Auto lähes puoliksi "upoksissa" !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Auto lähes puoliksi "upoksissa" !

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Eli nyt tapahtui sitä mitä ikinä ei olis edes arvannut. Tulin töistä kotiin, rupesin satamaan oikeen kunnolla. Siis todella paljon, aivan kaatamalla näkyvyys oli todella huono. Ajoin tiellä jossa vaihtuu rajoitukset aina välillä (siis näyttötaulut) sitä 50-60km/h. Rajoituksena tuolloin oli 60 km/h.
Noh, about 500m ennen kotia, havahduin kun jono hidastuu. Huomasin myös sen että jono kaartaa hieman vasemmalle. Toisin sanoen kaikki suoraan ajavat menevät jostain syystä kääntyvien kaistan kautta suoraan. Syy selvisi heti, 20-50 cm syvyinen lätäkkö on rankkasateen aiheuttamana syntynyt risteykseen. Jarrutin ja väistin vasemmalle, mutta liian myöhään. Auto suorastaan vesihiihti lätäkön keskelle, auto heitti virrat pois ja aivan keskelle lätäkköä. Koitin hirveeessä paniikissa käynnistellä, ei vaan käynnistynt. Samantein hätävilkut päälle. Noin 5 min käynnistys yritysten jälkeen kone vihdoin jysähti käyntiin. Pakkokakkonen päälle ja kaasulla pois, valkoisen savu vain seurana. Pääsin ajoin 200-300 m parkkipaikalle ihmettelemään, vettä satoi kaatamalla vieläkin. Auto sammui ajossa, sain just ja just parkkipaikalle rullattua. Hetken päästä auto käynnistyi suhtkoht hyvin, pätkis ja räkis. Sammutin uudestaan ja menin katokseen miettimään että mitä kettua äsken tapahtui.
Siinä miettisin että ei kai tässä mitään, kone hörppis vettä, kait se tuolta lähtee kun vähän ajaa. Noh, lähdin kotiin päin ja tajusin katsoa takapenkille. Takalattiat LÄPIMÄRKIÄ! Hirveellä kiireellä kotiin ja auto talliin. Sitten tajusin että autoon on päässyt vettä, ja paljon.

Koko auton lattia läpimärkä, etenkin takapuolelta. Konehuone oli sen näköinen kuin olisi pari ämpärillistä kaatanut päälle.
En tässä erikseen rupee mitän selittämään, kuvat kertoo, kuvissa löytyy tapahtumapaikka ja seuraukset:
http://eepi.kuvat.fi/kuvat/Autot/EeKis+w201/Stna/
Jossain vaiheessa samaan linkkiin ilmestyy video, niin saadaan koneen oireita paremmin selitettyä. Eli tässä:
http://eepi.kuvat.fi/kuvat/Autot/EeKis+ ... anstna.mpg

Eli auto on nyt siinä kunnossa että sisustaa on purettu, koneestä öljyt/öljynsuodatin vaihdettu ja ilmanputsari irroitettu. Putsari oli imupuolelta läpimärkä, koko putsari kostea.
Auto hieman röpöttää ja pätkii välillä, taitaa virranjakajassa kosteutta vain olla?
Ja tuo putki, mikä nyt onkaan mikä menee ilmanputsarille, kun kaasuttaa sieltä tulee tuollaista vesihöyryä.

Nyt kysymys kuuluu, mitä kaikkea vahinkoa tuosta mahdollisesti tulee koneelle sun muulle tekniikalle? Ja ennenkaikkea mitä kuulu tämmöisessä tapauksessa tehdä että varmasti ei mikän osa nalkkaa kiinni tms.!?

Ja toinen juttu, kuka korvaa? Sama risteys kuulemma tulvisi noin pari viikko sitten, pienemmästä sateesta. Ajokeli oli tänään todella huono, ainakin näin näkyvyyden kannalta.
Huomenna soitan vakuutusyhtiöön jos ne tietäis asiasta, miten menetellä. Myös jatkan sisustan purkamista...

Nyt on kyllä niin wtf fiilis, ketuttaa ja ennenkaikkea pelottaa menikö jotain paskaksi enemmänkin?
Viimeksi muokannut EeKi, Ti 18.08.2009 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Liika vesi männän päällä tekee melko pahaa jälkeä.
Tuskinpa sitä sinne niin paljoa on mennyt.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oho :shock: . Enpä olis uskonut näkeväni Suomen tieliikenteessä tuollaista.
Mistä tuo vesi on päässyt matkustamoon? Olihan lattioissa ja helmoissa tulpat ym. paikallaan? Joka tapauksessa nyt ne kannattaa ottaa pois niin pääsee ilma kiertämään.

