Vinkkejä väyrysen valintaan E 220dsl vai E 300dsl
Vinkkejä väyrysen valintaan E 220dsl vai E 300dsl
Tähtäimessä mersu, automaattilaatikolla ja ilmastointikin pitäisi olla.
Ajan vuodessa n. 30 tkm, kumpiko olisi parempi e 220dsl vai e300dsl
vai olisiko vielä parempi e290 tai jopa e 300td.
Kulutus tärkeä, ettei nouse liian suureksi. Nykyinen bensa-auto menee 8 ltr /100 km. Ja toisaalta rahaa ei saisi palaa kovin paljoa, ehkä n. 8000 e maksimi ja mieluiten hyvillä varusteilla. Katselin, että turbodieseleiden hinnat ovat siinä ja siinä budjetin kanssa.
Auttakaa poloista, kiitos!
Ajan vuodessa n. 30 tkm, kumpiko olisi parempi e 220dsl vai e300dsl
vai olisiko vielä parempi e290 tai jopa e 300td.
Kulutus tärkeä, ettei nouse liian suureksi. Nykyinen bensa-auto menee 8 ltr /100 km. Ja toisaalta rahaa ei saisi palaa kovin paljoa, ehkä n. 8000 e maksimi ja mieluiten hyvillä varusteilla. Katselin, että turbodieseleiden hinnat ovat siinä ja siinä budjetin kanssa.
Auttakaa poloista, kiitos!
Kaikista noista on kokemusta parin vuoden ajalta paitsi 290TD:tä en ole omistanut. Älä ny ainakaan 220dsl:ää tai 300dsl:ää, ne on pirun laiskoja pidemmän päälle. 290TD on aika naftapihi "soramylly"/työkone, 300td syö hilkun verran enempi soppaa mutta on hieno kone ja makeat äänet ja voimaa.
8000 €:lla saat jo todella loistavan 290td:n tai hyvän 300td:n Saksasta sisältäen kaikki kulut ja pari kierrosta renkaita yms. pientä. Siellä on vielä suht ruosteettomiakin pelejä kaupan (toisin ku Suomessa).
Jos oisin fiksu ja sinä, niin ostasin e200cdi tai e220cdi. On paljon pienemmät vakuutusmaksut, sekä vie polttoainetta todella pihisti vrt. noihin harkitsemiisi (poislukien 220dsl ja 290td, jotka vievät vaan ihan vähän enemmän jos sitäkään). Jos sä sen 30 tkm vuodessa rullaat, niin takaan sen että mieluummin istut sen faceliftatussa cdi:ssä ku vanhemman mallisessa... Noi 200 tai 220cdi:tkään enää mitään maksa jonain -99 vuosimallisena ja muutaman satkun ajettuna.
Jotain tän tyyppistä:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/2713977
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/2705056
Ja saahan noista pyytää mitä vaan, mutta realistiset hinnat on kyllä nelinumeroisia Suomessakin, että eiköhän sun budjetilla lähde ihan hyvin.
8000 €:lla saat jo todella loistavan 290td:n tai hyvän 300td:n Saksasta sisältäen kaikki kulut ja pari kierrosta renkaita yms. pientä. Siellä on vielä suht ruosteettomiakin pelejä kaupan (toisin ku Suomessa).
Jos oisin fiksu ja sinä, niin ostasin e200cdi tai e220cdi. On paljon pienemmät vakuutusmaksut, sekä vie polttoainetta todella pihisti vrt. noihin harkitsemiisi (poislukien 220dsl ja 290td, jotka vievät vaan ihan vähän enemmän jos sitäkään). Jos sä sen 30 tkm vuodessa rullaat, niin takaan sen että mieluummin istut sen faceliftatussa cdi:ssä ku vanhemman mallisessa... Noi 200 tai 220cdi:tkään enää mitään maksa jonain -99 vuosimallisena ja muutaman satkun ajettuna.
