W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku
Onneksenne selustani on tukeva ja varmalla pohjalla. Tietotaito hankittu sellaisista piireistä, että tieto kestää päivänvalon.
Takana on melkoinen siivu elämästä, jossa on pureksittu polttomoottoritekniikoiden parissa.
Sensijaan eräät keltanokat tällä foorumilla pullistelee tietämyksillään...kansakoulu pohjalla, ja todellisuudessa eivät tiedä asioista yhtään mitään.
Sen ymmärtäisin, jos on lyödä pöytään dokumentteja esimerkiksi 20-vuoden ajalta, jossa oikeasti olisi tutkinut polttomoottoritekniikkaa.
Takana on melkoinen siivu elämästä, jossa on pureksittu polttomoottoritekniikoiden parissa.
Sensijaan eräät keltanokat tällä foorumilla pullistelee tietämyksillään...kansakoulu pohjalla, ja todellisuudessa eivät tiedä asioista yhtään mitään.
Sen ymmärtäisin, jos on lyödä pöytään dokumentteja esimerkiksi 20-vuoden ajalta, jossa oikeasti olisi tutkinut polttomoottoritekniikkaa.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 31.07.2009 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hmm.. mulla on ollu sellanen käsitys, että itse moottorin kierrokset ei vaikuta ruiskutus määrään kun sen verran, mitä se moottori tarvii lisää soppaa, että jaksaa käydä esim. 1000rpm:n sijasta 3000rpm:ää. eli jokusen prosentin lisää tavaraa.rumilus kirjoitti:Ei se ihan niin ole, koska erilaisilla kierrosalueella pumppua ajettaessa myös ruiskutusmäärät vaihtelee.
Esimerkiksi 1000 r/min ruiskutusmäärät voivat olla tasan, mutta esim. 3000 r/min jo jonkinverran epätasaista. Ruiskutusmäärät ovat siten kompensoitava kaikille kierrosalueelle riittävän sopusuhtaiseksi.
Reaaliaikaisella mittaustekniikalla on suuri merkitys ilmiön toteamiseksi.
oikeaoppisesti rupeisin väittään, että ne ruiskutus määrät vaihtelee enemmänkin kaasun asennon, taikka moottorin kuormittamisen takia, ei niinkään moottorin kierrosten takia.
pidän kyllä rumilusta ihan pätevänä ja osaavana henkilönä mersujen ja moottorien toiminnan osalta. sitä ei kuitenkaan kannata alkaa väittään, että 30% tehonlisäys olisi mitätön. taikka että pumpun ruuvaus olis turhaa, kun ei sillä saada, kun 30% tehon lisäys.
30% lisää voimaa moottorissa, kun moottorissa on jo melkonen s(a)avutus. MP puolella touhunneena voin sanoa, että aika monikin on valmis maksaan itsensä kipeeks siitä, että saa menopeliinsä 10-15% lisää voimaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Petrax voisi ottaa asioista paremmin selvää, ettei minun tarvitse alkaa todistelemaan väitteitäni todeksi.pera8x kirjoitti:hmm.. mulla on ollu sellanen käsitys, että itse moottorin kierrokset ei vaikuta ruiskutus määrään kun sen verran, mitä se moottori tarvii lisää soppaa, että jaksaa käydä esim. 1000rpm:n sijasta 3000rpm:ää. eli jokusen prosentin lisää tavaraa.rumilus kirjoitti:Ei se ihan niin ole, koska erilaisilla kierrosalueella pumppua ajettaessa myös ruiskutusmäärät vaihtelee.
Esimerkiksi 1000 r/min ruiskutusmäärät voivat olla tasan, mutta esim. 3000 r/min jo jonkinverran epätasaista. Ruiskutusmäärät ovat siten kompensoitava kaikille kierrosalueelle riittävän sopusuhtaiseksi.
Reaaliaikaisella mittaustekniikalla on suuri merkitys ilmiön toteamiseksi.
oikeaoppisesti rupeisin väittään, että ne ruiskutus määrät vaihtelee enemmänkin kaasun asennon, taikka moottorin kuormittamisen takia, ei niinkään moottorin kierrosten takia.
pidän kyllä rumilusta ihan pätevänä ja osaavana henkilönä mersujen ja moottorien toiminnan osalta. sitä ei kuitenkaan kannata alkaa väittään, että 30% tehonlisäys olisi mitätön. taikka että pumpun ruuvaus olis turhaa, kun ei sillä saada, kun 30% tehon lisäys.
30% lisää voimaa moottorissa, kun moottorissa on jo melkonen s(a)avutus. MP puolella touhunneena voin sanoa, että aika monikin on valmis maksaan itsensä kipeeks siitä, että saa menopeliinsä 10-15% lisää voimaa.
Jos olet ollut joskus tekemisissä ruiskutuspumppujen ajojen kanssa, et enää puhuisi asiasta mitään.
Pumppuja ei kannata omatoimisesti ruuvailla...vain täysin pöhköpäät sitä tekevät...tietämättä mitä tekevät. Lue hiukan aikasempia kommenttejani asiasta.
Ps. Vapaasti hengittävän dieselmoottorin tehonlisäykset ovat penkissä mitattuna minimaalisia. Ajo-olosuhteissa muutokset ovat vielä mitättömimpiä. Aivan turha toimenpide on ruuvailla pumppua vaparissa, riskit sensijaan kasvaa edun edelle.
Minulla on tuossa pihassa OM603 vapari 300 joka on mennyt ilman vakavia remontteja nyt noin 800-900tkm. Olen ajellut halvalla mineraaliöljyllä. Teboilin 10-30W. Aikaisempi Esson vastaava 200 litran tynnyri. Ajan yksillä öljyillä vain 5000km ja sitten öljyt pois ja uusi bosch merkkinen suodatin. Mulla ajatus on lähtenyt siitä että kuorma autoillakin ajetaan noilla öljyillä mutta niissä on yleensä öljylingot ennen varsinaista suodatinta joka poistaa suuremmat kokkareet. Minä siis lasken paskasen öljyn aina pois ja laitan uutta tilalle. Synteetisiä en ole juuri käyttänyt koska aikaisemmin minulla oli volkkari ja siellä ne ei oikein tahtoneet pysyä sisällä ja koska ne on niin paljon kalliimpia litrahinnaltaan.rumilus kirjoitti:Mika. T kirjoitti " Toinen vikapaikka on Veskolan mainitsemat kiertokankien laakerit.
Ei ole todellakaan harvinaista että noilla kilometreillä kk-laakerit on loppu. "
Kuinka monta tapausta tiedätte, että OM 602 vakiomoottorissa olisi mennyt 500-600 tuhannessa kilometrissä kiertokangenlaakerit vaihtoon niiden kuluneisuuden perusteella ?
Haluaisin nähdä laakerinliuskat ja kampiakselin, jotta voisin kertoa paremmin, mikä todellisuudessa on aiheuttanut laakerivaurion.
Vielä kerran, jos kyseisessä moottorissa käytetään täyssynteettisiä moottoriöljyjä + alkuperäis öljynsuodatinta ja annetaan moottorin saavuttaa tasauslämmöt ennen kovaa kuormitusta, niin moottorin laakereilla ajetaan takuuvarmasti miljoona kilometriä Pohjolankin olosuhteissa.
Juttu on aivan toinen, jos moottorin viritysastetta muutetaan.
Veskolankin tyyppiset " pojanviikarit " ...vehkeilijät saavat moottorin virittelyillä pahaa aikaiseksi.
Nyt taidetaan päästä itse asiaan, mitkä tekijät todellisuudessa rikkovat moottoreita.
Olisko kuitenkin synteettisissä öljyissä jokin ominaisuus jonka takia niitä kuitenkin kannattaisi käyttää ja ajaa sitten pidempiä esim 10 tkm vaihtovälejä. Olen jostakin lukenut että synteettiset eroaa mineraaleista vain siinä että niiden molekyylirakenne on tarkemmin hallinnassa. Siten että kaikki molekyyliketjut on saman mittaisia. NS mineraaliöljyisä taas hajontaa molekyyliketjujen pituuden välillä on enemmän.
