Ennen kun sai posotella mittarin mukaan 90:tä, jotta oikea nopeus oli 80km/h, niin nykyisin tuo nopeus saavutetaan mittarilukemalla 70km/h, koneen kiertäessä noin 2400rpm.
On muuten varsinaista köröttämistä tuo 80km/h

Kummasti tuo katse keskittyy noihin periin kesän tullessa.lajunen kirjoitti:("hyvät perät" on näköjään kysyttyjä)
Nyt muisti yrittää palailla pätkittäin, mutta eikös tämän kysymysen osalta tultuW126 kirjoitti: 300SEA:hen taasen kävisi hyvin manuaalin perä. Muistaakseni manuaalissa on pikkasen harvempi. Jukka N. kertokoon paljonko nelosella kiertää 100:ssa, mulla kiertää n. 2950.
Vitosen kierroslukuja ei tartte edes sanoa....
W123:sta 3.07 välitys löytyy turbodieselin alta (harvinainen).lajunen kirjoitti: Onko toi 3.07 perä normaali W123 bensaperä vai joku erikoisperä?
Näin onlajunen kirjoitti: Ps. Jos joku tietäs jossain olevan ylimääräisen 3.07-perän niin olisin myös kiinnostunut.
("hyvät perät" on näköjään kysyttyjä)
Meinasitkos laittaa sen 3.07 perän tuohon 220D:hen? Epäilisin, että se on jo liian harva siihen. w123 300D:n 3.46 perä olisi ehkä parempi vaihtoehto. Sama perä (3.46) on ehkä saattanut olla myös w115 240D 3.0 malleissa. W123:n perä käy kyllä suoraan, mutta niiden prikkojen kanssa täytynee askarrella, joista kirjoitin vetari-keskustelussa. Riippuu mistä vuosimallista perän vaihtaa...lajunen kirjoitti:Alkuperäinen perävälitys oli 3.92 ja taitaa olla yleisin W123:ssakin, ainakin kiisselivehkeissä.
Vaihdoin W115 bensavehkeestä 3.69 perän ja mittarivirhe (10%) korjaantui.
Onko toi 3.07 perä normaali W123 bensaperä vai joku erikoisperä?
Ei taida olla W115 muita periä (kuin 3.92 & 3.69), W123 perä käy kyllä suoraan...?
(paremmin tietävät korjatkoon)
Ps. Jos joku tietäs jossain olevan ylimääräisen 3.07-perän niin olisin myös kiinnostunut.
("hyvät perät" on näköjään kysyttyjä)
Juu, niin se meni, että aikanaan epäilimme manuaalin perän olevan harvempi. Mutta kyllä eilissehtoon kliiniset tutkimukset osoittivat, että nelosella myös manuaalin kiepit ovat juuri 2950 eli viisarin leveyden verran alle 3000 rpm satasen mittarinopeudessa. Siis perät ovat samat ja neloset suorat. Tomaatti-Ässän matkavauhdin kierroksia ei siis ole saaminen alemmas kuin toisen mallin perällä. Veikkaanpa, että 420:n välitys on jo pidempiW126 kirjoitti: Muistaakseni manuaalissa on pikkasen harvempi. Jukka N. kertokoon paljonko nelosella kiertää 100:ssa, mulla kiertää n. 2950.
Sama on peli muuten myös M103-tomaatti-W124-yhdistelmässä. Eli tuosta välimallin sarjasta ei kannata edes teoriassakaan kai etsiä vaihtoehtovälityksisiä periä...Jukka N. kirjoitti:Juu, niin se meni, että aikanaan epäilimme manuaalin perän olevan harvempi. Mutta kyllä eilissehtoon kliiniset tutkimukset osoittivat, että nelosella myös manuaalin kiepit ovat juuri 2950 eli viisarin leveyden verran alle 3000 rpm satasen mittarinopeudessa. Siis perät ovat samat ja neloset suorat. Tomaatti-Ässän matkavauhdin kierroksia ei siis ole saaminen alemmas kuin toisen mallin perällä. Veikkaanpa, että 420:n välitys on jo pidempiW126 kirjoitti: Muistaakseni manuaalissa on pikkasen harvempi. Jukka N. kertokoon paljonko nelosella kiertää 100:ssa, mulla kiertää n. 2950.
