W211 Hajosiko/irtosiko joku turbon ahtoletku tmv? VIKA KORJ.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

W211 Hajosiko/irtosiko joku turbon ahtoletku tmv? VIKA KORJ.

Viesti Kirjoittaja Division »

Kyseessä siis allekirjoituksen mukainen W211 E220Cdi.

Olimme vaimon kanssa sunnuntaireissussa ja ajelimme maantietä, joka on täynnä mukavia ohituspaikkoja. Jossain vaiheessa reissua kiinnitin ohitellessa huomiota omituiseen sivuääneen (suhinaan). Ääni oli vähän saman tyyppinen, kuin pistäisi ilmastoinnin puhaltamaan täysillä etuikkunaan ja se tuntui kuuluvankin jostain vasemman käden puolelta, auton etuosasta. Käytännössä äänestä tuli eniten mieleen fööni tai joku muu vastaava, tehokas ilmaa puskeva pienpropelli (ei kuitenkaan yhtään turbon vinkuna, vaan enempi juuri föönimainen).
Äänestä huolimatta auto toimi kuin unelma (tuntui jopa kiihtyvä normaalia paremmin), eikä mitään varoitusvaloja loistanut taulussa.

Tilanne ei tosin kehittynyt tästä mitenkään parempaan suuntaan. Hangosta lähtiessämme, avasin etuikkunat ja kiihdyttelin muutamaan kertaan, että olisin saanut tolkkua tuosta sivuäänestä. Pari kaasutusta ja seuraus oli se, että auto ei enää vastannut ollenkaan kaasuun...
Auto ei mennyt missään nimessä "limp modeen", koska kyse ei ollut siitä, että kierrokset eivät olisi nousseet yli 3000 rpm, vaan enemmänkin siitä, että autoa ei saanut kiihtymään edes 2000 rpm asti. 0-100 km/h kiihdytys kesti n. 60 sec.
Vaihteet toimivat kuitenkin ihan normaalisti, kun kokeili +/- vaihderajoittimella. Kaasun kun polkaisi pohjaan niin ei tapahtunut enää mitään. Edelleenkään, ei mitään varoitusvaloja... Auto kulki juuri ja juuri liikenteen mukana eteenpäin, pintakaasulla.
Hiljaiselle kotitielle päästyämme avasin taas etuikkunat ja kulostelin ajaessa turbon ääniä. Kuulosti siltä, kuin se ei olisi meinannut lähteä ollenkaan pyörimään. Tässä vaiheessa elättelin jo toivoa rahanmenosta ja kunnostetun 270 Cdi:n turbon ostamisesta :twisted:
Pääsimme kotiin ja auton levättyä hieman, päätin kuulostella paikallaan seistessä auton värikästä äänimaailmaa, polkemalla kaasua paikallaan ollessa. Äänet kuulostivat normaaleilta. Lähdin ajamaan ja auto toimi normaalisti, mutta se outo föönisuhina kuului aina, heti sen jälkeen kun turbo oli herännyt...

Meillä on hyvin harvinaislaatuinen ja vaikeakulkuinen asfaltoitu kotitie, jossa on 1,5 - 2 m korkeita "teräviä" nyppylöitä. Nyppylät eivät siis ole mitään tarkoituksella tehtyjä hidasteita vaan luonnon muovaamia, jonka päälle asfalli on vedetty. Näihin nyppylöihin, kun ajaa +40 km/h niin auton etuosa nousee lievästi ilmaan ja se ns. tipahtaa takaisin katuun. Aiemmasta autostani (ei MB) irtosi 2 vuoden aikana 3 kertaa ilmaletku (vapaastihengittävä kone) ja syy luultavasti oli juuri nämä nyppylät.

Voiko olla taas kyseessä jonkun letkun irtoaminen? Outoa, että mitään varoitusvaloja ei syty?
Viimeksi muokannut Division, Ti 21.07.2009 07:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Minkähänlainen savumaailma oli? Itse aloittaisin vianetsinnän vikakoodien tarkastamisella.Tuo Föönimäinen ääni saattaa johtua ahtoilmanputkesta tai coolerissa olevasta reiästä/halkeamasta, noita kuulerin päätyjä on kuulemma mennyt halki, koeponnistus on lääke siihen jos silmä ei näe.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Hanomakki kirjoitti:Minkähänlainen savumaailma oli? Itse aloittaisin vianetsinnän vikakoodien tarkastamisella.Tuo Föönimäinen ääni saattaa johtua ahtoilmanputkesta tai coolerissa olevasta reiästä/halkeamasta, noita kuulerin päätyjä on kuulemma mennyt halki, koeponnistus on lääke siihen jos silmä ei näe.
Savumaailmaa en päässyt tutkimaan, kun olin ratin takana, mutta ainakaan taustapeileistä en nähnyt mitään savutusta.

