Forte Motor Flush käsittely

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
marko135kg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
Paikkakunta: HKI/Pietari

Forte Motor Flush käsittely

Viesti Kirjoittaja marko135kg »

Eli seuraava litku kiinnostaa http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto

Aapo ja Kivimäki ovat käsittääkseni testanneet kyseistä litkua ja mitä netistä surffailin, niin jäi kuva, että ei se ihan paskaa ole. Ainakaan jos osaa lukea käyttöohjeet ja vielä noudattaa niitä.

Oma auto on ollut odella vähillä ajoilla viimeiset 15 vuotta ja sillä on ajettu alle 300 tkm. Auto on 115 2.2D 1970.

Ajossa paineet ei oikein pysy tapissa, ne on noin 85-90km/h matkavauhdissa noin 2,3. Kahvimaan auto sai myös mitattua puristukset ja tulokset oli seuraavat:

1 sylinteri 15,5 bar
2 sylinteri 17 bar
3 sylinteri 17 bar
4 sylinteri 13 bar

Öljyt on jotkut perus nesteen rattoriöljyt 10-30, jotka oli just vaihettu.

Mä olen auton 3. omistaja ja sitä ennen se on luut 80-kymppisellä papparaisella, joka on viime aikoina ajellut sillä kesäisin parikertaa.

Voisko olla, et männänrankaat on vain jumissa, kone tuprauttelee "kiihdytyksissä" hieman mustaa savua, mut ei se nyt koko kartanoa peitä. Samoin sieltä alta tippuu hieman reviirinmerkitsemisöljyä parkikselle, mut paskat siitä.

Eli, kertokaas poijat, voiko karsta jumittaa männänrenkaat ja avaako Forte ne , jos käsittely tehdään huolellisesti.

Tosin venäläinen kaveri lupas vaihtaa männänrenkaat siihen koneeseenkin jos tarbve vaatii, noilla kilsoillahan pitäis olla hoonausjäljetkin näkyvissä sylintereissä.

Eli Towerit, mitä teen, hirtänkö itseni???
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mielestäni Forte ei ole lääke, vaan ehkäisyväline säännöllisesti käytettynä. Kyllähän se empiirisesti todettuna "jotain" sieltä liottelee, mutta en jaksa uskoa että kovin juntturassa olevaa karstaa kumminkaan.

Jos huolettaa moottorin nykytila ja tulevaisuus, niin sylinterihoonaus ja männänrenkaat vaihtoon, venttiilivarren kumit uusiksi ja venttiilit sorviin kiinni -> hiomaan.

Lievä musta savu kuuluu mielestäni asiaan. Tosin suuttimien tsekkaus ja mahdollisesti kärkien uusiminen on sen verran halpaa lystiä, että sinuna tekisin sen ihan varmuuden vuoksi..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kannattaa kyllä kokeilla tuota fortea,puristus paineet on todella alhaiset joka viittaa virheelliseen mittaukseen,jumiutuneisiin männänrekaisiin tai loppuun ajettuun moottoriin.70 luvulla mersun dieselit ja kaikki muutkin dieselit ovat olleet päälle 200tkm ajettuina väljiä,parhaimmilla yksilöillä on päästy 300tkm ilman remonttia.Tämä on ollut seurausta huonoista öljyistä,pölyisistä sorateistä,sekä kylmistä talvista.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

terveessä koneessa on aina 3 kiloa öljyn painetta kun ollaan liikkeellä tyhjäkäynnillä voi pudota 0,5 kiloon mutta noustava heti kun painaa kaasua 3kiloon koskee 50-90 lukuisia bensoja ja dieseleitä
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Joskus tullut kokeiltua Fortea erillaisiin ongelmiin. Ainakaan itse en ole niistä huomannut pahemmin apua tulleen. Hemmetin kallista tavaraa.
Merkkiliikkeet sitä käyttää, joten voi siitä jossain tilanteessa olla jelppiä.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Saako tätä Fortea Oulusta jostain kaupasta tai korjaamosta ostettua?
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Epäilisin, että Wetteriltä voisit saada, tai paikalliselta mersudiileriltä.

Mutta jos löydät kerosiiniä, niin se on yks ja sama asia...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Niin, ihan tavallinen maaöljytisle eli valopetrooli eli kerosiini (http://fi.wikipedia.org/wiki/Petroli) muuten tuoksuu
epäilyttävän samalle..

Kuva

EDIT. Noista koostuu: valopetrooli, tärpätti ja jokin mystinen Extreme Pressure Agent Ihan hyvät katteet tuossa litkussa!
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 21.08.2009 21:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Koettaisinpa ihan ekaksi reipasta lenkkiä lyijyjalalla.Ei taatusti tee pahaa moottorille.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eli yksi pönttö on 4 desiä, josta 36 senttilitraa on kerosiiniä ja 4 senttilitraa jotain extreme pressure agent James Bondia.