Jep. JOskus olen hiljaisen päivän ratoksi leikitellyt ajatuksella, että pitäisikö oikein esim Merteilin tms. sivuilta vertailla, paljonko yhteisillä varaosanumeroilla on osia eri mallisarjoihin. Etenkin W201/W124-koreissa kun joku on väittänyt olevan yhteisiä nippeleitä jopa enemmän kuin erilaisia. Tiedä siitä sitten...Jukka N. kirjoitti:No hyvä sitten, meinasin meinaan meinata juuri laittaa oletusheiton jutun jatkoksi - jotain siihen suuntaan, että olisiko W124-sarjan yhteydessä M103 + tomaatissa perä eri välityksillä....
Olisi nimittäin voinut hyvällä tahdolla arvella, että kevyemmässä moottori-koriyhdistelmässä perävälitystä on "höllätty" taloudellisuuden nimissä suorituskyvyn silti enempiä kärsimättä, ainakaan W126-koppaan verrattuna.
Mutta näinhän ne synergiaedut eritoten Mersun tuotannossa toteutuvat. On jopa eri W-sarjojen kesken sen verran paljon yhteistä ettei sitä äkkinäinen uskoisikaan
On se tähän toi 3.69 ihan tarpeeks harva tällä koneella mutta kotona olis 240D lohko ja käsittääkseni sen sais vaihdettua 220D:n lohkon tilalle, siis 220D:n yläpäällä yms hiluilla.jarski kirjoitti: Meinasitkos laittaa sen 3.07 perän tuohon 220D:hen? Epäilisin, että se on jo liian harva siihen. w123 300D:n 3.46 perä olisi ehkä parempi vaihtoehto. Sama perä (3.46) on ehkä saattanut olla myös w115 240D 3.0 malleissa. W123:n perä käy kyllä suoraan, mutta niiden prikkojen kanssa täytynee askarrella, joista kirjoitin vetari-keskustelussa. Riippuu mistä vuosimallista perän vaihtaa...
4:n on suora mersuissa aina. Se on selviö, mutta nimenomaan perissä oli meillä eroa.... Tai sitten kierrokset oli ihan samat.Jukka N. kirjoitti:Nyt muisti yrittää palailla pätkittäin, mutta eikös tämän kysymysen osalta tultuW126 kirjoitti: 300SEA:hen taasen kävisi hyvin manuaalin perä. Muistaakseni manuaalissa on pikkasen harvempi. Jukka N. kertokoon paljonko nelosella kiertää 100:ssa, mulla kiertää n. 2950.
Vitosen kierroslukuja ei tartte edes sanoa....joskus muinoin siihen tulokseen, että sekä tomaatissa ja manuaalissa neloset ovat suoria välityksiä ja käytännön kyyditkin olivat samoja "nelosilla". Siten myös perävälitys olisi sama ja ero syntyy sitten manuaalin vitosen ylivaihteesta. Tsekkaan nyt kuitenkin tämän tuossa kotomatkalla, kun on kesärenkaatkin alla.
W126 kirjoitti:W126 kirjoitti: 4:n on suora mersuissa aina. Se on selviö, mutta nimenomaan perissä oli meillä eroa.... Tai sitten kierrokset oli ihan samat.
Onkos 300D:ssäsi varmasti 3.46-perä? Välityssuhdeluku löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna. Minkäs kokoiset renkaat ovat? Ettei vaan olis jotkut 175/70x14... Tuossa päivällä laskeskelin joutessani, että jos vaihtaa 175/80x14 renkaiden tilalle 205/65x15:set, niin olisi sama, kuin antaisi 175:n olla ja vaihtaisi 3.29 välitteisen perän 3.46:n tilalle.W126 kirjoitti:Hyvä juttu, että pelittää.