Mielestäni synteettinenkin öljy kerää samalla tavalla nokea mukaansa kuin mineraaliöljykin joten se seikka ei puoltaisi 10 000 km öljynvaihtovälejä.
Tästä voisi avata uudenkin keskusteluketjun aiheella Synteettinen VS. mineraali mutta tämä ketju oli niin hyvä ja hauska lukea että laitampa tätä omaakin mietiskelyä tänne nyt kun öljyistä alettiin puhumaan.
Aikaisemmin ajamani volkkarin 1.6 moottorit ja niiden kopat hajosivat aina johonkin muuhun seikkaan (ruoste/kansi halki/remmi poikki) kuin laakeripintojen kulumiseen joten en ole itse luotettavasti päässyt testaamaan tuon mineraaliöljyn tiheän vaihtaisen vaikutuksia.
Avasin kyllä useamman volkkarin moottorin ja niissä kiertokangen ja kampiakselin laakerit olivat aina todella hyässä kunnossa tuollaisen 400 000km jälkeen. Sivuakselin laakeri niistä meni mutta se taisi olla jonkinlainen suunnittelu/tyyppivika.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Varmaan tuosta 2,5 l koneesa kyse.kilander kirjoitti: Kulutus putosi-suorituskyky ei.
Jokainen voi itse päätellä kannattiko vai ei.
Paljonko siinä kulutus putosi -- vähän kiinnostasis itseäkin ajaa tuo 603 joskus mynämäelle ja pumpunsäätöön.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Njet,2,5 myllyssä on 7mm.tapit.Kyseessä tuo matikki om 603 myllyllä,siinä se kulutuksen aleneminen pyörii litran ja kahen välimaastossa.Aku P kirjoitti:Varmaan tuosta 2,5 l koneesa kyse.kilander kirjoitti: Kulutus putosi-suorituskyky ei.
Jokainen voi itse päätellä kannattiko vai ei.
Paljonko siinä kulutus putosi -- vähän kiinnostasis itseäkin ajaa tuo 603 joskus mynämäelle ja pumpunsäätöön.
Tosin lukemiin ei ole luottamista,täällä kun on puhuttu 20 vuoden kokemuksista.
Tuolla ajoin ennen pumpun säätöä n.55 000 km.ja säädön jälkeen alkaa olla 80 000 km. täynnä.
EDIT.Vielä pitää mainita ,tuo kulutuksen lasku tuli ihan bonuksena.Tärkein syy säädättää pumppu pajalla oli se ajamisen helppous=aiemmin piti kiihdytyksessä painaa kaasua nilkka suorana.
Nyt tuo vastaa kaasuun pienellä painalluksella.
Voi olla ,niinkuin täällä mainittu vääntöalueen muutoksesta,mutta parempaan suuntaan tuo on mennyt.
Viimeksi muokannut kilander, Pe 31.07.2009 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Olisko kuitenkin synteettisissä öljyissä jokin ominaisuus jonka takia niitä kuitenkin kannattaisi käyttää ja ajaa sitten pidempiä esim 10 tkm vaihtovälejä. Olen jostakin lukenut että synteettiset eroaa mineraaleista vain siinä että niiden molekyylirakenne on tarkemmin hallinnassa. Siten että kaikki molekyyliketjut on saman mittaisia. NS mineraaliöljyisä taas hajontaa molekyyliketjujen pituuden välillä on enemmän.
Täyssynteettinen öljy on parasta mahdollista öljyä, jota kannattaisi käyttää moottorissa.
Täyssynteettinen öljy, niinkuin mainitsit, on krakkaustekniikalla saavutettu molekyylirakenteeltaan homogeeniseksi, että öljy sisältää vain tietynkokoista molekyylirakennetta.
Sensijaan mineraaliöljyssä on monenlaisia molekyylirakenteita ja niiden taipumus on pirstoutua, ja seurauksena muunmuassa, että öljyn pintapaineen kesto häviää kokonaan.
Suodatuksella on merkittävä vaikutus. Separoimalla öljy, saavutetaan paras esikäsittely ja sen jälkeen hyvin suodattava mekaaninen suodatin.
Täyssynteettisillä voidaan hyvissä olosuhteissa ajaa kymmeniätuhansia kilometrejä, sensijaan mineraaliöljyillä vain noin 5000 km.
Täyssynteettinen öljy on parasta mahdollista öljyä, jota kannattaisi käyttää moottorissa.
Täyssynteettinen öljy, niinkuin mainitsit, on krakkaustekniikalla saavutettu molekyylirakenteeltaan homogeeniseksi, että öljy sisältää vain tietynkokoista molekyylirakennetta.
Sensijaan mineraaliöljyssä on monenlaisia molekyylirakenteita ja niiden taipumus on pirstoutua, ja seurauksena muunmuassa, että öljyn pintapaineen kesto häviää kokonaan.
Suodatuksella on merkittävä vaikutus. Separoimalla öljy, saavutetaan paras esikäsittely ja sen jälkeen hyvin suodattava mekaaninen suodatin.
Täyssynteettisillä voidaan hyvissä olosuhteissa ajaa kymmeniätuhansia kilometrejä, sensijaan mineraaliöljyillä vain noin 5000 km.
tietty öljyjä on niin monenlaisia ja viskositeetilläkin oma vaikutuksensa, mutta ainaki mulla on selkeästi se käsitys että täyssynteettinen on parempi talviöljy kuin mineraaliöljy, notkeampaa tavaraa pakkasessa ja nopeampi voitelun alku..
tai sitten olen tässäkin asiassa taas väärässä ja mainosmiesten puheet menny täydestä...
ainaki itelleni on merkitystä silläkin kuinka talviolosuhteissa öljy toimii, auton on oltava liikkeellä tosiaan oli lämmintä +30 tai -30 astetta.. ja mieluiten rasitan moottoria mahdollisimman vähän, myös oikealla öljyn valinnalla ja maksan paremmasta hieman enemmän kuin sellaisesta joka on pakkasessa ensin taltalla lohkottava, kattilassa sulatettava ja siten moottoriin kaadetavissa.
toki jonkin mineraali- tai puolisynteettisen hinta on sen verran halpa jopa tynnyrissä, verrattuna synteettiseen, että se houkuttelee, mutten sille polulle (ainakaan vielä) ole langennut. kerran kyselin hintoja ja taisi puolisynteettinen olikohan tb:n 10w-40:n hinta tynnyrissä olla noin 210e vuosia sitten jos olisin tynnyrin tilannut erään liikennöitsijän kautta. siihen vielä käsipumppu, niin johan on halpaa öljyn vaihtoa. mobilin täyssynteettinen 5w-50 oliki sitten tynnyrissä vajaa 1500e! mukava hinta ero..
jos pari kannua 5w-50 ja suodatin maksaa yhteensä noin 60e, niin ei tarvi montaa öljynvaihtoa niin tuo tb:n tynnyri olis jo tienannu itsensä takaisin rahallisesti. toki vaihtoväli olisi tuolloin puolet tiheämpi mutta olisi se silti paljon halvempaa.
aikaisemmalla työpaikallani ajoin vw transporteria taksikäytössä, siihen tungettiin aina shellin 10w-30:stä sisälle. ekalla koneella ajettiin 400tkm, kunnes hihma meni poikki. pomo oli jo aiemmin jostain saanut "halvalla" samanlaisen koneen joka seisoi vuosia käyttämättömänä hallin nurkassa, se sitten laitettiin paikoilleen ku eka levis. siihenki laitettiin samaa öljyä. ja sillä koneella ajettiin ainaki 700tkm, kunnes taksista lupa loppui eikä sitä enää alettu uusimaan. autolla ajettiin siis yli 1 100tkm! tosin kone oli tietty miltei aina lämpimänä ja säännöllisessä liilkenteessä. ja jos oikein muistan kyseisessä moottorissa ei edes öljyn pinta laskenu ku tikusta aina tarkisti välillä. ja luoja tietää paljonko sillä koneella oli ajettu ennen kuin se siihen autoon istutettiin..
ja auto on edelleen liikenteessä pakettiautoksi rekisteröitynä, viimeksi viime maanantaina näin siitä vilauksen.. ja sen uudella omistajalla on käytössä myös w124.
tai sitten olen tässäkin asiassa taas väärässä ja mainosmiesten puheet menny täydestä...