Onpa jännän näköinen ilmansuodatin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Se on K&N:n vaparisuoratin.

Tulpat oli paikalla, nyt on pois, mukavasti lähti vedet valumaan niistä pois... Mutta kyllä sen veden oli pakko olla joku 40cm ainakin, koska ajovaloissa ol 3-4cm vettä! Muutenkin, auto seisoi keskellä lätäkköä n. 5min, joten sitä vettä oli oikeesti ainakin puoleen väliin kylkimuoveja... :shock:
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Onko tuo video kuvattu ennen vai jälkeen öljyn vaihdon?
Äkkiä katsottuna tuo on huohotus putki :roll: mistä sitä höyryä tulee. Eli taitaa olla öljyn seassa vettä...

Jos ennen öljyn vaihtoa kuvattu, niin puhaltaako höyryä vieläkin?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Ennen öljynvaihtoa! Kyllä sitä vieläkin pukkaa, mutta ei noin paljon, miten pitäis edetä?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Harri126 kirjoitti:Liika vesi männän päällä tekee melko pahaa jälkeä.
Tuskinpa sitä sinne niin paljoa on mennyt.
Olisko sittenkin mennyt vettä ja nyt vuotaa paineet kampikammioon? :(
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Jos se on pelkkää vesihöyryä mitä sieltä tupruttaa niin kyllä ne vedet sieltä haihtuu ajan saatossa kun öljyt lämpenee ajaessa. Kannattaa ajella moottoria säästäen kunnes höyrytys loppuu (vesi ei voitele joten ei kannata varttimailia testailla lähiaikoina)

Suurimmat höyryt kannattaa päästellä suoraan ulos, kuten videolla.

Seuraava öljyn vaihto normaalia aikaisemmin. :roll:

Jos siinä höyryssä haisee pakokaasu niin pääset tekemään koneremonttia :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Auto lähes puoliksi "upoksissa" !

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

eepi kirjoitti: Ja toinen juttu, kuka korvaa? Sama risteys kuulemma tulvisi noin pari viikko sitten, pienemmästä sateesta. Ajokeli oli tänään todella huono, ainakin näin näkyvyyden kannalta.
Huomenna soitan vakuutusyhtiöön jos ne tietäis asiasta, miten menetellä. Myös jatkan sisustan purkamista...
Vakuutusyhtiöillä on tämmöisiä tapahtumia varten olemassa pykälä sää- ja luonnonilmiöistä, joka vapauttaa ne korvausvelvollisuudesta. Tien ylläpitäjältä (todennäköisesti kaupunki tai Destia) voi korvauksia yrittää hakea, joskin se tulee todennäköisesti olemaan hidasta ja rasittavaa hommaa.

Juuri vastaavanlainen tapaus sattui lähipiirissä ja korvauksista on taidettu tapella jo puolisen vuotta. Vakuutusyhtiö vetosi juuri tähän sopimuspykälään, heidän mukaan oikeaoppinen toimintatapa ko. tilanteessa olisi ollut se, että olisi käyty tarkastamassa kävellen tien kunto ja pystyykö lätäköstä autolla yli ajamaan.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...joo jos männän päälle tosiaan pääsee niin jälki on pahimmassa tapauksessa hurjaa :evil: ...noissa tilanteissa kun se sinne sammuu niin ei koskaan kannata väkisin koittaa käyntiin :( ...työntämällä tai hinaamalla pois ja talliin operoimaan :wink: ...ja kun on sisältä jo kastunut niin eipä sekään voi pahentua :wink: ...sitte kun saat kuivan näköistä niin käyppä ostamassa 5kg merisuolaa :wink: ...eikun pussittamaan ja pusseja vähän joka puolelle :wink:
...videon kun katsoin niin en mä kyllä ainakaan noin peliä "kierrättäisi" jos kone on vesi huuhtelun saannut :wink:
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Tuli ainakin konehuone pestyä. :D

Ei tosin ihan vedä vertoja sille mitä Porissa oli muutama vuosi sitten.