Itselläkin olis haaveissa saada tohon 300D:hen pitempi perä. Hyvin jaksaisi viedä harvemmallakin. Maantiajoa on kuitenkin suurinosa kilometreistä. Taitaa jäädä kuitenkin haaveeksi rahan puutten vuoksi. jos tuo nykyinen lopullisesti poksahtaisi, niin sitten...
300SEA:hen taasen kävisi hyvin manuaalin perä. Muistaakseni manuaalissa on pikkasen harvempi. Jukka N. kertokoon paljonko nelosella kiertää 100:ssa, mulla kiertää n. 2950.
Vitosen kierroslukuja ei tartte edes sanoa....
Renkaat on ihan oikeat 175/80 R14 ja mittarivirhe on minimaalinen 5km/h satasessa.jarski kirjoitti:Onkos 300D:ssäsi varmasti 3.46-perä? Välityssuhdeluku löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna. Minkäs kokoiset renkaat ovat? Ettei vaan olis jotkut 175/70x14... Tuossa päivällä laskeskelin joutessani, että jos vaihtaa 175/80x14 renkaiden tilalle 205/65x15:set, niin olisi sama, kuin antaisi 175:n olla ja vaihtaisi 3.29 välitteisen perän 3.46:n tilalle.W126 kirjoitti:Hyvä juttu, että pelittää.
Itselläkin olis haaveissa saada tohon 300D:hen pitempi perä. Hyvin jaksaisi viedä harvemmallakin. Maantiajoa on kuitenkin suurinosa kilometreistä. Taitaa jäädä kuitenkin haaveeksi rahan puutten vuoksi. jos tuo nykyinen lopullisesti poksahtaisi, niin sitten...
300SEA:hen taasen kävisi hyvin manuaalin perä. Muistaakseni manuaalissa on pikkasen harvempi. Jukka N. kertokoon paljonko nelosella kiertää 100:ssa, mulla kiertää n. 2950.
Vitosen kierroslukuja ei tartte edes sanoa....Tietystihän voisit kokeilla vaihtaa Ässästä pyörät taakse (eikös ne ole kokoa 205/65x15?) ja katsoa miten sitten kiertää...
No niin!lajunen kirjoitti: Lisäksi etsiskelen "puhallinta" sille pariksi, niin silloin vois olla järkeä vaihtaa peräkin. Nyt kun on tottunu ettei 220D/3.69 oo mikään tykki niin 240D Turbon /3.46 ei luulis olevan ainakaan hitaampi.![]()
Niin orggismersujen kannattajille kerrottakoon että puhaltimen asennus ei (kuulemma) vaadi koneen purkamista ja alkuperäset vermeet on suht helposti palautettavissa. (tämän varmaan jo tiesittekin)
Eikös se mene niin, että molemmissa laatikoissa on nelosella samat kierrokset ja viitonen on sitten siihen päälle maantiekulutusta tiputtamaan?lateri112 kirjoitti:Onko noissa W124 200 dieselin 4 -ja 5-vaihteisissa 100km/h:ssa saman verran kierroksia, vai onko 5-vaihteisessa tuo viitonen niin kuin yli vaihde?
Paljonko on kierroksia/100km/h nelivaihteisessa versiossa?
Projektia on useampiakin menossa...kun sais jotain valmiiksikin.pepemon kirjoitti:No niin!lajunen kirjoitti: Lisäksi etsiskelen "puhallinta" sille pariksi, niin silloin vois olla järkeä vaihtaa peräkin. Nyt kun on tottunu ettei 220D/3.69 oo mikään tykki niin 240D Turbon /3.46 ei luulis olevan ainakaan hitaampi.![]()
Niin orggismersujen kannattajille kerrottakoon että puhaltimen asennus ei (kuulemma) vaadi koneen purkamista ja alkuperäset vermeet on suht helposti palautettavissa. (tämän varmaan jo tiesittekin)
ei muuta kuin kunnon projekti käyntiin
Ja kyllä mersun kone sen kestää...
Itse olen jo 9000km ajanut ahtamisen jälkeen ja hyvin toimii.