Vinkkejä väyrysen valintaan E 220dsl vai E 300dsl

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Carnetti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 12.08.2006 18:20

Vinkkejä väyrysen valintaan E 220dsl vai E 300dsl

Viesti Kirjoittaja Carnetti »

Tähtäimessä mersu, automaattilaatikolla ja ilmastointikin pitäisi olla.

Ajan vuodessa n. 30 tkm, kumpiko olisi parempi e 220dsl vai e300dsl
vai olisiko vielä parempi e290 tai jopa e 300td.

Kulutus tärkeä, ettei nouse liian suureksi. Nykyinen bensa-auto menee 8 ltr /100 km. Ja toisaalta rahaa ei saisi palaa kovin paljoa, ehkä n. 8000 e maksimi ja mieluiten hyvillä varusteilla. Katselin, että turbodieseleiden hinnat ovat siinä ja siinä budjetin kanssa.

Auttakaa poloista, kiitos!
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

eihän tossa ole edes harkinnan varaa.. 300 joko turbolla tai vaparina :D
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kaikista noista on kokemusta parin vuoden ajalta paitsi 290TD:tä en ole omistanut. Älä ny ainakaan 220dsl:ää tai 300dsl:ää, ne on pirun laiskoja pidemmän päälle. 290TD on aika naftapihi "soramylly"/työkone, 300td syö hilkun verran enempi soppaa mutta on hieno kone ja makeat äänet ja voimaa.

8000 €:lla saat jo todella loistavan 290td:n tai hyvän 300td:n Saksasta sisältäen kaikki kulut ja pari kierrosta renkaita yms. pientä. Siellä on vielä suht ruosteettomiakin pelejä kaupan (toisin ku Suomessa).

Jos oisin fiksu ja sinä, niin ostasin e200cdi tai e220cdi. On paljon pienemmät vakuutusmaksut, sekä vie polttoainetta todella pihisti vrt. noihin harkitsemiisi (poislukien 220dsl ja 290td, jotka vievät vaan ihan vähän enemmän jos sitäkään). Jos sä sen 30 tkm vuodessa rullaat, niin takaan sen että mieluummin istut sen faceliftatussa cdi:ssä ku vanhemman mallisessa... Noi 200 tai 220cdi:tkään enää mitään maksa jonain -99 vuosimallisena ja muutaman satkun ajettuna.

Jotain tän tyyppistä:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/2713977

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/2705056

Ja saahan noista pyytää mitä vaan, mutta realistiset hinnat on kyllä nelinumeroisia Suomessakin, että eiköhän sun budjetilla lähde ihan hyvin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Vinkkejä väyrysen valintaan E 220dsl vai E 300dsl

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Carnetti kirjoitti:
Kulutus tärkeä, ettei nouse liian suureksi.
Siinä tapauksessa ehdottomasti 290TD.
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Vähän OT mutta kun noita lisävarusteita myyjät listaa niin onko pakko laittaa kaikki mersun vakiovarusteetkin sinne, lämmitetty kusipojan nestesäiliö sun muut, valmius webaston kellokytkimeen my arse, kaikissa niisä se valmius on mistä webasto löytyy. Sama joku kyynärnoja ilmastoitu, ABS-jarrut ja sähkölasit, onko väyrystä saanu veivattavilla ikkunoilla ja ilman ABS-jarruja, kuitenkin sai 4 tähteä EURONcapin törmäystestissä, olisiko irronnu ilman lukkiutumattomia jarruja. Ymmärrän kyllä että näyttää jonkun mielestä hienolta kun on auto on avantgarde-malli ja sisustuskin on avantgarde, olisi se yllätys ennemminkin jos olisi avarimalli classic sisustalla. Tämä ei liity mersuihin mutta kerran törmäsin oranssiin huoneistokeskuksen vanhaan opel astraan, liike myi sitä erikoismaalattuna versiona, kyl on huumorimiehiä laatimassa ilmoituksia. Tämä kuuluisi ehkä osastoon vidu mä olin känissä mutta laitoin huvikseni tähän jatkoksi kun sattui silmään olutta nauttiessa. Onnea auton etsinnässä, mulla on 290 TD, jees peli kunhan löytää ruosteettoman version, kulutus 6-8 maantiellä, 10 kaupungissa.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
Markus.A.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 15.02.2009 07:58
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Markus.A. »