ainaki itelleni on merkitystä silläkin kuinka talviolosuhteissa öljy toimii, auton on oltava liikkeellä tosiaan oli lämmintä +30 tai -30 astetta.. ja mieluiten rasitan moottoria mahdollisimman vähän, myös oikealla öljyn valinnalla ja maksan paremmasta hieman enemmän kuin sellaisesta joka on pakkasessa ensin taltalla lohkottava, kattilassa sulatettava ja siten moottoriin kaadetavissa.
toki jonkin mineraali- tai puolisynteettisen hinta on sen verran halpa jopa tynnyrissä, verrattuna synteettiseen, että se houkuttelee, mutten sille polulle (ainakaan vielä) ole langennut. kerran kyselin hintoja ja taisi puolisynteettinen olikohan tb:n 10w-40:n hinta tynnyrissä olla noin 210e vuosia sitten jos olisin tynnyrin tilannut erään liikennöitsijän kautta. siihen vielä käsipumppu, niin johan on halpaa öljyn vaihtoa. mobilin täyssynteettinen 5w-50 oliki sitten tynnyrissä vajaa 1500e! mukava hinta ero..
jos pari kannua 5w-50 ja suodatin maksaa yhteensä noin 60e, niin ei tarvi montaa öljynvaihtoa niin tuo tb:n tynnyri olis jo tienannu itsensä takaisin rahallisesti. toki vaihtoväli olisi tuolloin puolet tiheämpi mutta olisi se silti paljon halvempaa.
aikaisemmalla työpaikallani ajoin vw transporteria taksikäytössä, siihen tungettiin aina shellin 10w-30:stä sisälle. ekalla koneella ajettiin 400tkm, kunnes hihma meni poikki. pomo oli jo aiemmin jostain saanut "halvalla" samanlaisen koneen joka seisoi vuosia käyttämättömänä hallin nurkassa, se sitten laitettiin paikoilleen ku eka levis. siihenki laitettiin samaa öljyä. ja sillä koneella ajettiin ainaki 700tkm, kunnes taksista lupa loppui eikä sitä enää alettu uusimaan. autolla ajettiin siis yli 1 100tkm! tosin kone oli tietty miltei aina lämpimänä ja säännöllisessä liilkenteessä. ja jos oikein muistan kyseisessä moottorissa ei edes öljyn pinta laskenu ku tikusta aina tarkisti välillä. ja luoja tietää paljonko sillä koneella oli ajettu ennen kuin se siihen autoon istutettiin..

