124 raidetangon pää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

124 raidetangon pää

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

leimalla tökkäs kiinni vasemman puolen raidetangon päästä.
motonetiltä näyttäis löytyvän hintaan 8.80e.
mutta tuleeko tuohon kl-varaosien: " 3020 Raidetanko pyörään vasen"
koko tanko mukaan?hintakin kalliimpi 39e?eli eikö sieltä löydy ollenkaan sitä ns raidetangon päätä? :roll:
arvelluttaa aina tietyt motonetin osat laitanko paikoilleen (laatu),mutta houkuttelis käydä motonetiltä hakemassa kun ei kovin kalliskaan olisi :roll:
124 300d st
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18027
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koko tanko on ja suosittelisin vaihtamaankin koko tankona, on helppo vaihtaa ja säätää kun paikat liikkuu.
Raidepään saa erikseen myös KL:stä.
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

asia ei mulle kuulu ja dealeri jo selvittiki asia mutta suosittelisin kans koko helahoidon vaihtoa, perustelut: eipähän tarvi ens katastukseen sitte vaihtaa sitä sisempää niveltä.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä suosittelin ostaa koko tangon.
Saat molemmat päät uudet ja ei ruoste säätötankoo vaivaa.

Itekkin jouduin ostaa koko tangon loppupelissä.
Ensix ostin ulommanpään ja sit kun ei irronnu niin pilliä ja voimaa.

Tulos oli vääntynyt säätötanko. :)
(halvin ratkasu voi olla myös se kallein)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

joo niin saishan tuon päänkin näköjään erikseen kl-varaosista kun osaa vaan aukaista oikeasta paikasta selventävät kuvat :oops:
joo ehdottomasti vaihdan koko tangon,ei tässä aleta pihistemään vaikkei lottomiljonääriä ollakkaan :lol: kiitos valaisevista kommententeista,autto paljon :wink:
124 300d st
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

törkyturpa kirjoitti:joo niin saishan tuon päänkin näköjään erikseen kl-varaosista kun osaa vaan aukaista oikeasta paikasta selventävät kuvat :oops:
joo ehdottomasti vaihdan koko tangon,ei tässä aleta pihistemään vaikkei lottomiljonääriä ollakkaan :lol: kiitos valaisevista kommententeista,autto paljon :wink:
No kun saat uuden tangon niin kannattaa reilusti molemmat päätä käyttää irti ja laittaa esim. kuparitahnaa kierteisiin niin ei seuraavalla kerralla ole tappelu ruosteen kanssa.
Toinen hyvä aine on pulttiterva mitä saa käläkälä purkissa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Menin sitten ostamaan jo tuon pelkän pään ja ja.. Tanko on nyt irti siitä ulommasta päästä josta pitääkin.. Muttei tietenkään tahdo irrota sitten se pää siitä tangosta.. Onko jollain vinkkejä? Ja niin miten tuossa pitäisi menetellä edes, kun siinä on se lukitusmutteri (vai onko) niin se löysälle ensin ja sitten itse pää pyöritetään irti? Vai olenko väärin tehnyt?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä on kuva 2 vuotta autossa kiinni olleesta KL-varaosien tangosta :cry: Toisella puolella oli kumi vielä ehjä. Aika heikkoa tekoa, eli sikäli voi ihan yhtä hyvin ostaa mätänetistä.

Kuva

Laitoin itten uuden kumin siihen.

Kuva

Ensin raidetangon pää irti olka-akselista vai mikä se osa on nimeltään.
Lukkopihdit (laadukkaat) tiukasti sen tangon ympärille, kuumennat lukkomutterin kohdan niin kuumaksi kuin saat, ei kuitenkaan punahehkuiseksi. Sitten lukkomutteri auki ja pyörität pää pois. Tietysti ensin putsaat osat hyvin ja annat irroitusöljyn huhia siellä. Tankoa voi koittaa pitää paikalaan myös lenkkiavaimella, mutta ei välttämättä pidä.