Jotain tän tyyppistä:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/2713977
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/2705056
Ja saahan noista pyytää mitä vaan, mutta realistiset hinnat on kyllä nelinumeroisia Suomessakin, että eiköhän sun budjetilla lähde ihan hyvin.
Re: Vinkkejä väyrysen valintaan E 220dsl vai E 300dsl
Siinä tapauksessa ehdottomasti 290TD.Carnetti kirjoitti:
Kulutus tärkeä, ettei nouse liian suureksi.
Vähän OT mutta kun noita lisävarusteita myyjät listaa niin onko pakko laittaa kaikki mersun vakiovarusteetkin sinne, lämmitetty kusipojan nestesäiliö sun muut, valmius webaston kellokytkimeen my arse, kaikissa niisä se valmius on mistä webasto löytyy. Sama joku kyynärnoja ilmastoitu, ABS-jarrut ja sähkölasit, onko väyrystä saanu veivattavilla ikkunoilla ja ilman ABS-jarruja, kuitenkin sai 4 tähteä EURONcapin törmäystestissä, olisiko irronnu ilman lukkiutumattomia jarruja. Ymmärrän kyllä että näyttää jonkun mielestä hienolta kun on auto on avantgarde-malli ja sisustuskin on avantgarde, olisi se yllätys ennemminkin jos olisi avarimalli classic sisustalla. Tämä ei liity mersuihin mutta kerran törmäsin oranssiin huoneistokeskuksen vanhaan opel astraan, liike myi sitä erikoismaalattuna versiona, kyl on huumorimiehiä laatimassa ilmoituksia. Tämä kuuluisi ehkä osastoon vidu mä olin känissä mutta laitoin huvikseni tähän jatkoksi kun sattui silmään olutta nauttiessa. Onnea auton etsinnässä, mulla on 290 TD, jees peli kunhan löytää ruosteettoman version, kulutus 6-8 maantiellä, 10 kaupungissa.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
EX-W 210, 290 TD 1997
Jos kulutus on tärkeä niin osta 290. Kulutus ei nouse kovemmassakaan moottoritie ajossa yli 7,5 l/100km (automaatti + farmari) ja kulkee ihan riittävästi suurimmalle osalle autoilijoita. Jotkut pelottelevat "työkoneen käyntiäänellä" mutta ei se oikeasti ainakaan sinne autoon sisälle kuulu kun kone on lämmin. Mulla 20000 km keskikulutus 7,2l/100km ja sisältää kaupunkipyöritystä lyijykengät jalassa ja reipasta moottoritieajoa viimeisen 4 kk ajalla...
Mercedes E290TDT -98
Buick LeSabre -63 2dht
Buick LeSabre -63 2dht
290TD ehdottomasti pienin polttoaineenkulutus muihin nyt verrattaviin moottorityyppeihin. Teho/kuutiotilavuus/paino-suhteessa ylivoimaisesti paras, siis polttoaineen kulutukseltaan.
Hiukan rouskuttava käyntiääni, mutta siihen tottuu.
5-vaihteinen manuaali tehdasilmoituksen mukaan 90 km/h maantieajossa kulutus tasan 5 l/100 km.
En ole koskaan mitannut keskikulutusta, menee ainetta hämmästyttävän vähän,tankillisella pääsee pitkälle toistatuhatta kilometriä.
Talvella vähän huono lämpiämään, jos ajowebasto ei ole kunnossa.
Elegance ja Avantgarde näyttäisivät olevan vähän parempia koreiltaan.
Classicit näyttää ruostuvan lähinnä ovien tiivisteitten alta ja vähän muualtakin.
Hiukan rouskuttava käyntiääni, mutta siihen tottuu.