ja auto on edelleen liikenteessä pakettiautoksi rekisteröitynä, viimeksi viime maanantaina näin siitä vilauksen.. ja sen uudella omistajalla on käytössä myös w124.

"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Tarkoittaako se öljylinko jota en itse ole koskaan luonnossa nähnyt juuri tuota separointia? Kuorma-automiesten puheista vaan olen kuullut.rumilus kirjoitti:
Suodatuksella on merkittävä vaikutus. Separoimalla öljy, saavutetaan paras esikäsittely ja sen jälkeen hyvin suodattava mekaaninen suodatin.
Täyssynteettisillä voidaan hyvissä olosuhteissa ajaa kymmeniätuhansia kilometrejä, sensijaan mineraaliöljyillä vain noin 5000 km.
Vaikea uskoa että konetta vaurioittamatta (ja jos tähtäimessä on miljoona kilometrit) voisi ajaa samoilla synteettisilläkään öljyillä kymmeniä tuhansia kilometrejä. Varsinkin silloin kun ajokilometrit eivät synny kovin nopeasti ts öljyn sekaan pääsee tiivistymään vettä ja polttoainetta ja muuta saastetta.
Varsinkin hydrauliset venttiilin nostimet tuntuvat olevan herkkiä vaurioitumaan jos niihin pääsee kertymään nokea.
Olis mielenkiintoista nähdä jonkun puolueettoman testauslaitoksen testitulos mineraali ja synteettisen öljyn voiteluominaisuuksien kehityksestä ajokilometrien funktiona samoissa käyttö olosuhteissa.
Synteettisten öljyjen litrahinta näyttää minusta kohtuuttoman suurelta verrattuna saavutettavaan hyötyyn. Varmasti suuritehoisissa ja viritysasteltaan korkeissa koneissa öljyn merkitys on suurempi.
mineraaliöljy maksaa 1.6 €/litra
Synteettinen näyttää halvimmillaan olevan 4,5 € luokkaa
(Neste 1 5w50 Synteettinen bensa- ja dieselmoottoriöljy
API: SJ / CF )
Mietin tässä että tilaisko seuraavan tynnyrin tuota synteettistä...
Tuollakin pitäis päästä 3 kertaa pitemmästi jotta kustannus olisi sama. Tosin filtteri pitäisi kumminkin vaihtaa jos aikos saada öljystä välillä liat pois.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Tässä on mitattu erästä 124 300D:tä ennen ja jälkeen PP-Dieselin tekemän "pumpunruuvauksen".
http://www.mese.fi/forum/userpix/2_22072008006_1.jpg
http://www.mese.fi/forum/userpix/2_22072008005_1.jpg
Tehoa on tullut lisää 16 hevosvoimaa ja vääntöä 43 Nm.
Tehtaan ilmoittamiin arvoihin verraten +10hv / 40Nm.
Auton omistaja (Mese.fi nimimerkki "pekkis") kirjoittaa mm. seuraavaa:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=21181
Kyseessä siis "herrasmiessäätö", sitten kun tehdään reseptillä "kaikki irti mitä vakiotapeilla saa" ovat lukemat vielä eri tasolla - ja siltikin keskikulutus jää pienemmäksi kuin ennen säätöä.
Kokemusta on paristakin OM602:sta
Näissä pumpunruuvausasioissakin saa jokainen toki vapaasti uskoa mihin ja ketä haluaa
http://www.mese.fi/forum/userpix/2_22072008006_1.jpg
http://www.mese.fi/forum/userpix/2_22072008005_1.jpg
Tehoa on tullut lisää 16 hevosvoimaa ja vääntöä 43 Nm.
Tehtaan ilmoittamiin arvoihin verraten +10hv / 40Nm.
Auton omistaja (Mese.fi nimimerkki "pekkis") kirjoittaa mm. seuraavaa:
.Muutos on ihan mieletön - en olis uskonut. Mullahan on tossa vaihdettu 3.09 perä alkuperäsen 3.47:n tilalle ja nelonen ollu pikkasen pitkä vaununvetoon - ei oo enää ja kiihdytyksetkin vaunun kanssa tapahtuu ihan erilailla, voimasavun kanssa
PPD kysy että laitetaanko herrasmiessäädöt, mie sanoin että joo.
Tarkoittaa sitä että voi koskematta viedä leimalle.
Koko keskustelu löytyy tuosta:Tuntuisi äkkiseltään siltä että toista litraa on kulutus pudonnut ja kulutuslukema alkaa kutoselle, eli alle 7 litran. Kiihtyvyydestä sen verran että GTx:llä mitaten ajoista 60-90 ajoista lähti puoltoista sekkaa pois.
En näe mitään hyvää perustetta olla käyttämättä vanhan auton pumppua säädettävänä
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=21181
Kyseessä siis "herrasmiessäätö", sitten kun tehdään reseptillä "kaikki irti mitä vakiotapeilla saa" ovat lukemat vielä eri tasolla - ja siltikin keskikulutus jää pienemmäksi kuin ennen säätöä.
Kokemusta on paristakin OM602:sta

Näissä pumpunruuvausasioissakin saa jokainen toki vapaasti uskoa mihin ja ketä haluaa

