W124 250d: nakutus, lämpöjen nousu ja öljynpaineiden lasku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

nonni, nysse on viety. eli varaosamoottorin vein äsken, toivotaan että on ehjä kaikin puolin, ainaki myyjä kovasti vannoi että ehjä on ollu ku on irrotettu. :lol:

kuulemma rikko on voinu tulla vähästä öljystä. itselläni on kyllä öljyä aina koneessa ollu, ihmettelen hieman. ja heti ku joskus on öljytason merkkivalo syttynyt, olen lisännyt öljyä. ellei vaurio sitten ole tullut siinä vaiheessa kun sen ajoin sinne shellin pihaan.. kuten sanottu, paineet on aina olleet hyvät tuossa koneessa.

mut jos männänrenkaat on ollu hieman kuluneet, voisio sitä kautta tulla vuotoa ja öljyä kadota sinne, joka aiheuttaisi vahinkoa..? :shock:

huomenna kone auki ja sisältö tutkintaan, sieltä sitte se uus kampiakseli ainaki. samalla jos öljypumppu tai sen akseli jne on kunnossa ja parempi ku alkuperäisen koneen, sekin ehkä menee vaihtoon.

tarina jatkuu.....
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JarkkoN kirjoitti;
"Kuusisylinterisellä mooottorilla on luonnollinen tasapaino, joten
vääntövärähtelyt johtuvat lähinnä kaiketi polttoaineen syttymisen
aiheuttamasta iskusta. Tätä värähtelyä ei saa poistettua
tasapainotuksella, vaan se on vaimennettava. "


Ei pidä paikkaansa. :D Kuusisylinterinen moottotori ei ole luonnollisessa tasapainossa.
Kuusisylinterisen moottorin voimavektorit ( voima ja suunta ) ( M=Fxl )
kammenkierron jakson aikana ei sulkeudu momenttipisteeseen.
Taasen kaasuvoimat aiheuttavat toisentyyppisiä värähtelyjä, siis ne eivät vaikuta merkittävästi radiaalisen pyörimisliikkeen värähtelyihin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juha1 kirjoitti:mut jos männänrenkaat on ollu hieman kuluneet, voisio sitä kautta tulla vuotoa ja öljyä kadota sinne, joka aiheuttaisi vahinkoa..? :shock:
No ei kyllä minun mielestä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

vähäinen öljy kuiten oli epäilyksen alla..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

vähäinen öljy kuiten oli epäilyksen alla..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juha1 kirjoitti:vähäinen öljy kuiten oli epäilyksen alla..

hääh ?n en ymmärrrä kommenttia olenkaan. Sun kone ei ole hajonnut vähäisen öljymäärän vuoksi vaan väärän suunnittelun. Se laakeriliuska on ihan naurettava....vaparissa.

Niin ja älä huoli, se uusi liuska kestää 450...500 tkm eli sun eliniän olettaisin...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

ai mun eliniän..? parhaimmillaan on tullu kilsoja tuohon autoon mulla 52tkm. keskiverto vuonna tulee ehkä noin 30-35tkm. eli 15 vuotta olis suunnilleen elinikää mulla jäljellä, jos se on sidonnainen siihen laakeriliuskaan..? :wink:

ei tässä sitte edes viiskymppisiä ehdi pitämään.. :(
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

josko kuitenkin tässä pysyis vielä toistaiseksi hengissä tuon auton kans.. :wink:

hankin uuden moniurahihnan samalla tuohon koneseen, samaan konkurssiin menee. tahtoo olla että pari vuotta/100tkm ku hihna on käytössä, se alkaa kitistä eikä sitä sitten kohta jaksa enää kuunnella, etenki ku muuten kone on niin hiljainen yksilö aina ollut.. toivottavasti myös tämän nykyisen remon.. huollon jälkeen.

kuinka kauan muilla toi hihna on kestäny tai milloin olette vaihtaneet..? alkuperäinen hihna tuntuu olevan kestävämpi kuin tarvike, ainaki tarvike alkaa kitistä paljon nopeammin kuin alkuperäinen..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hihna alkaa kitisemään jos/kun kiristimen keinu kuluu ja menee vinoon hihnaan nähden.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu pitkä ikää vain, se ei ollut kirjoituksen tarkoitus ollenkaan. Toivotaan että auto menee vaihtoon ennen kuin mies autossa :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Niin, ja työnnä sinne sitä samaa ölppää mitä aikaisemminkin. Ei nämä tämän viritysasteen koneet ole niin nuukia siitä, mitä siellä pyörii, kunhan JOTAIN pyörii. :lol:

Nimimerkillä 10W-40 & 5W-40 Biltema & Valvoline, riippuen siitä kumpaa halvemmalla saa. :wink:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

joo, samaa öljyä aion tunkea koneeseen edelleen ja samalla vaihtovälillä ja suodattimen kera.

ensimmäisen öljynvaihdon teen hieman aikaisemmin kuin tavallista, sitte sen jälkeen taas normivälein.

kyllä kai se kumihihna kuluu ja alkaa ääntämään vaikkei kiristin oliskaan vinossa, kumihan hapertuu ajan kanssa itsestäänkin, eikä pelkästään vinossa kulkemalla. mutta on tuo orkkishihna paljon kestävämpi mun mielestä ku tarvikehihna, tarvike alkaa paljon nopeammin kitisemään, johtuneeko siitä että on jotenki kovempaa muovia se hihna ja etenki sen takaosa.. orkkiksessa takaosa on sellainen paremmin tarttuva ja karhea.

auto on kuiten kunnossa jälleen. kone kuulemma käy taas oikein pehmeästi kuten se ennenkin on tehnyt, ainaki auton hakijan mukaan. pääsis vaan kuuntelemaan ja kokeilemaan, mutta ku töissä tässä pitää olla muka taas...

toisaalta hyvä että töitä riittää, ei kuiten ihan ilmaista tuo auton huoltaminenkaan ole.

öljypumpun akseli oli kuulemma myös vaihdettu siitä varamoottorista.

vielä ku sais ne mersun takasaumat jotenki aisoihin.. siitä onki mulla oma kysely foorumilla hyvien vinkkien saamiseksi...
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

juha1 kirjoitti: kuinka kauan muilla toi hihna on kestäny tai milloin olette vaihtaneet..? alkuperäinen hihna tuntuu olevan kestävämpi kuin tarvike, ainaki tarvike alkaa kitistä paljon nopeammin kuin alkuperäinen..
Gontin hihna on ollut nyt vuodesta -96. Vaihdoin noin vuoden päästä auton ostosta, kun näkyi painuneen pintaan lasinsiru.
Vuosia tulee toistakymmentä ja kilometrejä jotain 500tkm. Hyvin nuo näkyy kestävän. Vanha hihna on vielä varalla takakontissa.
Vinkumaan se on kyllä alkanut jotain kolme kertaa välillä, mutta joka kerta on keinun uudelleen istuksella vaiennut. Keinuhan noissa tosiaan tahtoo löysätä ja mennä vinoon. Täytyy kiristää lukitteen kanssa, että pysyy paremmin ja kiristys tiukkaan muttei liian tiukkaan ettei hajoa jakopään kansi.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

no niin, ensimmäiset parisen sataa kilsaa ajettuna.

kone toimii hyvin ja käynti kuulostaa hyvältä.

ainoa seikka mikä hieman painaa mieltä on se, että ennen paineet kuumana ovat olleet noin kaksi kiloa. nyt ne ovat noin puolitoista.

kun moottorin sammuttaa kuumana ja laittaa virrat päälle, painemittari näyttää nollaa. muistelen että aiemmin on aina ollut puolisen kiloa painetta jos siinä vaiheessa kun virrat on kytkenyt päälle.

toista tunnin seisomisen jälkeen virrat päälle laittaessa painetta oli kuitenkin taas se puolisen kiloa. eli silloin kun öljyt hieman olivat jäähtyneet.

eikös tuossa mallissa ole jonkinlainen takaiskuventtiili öljyllä, onkohan se nyt täysin toiminnassa tällä hetkellä..? jos ei ole, niin varmaan öljyn kulku on hieman hitaampaa käynnistäesä kuin aikaisemmin..? ja tosiaan uudet öljyt ovat luonnollisesti sisällä tällä hetkellä. en muista onko paineet aiemmin käyttäyneet samalla tavalla uusilla öljyillä ajettaessa..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olikos näissä öljynjäähdytin ?

Koneelle ei tehty muuta kuin kampiakseliin liittyvät remontit ?