Täytynee huomenna viedä kosla Veholle tutkittavaksi (vikakoodien lukuun).
Olisi vaan hyvä tietää sanoa, että mitä etsiä, kun olen huomannut, että usein merkkikorjaamolla ei osata tutkia, kuin vikakoodien välittömiä syitä ja usein todellinen vika jää korjaamatta...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Näinhän siinä monasti käy.Antureita tarpeeksi vaihtamalla saadaan pikkuviallekki sopevasti hintaa,joka sitten notkauttaa mukavasti polvia marmoritiskillä maksaessa.
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Mistä meinasit kunnostetun 270cdi:n turbon ostaa,käsittääkseni näihin carretteihin ei varaosia enää saa.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Katsele nyt enstex sinne konetilaan. Jos sieltä on turbon jälkeen putkissa vuotoa, niin kyllä se noilla ajoilla jotain on jo roiskunut seinille - öljytippoja tai muuta mustaa. Veikkaisin, että esimerkisi se kohta, jossa ahtoilman putki kiinnittyy imusarjaan menevään pukeen - siinä lienee noin 5 cm pitkät joustavat kumiset palkeet....jotka saattavat haljeta hiukkasen.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Chili kirjoitti:Katsele nyt enstex sinne konetilaan. Jos sieltä on turbon jälkeen putkissa vuotoa, niin kyllä se noilla ajoilla jotain on jo roiskunut seinille - öljytippoja tai muuta mustaa. Veikkaisin, että esimerkisi se kohta, jossa ahtoilman putki kiinnittyy imusarjaan menevään pukeen - siinä lienee noin 5 cm pitkät joustavat kumiset palkeet....jotka saattavat haljeta hiukkasen.
Missäs päin konetta se turbo sijaitsee näissä autoissa? :oops:
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

se kohta, jossa ahtoilman putki kiinnittyy imusarjaan menevään pukeen - siinä lienee noin 5 cm pitkät joustavat kumiset palkeet....jotka saattavat haljeta hiukkasen
Ei liene löytyä tästä
Avatar
Hanomakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 14.06.2009 22:17
Paikkakunta: eteläkarjala

Viesti Kirjoittaja Hanomakki »

Missäs päin konetta se turbo sijaitsee näissä autoissa?
Turbo löytyy auton oikealta puolelta ilmansuodatinkotelon alta.kuulerin putki (se iso)lähtee turbolta eteen coolerille ja sieltä vasemmankautta imusarjaan alumiinin väriseen mötikkään johon yhtyy myös kierrätys kaasut.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuossa eemelissä näkee tilanteen aika hyvin, kun saa auton vaan riittävän korkealle pukeille.
Muovi vaan edestä poikkeen.
Alakautta kurkkimaan.

Staari kertoo, onko vikatila tullut liian alhaisesta ahtopaineesta, niinkuin ylimääräinen suhina antaisi olettaa.
Vuotokohdassa on nyt jo varmaan kunnon öljyhuntu merkkinä.

Ahtimelta lähtevä, ensimmäinen putki joutuu kovimmalle...
Coolerin päädyt on muoviset ja irtoilee...
Ilmanputsarin ja ahtimen välinen muoviputki voi haljeta, ääni on tavallisesti silloin vähän toisenlainen, paloauto...
Hiukan kalliimpi vika on sitten jos imusarja, joka sekin on muovia, sairastaa...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

poistettu virheellisenä :)
Viimeksi muokannut Chili, Ma 20.07.2009 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin lyödä kattiin reikä, että ilma pääsee ulos.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Kiitokset vastauksista!

Jätin auton kotipihaan, kun en muistanut, että minullahan on Mobilolife voimassa. Jätän ongelman arpomisen siis kokonaisuudessaan Veholle ja ajelen vara-autolla tovin. Hyvä että en ehtinyt alkaa vaivaamaan enempää päätäni tuon vian setvimisen suhteen...

Ilmoittelen, kun vika on selvinnyt, että mikä autoa vaivasi.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Vika korjattiin pikahuollossa, koska Veholta ei löytynyt Mobilolifen tarjoamaa vara-autoa.

Syylärin ja koneen välissä oleva paksu ilmaletku (onko ahtoputki?) oli revennyt. Uusi putki tilalle ja auto toimii taas kuin junan vessa.

Pieni vinkki Mobilolifen käyttäjille:
Hinauttakaa se autonne sinne korjaamolle, koska silloin saatte 5 vrk maksuttoman vara-auton. Mikäli ajatte sen viallisen autonne itse sinne korjaamolle niin Mobilolife korvaa vain 2 vrk vara-auton :lol:

Itselleni tarjottiin ensin noutoa, mutta sanoin vieväni itse sen pajalle. Vasta paikanpäällä Veholla ilmoitettiin tästä erilaisuudesta vara-autojen vuorokausien suhteen.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin