Mitä eroa on näillä suuttimilla?? KUVIA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Mitä eroa on näillä suuttimilla?? KUVIA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
voiko joku kertoa mitä eroa noilla suuttimilla oikein on?
olin korjaamolla jossa lisättiin noiden uusien suuttimien arvot, suutin suuttimelta.
Hommasta vaan ei ollut apua. sama huima kulutus on edelleen.
Motarilla menee helposti 7.5l/100km:lla nopeuden ollessa tasainen 110km/h

Oikein kun kusisukassa ajaa niin pääsee maantiellä reiluun kuuteen litraan.
Ennen pääsi helposti vitosella alkaviin lukuihin.

pitää varmaan laittaa ne vanhat takaisin?

UUSI SUUTIN
Kuva

VANHA SUUTIN
Kuva
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Samalla varaosanumerolla näyttää olevan, ei mitään eroa?

Eihän tuo nyt vallan paljon ole jos 7, 5 pääsee 110 vauhdissa, mikähän auto mahtaa olla.

Kulutukseen nyt vaikuttaa aika paljon renkaat, jarrujen jumitukset sun muut.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Auto on W211 200CDI vm2003
On se kulutus liikaa. Vanhoilla suuttimilla pääsi helposti vitosella alkaviin lukemiin.
Syy minkä takia vaihdoi oli se, että viime kesänä alkoi yksi suutin nakuttamaan. se korjattiin yhdella Turun korjaamolla ja lasku oli muistaakseni 450€

Talvella/keväällä alkoi taas yksi tai sama suutin naputtamaan.
Tilasin saksasta koko setin uusia suuttimia.
jos ne olisivat olleet korjatut niin sitten tässä ei olisi mitään ihmeellistä, mutta kun ne oli ihan iskemättömät.

Toki voisin laittaa ne vanhat takaisin ja vaihtaa vain yhden uusista, jospa se auttaisi?
Muutenkaan ikinä rahaa ole, niin sitten kun ostaa uudet pelit ja homma menee vaan huonommaksi, se vaan alkaa harmittamaan...
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

jartuo kirjoitti:Auto on W211 200CDI vm2003
On se kulutus liikaa. Vanhoilla suuttimilla pääsi helposti vitosella alkaviin lukemiin.
Syy minkä takia vaihdoi oli se, että viime kesänä alkoi yksi suutin nakuttamaan. se korjattiin yhdella Turun korjaamolla ja lasku oli muistaakseni 450€

Talvella/keväällä alkoi taas yksi tai sama suutin naputtamaan.
Tilasin saksasta koko setin uusia suuttimia.
jos ne olisivat olleet korjatut niin sitten tässä ei olisi mitään ihmeellistä, mutta kun ne oli ihan iskemättömät.

Toki voisin laittaa ne vanhat takaisin ja vaihtaa vain yhden uusista, jospa se auttaisi?
Muutenkaan ikinä rahaa ole, niin sitten kun ostaa uudet pelit ja homma menee vaan huonommaksi, se vaan alkaa harmittamaan...
Voiko se olla että siellä on sitten eri kärjet niissä uusissa suuttimissa? Voiko niiden myötä kulutus nousta? Onko tuo kulutus mitattu tankkia täyttämällä vai ajotietokoneen mukaan?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ilmeisesti tuo tuossa ympyrän siällä oleva arvo on just suuttimien koko.
Eli niiden mukaan suuttimet tosiaan olisivat yhtä isoja?

Liekö jotain liukuhihnalta tippuneita jämiä?
kulutus on mitattu kummallakin tavalla. Itse asiassa tuo kulutusmittari pitää aika hyvin kutinsa, sen heitto ei ole paljon mitään.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos suuttimet ruikkivat paljon löpöä niin pitäisihän sen autonkin kulkea entistä kovempaa, jotain voimaa siitä dieselistä pitäisi tulla. Jos kuski taas ajaa entiseen malliin niin CDI-boxihan pyytää lyhyempää ruiskutusaikaa jolloin kulutuksen vertailukelpoiseen menoon nähden pitäisi pysyä likimain samana. Suuttimien välisiä erojakin boxi korjaa dynaamisesti. Minulla ei kyllä ole tietämystä tai selitystä miksi tuo nyt oikein kuluttaisi enemmän kuin ennen, ellei siinä suutinremontin yhteydessä joku muu juttu olisi muuttunut, rikkoontunut tms.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ei ole koko ympyrän sisällä oleva numero, saman numeroinen samaan reikään voi olaa samassa autossa eri numeroisi eri pytyissä jos eri numerot pitää asetta MB* laiteela(joku tohon sähkö osaan liityvä caliprointi tms luku jossain viton suutimissa ei ole ollenkan ja jossain on numero/kirjain yhdistelmä)

suutimen kärjen tyypi lukee kärjessä kiinitys holkki mutterin joutuu irrotamaan että näkyy

jos erilainen (isompi)kärki lissäntyy kulutus

siis pelkkä sutimen korjaus yli 400€ HUH sillä saa jo uuden suutimen
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Teho ei ole lisääntynyt, ainakaan en ole huomannut mitään muutosta.
Tosin meikäläisen ajotavalla muutosta ei voikkaan havaita. aika pintakaasulla mennään.

Kaveri korjaamossa tarkisti joka suuttimen erikseen ja syötti oikeat arvot eculle.
Renkaat on ihan perus 16" tilsat, oliskohan ne leveydeltä jotain 205-215 välillä. Taisi olla 205.
Kaikkien renkaiden pyöriminen on testattu, nostamalla rengas ylös, eikä tunnu jarrutkan laahaavan.


kävin muuten katsomassa tallissa vielä noita vanhoja suuttimia, nissä ei ollet mitään numerosarjoja muualla kuin siinä suuttimien päällä.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Suuttimien korjauskoodi on kuusinumeroinen heksaluku.
Sen tarkoituksena on kertoa ohjelmalle, millä kertoimella suuttimen ruiskuttama määrä käsitellään ohjelmassa, jotta eri suuttimien määrät olisivat mahdollisimman yhtenevät.
Eli tuon kertoimen avulla voidaan periaatteessa nakella suuttimia "sekaisin" samaan moottoriin ja kuiteskin pelaa.
Ystäväsi on varmaankin kirjoittanut koodit aivan oikein.
Sen näkee sitten kyllä selvästi siitäkin, miten käynnintasaus joutuu suuttimien eroja korjaamaan.

Suuttimien suuruus, tai pienuus ei vaikuta kulutukseen, millään tavoin.
Erot tulee muualta.
Tai suuttimissa on vikaa, ruiskutuksen laatu, tai mekaaninen toiminta ei ole sitä, mitä pitäisi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jartuo kirjoitti: kävin muuten katsomassa tallissa vielä noita vanhoja suuttimia, nissä ei ollet mitään numerosarjoja muualla kuin siinä suuttimien päällä.
Siis ruuvasit sen kärjen hollki mutterin irti?
suutimen kärjen numerot näkee vasta sitten
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

CDI203 kirjoitti:
jartuo kirjoitti: kävin muuten katsomassa tallissa vielä noita vanhoja suuttimia, nissä ei ollet mitään numerosarjoja muualla kuin siinä suuttimien päällä.
Siis ruuvasit sen kärjen hollki mutterin irti?
suutimen kärjen numerot näkee vasta sitten
Ei en ruuvannut mitään irti suuttimesta, vaan katsoin sitä ihan pintapuolisesti.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

tuikku kirjoitti:.
Suuttimien korjauskoodi on kuusinumeroinen heksaluku.
Sen tarkoituksena on kertoa ohjelmalle, millä kertoimella suuttimen ruiskuttama määrä käsitellään ohjelmassa, jotta eri suuttimien määrät olisivat mahdollisimman yhtenevät.
Eli tuon kertoimen avulla voidaan periaatteessa nakella suuttimia "sekaisin" samaan moottoriin ja kuiteskin pelaa.
Ystäväsi on varmaankin kirjoittanut koodit aivan oikein.
Sen näkee sitten kyllä selvästi siitäkin, miten käynnintasaus joutuu suuttimien eroja korjaamaan.

Suuttimien suuruus, tai pienuus ei vaikuta kulutukseen, millään tavoin.
Erot tulee muualta.
Tai suuttimissa on vikaa, ruiskutuksen laatu, tai mekaaninen toiminta ei ole sitä, mitä pitäisi.
niinkuin varmaan huomaat, minulla on aika pintapuolinen tieto vielä CDI moottoreista, mutta kyllä se pikkuhiljaa tästä aukeaa.
olisiko tässä vaiheessa järkevää käydä softaamassa ecu?

Entäs se mitä Dealer ehdotti, ecun nollauksesta. jospa se korjaaja kaveri laittoi vaan uusien suuttimien arvot jotka olivat samat vanhan kanssa.
Pitäisikö vielä kokeilla sitä nollausta, vai voisiko siitä olla mitää apua?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pintapuolista täällä on kaikkien tieto,,, kyllä sitä itsekukin välillä erehtyy.