Toivottavasti ei mennyt mitään isompaa rikki, kun noinkin hienosta pirssistä kysymys.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Timo L. kirjoitti:Oho :shock: . Enpä olis uskonut näkeväni Suomen tieliikenteessä tuollaista.
Mistä tuo vesi on päässyt matkustamoon? Olihan lattioissa ja helmoissa tulpat ym. paikallaan? Joka tapauksessa nyt ne kannattaa ottaa pois niin pääsee ilma kiertämään.

Onpa jännän näköinen ilmansuodatin.
2-3kesää sitten täällä porin suunnalla näkyi alikulussa olevista autoista n. 10cm antennia :/ Tuli sitä vettä sillon kyllä sen verran että huh huh.. Tulvarajat ylittivät, miljoona vahingot jne! Että kyllä täällä meidän pohjolassakin voi tulvia :] voisin laittaa kuvia kun ne jostakin taas löydän ja saan internetteihin upittua!
Nepu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.01.2009 23:45

Viesti Kirjoittaja Nepu »

nj^ kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Onpa jännän näköinen ilmansuodatin.
2-3kesää sitten täällä porin suunnalla näkyi alikulussa olevista autoista n. 10cm antennia :/ Tuli sitä vettä sillon kyllä sen verran että huh huh.. Tulvarajat ylittivät, miljoona vahingot jne! Että kyllä täällä meidän pohjolassakin voi tulvia :] voisin laittaa kuvia kun ne jostakin taas löydän ja saan internetteihin upittua!

Tuolla ainakin jotain:
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... SKAWrapper

http://www2.satakunnankansa.fi/kuvagall ... 48/1.shtml

http://www2.satakunnankansa.fi/kuvagall ... 49/5.shtml
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Ajoit liian syvään lätäkköön ja nyt kysyt kuka korvaa..Ei kukaan.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5440
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jokus kirjoitti:Ajoit liian syvään lätäkköön ja nyt kysyt kuka korvaa..Ei kukaan.
Taitaa niitä kulkupelejä joskus karata tiehallinnon viitoin merkitsenän kulkureitin ulkopuolelle ja nekin ihan omasta syystä? Jotkut vakuutukset korvaa siinä tapauksessa?
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

En usko että tilanne on niin paha kuin se aluksi tuntuu. Pesu, öljynvaihto ja kuivaaminen on aikeastaan oleellisimmat toimenpiteet. Vesihän oli lähes puhdasta sadevettä jossa saattoi olla vähän humusta houkossa. Onneksi ei ollut talvi ja suolavedet liikkeellä.

Avaisin sisämattojen helmat ja laittaisin autoon tehokkaan absortiokuivaimen (konevuoraamosta). Kaikki sulakekotelojen ja elektroniikkalaitteiden kannet auki niin kosteus pääsee haihtumaan. Tietenkin myös sytytyslaitteet tulee kuivata kuten lamputkin.

Pelkkä vesi ei juurikaan tee autoon vaurioita. (paitsi tietty oikosulkutilanteessa elektroniikkalaitteille). Pahempi on jos vesi jää pitkäksi aikaa mattoihin yms. Tälloin voi ajansatatossa alkaa aikamoinen homekasvu. :roll:

Toi korvausjuttu on kyllä aika vaikea homma. Viestin alku kyllä kertoo reilusti että tilanne oli ennalta arvaamaton, eikä tahallinen. Vakuutusyhtiöt on kuitenkin olleet varsin nihkeitä maksamaan vesilätäkköön ajosta syntyneitä vauriota. On kuulemma liian helppo tapa tuhota nykyaikainen auto ajamalla se tämän kaltaiseen sadekertymään.
W210 290TD T
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Fifth Gearissahan ne ajo S124:n vesihautaan jossa se killui jonkin aikaa. Ihan hyvin se toimi sen jälkeen kun oli saanut kuivaa jonkin aikaa ja vaan käyntiin saatiin :wink:
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Ihan samalla lailla faija upotti tuon ex valkosen mersun n. 5v sitte. Metsätiellä jostain pirun haudasta läpi, sano et tuli kynnyksen yli ihan auliisti vesi sisään :lol: Purin sisustan, ajelin pari kk pelkällä kuskinpenkillä. Kone ei ollut moksiskaan.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

TIMO T T kirjoitti:On kuulemma liian helppo tapa tuhota nykyaikainen auto ajamalla se tämän kaltaiseen sadekertymään.
Noniinno, -92 auto on mielestäni vielä kohtalaisen yksinkertainen verrattuna 2000 lluvun autoihin. :)
TIMO T T kirjoitti:Avaisin sisämattojen helmat ja laittaisin autoon tehokkaan absortiokuivaimen (konevuoraamosta). Kaikki sulakekotelojen ja elektroniikkalaitteiden kannet auki niin kosteus pääsee haihtumaan. Tietenkin myös sytytyslaitteet tulee kuivata kuten lamputkin.
Siis sisustaa on purettu ja purkaminen on kesken, kuvista näkyy mitä kerkisin tekemeään eilen...

Muttajoo, tilanne näyttäis ihan ookoolta, kaikki mita eilen sain irroitettua on kuivunut, laitan ne ulos tuulettumaan vaikka ja siirryn itse autoon. Penkit täytyy ottaa pois että saa loputkin lattiamatot pois ym. Sitten yön yli tuuletin taas hyrräämään.

Täytyy mennä tallille, jos sais tota kuivatus projektii eteenpäin. Illemmalla taas ollaan viisaampia mitä vahinkoa on käynyt.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

masaf1 kirjoitti:Fifth Gearissahan ne ajo S124:n vesihautaan jossa se killui jonkin aikaa. Ihan hyvin se toimi sen jälkeen kun oli saanut kuivaa jonkin aikaa ja vaan käyntiin saatiin :wink:
Mutta toisaalta se auto paskottiin totaalisesti, tämä kuitenkin on menossa vielä päivittäiseen käyttöön niin niitä 2vk päästä tulevia vikoja olis kiva ennalta ehkäistä. :?
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

http://www.youtube.com/watch?v=PZp02KvC ... re=related

Tääl o tollane melkein jokavuos samassa paikkaa, kunnon sateen jälkeen

Löytyhän sieltä vielä jotai 2008 =) http://www.youtube.com/watch?v=o4I_m8QJ ... re=related
Merseedespents
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ei muuta kuin auto talliin ja purkamaan sisutaa ja ovipahveja irti ja kuivamaan niitä. Jos tuo vesi on makeaa, ei silloin pitäisi olla mitään pahempaa ongelmaa tuon ikäisessä autossa tiedossa, kun auto ei ole ollit kokonaan upoksissa. Koneesta, laatikosta ja perästä kannattaa vaihtaa öljyt ( voi imasta huohotin putken kautta sisään).
Kun auto on viikon pari kuivanut lämpimässä tallissa voi lattialla/veden alla olleita sähköliitoksia availla ja katsoa onko niissä näkyvissä alkavaa hapettumaa. Jos on niin sitten olet kusessa :wink:

Itse tiedän useita AVK:n lunastamia uponneita autoja ( makeavesi ) jotka on saatu kuntoon melko helpolla ( paljon selviää juuri noista sähköliitoksista ) ja muutamia jota ei ole saatu edes kuntoon rahalla ( mm eräs vuoden vanha Saab, joka jouduttiin lopulta purkamaan osix )
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

adenauer300 kirjoitti:Ei muuta kuin auto talliin ja purkamaan sisutaa ja ovipahveja irti ja kuivamaan niitä. Jos tuo vesi on makeaa, ei silloin pitäisi olla mitään pahempaa ongelmaa tuon ikäisessä autossa tiedossa, kun auto ei ole ollit kokonaan upoksissa. Koneesta, laatikosta ja perästä kannattaa vaihtaa öljyt ( voi imasta huohotin putken kautta sisään).
Nyt ollaan tässä tilanteessa:
http://eepi.kuvat.fi/kuvat/Autot/EeKis+ ... helpottaa/


Eli kuivaaminen voi alkaa, tuuletin saa olla yön yli taas, aamulla toiselle puolelle kuivaamaan.
Irto osat alkaa olemaan kuivia...

Kun tässä pisteessä ollaan, ei muutakun eristämään, kotelosuojat, uudet tulpat ym ja kunnon sisustapesu! :)

Nesteiden vaihto myös suunitelmissa, koneen öljyt jo vaihdettu. Eli ilmanputsarin pesu, laatikko ja perän öljyt vaihtoon vielä, niin kai se siinä sitten, voi jo ainakin töihin omalla autolla mennä, kuskin penkki vaan paikoilleen. :lol:
Pelottaa kyllä tuo hapettuminen eniten... :shock:

E: niin ja löytyihhän sitä munkin autosta sitä kuuluisaa vaihtorahaa, euron ja jotain ulkomaalaisia kolikkoja. Yks hävis jonnekki
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mä hommaisin kokeeksi tosiaan rakennuskonevuokraamosta sellaisen kunnon kuivaimen josta letkua pitkin kosteus lirisee ulos/astiaan. Sillä kuivuu kyl nopeesti. Miten lie toimii autossa.