Ei kun hitto, toi olikin Vitossa juuri noin kun irroitin pään joku aika sitten ...mutta tuolleen soveltaen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Jahah, pitääpä koittaa tuota lämmitystä, tässä on nyt 3-4 tuntia sotkettu CRC:tä tuohon pulttien luo. Se olka-akselin tms mutteri aukesi ihan muitta murheitta, mutta tuo raidetangon lukitus tuottaa harmaita hiuksia. :lol: No, pitää koittaa koulussa saada auto nosturille ja vähän lämpöä, sais alakautta vähän voimaakin tuohon vääntöön. :wink:

Kunhan vielä sais sen muljatun ilmausruuvinkin irti satulasta prkl.... :lol:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se kartio ei meinaa lähteä ?

Ne on joskus nii pirun tiukassa mutta prutaalisti lekaa ja semmosella kaksi piikkisellä haarukalla hakkaa irti, tietysti se menee ihan paskaksi mutta uusihan on tulossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

veskola kirjoitti:Se kartio ei meinaa lähteä ?

Ne on joskus nii pirun tiukassa mutta prutaalisti lekaa ja semmosella kaksi piikkisellä haarukalla hakkaa irti, tietysti se menee ihan paskaksi mutta uusihan on tulossa.
tuo haarukka on muuten tosihyvä irrotella noita vanhoja väljiä niveliä eikä maksa moponetissä montaa euroa!

se tangon puoleinen pää osaa olla kanssa tositiukassa ainakin niissä missä on se halkio! pillillä vaan punaseksi ja antaa jäähtyä niin lähteen mukavasti.
itse olen laittanut nykyään kunnon purkkitervaa noisin nivelten kierteisiin eivätkä kylläole juuttuneet muutamassa vuodessa ja kulmien säätäjät ovat kiitelleet kovasti!
ML W164
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Teppo L kirjoitti:
veskola kirjoitti:Se kartio ei meinaa lähteä ?

Ne on joskus nii pirun tiukassa mutta prutaalisti lekaa ja semmosella kaksi piikkisellä haarukalla hakkaa irti, tietysti se menee ihan paskaksi mutta uusihan on tulossa.
tuo haarukka on muuten tosihyvä irrotella noita vanhoja väljiä niveliä eikä maksa moponetissä montaa euroa!

se tangon puoleinen pää osaa olla kanssa tositiukassa ainakin niissä missä on se halkio! pillillä vaan punaseksi ja antaa jäähtyä niin lähteen mukavasti.
itse olen laittanut nykyään kunnon purkkitervaa noisin nivelten kierteisiin eivätkä kylläole juuttuneet muutamassa vuodessa ja kulmien säätäjät ovat kiitelleet kovasti!
Sen haarukan ostin itekkin motosta ja myös sen toisenlaisen pallon irrottajan mikä kiritään sillä pultilla tuikkaan.
Hyvät vehkeet on ollu ja tervalla itekkin läjään aina vehkeet kiinni.
Ja eivät ruostu tosiaan parissä vuodessa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

paineilma iskuvasaraan erikoistyökalu. Siinä pallon kartion päässä kun on se kuusiokoloavaimen paikka, tuikkaa siihen tolla

Tämmöinen värkki SDS piikkauskoneeseen tein ite vanhasta SDS 12mm poranterästä.

Kuva

Coupes ja farkussa tein kokeita eri työkaluilla ku vaihtelin noita. ei lähteny millää ilveellä. sellaisella puristimella tai haarukalla. Tota vaan vilautti ni irtos kaikki kuus nopeammin ku ehtii sanoa "Ja".
Viimeksi muokannut Sergey, To 22.10.2009 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sergey kirjoitti:iskuvasaraan erikoistyökalu.
jaa...täytyy muuten tuotakin joskus kokeilla kun taas tulee eteen "ongelma". Kiitos hyvästä vinkistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

veskola kirjoitti:Se kartio ei meinaa lähteä ?

Ne on joskus nii pirun tiukassa mutta prutaalisti lekaa ja semmosella kaksi piikkisellä haarukalla hakkaa irti, tietysti se menee ihan paskaksi mutta uusihan on tulossa.
Taisin selittää väärin, just se raidetangon lukitus on jumissa, eli sitä päätä en saa irti raidetangosta. :roll: Katselemma päivemmällä, kunhan vähän lämpiää kelit. :wink: Pitää tuota tervaa itekin lykätä perään.
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin juu, luin vähän huonosti kun oli keskiviikko ilta.