5-vaihteinen manuaali tehdasilmoituksen mukaan 90 km/h maantieajossa kulutus tasan 5 l/100 km.
En ole koskaan mitannut keskikulutusta, menee ainetta hämmästyttävän vähän,tankillisella pääsee pitkälle toistatuhatta kilometriä.

Talvella vähän huono lämpiämään, jos ajowebasto ei ole kunnossa.
Elegance ja Avantgarde näyttäisivät olevan vähän parempia koreiltaan.
Classicit näyttää ruostuvan lähinnä ovien tiivisteitten alta ja vähän muualtakin.

Esimerkiksi siksi että 90% suomalaisista ei tiedä mitä varusteita Avantgarde sisältää. Minäkin voin rehellisesti tunnustaa että oman avantgarde paavoni varusteista en tiedä mitkä kuuluvat avantgardeen ja mitkä ovat muuta lisää.yari67 kirjoitti:Vähän OT mutta kun noita lisävarusteita myyjät listaa niin onko pakko laittaa kaikki mersun vakiovarusteetkin sinne, lämmitetty kusipojan nestesäiliö sun muut, valmius webaston kellokytkimeen my arse, kaikissa niisä se valmius on mistä webasto löytyy. Sama joku kyynärnoja ilmastoitu, ABS-jarrut ja sähkölasit, onko väyrystä saanu veivattavilla ikkunoilla ja ilman ABS-jarruja, kuitenkin sai 4 tähteä EURONcapin törmäystestissä, olisiko irronnu ilman lukkiutumattomia jarruja. Ymmärrän kyllä että näyttää jonkun mielestä hienolta kun on auto on avantgarde-malli ja sisustuskin on avantgarde, olisi se yllätys ennemminkin jos olisi avarimalli classic sisustalla.
Ja se "lämmitetty kusipojan nestesäiliö" ei ole mikään varuste.
Ainakin omassani on järjestelmä joka jälki-jäähdyttää moottoria sammuttamisen jälkeen jos lämpö nousee yli 110 astetta. (sylinterit kuumat ja vesipumppu ei kierrätä vettä -> lämpö nousee yli 110 astetta jos moottori on käytetty normaali lämpöön ennen sammuttamista) Tämä jäähdytys toimii lämmityslaitteen pumpulla joka kierrättää koneesta jäähdytys nestettä kusipojan säiliössä olevan kierukan kautta syyläriin.
Jos moottoria ei ole ajettu normaali käyntilämpöön asti, ei myöskään lämppärin pumppu jää päälle. (jos lämpö sammuttamisen jälkeen on alle 110 astetta) Eli kusipojan nesteet ei lämpene.
Se on siis moottorin jälki-jäähdytys järjestelmä eikä kusi-lämmitin.
Jottei mene aivan OT ja pilkun viilaamiseksi niin vastataan nyt siihen ensimmäiseen kysymykseenkin:
imudiisselit kannattaa unohtaa jos haluat että se kiihtyy edes jotenkin.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Minä olen eri mieltä, pumppuhan kierrättää nestettä lasinpesunestesäiliössä moottorin käydessä kunnes säiliössä olevan kierukan termostaatti sulkee kierron.Se on siis moottorin jälki-jäähdytys järjestelmä eikä kusi-lämmitin.
Kyseessä on siis lasinpesunesteen lämmitin.
Kovasti menee ohi aiheesta mutta se väykyn kiertovesipumpussa oleva ylimääräinen letkunlähtö on kohtalaisen kallis - kaksiputkinen pumppu maksaa 50 euroa ja kolmiputkinen 250 euroa.
Molemmat Bosch tekeleitä, äkkiä katsoen ihan samanlaisia mutta toisen koppaan tehty yksi "sivuhaara" lisää, valmistuskustannuksissa saattaa olla 0,5 euron ero ?

Kyllä on, ainakin Nettiauton ilmoituksen "rastitettaviin" varustetietoihin.onko pakko laittaa kaikki mersun vakiovarusteetkin sinne
Siinähän ei olekaan kysymys lisävarusteista vaan varusteista yleensä.
Kohtalaisen suurella osalla lukijoista ei ole aavistustakaan milloin vaikkapa ABS-jarrut ovat tulleet vakiovarusteeksi mersuihin, itse en tiennyt vielä pari viikkoa sitten että ilmastoitu kyynärnoja on kaikissa ilmastoiduissa väykyissä jne ...
"Valmius Webaston kellokytkimeen" on kylläkin turha maininta

Asiaan; Itse ajelen 220cdi:llä, sekalaisen ajon kulutus automaattivaihteisena ilmastointi päällä vajaata kuutta litraa.
wiimax.fi
No sitä en ole tutkinut että kiertääkö se sen säiliön kautta moottorin käydessä, mutta tuollaiset ohjeet olen saanut mersulta ko. laitteistosta.dealer kirjoitti:Minä olen eri mieltä, pumppuhan kierrättää nestettä lasinpesunestesäiliössä moottorin käydessä kunnes säiliössä olevan kierukan termostaatti sulkee kierron.Se on siis moottorin jälki-jäähdytys järjestelmä eikä kusi-lämmitin.
Kyseessä on siis lasinpesunesteen lämmitin.
http://mb.auto.pl/wis/w124/CD01/Engine/104/20-0060.pdf
No joo tuo on satalankun ohjeita, mutta onhan minulla satalankun konekkin

Toisaalta, mitä tästä vänkäämään, eihän sillä ole mitään väliä miten se toimii, kunhan toimii...
Jottei mene (taas kerran) aivan OT niin sanotaan nyt sen verran että jos päädyt ostamaan cdi:n niin vaihda samantien polttoaine-suodatin. Tuntuu tuossa kaverin pihassa olevan jatkuvasti cdi koneellisia vuotavien suuttimien kanssa, joissa on suodatin päästänyt paskat läpi suuttimille.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
dealer kirjoitti:Nyt oppi (taas) dealer mersuista jotain ihan uuttajosta kiitokset JeremyH:lle.


Viimeksi muokannut JeremyH, Ti 04.08.2009 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- alpinweiss
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
- Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki