w124, ahdin vaihdettu -> ei ahda riittävästi
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Kokemuksia jos jollain ois asiasta nii hyvä ois kuulla
auto w124 250 turbo diesel vm.93
Vaihoin isomman ahtimen ja laitoin coolerin. Noh eipä ajossa ahda kuin 0.2 baaria vaikka turbon ruuvi on vejetty aivan kiinni.
Johtuuko tää siitä et syötöt ei riitä. Entinen ahin kuiteski työnti 0.9b
Eli jos näitten ohjeiden mukaa ruuvaa pumppua nii sillonko pitäs sitä painettakin alkaa syntyy.
Perustelen väitteeni siihen kun kaveri laittoi Hiluxii ahtimen ajossa ahto turbo täysillä vain 0.4 baarii. Noh Antti käänti syöttöö lisää nii rupes garretista sitä painetta löytyy.
Jos jollakin on joskus ollu sama ongelma nii tarinoita ja teorioita otetaan vastaan
auto w124 250 turbo diesel vm.93
Vaihoin isomman ahtimen ja laitoin coolerin. Noh eipä ajossa ahda kuin 0.2 baaria vaikka turbon ruuvi on vejetty aivan kiinni.
Johtuuko tää siitä et syötöt ei riitä. Entinen ahin kuiteski työnti 0.9b
Eli jos näitten ohjeiden mukaa ruuvaa pumppua nii sillonko pitäs sitä painettakin alkaa syntyy.
Perustelen väitteeni siihen kun kaveri laittoi Hiluxii ahtimen ajossa ahto turbo täysillä vain 0.4 baarii. Noh Antti käänti syöttöö lisää nii rupes garretista sitä painetta löytyy.
Jos jollakin on joskus ollu sama ongelma nii tarinoita ja teorioita otetaan vastaan
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Mitenkäs pitäis käydä ku ottaa johdon pois? ittellä ei mitään merkitystä onko irti vai paikallaanJarkkoN kirjoitti:Joissan moottoreissa on ylikuormituskytkin S66, joka voi katkaista
ahdot lian aikaisin:
[ http://i26.tinypic.com/w71zwm.jpg ]
Kannattaa tarkistaa myös imusarjalta pumpulle menevä letku, ettei
se vuoda.

Ei vaikuta käyntiin mitenkään. Tuon tarkoitus on rajoittaa syöttöä jos ahdot karkaa yli 0.95bar. Toi johto kuuluu ottaa aina sovinnolla irti imusarjasta jos tuntuu, että auto ei ahda riittävästi. Tolla anturilla kun on tapana temppuilla vanhemmiten.
Myöskin kannattaa poistaa se 3-tie venttiili sieltä vasemmasta etunurkasta. Siihen menee letku imusarjasta ja toinen letku tulee morkoolin kelloon. Jos se temppuilee niin ei tule alavoimaa. Eli siihen suora letku imusarjasta kellolle. Liittimen voi jättää irralleen.
Kun nuo on poistettu käytöstä on helpompi päätellä mistä voimanpuute johtuu.
Myöskin kannattaa poistaa se 3-tie venttiili sieltä vasemmasta etunurkasta. Siihen menee letku imusarjasta ja toinen letku tulee morkoolin kelloon. Jos se temppuilee niin ei tule alavoimaa. Eli siihen suora letku imusarjasta kellolle. Liittimen voi jättää irralleen.
Kun nuo on poistettu käytöstä on helpompi päätellä mistä voimanpuute johtuu.

- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Joo pitääpä huomenna kokeilla näitä juttuja.
Vakio ahdin kun oli paikallaan ja sen 3 tie venttiilin otti pois käytöstä nii se ei ahtanu kun 0.5 baaria.Se vissii heitti sen johonkin vikatilaa
Nyt ei sitten tuu tätä ongelmaa koska ahdinta ei enää ohjata mersun omalla hienolla järjestelmällä. Vai Mitä......?
Vakio ahdin kun oli paikallaan ja sen 3 tie venttiilin otti pois käytöstä nii se ei ahtanu kun 0.5 baaria.Se vissii heitti sen johonkin vikatilaa
Nyt ei sitten tuu tätä ongelmaa koska ahdinta ei enää ohjata mersun omalla hienolla järjestelmällä. Vai Mitä......?
Perhana muuten.....noi mun ohjeet toimii siis ainakin 300 turbossa ja tässä olikin kyse 250 turbokoneesta.
Siinähän on erillainen ahdin/"ahdon ohjaus" vakiona, kun mitä tossa 300:sessa. Täytyypä oikein tuolla varastolla vilkaista miten se tuohon 5 pyttyseen turboon oli toteutettu.
Mihinkään varsinaiseen vikatilaan tollanen vanha rönttä ei voi mennä. Ei siellä niinpaljoa järkeä ole. Ihan yksinkertaisia syötön- ja sitäkautta paineenrajoitus systeemeitä vaan.
Siinähän on erillainen ahdin/"ahdon ohjaus" vakiona, kun mitä tossa 300:sessa. Täytyypä oikein tuolla varastolla vilkaista miten se tuohon 5 pyttyseen turboon oli toteutettu.
Mihinkään varsinaiseen vikatilaan tollanen vanha rönttä ei voi mennä. Ei siellä niinpaljoa järkeä ole. Ihan yksinkertaisia syötön- ja sitäkautta paineenrajoitus systeemeitä vaan.
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Ok ilmottele ku tiiät Tää mun meisseli on sit tota Usan veintimallia eli mailimittari ja kaikki mahd. sähö hilppeet. Onkohan siellä kone huoneessakin kaikki samaa ku Europpalaisissa vehkeissä.
Vakio ahdin oli garretin 2 eikös näissä pitäs vakiona olla joku kk ahdin vai onko ne vaa niissä 300 td:ssä...?
Vakio ahdin oli garretin 2 eikös näissä pitäs vakiona olla joku kk ahdin vai onko ne vaa niissä 300 td:ssä...?
Minulla on tiedot vain vuosimalliin 1992 saakka.
Jos sinulla on samanlainen auto (124.128), siinä on
602.962-moottori ja Garrett T 025 -ahdin.
Moottorissa ei näyttäisi olevan ylikuormitussuojaa.
Ahtopaine on 0,85 baaria.
Kuvassa (MB-CD) ahtopaineen säätö alipainetoimisesti
moottorissa 602.96 vuosimallista 1991 (USA) lähtien.
137a säätää ahtopainetta.


Jos sinulla on samanlainen auto (124.128), siinä on
602.962-moottori ja Garrett T 025 -ahdin.
Moottorissa ei näyttäisi olevan ylikuormitussuojaa.
Ahtopaine on 0,85 baaria.
Kuvassa (MB-CD) ahtopaineen säätö alipainetoimisesti
moottorissa 602.96 vuosimallista 1991 (USA) lähtien.
137a säätää ahtopainetta.


- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Nyt tuli 0.2 baaria lisää ahtoja eli ahot nousee 0.4 baarii
Otin sen 3 tie venttiliin pois ja tulppasin imusarjalta tulevan letkun.
Nyt tulee vaa morkoolille ahtopainetta. Se paineen säätöventtiilille menevä letku oli lähteny irti sieltä venttiilinpäästä. Joten se sitä kautta kusi ahtoja pios, nyt pitäs kaikki ahot mennä morkoolille.
Vielä niitä syöttöjä lisää nii loput 0.6 baaria saadaan pelii mukaa...

Otin sen 3 tie venttiliin pois ja tulppasin imusarjalta tulevan letkun.
Nyt tulee vaa morkoolille ahtopainetta. Se paineen säätöventtiilille menevä letku oli lähteny irti sieltä venttiilinpäästä. Joten se sitä kautta kusi ahtoja pios, nyt pitäs kaikki ahot mennä morkoolille.
Vielä niitä syöttöjä lisää nii loput 0.6 baaria saadaan pelii mukaa...

