Olimme vaimon kanssa sunnuntaireissussa ja ajelimme maantietä, joka on täynnä mukavia ohituspaikkoja. Jossain vaiheessa reissua kiinnitin ohitellessa huomiota omituiseen sivuääneen (suhinaan). Ääni oli vähän saman tyyppinen, kuin pistäisi ilmastoinnin puhaltamaan täysillä etuikkunaan ja se tuntui kuuluvankin jostain vasemman käden puolelta, auton etuosasta. Käytännössä äänestä tuli eniten mieleen fööni tai joku muu vastaava, tehokas ilmaa puskeva pienpropelli (ei kuitenkaan yhtään turbon vinkuna, vaan enempi juuri föönimainen).
Äänestä huolimatta auto toimi kuin unelma (tuntui jopa kiihtyvä normaalia paremmin), eikä mitään varoitusvaloja loistanut taulussa.
Tilanne ei tosin kehittynyt tästä mitenkään parempaan suuntaan. Hangosta lähtiessämme, avasin etuikkunat ja kiihdyttelin muutamaan kertaan, että olisin saanut tolkkua tuosta sivuäänestä. Pari kaasutusta ja seuraus oli se, että auto ei enää vastannut ollenkaan kaasuun...
Auto ei mennyt missään nimessä "limp modeen", koska kyse ei ollut siitä, että kierrokset eivät olisi nousseet yli 3000 rpm, vaan enemmänkin siitä, että autoa ei saanut kiihtymään edes 2000 rpm asti. 0-100 km/h kiihdytys kesti n. 60 sec.
Vaihteet toimivat kuitenkin ihan normaalisti, kun kokeili +/- vaihderajoittimella. Kaasun kun polkaisi pohjaan niin ei tapahtunut enää mitään. Edelleenkään, ei mitään varoitusvaloja... Auto kulki juuri ja juuri liikenteen mukana eteenpäin, pintakaasulla.
Hiljaiselle kotitielle päästyämme avasin taas etuikkunat ja kulostelin ajaessa turbon ääniä. Kuulosti siltä, kuin se ei olisi meinannut lähteä ollenkaan pyörimään. Tässä vaiheessa elättelin jo toivoa rahanmenosta ja kunnostetun 270 Cdi:n turbon ostamisesta

Pääsimme kotiin ja auton levättyä hieman, päätin kuulostella paikallaan seistessä auton värikästä äänimaailmaa, polkemalla kaasua paikallaan ollessa. Äänet kuulostivat normaaleilta. Lähdin ajamaan ja auto toimi normaalisti, mutta se outo föönisuhina kuului aina, heti sen jälkeen kun turbo oli herännyt...
Meillä on hyvin harvinaislaatuinen ja vaikeakulkuinen asfaltoitu kotitie, jossa on 1,5 - 2 m korkeita "teräviä" nyppylöitä. Nyppylät eivät siis ole mitään tarkoituksella tehtyjä hidasteita vaan luonnon muovaamia, jonka päälle asfalli on vedetty. Näihin nyppylöihin, kun ajaa +40 km/h niin auton etuosa nousee lievästi ilmaan ja se ns. tipahtaa takaisin katuun. Aiemmasta autostani (ei MB) irtosi 2 vuoden aikana 3 kertaa ilmaletku (vapaastihengittävä kone) ja syy luultavasti oli juuri nämä nyppylät.
Voiko olla taas kyseessä jonkun letkun irtoaminen? Outoa, että mitään varoitusvaloja ei syty?