Se suuttimen päältä löytyvä luku tarvitaan aluksi, ohjelma pääsee sillä "kartalle", sen jälkeen on vaan merkitystä sillä, miten suureksi suuttimien välinen ero kasvaa, jos menee liian suureksi, on jossain vikaa...
Muuten ohjelma kalibroi sitä määrää "oikeaksi" koko ajan.

En ymmärrä, mitä tarkoitat ecun nollauksella.
Staarilla voi suuttimien väliset korjausarvot nollata, jos epäilee, että suuttimien erot on liian suuret, mutta että ne ovat kuiteskin kunnossa.
Se on ihan ok, voi sen tehdä, muttei se auta mitään, kun vaan siinä tilanteessa, että suuttimet olisi "eriparia" ja sitä ei olisi tuolla korjauskertoimella eculle alussa kerrottu.

Kulutuksen kasvuun en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta minulla on ollut varmaan eniten erilaisia suuttimia autossani, mitä kellään, enkä ole huomannut niiden kulutuksissa mitään merkittävää eroa, en tosin edes kyllä erikoisesti sitä tarkkailekkaan.

Lastutukseen olen vähän väärä mies antamaan kommenttia. :lol: :lol:
Tai jäävi oikeastaan....
Mutta jos esim. ~190hv ohjelmanpätkä kiinnostaa, niin ota yv.llä yhteyttä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

tuikku kirjoitti:.
Pintapuolista täällä on kaikkien tieto,,, kyllä sitä itsekukin välillä erehtyy.

Se suuttimen päältä löytyvä luku tarvitaan aluksi, ohjelma pääsee sillä "kartalle", sen jälkeen on vaan merkitystä sillä, miten suureksi suuttimien välinen ero kasvaa, jos menee liian suureksi, on jossain vikaa...
Muuten ohjelma kalibroi sitä määrää "oikeaksi" koko ajan.

En ymmärrä, mitä tarkoitat ecun nollauksella.
Staarilla voi suuttimien väliset korjausarvot nollata, jos epäilee, että suuttimien erot on liian suuret, mutta että ne ovat kuiteskin kunnossa.
Se on ihan ok, voi sen tehdä, muttei se auta mitään, kun vaan siinä tilanteessa, että suuttimet olisi "eriparia" ja sitä ei olisi tuolla korjauskertoimella eculle alussa kerrottu.

Kulutuksen kasvuun en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta minulla on ollut varmaan eniten erilaisia suuttimia autossani, mitä kellään, enkä ole huomannut niiden kulutuksissa mitään merkittävää eroa, en tosin edes kyllä erikoisesti sitä tarkkailekkaan.

Lastutukseen olen vähän väärä mies antamaan kommenttia. :lol: :lol:
Tai jäävi oikeastaan....
Mutta jos esim. ~190hv ohjelmanpätkä kiinnostaa, niin ota yv.llä yhteyttä.
Ilman muuta kiinnostaa, otan yhteyttä yv:llä
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

semonen juttu että oliko toi kulutuksen kasvu
Ajotitokoneelta vai tankkamalla todettu?
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

CDI203 kirjoitti:semonen juttu että oliko toi kulutuksen kasvu
Ajotitokoneelta vai tankkamalla todettu?
Kummallakin, ajotietokone pitää ihmeen hyvin paikkansa todellisen kulutuksen kanssa, niiden ero on tosi pieni.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Noniin, nyt on auto softattu. Tehoja tuli vajaa 200 heppaa ja vääntöäkin n.400 newtonia.
Piti mitata kulutus edes takaisin, mutta paluu matkalla oli vahingossa ilmastointi päällä, meno matkalla sitä ei ollut kytketty.

Menomatkalla ihme kylläkin, kulutus oli 6.2l/100km:lla
Tasaista 110km/h vakionopeudella.

Takaisin sama juttu ilmastoinnilla oli 5.9l/100km.lla
pieni pudotus, mutta en osaa sanoa paljonko ilmastointi vaikutti asiaan?

Joka tapauksessa ennenkuin lähdin paluu matkalle ja mittareiden nollausta, piti vähän kokeilla uusia tehoja. siinä oli suu messingillä ja takahampaiden amalgaamit vilkkui kun vähän kokeilin, hienosti se veti subaa märällä asvaltilla vaikka kuinka pitkälle, kiihtyvyys normaalista 80stä sataaneljäänkymppiin nousi kyllä niin saakelin äkkiä.
Tosi hieno juttu.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Vastaa Viestiin