Jos kulutus on tärkeä niin osta 290. Kulutus ei nouse kovemmassakaan moottoritie ajossa yli 7,5 l/100km (automaatti + farmari) ja kulkee ihan riittävästi suurimmalle osalle autoilijoita. Jotkut pelottelevat "työkoneen käyntiäänellä" mutta ei se oikeasti ainakaan sinne autoon sisälle kuulu kun kone on lämmin. Mulla 20000 km keskikulutus 7,2l/100km ja sisältää kaupunkipyöritystä lyijykengät jalassa ja reipasta moottoritieajoa viimeisen 4 kk ajalla...
Mercedes E290TDT -98
Buick LeSabre -63 2dht
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 355
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Täältäkin ääni 290td.lle. Seitsemäs vuosi mulla menossa. Tai sitten joku cdi.
Katso ehjäpeltinen.
-A
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

290TD ehdottomasti pienin polttoaineenkulutus muihin nyt verrattaviin moottorityyppeihin. Teho/kuutiotilavuus/paino-suhteessa ylivoimaisesti paras, siis polttoaineen kulutukseltaan.
Hiukan rouskuttava käyntiääni, mutta siihen tottuu. :lol:
5-vaihteinen manuaali tehdasilmoituksen mukaan 90 km/h maantieajossa kulutus tasan 5 l/100 km.
En ole koskaan mitannut keskikulutusta, menee ainetta hämmästyttävän vähän,tankillisella pääsee pitkälle toistatuhatta kilometriä. :lol:
Talvella vähän huono lämpiämään, jos ajowebasto ei ole kunnossa.
Elegance ja Avantgarde näyttäisivät olevan vähän parempia koreiltaan.
Classicit näyttää ruostuvan lähinnä ovien tiivisteitten alta ja vähän muualtakin. :lol:
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

yari67 kirjoitti:Vähän OT mutta kun noita lisävarusteita myyjät listaa niin onko pakko laittaa kaikki mersun vakiovarusteetkin sinne, lämmitetty kusipojan nestesäiliö sun muut, valmius webaston kellokytkimeen my arse, kaikissa niisä se valmius on mistä webasto löytyy. Sama joku kyynärnoja ilmastoitu, ABS-jarrut ja sähkölasit, onko väyrystä saanu veivattavilla ikkunoilla ja ilman ABS-jarruja, kuitenkin sai 4 tähteä EURONcapin törmäystestissä, olisiko irronnu ilman lukkiutumattomia jarruja. Ymmärrän kyllä että näyttää jonkun mielestä hienolta kun on auto on avantgarde-malli ja sisustuskin on avantgarde, olisi se yllätys ennemminkin jos olisi avarimalli classic sisustalla.
Esimerkiksi siksi että 90% suomalaisista ei tiedä mitä varusteita Avantgarde sisältää. Minäkin voin rehellisesti tunnustaa että oman avantgarde paavoni varusteista en tiedä mitkä kuuluvat avantgardeen ja mitkä ovat muuta lisää.

Ja se "lämmitetty kusipojan nestesäiliö" ei ole mikään varuste.
Ainakin omassani on järjestelmä joka jälki-jäähdyttää moottoria sammuttamisen jälkeen jos lämpö nousee yli 110 astetta. (sylinterit kuumat ja vesipumppu ei kierrätä vettä -> lämpö nousee yli 110 astetta jos moottori on käytetty normaali lämpöön ennen sammuttamista) Tämä jäähdytys toimii lämmityslaitteen pumpulla joka kierrättää koneesta jäähdytys nestettä kusipojan säiliössä olevan kierukan kautta syyläriin.
Jos moottoria ei ole ajettu normaali käyntilämpöön asti, ei myöskään lämppärin pumppu jää päälle. (jos lämpö sammuttamisen jälkeen on alle 110 astetta) Eli kusipojan nesteet ei lämpene.
Se on siis moottorin jälki-jäähdytys järjestelmä eikä kusi-lämmitin.

