w124, ahdin vaihdettu -> ei ahda riittävästi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Kokemuksia jos jollain ois asiasta nii hyvä ois kuulla

auto w124 250 turbo diesel vm.93

Vaihoin isomman ahtimen ja laitoin coolerin. Noh eipä ajossa ahda kuin 0.2 baaria vaikka turbon ruuvi on vejetty aivan kiinni.
Johtuuko tää siitä et syötöt ei riitä. Entinen ahin kuiteski työnti 0.9b
Eli jos näitten ohjeiden mukaa ruuvaa pumppua nii sillonko pitäs sitä painettakin alkaa syntyy.

Perustelen väitteeni siihen kun kaveri laittoi Hiluxii ahtimen ajossa ahto turbo täysillä vain 0.4 baarii. Noh Antti käänti syöttöö lisää nii rupes garretista sitä painetta löytyy.

Jos jollakin on joskus ollu sama ongelma nii tarinoita ja teorioita otetaan vastaan
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

no kuinka helvetin suuren föönin sinne oot sovittanut?
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Ei oo liian iso imu 59 pako 50 ei pitäs olla liian iso porukka sentää laittaa holsetin 40 ja 50 nii tää on pieni niihin verrattuna.... :D :D
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

tuleeko mustaa putkesta ?
Onko joku vanha loppuunkulunut ahdin ?
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

No ei paljoo jytki tulla.. ei voi olla muuta mahdollisuutta et syötöt ei vaa riitä täälä hetkellä

Ei oo ahdin ainaskaa loppuun ajettu käytännössä ihan uusi vain 1000 km ajettu ja välystä ei yhtää ja siivetkin on timanttia
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Joissan moottoreissa on ylikuormituskytkin S66, joka voi katkaista
ahdot lian aikaisin:

Kuva

Kannattaa tarkistaa myös imusarjalta pumpulle menevä letku, ettei
se vuoda.
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

JarkkoN kirjoitti:Joissan moottoreissa on ylikuormituskytkin S66, joka voi katkaista
ahdot lian aikaisin:

[ http://i26.tinypic.com/w71zwm.jpg ]

Kannattaa tarkistaa myös imusarjalta pumpulle menevä letku, ettei
se vuoda.
Mitenkäs pitäis käydä ku ottaa johdon pois? ittellä ei mitään merkitystä onko irti vai paikallaan :roll:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Ei vaikuta käyntiin mitenkään. Tuon tarkoitus on rajoittaa syöttöä jos ahdot karkaa yli 0.95bar. Toi johto kuuluu ottaa aina sovinnolla irti imusarjasta jos tuntuu, että auto ei ahda riittävästi. Tolla anturilla kun on tapana temppuilla vanhemmiten.

Myöskin kannattaa poistaa se 3-tie venttiili sieltä vasemmasta etunurkasta. Siihen menee letku imusarjasta ja toinen letku tulee morkoolin kelloon. Jos se temppuilee niin ei tule alavoimaa. Eli siihen suora letku imusarjasta kellolle. Liittimen voi jättää irralleen.

Kun nuo on poistettu käytöstä on helpompi päätellä mistä voimanpuute johtuu. :wink:
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Joo pitääpä huomenna kokeilla näitä juttuja.
Vakio ahdin kun oli paikallaan ja sen 3 tie venttiilin otti pois käytöstä nii se ei ahtanu kun 0.5 baaria.Se vissii heitti sen johonkin vikatilaa
Nyt ei sitten tuu tätä ongelmaa koska ahdinta ei enää ohjata mersun omalla hienolla järjestelmällä. Vai Mitä......?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Perhana muuten.....noi mun ohjeet toimii siis ainakin 300 turbossa ja tässä olikin kyse 250 turbokoneesta.

Siinähän on erillainen ahdin/"ahdon ohjaus" vakiona, kun mitä tossa 300:sessa. Täytyypä oikein tuolla varastolla vilkaista miten se tuohon 5 pyttyseen turboon oli toteutettu.

Mihinkään varsinaiseen vikatilaan tollanen vanha rönttä ei voi mennä. Ei siellä niinpaljoa järkeä ole. Ihan yksinkertaisia syötön- ja sitäkautta paineenrajoitus systeemeitä vaan.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Ok ilmottele ku tiiät Tää mun meisseli on sit tota Usan veintimallia eli mailimittari ja kaikki mahd. sähö hilppeet. Onkohan siellä kone huoneessakin kaikki samaa ku Europpalaisissa vehkeissä.

Vakio ahdin oli garretin 2 eikös näissä pitäs vakiona olla joku kk ahdin vai onko ne vaa niissä 300 td:ssä...?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Minulla on tiedot vain vuosimalliin 1992 saakka.
Jos sinulla on samanlainen auto (124.128), siinä on
602.962-moottori ja Garrett T 025 -ahdin.

Moottorissa ei näyttäisi olevan ylikuormitussuojaa.
Ahtopaine on 0,85 baaria.

Kuvassa (MB-CD) ahtopaineen säätö alipainetoimisesti
moottorissa 602.96 vuosimallista 1991 (USA) lähtien.
137a säätää ahtopainetta.

Kuva

Kuva
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Nyt tuli 0.2 baaria lisää ahtoja eli ahot nousee 0.4 baarii
Otin sen 3 tie venttiliin pois ja tulppasin imusarjalta tulevan letkun.
Nyt tulee vaa morkoolille ahtopainetta. Se paineen säätöventtiilille menevä letku oli lähteny irti sieltä venttiilinpäästä. Joten se sitä kautta kusi ahtoja pios, nyt pitäs kaikki ahot mennä morkoolille.
Vielä niitä syöttöjä lisää nii loput 0.6 baaria saadaan pelii mukaa... :D :D
Vastaa Viestiin