Juu minä olen sillä polulla, mutta aina silloin tällöin olen vilkuillut muille poluille. Nyt tosiaan synteettisten hinnat alkavat olla lähempänä joten pidempi vaihtoväli ja kylmäkäynnistysominaisuudet houkuttelee, vaikka minua se huonompi viskositeetti kylmänä ei haittaa kun olen pitänyt meseä roikassa aika tunnollisesti. Mineraalin etuna on myös se että sama öljy käy noihin volvo raktoreihinkin.juha1 kirjoitti:tietty öljyjä on niin monenlaisia ja viskositeetilläkin oma vaikutuksensa, mutta ainaki mulla on selkeästi se käsitys että täyssynteettinen on parempi talviöljy kuin mineraaliöljy, notkeampaa tavaraa pakkasessa ja nopeampi voitelun alku..
tai sitten olen tässäkin asiassa taas väärässä ja mainosmiesten puheet menny täydestä...
ainaki itelleni on merkitystä silläkin kuinka talviolosuhteissa öljy toimii, auton on oltava liikkeellä tosiaan oli lämmintä +30 tai -30 astetta.. ja mieluiten rasitan moottoria mahdollisimman vähän, myös oikealla öljyn valinnalla ja maksan paremmasta hieman enemmän kuin sellaisesta joka on pakkasessa ensin taltalla lohkottava, kattilassa sulatettava ja siten moottoriin kaadetavissa.
toki jonkin mineraali- tai puolisynteettisen hinta on sen verran halpa jopa tynnyrissä, verrattuna synteettiseen, että se houkuttelee, mutten sille polulle (ainakaan vielä) ole langennut. kerran kyselin hintoja ja taisi puolisynteettinen olikohan tb:n 10w-40:n hinta tynnyrissä olla noin 210e vuosia sitten jos olisin tynnyrin tilannut erään liikennöitsijän kautta. siihen vielä käsipumppu, niin johan on halpaa öljyn vaihtoa. mobilin täyssynteettinen 5w-50 oliki sitten tynnyrissä vajaa 1500e! mukava hinta ero..
jos pari kannua 5w-50 ja suodatin maksaa yhteensä noin 60e, niin ei tarvi montaa öljynvaihtoa niin tuo tb:n tynnyri olis jo tienannu itsensä takaisin rahallisesti. toki vaihtoväli olisi tuolloin puolet tiheämpi mutta olisi se silti paljon halvempaa.
aikaisemmalla työpaikallani ajoin vw transporteria taksikäytössä, siihen tungettiin aina shellin 10w-30:stä sisälle. ekalla koneella ajettiin 400tkm, kunnes hihma meni poikki. pomo oli jo aiemmin jostain saanut "halvalla" samanlaisen koneen joka seisoi vuosia käyttämättömänä hallin nurkassa, se sitten laitettiin paikoilleen ku eka levis. siihenki laitettiin samaa öljyä. ja sillä koneella ajettiin ainaki 700tkm, kunnes taksista lupa loppui eikä sitä enää alettu uusimaan. autolla ajettiin siis yli 1 100tkm! tosin kone oli tietty miltei aina lämpimänä ja säännöllisessä liilkenteessä. ja jos oikein muistan kyseisessä moottorissa ei edes öljyn pinta laskenu ku tikusta aina tarkisti välillä. ja luoja tietää paljonko sillä koneella oli ajettu ennen kuin se siihen autoon istutettiin..
ja auto on edelleen liikenteessä pakettiautoksi rekisteröitynä, viimeksi viime maanantaina näin siitä vilauksen.. ja sen uudella omistajalla on käytössä myös w124.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
kyllähän se roikassa pito aina autoa auttaa, muttei sekään itse öljyä lämmitä vaan jäähdytinnesteen. tietty voihan metallia pitkin hohkata lämpöä öljyynkin, mutta uskallan epäillä ettei se kovin paljon lämpene.
pitäis olla joku vastus jonka iskis magneetilla öljypohjaan, ni alkais lämmetä öljytki talvella.. ja sitte tietty mun tuurilla sytyttäis öljypohjaan valuneen öljyn ja palais koko paska.. mulla ku tätä hyvää tuuria tuntuu nyt tosiaan olevan, koskee muutaki ku pelkästään tuota mersua..
pitäis olla joku vastus jonka iskis magneetilla öljypohjaan, ni alkais lämmetä öljytki talvella.. ja sitte tietty mun tuurilla sytyttäis öljypohjaan valuneen öljyn ja palais koko paska.. mulla ku tätä hyvää tuuria tuntuu nyt tosiaan olevan, koskee muutaki ku pelkästään tuota mersua..

"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Okei. Siis tuollaisen vapari-manuaalifarkun saisi hyvinkin säädön jälkeen meikäläisen ajossa kulkemaan kutosella alkavin kulutuslukemin. Nyt menee 7,2-7,5 l vähän viikosta riippuen.kilander kirjoitti: Njet,2,5 myllyssä on 7mm.tapit.Kyseessä tuo matikki om 603 myllyllä,siinä se kulutuksen aleneminen pyörii litran ja kahen välimaastossa.
Tosin lukemiin ei ole luottamista,täällä kun on puhuttu 20 vuoden kokemuksista.
Tuolla ajoin ennen pumpun säätöä n.55 000 km.ja säädön jälkeen alkaa olla 80 000 km. täynnä.
EDIT.Vielä pitää mainita ,tuo kulutuksen lasku tuli ihan bonuksena.Tärkein syy säädättää pumppu pajalla oli se ajamisen helppous=aiemmin piti kiihdytyksessä painaa kaasua nilkka suorana.
Nyt tuo vastaa kaasuun pienellä painalluksella.
Voi olla ,niinkuin täällä mainittu vääntöalueen muutoksesta,mutta parempaan suuntaan tuo on mennyt.
Ja onhan tuo ylävireinen kone noin tehdassaäädöissä...
Öljyasiaan en uskalla ottaa kantaa: paatissa pyörii 10-30 Universal farm oil, naftamersussa Valvolinen 5-40 täyssynteettiset ja bensakoneessa saman firman maxlifet. Tuskin ne tuohon hajoaa, kun eivät hajonneet aiemmin käytetyillä Nesteen, Teboilin, Mobilin tai Shellinkään litkuilla.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Suurin vääntö näkyy mitatun vähän ylemmällä kierrosluvulla, mutta käytännössä asia lie yks hailee?dealer kirjoitti:Tässä on mitattu erästä 124 300D:tä ennen ja jälkeen PP-Dieselin tekemän "pumpunruuvauksen".
http://www.mese.fi/forum/userpix/2_22072008006_1.jpg
http://www.mese.fi/forum/userpix/2_22072008005_1.jpg
Tehoa on tullut lisää 16 hevosvoimaa ja vääntöä 43 Nm.
Tehtaan ilmoittamiin arvoihin verraten +10hv / 40Nm.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
[Tehoa on tullut lisää 16 hevosvoimaa ja vääntöä 43 Nm.
Tehtaan ilmoittamiin arvoihin verraten +10hv / 40Nm.quote="dealer"]
Moottoriteknisesti tehon- ja vääntömomentin kasvu on mitättömän vähäistä.
Polttoaineen kulutus on vaan tietyllä kuomalla ajettaessa alhaisempi.
Meneehän OM 603 vapari maantieajossa 6-litran pintaan vakiopumpun säädöilläkin.
Noi käppyrät kertoo siis hyvin pienistä muutoksista, joita saavutetaan vaparin pumpun " säädöllä ".
Pahin mitä säädöt aiheuttavat moottorikonstruktioon on jätetty ilmoittamatta, mutta eihän sitä pumpun säätäjät tiedäkään.
Otetaan rahat vaan pois hyväuskoisilta ja rahamiehiltä. Kusi lämmittää saapasta vaan sen verran kun se on lämmintä.
Tehtaan ilmoittamiin arvoihin verraten +10hv / 40Nm.quote="dealer"]
Dealerin lainaus "Näin on - katso vääntökäyriä, lisäys on suuri koko kierroslukualueella. "[/quote]Suurin vääntö näkyy mitatun vähän ylemmällä kierrosluvulla, mutta käytännössä asia lie yks hailee?
Moottoriteknisesti tehon- ja vääntömomentin kasvu on mitättömän vähäistä.
Polttoaineen kulutus on vaan tietyllä kuomalla ajettaessa alhaisempi.
Meneehän OM 603 vapari maantieajossa 6-litran pintaan vakiopumpun säädöilläkin.
Noi käppyrät kertoo siis hyvin pienistä muutoksista, joita saavutetaan vaparin pumpun " säädöllä ".
Pahin mitä säädöt aiheuttavat moottorikonstruktioon on jätetty ilmoittamatta, mutta eihän sitä pumpun säätäjät tiedäkään.
Otetaan rahat vaan pois hyväuskoisilta ja rahamiehiltä. Kusi lämmittää saapasta vaan sen verran kun se on lämmintä.

Scania-merkkisissä kuorma-autoissa ei muuta suodatinta olekaan. Poislukien turbon suodatin.rumilus kirjoitti: . Separoimalla öljy, saavutetaan paras esikäsittely ja sen jälkeen hyvin suodattava mekaaninen suodatin.
Uusista R-sarjalaisista en nyt muista onko niissäkään muuta kuin linko.

PLAY LOUD
V12
V12
Joissakin raskaan kaluston moottoreissa ei ole todellaakaan muuta öljynsuodatusta kuin separaattori. Joissakin on vielä hyvin hienojakoinen teräsvillatyyppinen hienojakosuodatin...pestävä sellainen.ilipo kirjoitti:Scania-merkkisissä kuorma-autoissa ei muuta suodatinta olekaan. Poislukien turbon suodatin.rumilus kirjoitti: . Separoimalla öljy, saavutetaan paras esikäsittely ja sen jälkeen hyvin suodattava mekaaninen suodatin.
Uusista R-sarjalaisista en nyt muista onko niissäkään muuta kuin linko.
Öljymäärissä on sitten melkoinen ero...parhaimmillaan 40-60 litraa.

Öljynvaihtoväleistä puhutaan 100 000 km luokkaa, täsyssynteettisillä öljyillä.
Teollisuus- ja laivamoottoreissa ei vaihdeta koskaan öljyjä ( täyssynteettiset ), kaksoisjärjestelmässä vaihdetaan separointi vaan huoltoa varten toiseen piiriin.
laivamoottoreista en kyllä tiedä yhtään, mutta varmasti öljyn tilavuudet on huimia verrattuna autojen moottoreihin. tuntuu vaan kummalta ettei niihin koskaan öljyjä vaihdettaisi..
sitte ku ne surullisen kuuluisat liukupinnat jne kuluu, ni onpa siinä jollaki hieman koneessa avaamista..

separaattori: pesukone. upon valmiste.
sitte ku ne surullisen kuuluisat liukupinnat jne kuluu, ni onpa siinä jollaki hieman koneessa avaamista..


separaattori: pesukone. upon valmiste.

"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Tässä onkin oivallinen tilaisuus kysyä kun on vastaamassa sekä henkilöitä joilla on autoalalta käytännön kokemusta ja asiantuntemusta että henkilöitä joilla on runsaasti salaista tuntematonta tietoa - on mielenkiintoista nähdä poikkeavatko vastaukset ja käsitykset toisistaan yhtä paljon kuin esim. pumpunruuvausasiassa.
Miten minun kannattaisi menetellä tuon avatarkuvassani olevan separaattorin öljynvaihtojen suhteen - sillä on toistaiseksi ajettu 10W30 öljyillä ympäri vuoden ja vaihtovälinä pidetty noin 10000-15000 km.
Minä kylläkin vaihdan öljyt useammin.
Siirrynkö täyssynteettisiin vai mennäänkö toinenkin miljoona kilometriä mineraaliöljyillä, onhan tuosta jo kohta 10 vuotta kun matkamittari lähti toiselle kierrokselle ?
Alkoi pelottaa tätä topikkia lukiessa kun tuota pumppuakin on tullut matkan varrella ruuvattua varmaan parikin kertaa ja useamman omistajan toimesta, ettei nyt jotain hajoaisi mineraaliöljyillä ajellessa.
Lyökö teoria kättä käytännön kanssa vai meneekö öljynvaihdossa yhtä pahasti metsään kuin teoreetikon kääntäessä syötönsäätöruuvia; kulutus nousee eikä kulku parane - lisäbonuksena vielä paikat hajoaa
(Tosin onhan tuohon konekin vaihdettu kertaalleen kun edellisestä meni jakoketju poikki mutta ei nyt takerruta lillukanvarsiin
)
Miten minun kannattaisi menetellä tuon avatarkuvassani olevan separaattorin öljynvaihtojen suhteen - sillä on toistaiseksi ajettu 10W30 öljyillä ympäri vuoden ja vaihtovälinä pidetty noin 10000-15000 km.
Minä kylläkin vaihdan öljyt useammin.
Siirrynkö täyssynteettisiin vai mennäänkö toinenkin miljoona kilometriä mineraaliöljyillä, onhan tuosta jo kohta 10 vuotta kun matkamittari lähti toiselle kierrokselle ?
Alkoi pelottaa tätä topikkia lukiessa kun tuota pumppuakin on tullut matkan varrella ruuvattua varmaan parikin kertaa ja useamman omistajan toimesta, ettei nyt jotain hajoaisi mineraaliöljyillä ajellessa.
Lyökö teoria kättä käytännön kanssa vai meneekö öljynvaihdossa yhtä pahasti metsään kuin teoreetikon kääntäessä syötönsäätöruuvia; kulutus nousee eikä kulku parane - lisäbonuksena vielä paikat hajoaa