(Niin ja mulla taitaa molemmat mersut menettää paineesa sammutuksen yhteydessä, joten ei siitä ainakaan kovasti kannata ressata, tuolla farkullakin on ajettu aika paljon semmoisenaan)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

mahtaisko tuossa öljynjäähdytintä olla, epäilen vahvasti ettei ole.

se kampiakseli ja kiertokanki laakereineen siihen on vaihdettu. samalla uusittiin männänrenkaat ja parempi akseli öljypumpulle.

pisti vaan silmään se öljynpaine, sitä mittaria ku tulee aina pidettyä silmällä.. mistähän johtuu.. ennen tosiaan on jääny painetta aina käynnin jälkeen, luulisin että silloin on ollu ainaki nopea voitelu ku paineiden ei tarvi ihan nollasta lähteä liikkeelle..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juha1 kirjoitti:
pisti vaan silmään se öljynpaine, sitä mittaria ku tulee aina pidettyä silmällä.. mistähän johtuu.. ennen tosiaan on jääny painetta aina käynnin jälkeen, luulisin että silloin on ollu ainaki nopea voitelu ku paineiden ei tarvi ihan nollasta lähteä liikkeelle..
eiköhän tuolle asialle ole luonnollisempi selitys se, että joko mittari tai anturi on ollut paskana, jos on painetta näyttänyt, vaikka moottori ei ole käynnissä... ja olet siten luullut, että moottorissa olis öljynpainetta enemmän, mitä siellä todellisuudessa onkaan... mikä taas selittää luonnollisesti myös tuota laakerivauriota...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyseisessä vehkeessä ei ole öljynlauhdutinta. :lol: ( Luulisi Vaskolankin tietävän asian :lol: )
Sillä ei nyt ole itse asian kanssa mitään tekemistä, koska kyseisen kotteron öljynpaine välittyy sähköisesti anturilta mittarille.
Kun moottorin sammuttaa, häviää kaikki öljynpaineet hammasrataspumpun rakenteen perusteella.
Jos öljynpainemittari näyttää jotakin painelukemaa kun vääntää virran päälle, on vikaa anturissa tai mittarissa.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

napa kirjoitti:
juha1 kirjoitti:
pisti vaan silmään se öljynpaine, sitä mittaria ku tulee aina pidettyä silmällä.. mistähän johtuu.. ennen tosiaan on jääny painetta aina käynnin jälkeen, luulisin että silloin on ollu ainaki nopea voitelu ku paineiden ei tarvi ihan nollasta lähteä liikkeelle..
eiköhän tuolle asialle ole luonnollisempi selitys se, että joko mittari tai anturi on ollut paskana, jos on painetta näyttänyt, vaikka moottori ei ole käynnissä... ja olet siten luullut, että moottorissa olis öljynpainetta enemmän, mitä siellä todellisuudessa onkaan... mikä taas selittää luonnollisesti myös tuota laakerivauriota...
jos mittari tai anturi on ollu paskana ni mites ne nyt toimii kun niitä ei ole edes vaihdettu..?

eikä se ole painetta näyttänyt silloin kun virrat on ollu poissa päältä, sitten kun virta kytketty, on noussu puoleen kiloon. mut jos kanavassa on painetta ni kai se sen on oikein näyttänyt..?

toki ajaessa on aina näyttäny täysiä paineita, tyhjäkäynnillä sen vajaa pari kiloa.

mut onko tuossa systeemissä kuiten sellainen systeemi ettei öljynsuodatin valu tyhjäksi kun kone sammutetaan..? jokin venttiili kuiten joka nopeuttaisi voitelun alkua..? niin olen ainaki ymmärtänyt joskus..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juha1 kirjoitti:
jos mittari tai anturi on ollu paskana ni mites ne nyt toimii kun niitä ei ole edes vaihdettu..?

eikä se ole painetta näyttänyt silloin kun virrat on ollu poissa päältä, sitten kun virta kytketty, on noussu puoleen kiloon. mut jos kanavassa on painetta ni kai se sen on oikein näyttänyt..?

toki ajaessa on aina näyttäny täysiä paineita, tyhjäkäynnillä sen vajaa pari kiloa.

mut onko tuossa systeemissä kuiten sellainen systeemi ettei öljynsuodatin valu tyhjäksi kun kone sammutetaan..? jokin venttiili kuiten joka nopeuttaisi voitelun alkua..? niin olen ainaki ymmärtänyt joskus..
lue nyt vaikka tuo rumiluksen viesti oikein ajatuksella läpi ensimmäisenä...

onhan siinä käytetty johdot irti koneesta, kun on remonttia tehty... joku huono kontakti on voinut vääristää niitä lukemia :wink:

eikö se todellakaan ole herättänyt mitään ajatuksia, jos koneen öljynpaineet on hypänneet 0.5 kiloon, kun kääntää virrat päälle :roll:
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

kai sitä on ajatellu että kanavissa olis öljyä ja jokin venttiili pitäis sitä öljyä tavallaan "ylhäällä", ja aiheuttaisi painetta ja joka nopeuttaisi sitten voitelun alkua.