Jollei muu auta niin voisikos sille antaa vähän lämpöä vaikka mikillä, jos ei siis kaasupilliä ole..sitten lämpövaurioituneet osat vaihtoon :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

miksei vaihtoon koko vartta? ei tarvi ihan kauheen kauaa nitkutella sitä irti...
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ei oo vielä tullut semmoista raidetangonpäätä vastaan,mikä ei olisi tällä lähtenyt:

Kuva
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kilander kirjoitti:Ei oo vielä tullut semmoista raidetangonpäätä vastaan,mikä ei olisi tällä lähtenyt:
Toi motonetin vastaava oli ihan paska. Mistä tuo on hommattu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mul on töissä Hazetin puristin,sopii myös isompiin niveliin kun on korkeus säädettävissä. + pienempi joku hondan erikoistyökalu,pirun kestävä!
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

veskola kirjoitti:
kilander kirjoitti:Ei oo vielä tullut semmoista raidetangonpäätä vastaan,mikä ei olisi tällä lähtenyt:
Toi motonetin vastaava oli ihan paska. Mistä tuo on hommattu ?
Siintä motonetin naapurista,biltemasta :)
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18027
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

suosittelisin vaihtamaankin koko tankona, on helppo vaihtaa ja säätää kun paikat liikkuu
Olen edelleen tätä mieltä, suotta painii tuntikausia säästääkseen kympin pari.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

dealer kirjoitti:
suosittelisin vaihtamaankin koko tankona, on helppo vaihtaa ja säätää kun paikat liikkuu
Olen edelleen tätä mieltä, suotta painii tuntikausia säästääkseen kympin pari.
no älä ny ku joillekkin sen paskan kaa painiminen on niiin kivaa :wink: mutta kun temuaa paskojen mersujen kanssa joka pvä niiin eise ookka enään niin kivaa tapella parinkympin tangonkaa montaa päivää :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No älkääs ny, jos siellä on alkuperäistä valikoitua mercedeksen terästankoa niin ei sitä saa mennä vaihtamaan johonkin tarvikemetallipätkään. Tulee vielä turhia muutosprosentteja katsastuksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Hei, pitää koittaa opiskelijabudjetilla kaikki. :lol: Olen kuullut, että yritys ja erehdys periaatteella oppii parhaiten. :wink:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

sitten vielä menee auraukset vituralleen ja kohta on renkaista kulmat sileenä :lol:
on se mersun korjaus kivaa :roll:
ML W164
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Onneksi koululla voi edes kulmat suunnata. :roll: :twisted:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Noniin, toholla vaan melkeen punahehkuun ja koputtelua. Annetaan jäähtyä ja avataan avaimella. Hyvin aukesi. :wink: Pyörän kulmatkin sain melkein kohdalleen oletettavasti, kun laskin kierrokset pois ottaessa ja uutta laitettaessa sekä silmämääräisesti pelaamalla. Auto kulkee ainakin suoraan ja rattikin samassa asennossa kuin ennen. Mutta viikolla kulmat suunnataan koneella ja katsotaan kuinka pahasti ollaan metsässä. :twisted:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ThaBandit^ kirjoitti:Hei, pitää koittaa opiskelijabudjetilla kaikki. :lol: Olen kuullut, että yritys ja erehdys periaatteella oppii parhaiten. :wink:
mutta yritys/erehdys systeemi ei sovi opiskelijabudjetille ku joutuu kaiken tekee vähintää 2x :|
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: 124 raidetangon pää

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Täytyy vaihtaa 124:n raidetanko, sillä vasemman puolen uloimmassa päässä on väljyyttä. Samalla vaihtanen molemmat puolet. Aurauskulmien säädön ajattelin teetättää RS Superhuollossa Konalan Shellin yhteydessä. Onko kokemuksia kyseisestä paikasta? Jos paikat eivät ole jumissa, hinta-arvio on 79€.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Vastaa Viestiin