(Tosin onhan tuohon konekin vaihdettu kertaalleen kun edellisestä meni jakoketju poikki mutta ei nyt takerruta lillukanvarsiin

Olisi kyllä kiva tietää,mitkä on Rumiluksen intrestit väittää vastaan päivänselvässä asiassa.
Olen käynyt muutamassa dieselasennus firmassa itä-sekä länsisuomessa.Työnpuolesta olen jututtanut raskaanpuolen automiehiä.Kummaltakin taholta kuullut pelkästään positiivista palautetta pumpun säätämisestä.Aika outoa että tekijä ja maksajapuoli on näin yksimielisiä.
Ainoa negatiivinen asia monella dieselautoilijalla ollut,että miksei teettänyt säätöä jo aiemmin.
Onko siis Rumilus maksettu provoaja foorumille,välillä kun olisi vähän hiljaista ilman kaltaistasi huumorimiestä.
Eikö ole vähän orpo olo väittää "pumpun ruuvaus ei kannata",kun mikään tosiasia ei sitä puolla (aina voi heittää jotain konetekniikan oppi sitä tätä,mitään faktaa sitten ei).
Tuntuuko joskus,että kuulut väärässäolijoiden vähemmistöön,niinkuin jenkeissä se porukka,joka väittää edelleen maapalloa litteäksi?
Olen käynyt muutamassa dieselasennus firmassa itä-sekä länsisuomessa.Työnpuolesta olen jututtanut raskaanpuolen automiehiä.Kummaltakin taholta kuullut pelkästään positiivista palautetta pumpun säätämisestä.Aika outoa että tekijä ja maksajapuoli on näin yksimielisiä.
Ainoa negatiivinen asia monella dieselautoilijalla ollut,että miksei teettänyt säätöä jo aiemmin.
Onko siis Rumilus maksettu provoaja foorumille,välillä kun olisi vähän hiljaista ilman kaltaistasi huumorimiestä.
Eikö ole vähän orpo olo väittää "pumpun ruuvaus ei kannata",kun mikään tosiasia ei sitä puolla (aina voi heittää jotain konetekniikan oppi sitä tätä,mitään faktaa sitten ei).
Tuntuuko joskus,että kuulut väärässäolijoiden vähemmistöön,niinkuin jenkeissä se porukka,joka väittää edelleen maapalloa litteäksi?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Suosittelen sinua opiskelemaan edes muutaman vuoden polttomoottoritekniikkaa, ennekuin sanoisit tällä foorumilla mitään asiasta.kilander kirjoitti:Olisi kyllä kiva tietää,mitkä on Rumiluksen intrestit väittää vastaan päivänselvässä asiassa.
Olen käynyt muutamassa dieselasennus firmassa itä-sekä länsisuomessa.Työnpuolesta olen jututtanut raskaanpuolen automiehiä.Kummaltakin taholta kuullut pelkästään positiivista palautetta pumpun säätämisestä.Aika outoa että tekijä ja maksajapuoli on näin yksimielisiä.
Ainoa negatiivinen asia monella dieselautoilijalla ollut,että miksei teettänyt säätöä jo aiemmin.
Onko siis Rumilus maksettu provoaja foorumille,välillä kun olisi vähän hiljaista ilman kaltaistasi huumorimiestä.
Eikö ole vähän orpo olo väittää "pumpun ruuvaus ei kannata",kun mikään tosiasia ei sitä puolla (aina voi heittää jotain konetekniikan oppi sitä tätä,mitään faktaa sitten ei).
Tuntuuko joskus,että kuulut väärässäolijoiden vähemmistöön,niinkuin jenkeissä se porukka,joka väittää edelleen maapalloa litteäksi?
Tuollaiset paskanpuhujat ovat juuri niitä pahimpia rääväsuita, jotka eivät tiedä yhtikäs mitään moottoritekniikasta. Suu selällään tyyppi on huutamassa, että rumilus on yksin väärässä ja kaikki muut tietää viimosen päälle kuin omat taskunsa polttomoottoreiden rakenteet ja kestävyyden. Opiskelisit edes 10-vuotta kyseistä alaa, niin tietäisit edes jotakin alasta.
Kun olet Mersufoorumin vakiokalustoon kuluuva, niin kyllä sinulla on huonot tiedot, missä moottoritekniikkaa voi Suomessa opiskella.Sumppa124 kirjoitti:Vinkkaatko, rumilus, missä olet opiskellut moottoritekniikkaa tai missä sitä ylipäätään voi opiskella?
En välttämättä kehtaisi ottaa osaa näihin keskusteluihin, jos tieto opiskelumahdollisuuksita alalle on kadoksissa.
Senverran voin valottaa, että ensimmäiset moottoritekniikan opiskelupaikat löytyy lähempää kuin arvaatkaan, esimerkiksi Sepänkatu 1 Turussa, eli Turun teknillinen oppilaitos. Siellä on opintosuunta, jossa voi opiskella mm. polttomoottoritekniikkaa.
Sitten on teknilliset yliopistot sekä teknilliset korkeakoulut, joissa opetusta annetaan. Jos haluat vielä DI:stä laajentaa tietojasi, voit suorittaa tekniikan lisensiaatin tutkinnon mm. Otaniemessä. Tekniikan tohtorin väitökseen sitten päättää pitkän opiskelu ja tutkijan elämän. Siitä on sitten mahdollisuus orientoitua ja mahdollisuus professuurin virkaan mainituissa yliopistoissa tai korkeakouluissa.
Itse olen opiskellut edellämainituissa oppilaitoksissa pätevien ja ansioituneiden alan huippuosaajien johdolla.
Mielestäni koulujen opettajiksi nykyään kertyy vain se paskasakki joka ei pärjää oikeassa työelämässä eikä osaa tehdä käsillään muutakuin kirjoitta ja vaihtaa kalvoja.
Eihän kenenkään osaavan tekijän kannattaisi palkkojen puolesta edes harkita opettajan uraa jos oikeasti osaa jotain tehdä.
Itse en arvosta ketään vaikka olisi millainen polttomoottori tekniikan professori. Niitä juttuja kun ei koulussa opita. Vaikka teorian sattuisi oppimaankin niin käytönnössä hommasta harvemmin tulee mitään.
Nyt en missään nimessä viittaa mitenkään rumiluksen tietoihin enkä taitoihin. Ehkä aikanasi koulujen opetus on ollut huomattavasti tasokkaampaa. Nykyään vaan ne ketkä oikeasti ymmärtävät jostain jotain ansaitsevat leipänsä muusta kuin opettajan työstä.
Eihän kenenkään osaavan tekijän kannattaisi palkkojen puolesta edes harkita opettajan uraa jos oikeasti osaa jotain tehdä.
Itse en arvosta ketään vaikka olisi millainen polttomoottori tekniikan professori. Niitä juttuja kun ei koulussa opita. Vaikka teorian sattuisi oppimaankin niin käytönnössä hommasta harvemmin tulee mitään.
Nyt en missään nimessä viittaa mitenkään rumiluksen tietoihin enkä taitoihin. Ehkä aikanasi koulujen opetus on ollut huomattavasti tasokkaampaa. Nykyään vaan ne ketkä oikeasti ymmärtävät jostain jotain ansaitsevat leipänsä muusta kuin opettajan työstä.
edit: joo poistettu koko känninen narina tarkemmin ajateltuna 