Parasta on se, että märät kamat voi olla esim just autotallissa, ja koko autotalli kuivuisi samalla, ei tarvi masiina välttämättä olla siis auton sisäl ees.

Hintaa meidän vuokraamol 36l/vrk koneella on 25€/vrk tai 100€/1vko. Sen lisäksi sit tuo puhallin kierrättämään ilmaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tällainen löytyi:

5.7 Vettä tiellä
Tiellä olevan veden aiheuttamissa tapauksissa on yleensä kysymys syvän
veden moottorille aiheuttamasta vauriosta. Harvemmin on kysymys vesiliirron
seurauksena syntyvästä vahingosta.
Tienpitäjän vastuuta määritettäessä on selvitettävä, onko veden nouseminen
tielle johtunut vain luonnonolosuhteista vai onko tien tulvimiseen osaltaan
ollut vaikuttamassa tienpitäjän virheelliset tai riittämättömät ennakkotoimenpiteet.
Toisaalta tien runsas tulviminen on tienkäyttäjälle usein selvästi havaittavissa
ja lammikkoon ajaminen saattaa tapahtua täysin tietoisena riskin
olemassaolosta. Pienempiin lammikkoihin ajettaessa tienkäyttäjän oma myötävaikutus
on aina vähäisempää.
Tiehallinnolla oli viime vuosikymmenen aikana kaksi tulvimistapausta oikeuskäsittelyssä.
Kummassakin tapauksessa tulvapaikka oli tienkäyttäjän havaittavissa
ja lammikkoon ajaminen oli kuljettajan oma tietoinen valinta.
Kumpikin vahinkopaikka oli tunnetusti ongelmallinen. Toisessa tapauksessa
Tiehallinto määrättiin korvaamaan puolet vahingosta, koska Tiehallinnon
katsottiin oikeudenkäynnissä esiin tulleiden seikkojen perusteella olleen tietoinen
tulvapaikasta, mutta mihinkään toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi
ei ollut ryhdytty.
Myös toisessa tapauksessa Tiehallinnon katsottiin osittain vastuulliseksi.
Huonosti vetänyttä viemäriä oli käyty korjaamassa, mutta paikka oli jätetty
merkitsemättä, vaikka yleisesti tiedettiin, että vesi suoritetuista toimenpiteistä
huolimatta voisi nousta tielle uudestaan. Tässä tapauksessa tienpitäjä oli jo
ennen oikeudenkäyntiä korvannut puolet vahingosta, mitä ratkaisua tuomioistuin
piti oikeana, eikä määrännyt lisäkorvausta maksettavaksi.

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf ... teilla.pdf
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Kylmänraudanseppä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 557
Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kylmänraudanseppä »

Pistä CRC rost off: a kaikkiin liittimiin (eli pura kaikki johtosarjan liitokset nyt heti, eikä vasta sitten kun hapettuneet pilalle) jotka kastuivat + lisäksi vaseliinia kun pistät ne kiinni uudestaan. Myös releiden liitos nastoihin + sulakerasian pohjaan ym...
--------------------------------------------------------

C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/

Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...no jos jollekulle vielä noin sattuu käymään niin tosiaan vetämällä auto pois :wink: ... sitte tulpat pois ja vasta sitten starttaamaan vedet pihalle :wink: ... ei ainakaan tule turhia vaurioita lisää :lol:
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Tosiaan ei tullut mieleen helvetinmoisessa kaatosateessa lähtee työntämään 40-50cm lammikossa 1600kg automaatti autoa yksin pieneen ylämäkeen. Ihminen ei ole pienessä paniikissa fiksuimmillaan.

Jälkiviisaus on aina helppoa.
:D
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Hirvee homma tuo purkaminen mutta minkäs teet.
Pakoputkistossa lilluu varmaan aika kannullinen vettä eli senkin voisi tyhjätä.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Itseasias ei paha tuo purkaus, rupesin ajattelemeen positiivisesti, kun auto on taas koossa auto on taas entistä parempi ja puhtaampi. Sisustankin kun laittaa takas, ei tuu pienen pientäkään likaa sormenpäihin. Mukavaa sitä koota rauhassa kun kaikki nippelit viimotteen päälle. :)
Vastaa Viestiin