mutta ku on tottunut aiempaan lukemaan ni sitä hieman huolestuu kun "uusi kone" sitte alkaa näyttää matalampaa paine lukemaa ku aikaisemmin...

heti kävi mielessä, että saako uusi kone nyt sitte heti huonompaa voitelua ku aikaisemmin on vanha saanut.. :evil:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juha1 kirjoitti:kai sitä on ajatellu että kanavissa olis öljyä ja jokin venttiili pitäis sitä öljyä tavallaan "ylhäällä", ja aiheuttaisi painetta ja joka nopeuttaisi sitten voitelun alkua.

mutta ku on tottunut aiempaan lukemaan ni sitä hieman huolestuu kun "uusi kone" sitte alkaa näyttää matalampaa paine lukemaa ku aikaisemmin...

heti kävi mielessä, että saako uusi kone nyt sitte heti huonompaa voitelua ku aikaisemmin on vanha saanut.. :evil:
etkö sä siis vieläkään tajua, että nuo sun kuvitelmat öljynpaineesta siinä vanhassa moottorissa on olleet vain sun omia harhoja :shock: tod.näk. siinä vanhassa koneessa ole ollut mitään öljynpaineita, ainakaan alakierroksilla...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

rumilus kirjoitti:( Luulisi Vaskolankin tietävän asian :lol: )
No mistä ***tusta mä joka kipon ja kiulun muka tietäisin :lol: Mulla on ollut elämän aikana tasan 2 mersua, joten tietoni on kovin rajalliset ja tiedän vain niihin kahteen yksilöön liittyviä asioita ja niitäkin hyvin vähän.

Minä olen ihan käsi kuten avattaresta näkee, luulisi rumiluksen nyt sen tietävän :lol:

Olen kyllä lukenut tarinoita jostakin mersun moottorin ominaisuudesta, että se pitäisi jossakin öljynpainetta, mutta lienee siis urbaania legendaa. Ainakaan painetta ei ole minun kipoissa, ei sähköisellä anturilla mitattua eikä myöskään oikealla mittarilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

joo joo, mut etkä sä tajua että ku on tottunu vanhaan ni kyllähän sitä saattaa säikähtää moista esitystä sitte reilustikki.. :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JEpjuuuu...

Jos öljynpaine mittari nousee kun kääntää virrat päälle niin anturissa on vikaa. Tai mittarin johdossa huonoliitos joka aiheuttaa resistanssia anturin ja mittarin välille.

Öljynpaine on tasan nolla kun kone ei käy.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

entäs se öljynsuodatin, tyhjeneekö kun moottori sammuu, on kai siinä joku venttiili välissä ettei pääse aina suodatin tyhjäksi suoraan öljypohjaan asti..?
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No mulla ainakin on tullut pari kolme desiä öljyä pitkin lohkoa kun ottaa suodatinjalan irti...mutta tuossa on tosiaan ne jäähdyttimen liitokset.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä siinä öljynsuodatin tötterössä on jotakin venttiileitä. en oo tarkemmin tutustunu, mutta joku takaisku venttiili siälä on. estää vaan sen, ettei koko kone oo ihan kuiva, kun seuraavan kerran starttaa. nousee paineet nopeemmin.

mutta ei siälä järjestelmässä mitään painetta enään sitten ole, kun kone sammutetaan. korkeintaan ihan hetken voi jotakin painetta olla. eihän se järjestelmä umpinainen ole, sinne ne valuu öljypohjaan niin kauan, kun painetta on.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos kyseessä on 602.91 pakokaasunkierrätyksellä 9/88 - 7/91,
niin valmistajan mukaan siinä olisi öljynjäähdytin. Se sijaitsee luultavimmin
jäähdyttimen yhteydessä, sen oikeassa reunassa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyseisen kotteron jäähdyttimen oikeassa osiossa on automaatin lämmitin/jäähdytinlohko.
Muistaakseni OM 602 moottoriversiolla ei ole muita kuin turbo-ja 4-matic, joissa on erillinen öljynlauhdutin. 5-sylinterisinä 4-maticeja on harvakseeltaan. Sensijaan OM 605 mootorityypissä on jo alkuperäinen öljynlauhdutin.
Vastaa Viestiin