja loppu työtä)? KL:ssä näyttää olevan 95 e....
Onko paha remontti itse tehdä? Näin heinäkuussa ei pääse muuta kuin Veholle ja siellä oli hinta 570 e (osa 260 ja loppu työtä)? KL:ssä näyttää olevan 95 e....
Alkutalvesta Veholta ostetun uuden auton kaupassa sain talvirenkaat jonkinlaisilla kopiovanteilla jotka olivat kyllä ulkonäöltään ihan kesäpyörien näköiset. Kyllä nuo pysyivät kiinni siinä kuin tehtaankin pyörät.ccmali kirjoitti:Ikinä en enää osta replicavanteita, niissä ei pysy pultit kiinni. Orkkisvanteet ja vaihtotyöt aina Veholla, niin on sitten ainakin joku muu jota syyttää.
Tyhmä kysymys mutta olihan sinulla oikeat pultit noihin tarvikevanteisiin? En muista yhtään tarvikevannetta joihin sopisi mersun omat pyöreäkantaiset pultit.
Minusta pultit kannattaa aina kiristää itse momenttiavaimella. Kyllä Vehoa syyttää voi mutta en usko että ne ottavat sitä vakavasti sen enempää kuin kumikorjaamotkaan?
Noudatan kyllä itse ohjettasi mutta en muista milloin jälkikiristyksessä yksikään pultti olisi liikahtanut momentilla kiristettäessä yhtään, siis ainakaan jos olin itse vanteet alle laittanut. Mikähän saa muilla pultit kiristymään jälkikiristyksessä ja pysäyttää niiden aukeamisen toisen kerran?AM kirjoitti:Jälkikiristys on kaiken a ja o. Oli sitten alkuperäinen tai tarvikevanne.
Sama mullakin, ei ole koskaan jälkikiristyksessä kiristyny yhtään, kun oon renkaanvaihdon yhteydessä laittanu momenttiavaimella 110 tai 120 Nm momentilla. Kaippa siinä jälkikiristyksessä vaan huomaa huolimattomuusvirheet, esim. joku pultti / rengas jääny kiristämättä.DBFI kirjoitti:Noudatan kyllä itse ohjettasi mutta en muista milloin jälkikiristyksessä yksikään pultti olisi liikahtanut momentilla kiristettäessä yhtään, siis ainakaan jos olin itse vanteet alle laittanut. Mikähän saa muilla pultit kiristymään jälkikiristyksessä ja pysäyttää niiden aukeamisen toisen kerran?AM kirjoitti:Jälkikiristys on kaiken a ja o. Oli sitten alkuperäinen tai tarvikevanne.
Miksi tätä aina suositellaan joka tuutista?AM kirjoitti:Jälkikiristys on kaiken a ja o. Oli sitten alkuperäinen tai tarvikevanne.
Irtoavatko pultit tosiaan ja mikä tähän on syynä?. Miksei pultteja sitten tarvitse "jälkikiristää" joka 200 km:n jälkeen, jos ne kerran löystyvät ensimmäisen kiristyksen jälkeen? Eiköhän tarkoituksena ole vain se, että huolimattomat pyöränvaihtajat tulisi eliminoitua eikä sattuisi näitä hengenvaarallisia kuorma-autojen pyörien irtoamisia - näiden osalta en ole mitään yleistä kiristyssuositusta kuitenkaan kuullut. Jos alkukiristys tehdään rengas irti maasta ja loput pyörä maassa, kunnon vanne asettuu oikein mutterein heti oikein paikalleen.
Kiristyssuositus tarkoittanee etupäässä aluvanteita, mutta miksi?
Olen itse aina vaihtanut itse kesä-/talvipyörät, josta 6 vuotta kesäaluvanteet ja sitä ennen peltivanteet, mutta jälkikiristystarkistusta en ole tehnyt kuin kaksi kertaa aluille - silloinkaan ei mitään tarvetta siihen ollut. Kuitenkin järjestään pultteja irroitettaessa varsinkin peltivanteissa ne ovat niin kireällä (ruostuneet), että auton oman avaimen päällä on saanut seistä, vaikka kiristys on ollut suositusten mukainen.
Tällainen yleinen kaiken tarkistaminen vielä uudelleen ja uudelleen on tietysti hyvä elämänohje kaikissa tilanteissa.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09