Maksoiko se lentokerosiini 47 senttiä litra, jos oikein muistan viime syksyltä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja lamppuöljy on jotai euron litra halpakaupoissa. Pikkuse hintaeroa on näillä tuotteilla. Mitähä toi extremepressureagentti on? googlettamal löytyy paljo juttuu, mutta isoin osa meinais että se olis jotai liisterii joka tarttuis metallipintoihin ohueksi, puristusta kestäväksi filmiksi. Siis uudet männänrenkaat pullossa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jopas se aika kuluu, vasta nyt sain testattua lamppuöljyn Forten korvikkeena.

Vaihdoin noin 8 000 kilsaa ajetut hyvälaatuiset öljyt eilen, ja lisäsin kuumaan koneeseen noin 6 dl (3,95 € / l.) lamppuöljyä, l. valopetrolia, l. kerosiiniä. Käytin tyhjäkäyntiä noin tunnin, välillä kävin nostelemassa kierroksia.

Teki saman homman kuin Forte: haisi käsittelyn aika erittäin pahalle, muutti tyhjäkäyntiä hitusen tasaisemmaksi ja ääntä terävämmäksi, ja piru kun käykin nätisti ja hiljaisesti auto nyt käsittelyn jälkeen! 8) Osansa on tietty uusilla öljyilläkin..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ihan normaali diesel/tupaöljy kyllä korvaa sen kerosiinin :wink: tekee vaikka 50/50 seoksen 10w-30 mineraaliöljystä (mielummin dieselille tarkoitetusta, niin siinä on sitä sinkkiä ja fosforia hieman enemmän mukana suojaamassa pintapaineilta) ja dieselistä, niin siinä on fortea ihan riittävästi, eikä maksa paljoa (vaikka tekis 20 litran satsin ja huuhtelis koneen pariin kertaan), saattaa olla parempaakin, kuin alkuperäinen forte...

edit: vielä kun heittää litkuun mukaan Engine Oil Break-In Additive http://www.roadmachine.fi/muut.html (varmaan löytyy myös muilta valmistajilta vastaavaa ja tuo on kai se james bond agentti, mitä ihmettelitte...), niin pitäis olla turvallista käyttää tai ainakin yhtä turvallista, kuin mikä tahansa vastaava moottorin pesuaine, omat riskinsähän näissä aina on...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Minä oon pari moottoria huuhdellut polttoöljyllä. Toiseen pistin ööh...27 litraa jotka annoin hautua koneessa parin kuukauden ajan. Toisen koneen normiöljyjen sekaan heitin litran, jonka jälkeen annoin pyöriä tyhjäkäyntiä vartin ja sitten öljynvaihto.

Molemmissa puhdistui. Tuo 27 litraa näytti pohjapropun kautta otettuna aivan kuin jostain kuorma-auton dieselistä olisi otettu normiöljyt ulos. Kauheeta mömmöä, liki siirappia.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Polttoöljyllä on tullut pestyä noin 20 moottoria vuosien mittaan, noin 10-15% seoksella. Venttiilikopan olen muutamista irrottanut pesun jälkeen tarkastaakseni pesutuloksen ja puhdasta on tullut, jopa yllättävän puhdasta. Likaisimmat olen pessyt uudelleen noin 1000 km ajon jälkeen.

Mutta varoituksen sana on kuitenkin paikallaan: kaksi moottoria on alkanut vuotamaan öljyä kampuran stefalta käsittelyn jälkeen. Ensimmäisen vuoto loppui kun kaadoin öljyn sekaan purkillisen tiivisteiden elvytykseen tarkoitettua ihmeainetta. Toinen vuotaa edelleen...

Kai tuollainen öljyvuoto lieveilmiönä on mahdollista myös noilla "oikeilla" aineilla. Vai onko syynä summittainen naftan lisäys, tarkasti en ole tuota määrää koskaan mittaillut. Mene ja tiedä...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl ne stefat vuotaa jos on vuotaakseen aineesta riippumatta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Sergey kirjoitti:kyl ne stefat vuotaa jos on vuotaakseen aineesta riippumatta.
Vuotaahan ne tietysti ajanmittaan ihan itestäänkin, mutta näissä tapauksissa vuoto ilmeni välittömästi pesukäsittelyn jälkeen uusilla öljyillä. Paska tsägä...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Voi riippua öljystäki että pysyykö se koneessa, aikanaan ajelin ooppelilla ja siinä ei useammankaan kansiremontin jälkeen pysyny öljy sisässä, tais olla mobil ykköstä :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tainnut se paska hoitaa stefan tehtäviä jo pitemmän aikaa, jos pesun jälkeen alkaa vuotamaan öljyä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

napa kirjoitti:tainnut se paska hoitaa stefan tehtäviä jo pitemmän aikaa, jos pesun jälkeen alkaa vuotamaan öljyä...
Juuri näin. Eli sinänsä se nafta siis toimii pesuaineena.
hemi413
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 01.11.2010 19:24
Paikkakunta: kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja hemi413 »

onko tuossa mitää riskiä että alkaa käymään omilla mömmöillään.. siis tuossa polttoöljy/öljy sekotuksella?
Vastaa Viestiin