Forte Motor Flush käsittely
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Forte Motor Flush käsittely
Eli seuraava litku kiinnostaa http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto
Aapo ja Kivimäki ovat käsittääkseni testanneet kyseistä litkua ja mitä netistä surffailin, niin jäi kuva, että ei se ihan paskaa ole. Ainakaan jos osaa lukea käyttöohjeet ja vielä noudattaa niitä.
Oma auto on ollut odella vähillä ajoilla viimeiset 15 vuotta ja sillä on ajettu alle 300 tkm. Auto on 115 2.2D 1970.
Ajossa paineet ei oikein pysy tapissa, ne on noin 85-90km/h matkavauhdissa noin 2,3. Kahvimaan auto sai myös mitattua puristukset ja tulokset oli seuraavat:
1 sylinteri 15,5 bar
2 sylinteri 17 bar
3 sylinteri 17 bar
4 sylinteri 13 bar
Öljyt on jotkut perus nesteen rattoriöljyt 10-30, jotka oli just vaihettu.
Mä olen auton 3. omistaja ja sitä ennen se on luut 80-kymppisellä papparaisella, joka on viime aikoina ajellut sillä kesäisin parikertaa.
Voisko olla, et männänrankaat on vain jumissa, kone tuprauttelee "kiihdytyksissä" hieman mustaa savua, mut ei se nyt koko kartanoa peitä. Samoin sieltä alta tippuu hieman reviirinmerkitsemisöljyä parkikselle, mut paskat siitä.
Eli, kertokaas poijat, voiko karsta jumittaa männänrenkaat ja avaako Forte ne , jos käsittely tehdään huolellisesti.
Tosin venäläinen kaveri lupas vaihtaa männänrenkaat siihen koneeseenkin jos tarbve vaatii, noilla kilsoillahan pitäis olla hoonausjäljetkin näkyvissä sylintereissä.
Eli Towerit, mitä teen, hirtänkö itseni???
Aapo ja Kivimäki ovat käsittääkseni testanneet kyseistä litkua ja mitä netistä surffailin, niin jäi kuva, että ei se ihan paskaa ole. Ainakaan jos osaa lukea käyttöohjeet ja vielä noudattaa niitä.
Oma auto on ollut odella vähillä ajoilla viimeiset 15 vuotta ja sillä on ajettu alle 300 tkm. Auto on 115 2.2D 1970.
Ajossa paineet ei oikein pysy tapissa, ne on noin 85-90km/h matkavauhdissa noin 2,3. Kahvimaan auto sai myös mitattua puristukset ja tulokset oli seuraavat:
1 sylinteri 15,5 bar
2 sylinteri 17 bar
3 sylinteri 17 bar
4 sylinteri 13 bar
Öljyt on jotkut perus nesteen rattoriöljyt 10-30, jotka oli just vaihettu.
Mä olen auton 3. omistaja ja sitä ennen se on luut 80-kymppisellä papparaisella, joka on viime aikoina ajellut sillä kesäisin parikertaa.
Voisko olla, et männänrankaat on vain jumissa, kone tuprauttelee "kiihdytyksissä" hieman mustaa savua, mut ei se nyt koko kartanoa peitä. Samoin sieltä alta tippuu hieman reviirinmerkitsemisöljyä parkikselle, mut paskat siitä.
Eli, kertokaas poijat, voiko karsta jumittaa männänrenkaat ja avaako Forte ne , jos käsittely tehdään huolellisesti.
Tosin venäläinen kaveri lupas vaihtaa männänrenkaat siihen koneeseenkin jos tarbve vaatii, noilla kilsoillahan pitäis olla hoonausjäljetkin näkyvissä sylintereissä.
Eli Towerit, mitä teen, hirtänkö itseni???
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mielestäni Forte ei ole lääke, vaan ehkäisyväline säännöllisesti käytettynä. Kyllähän se empiirisesti todettuna "jotain" sieltä liottelee, mutta en jaksa uskoa että kovin juntturassa olevaa karstaa kumminkaan.