Viimeksi muokannut veskola, La 01.08.2009 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hah.minä vaan nautin elämästä ja uneksin että huomenna kun olen nukkunut pääni selväksi pääsen ajelemaan omalla W123 300D:llä ilman mitään huolia konee kestosta jossa on säädetty pumppu.Siihen asti kuuntelen tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=31E2W4wFBHc
http://www.youtube.com/watch?v=31E2W4wFBHc
auto w123 200D/300DT vm, -81
Tuota tuota.Miten on mahdollista et aikuiset ukot lähtee tuon tason väittelyyn mukaan ???Tuo keskustelu menee ihan ohi aiheen ja ei johda mihinkään.Ihan kuin amis viiksi pojat veivaa yhtä tyhjää plus miinus nollaa.
Rakentava keskustelu on ihan ok,mut tuo toisten mollaaminen ei oo mistään kotoisin.Tyrmäämättä kenenkään näkemyksiä ja kokemuksia kaikki on mahdollista kun on autoista kyse.Mielestäni kotimaassa on hyvä et on erikoistuneita firmoja,jos halutaan parantaa ja vahvistaa auton ominaisuuksia.Tuskin silmän lumeella on mahdollista yritys toimintaa jatkaa.
Tyytyväiset asiakkaat tuovat jatkuvuutta toimintaan.Esim pumpun säädättiminen ja vaihdelaatikon vahvistaminen.En ole täällä kuullut kenenkään moittineen seurauksia ko tapahtuman jälkeen.Vai nielläänkö pettymykset ja ollaan hiljaa ????Tuskinpa niin on,kun siitä myös maksetaan.
Kokemuksia kannattaa ja onkin jaettava muiden kesken.Kaikki me pääsemme silloin helpommalla kun vika tai viat yllättää ja asialliset neuvot tulee ja saa auton itse korjattua.Tietty kaikilla ei taidot ja halu riitä jos vika pitää itse korjata.Rahalla selviää aikas monesta asiasta ja ei se ole mikään häpeä jos ei saa itse korjattua.Guruillekin sattuu virheitä ja epäonnistumisia.Niin se vain menee.Meni tää posti hiukka ohi aiheesta,mut oli ihan pakko kommentoida.
Rakentava keskustelu on ihan ok,mut tuo toisten mollaaminen ei oo mistään kotoisin.Tyrmäämättä kenenkään näkemyksiä ja kokemuksia kaikki on mahdollista kun on autoista kyse.Mielestäni kotimaassa on hyvä et on erikoistuneita firmoja,jos halutaan parantaa ja vahvistaa auton ominaisuuksia.Tuskin silmän lumeella on mahdollista yritys toimintaa jatkaa.
Tyytyväiset asiakkaat tuovat jatkuvuutta toimintaan.Esim pumpun säädättiminen ja vaihdelaatikon vahvistaminen.En ole täällä kuullut kenenkään moittineen seurauksia ko tapahtuman jälkeen.Vai nielläänkö pettymykset ja ollaan hiljaa ????Tuskinpa niin on,kun siitä myös maksetaan.
Kokemuksia kannattaa ja onkin jaettava muiden kesken.Kaikki me pääsemme silloin helpommalla kun vika tai viat yllättää ja asialliset neuvot tulee ja saa auton itse korjattua.Tietty kaikilla ei taidot ja halu riitä jos vika pitää itse korjata.Rahalla selviää aikas monesta asiasta ja ei se ole mikään häpeä jos ei saa itse korjattua.Guruillekin sattuu virheitä ja epäonnistumisia.Niin se vain menee.Meni tää posti hiukka ohi aiheesta,mut oli ihan pakko kommentoida.
totisesti tää touhu on kyllä harvinaista mersuforumilla. tää foorumi on yks niistä harvoista, missä homma oikeesti toimii ja kaikki paskanjauhanta jää todella pienelle. mitä nyt joskus jotain pientä kähinää. toivon vaan, ettei tällänen ainakaan lisäänny, taikka jos lisääntyy, niin sitten tonne offtopicciin, taikka huumoripuolelle. olishan se sääli pilata koko foorumi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E