Jottei mene aivan OT ja pilkun viilaamiseksi niin vastataan nyt siihen ensimmäiseen kysymykseenkin:
imudiisselit kannattaa unohtaa jos haluat että se kiihtyy edes jotenkin.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18052
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on siis moottorin jälki-jäähdytys järjestelmä eikä kusi-lämmitin.
Minä olen eri mieltä, pumppuhan kierrättää nestettä lasinpesunestesäiliössä moottorin käydessä kunnes säiliössä olevan kierukan termostaatti sulkee kierron.
Kyseessä on siis lasinpesunesteen lämmitin.

Kovasti menee ohi aiheesta mutta se väykyn kiertovesipumpussa oleva ylimääräinen letkunlähtö on kohtalaisen kallis - kaksiputkinen pumppu maksaa 50 euroa ja kolmiputkinen 250 euroa.
Molemmat Bosch tekeleitä, äkkiä katsoen ihan samanlaisia mutta toisen koppaan tehty yksi "sivuhaara" lisää, valmistuskustannuksissa saattaa olla 0,5 euron ero ? :lol:
onko pakko laittaa kaikki mersun vakiovarusteetkin sinne
Kyllä on, ainakin Nettiauton ilmoituksen "rastitettaviin" varustetietoihin.
Siinähän ei olekaan kysymys lisävarusteista vaan varusteista yleensä.
Kohtalaisen suurella osalla lukijoista ei ole aavistustakaan milloin vaikkapa ABS-jarrut ovat tulleet vakiovarusteeksi mersuihin, itse en tiennyt vielä pari viikkoa sitten että ilmastoitu kyynärnoja on kaikissa ilmastoiduissa väykyissä jne ...
"Valmius Webaston kellokytkimeen" on kylläkin turha maininta :lol:

Asiaan; Itse ajelen 220cdi:llä, sekalaisen ajon kulutus automaattivaihteisena ilmastointi päällä vajaata kuutta litraa.
wiimax.fi
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

dealer kirjoitti:
Se on siis moottorin jälki-jäähdytys järjestelmä eikä kusi-lämmitin.
Minä olen eri mieltä, pumppuhan kierrättää nestettä lasinpesunestesäiliössä moottorin käydessä kunnes säiliössä olevan kierukan termostaatti sulkee kierron.
Kyseessä on siis lasinpesunesteen lämmitin.
No sitä en ole tutkinut että kiertääkö se sen säiliön kautta moottorin käydessä, mutta tuollaiset ohjeet olen saanut mersulta ko. laitteistosta.
http://mb.auto.pl/wis/w124/CD01/Engine/104/20-0060.pdf
No joo tuo on satalankun ohjeita, mutta onhan minulla satalankun konekkin :roll:

Toisaalta, mitä tästä vänkäämään, eihän sillä ole mitään väliä miten se toimii, kunhan toimii...

Jottei mene (taas kerran) aivan OT niin sanotaan nyt sen verran että jos päädyt ostamaan cdi:n niin vaihda samantien polttoaine-suodatin. Tuntuu tuossa kaverin pihassa olevan jatkuvasti cdi koneellisia vuotavien suuttimien kanssa, joissa on suodatin päästänyt paskat läpi suuttimille.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18052
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt oppi (taas) dealer mersuista jotain ihan uutta :shock: josta kiitokset JeremyH:lle.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

dealer kirjoitti:Nyt oppi (taas) dealer mersuista jotain ihan uutta :shock: josta kiitokset JeremyH:lle.
Kuva enkä ole silti yhtään varma siitä mitä selitin KuvaEn ole tarkemmin tutkinut ko. järjestelmää. Tuollaisen ohjeen vain kerran sain kun kyselin että mikä kumman kierukka täällä on?
Viimeksi muokannut JeremyH, Ti 04.08.2009 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
alpinweiss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja alpinweiss »

Mulla ei ole ilmastointia, mutta ilmastoitu kyynernoja löytyy. Saattaa tulla sit vissiin vakiona kaikissa nahkasisustaisissa..? Talvella sillä kyllä muutaman kaljapullon viilentää! :)
MB CLK240
Monta kakkosnelosta
Vitoja
Väyrysiä
Mohlovalo Eemeli
Vastaa Viestiin