Jos huolettaa moottorin nykytila ja tulevaisuus, niin sylinterihoonaus ja männänrenkaat vaihtoon, venttiilivarren kumit uusiksi ja venttiilit sorviin kiinni -> hiomaan.
Lievä musta savu kuuluu mielestäni asiaan. Tosin suuttimien tsekkaus ja mahdollisesti kärkien uusiminen on sen verran halpaa lystiä, että sinuna tekisin sen ihan varmuuden vuoksi..
Jos huolettaa moottorin nykytila ja tulevaisuus, niin sylinterihoonaus ja männänrenkaat vaihtoon, venttiilivarren kumit uusiksi ja venttiilit sorviin kiinni -> hiomaan.
Lievä musta savu kuuluu mielestäni asiaan. Tosin suuttimien tsekkaus ja mahdollisesti kärkien uusiminen on sen verran halpaa lystiä, että sinuna tekisin sen ihan varmuuden vuoksi..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Kannattaa kyllä kokeilla tuota fortea,puristus paineet on todella alhaiset joka viittaa virheelliseen mittaukseen,jumiutuneisiin männänrekaisiin tai loppuun ajettuun moottoriin.70 luvulla mersun dieselit ja kaikki muutkin dieselit ovat olleet päälle 200tkm ajettuina väljiä,parhaimmilla yksilöillä on päästy 300tkm ilman remonttia.Tämä on ollut seurausta huonoista öljyistä,pölyisistä sorateistä,sekä kylmistä talvista.
auto w123 200D/300DT vm, -81
terveessä koneessa on aina 3 kiloa öljyn painetta kun ollaan liikkeellä tyhjäkäynnillä voi pudota 0,5 kiloon mutta noustava heti kun painaa kaasua 3kiloon koskee 50-90 lukuisia bensoja ja dieseleitä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Niin, ihan tavallinen maaöljytisle eli valopetrooli eli kerosiini (http://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli) muuten tuoksuu
epäilyttävän samalle..

EDIT. Noista koostuu: valopetrooli, tärpätti ja jokin mystinen Extreme Pressure Agent Ihan hyvät katteet tuossa litkussa!
epäilyttävän samalle..

EDIT. Noista koostuu: valopetrooli, tärpätti ja jokin mystinen Extreme Pressure Agent Ihan hyvät katteet tuossa litkussa!
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 21.08.2009 21:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ja lamppuöljy on jotai euron litra halpakaupoissa. Pikkuse hintaeroa on näillä tuotteilla. Mitähä toi extremepressureagentti on? googlettamal löytyy paljo juttuu, mutta isoin osa meinais että se olis jotai liisterii joka tarttuis metallipintoihin ohueksi, puristusta kestäväksi filmiksi. Siis uudet männänrenkaat pullossa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Jopas se aika kuluu, vasta nyt sain testattua lamppuöljyn Forten korvikkeena.
Vaihdoin noin 8 000 kilsaa ajetut hyvälaatuiset öljyt eilen, ja lisäsin kuumaan koneeseen noin 6 dl (3,95 € / l.) lamppuöljyä, l. valopetrolia, l. kerosiiniä. Käytin tyhjäkäyntiä noin tunnin, välillä kävin nostelemassa kierroksia.
Teki saman homman kuin Forte: haisi käsittelyn aika erittäin pahalle, muutti tyhjäkäyntiä hitusen tasaisemmaksi ja ääntä terävämmäksi, ja piru kun käykin nätisti ja hiljaisesti auto nyt käsittelyn jälkeen!
Osansa on tietty uusilla öljyilläkin..
Vaihdoin noin 8 000 kilsaa ajetut hyvälaatuiset öljyt eilen, ja lisäsin kuumaan koneeseen noin 6 dl (3,95 € / l.) lamppuöljyä, l. valopetrolia, l. kerosiiniä. Käytin tyhjäkäyntiä noin tunnin, välillä kävin nostelemassa kierroksia.
Teki saman homman kuin Forte: haisi käsittelyn aika erittäin pahalle, muutti tyhjäkäyntiä hitusen tasaisemmaksi ja ääntä terävämmäksi, ja piru kun käykin nätisti ja hiljaisesti auto nyt käsittelyn jälkeen!

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ihan normaali diesel/tupaöljy kyllä korvaa sen kerosiinin
tekee vaikka 50/50 seoksen 10w-30 mineraaliöljystä (mielummin dieselille tarkoitetusta, niin siinä on sitä sinkkiä ja fosforia hieman enemmän mukana suojaamassa pintapaineilta) ja dieselistä, niin siinä on fortea ihan riittävästi, eikä maksa paljoa (vaikka tekis 20 litran satsin ja huuhtelis koneen pariin kertaan), saattaa olla parempaakin, kuin alkuperäinen forte...
edit: vielä kun heittää litkuun mukaan Engine Oil Break-In Additive http://www.roadmachine.fi/muut.html (varmaan löytyy myös muilta valmistajilta vastaavaa ja tuo on kai se james bond agentti, mitä ihmettelitte...), niin pitäis olla turvallista käyttää tai ainakin yhtä turvallista, kuin mikä tahansa vastaava moottorin pesuaine, omat riskinsähän näissä aina on...

edit: vielä kun heittää litkuun mukaan Engine Oil Break-In Additive http://www.roadmachine.fi/muut.html (varmaan löytyy myös muilta valmistajilta vastaavaa ja tuo on kai se james bond agentti, mitä ihmettelitte...), niin pitäis olla turvallista käyttää tai ainakin yhtä turvallista, kuin mikä tahansa vastaava moottorin pesuaine, omat riskinsähän näissä aina on...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Minä oon pari moottoria huuhdellut polttoöljyllä. Toiseen pistin ööh...27 litraa jotka annoin hautua koneessa parin kuukauden ajan. Toisen koneen normiöljyjen sekaan heitin litran, jonka jälkeen annoin pyöriä tyhjäkäyntiä vartin ja sitten öljynvaihto.
Molemmissa puhdistui. Tuo 27 litraa näytti pohjapropun kautta otettuna aivan kuin jostain kuorma-auton dieselistä olisi otettu normiöljyt ulos. Kauheeta mömmöä, liki siirappia.
Molemmissa puhdistui. Tuo 27 litraa näytti pohjapropun kautta otettuna aivan kuin jostain kuorma-auton dieselistä olisi otettu normiöljyt ulos. Kauheeta mömmöä, liki siirappia.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Polttoöljyllä on tullut pestyä noin 20 moottoria vuosien mittaan, noin 10-15% seoksella. Venttiilikopan olen muutamista irrottanut pesun jälkeen tarkastaakseni pesutuloksen ja puhdasta on tullut, jopa yllättävän puhdasta. Likaisimmat olen pessyt uudelleen noin 1000 km ajon jälkeen.
Mutta varoituksen sana on kuitenkin paikallaan: kaksi moottoria on alkanut vuotamaan öljyä kampuran stefalta käsittelyn jälkeen. Ensimmäisen vuoto loppui kun kaadoin öljyn sekaan purkillisen tiivisteiden elvytykseen tarkoitettua ihmeainetta. Toinen vuotaa edelleen...
Kai tuollainen öljyvuoto lieveilmiönä on mahdollista myös noilla "oikeilla" aineilla. Vai onko syynä summittainen naftan lisäys, tarkasti en ole tuota määrää koskaan mittaillut. Mene ja tiedä...
Mutta varoituksen sana on kuitenkin paikallaan: kaksi moottoria on alkanut vuotamaan öljyä kampuran stefalta käsittelyn jälkeen. Ensimmäisen vuoto loppui kun kaadoin öljyn sekaan purkillisen tiivisteiden elvytykseen tarkoitettua ihmeainetta. Toinen vuotaa edelleen...
Kai tuollainen öljyvuoto lieveilmiönä on mahdollista myös noilla "oikeilla" aineilla. Vai onko syynä summittainen naftan lisäys, tarkasti en ole tuota määrää koskaan mittaillut. Mene ja tiedä...
tainnut se paska hoitaa stefan tehtäviä jo pitemmän aikaa, jos pesun jälkeen alkaa vuotamaan öljyä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."