Viton 110D lämpöanturin vaihto-ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Outza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 03.01.2004 16:27
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viton 110D lämpöanturin vaihto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Outza »

Aihetta on sivuttu täällä tekniikan puolella että projekteissa, mutta jotenkin en vain saanut niistä tarpeeksi irti.

Mites paljon roipetta pitää ottaa pois tieltä, että pääsee käsiksi ko. anturiin?
Olisikos kellään heittää kuva, missä tarkalleen se sijaitsee. :oops:
Meillä on saksankielinen piirroksilla höystetty kirja, jonka kanssa aika kuluu rattoisasti.... not. Alkaa mennä hermot :evil:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tarkoitatko flektin lämpökytkintä?

Se on syylärissä takana, paisuntasäiliötötterön alla.

Kuva

Kuva


Tuosta coolerin välistä takaa saattais päästä anturin pyöräyttämään irti.
Tai kai sen saa sieltä koneen ja syylärin välistä räpläämälläkin.
Kuva
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jois tarkotat moottorin lämpötila-anturia niin on jossain lohkon keskivaiheilla muistaakseni... etupuolella sentään...
Vaihtoivat tuolla tammer-autossa aikoinaan kun ostin kyseisen kulkineen, ja mittari näytti eilistä...
Ei se anturi kuitenkaan ollu rikki vaan johto oli hieraantunut eristeestä puhki ja osittain maadotti johonkin... asentaja oli kuulemma noitunu mainittavasti. :roll:

Ihan persepaikassahan se oikeesti onkin... :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Anturi(t) sijaitsevat kannessa ja miltei suosittelen, että otat suosiolla imusarjan pois, vaihdat sitten samalla vaivalla hehkutulpat. Näkyvät tässä kuvassa. En osaa sanoa kumpi anturi sulla vaivaa, mutta epäilisin kuitenkin vielä johdotusten kontaktivikaa, tai mittaristoa, ennen kuin noita antureita. Mulla noita on pöydällä nippu, jos haluat tietää mitä vastusarvoa ne näyttävät huoneen lämmössä.


Kuva

Kuvassa ne näkyvät helposti mutta ei sitten enää kun laitetaan imusarja paikalleen.

Jäähdyttimen yhteydessä olevat 2 anturia ohjaavat vain flektejä, Vito ei niitä tarvitse mihinkään muuhun. Mulla ne 2 on otetu pois käytöstä ja hienosti toimii lämpömittari, eikä mikään vikavalo pala.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Minä sain kyllä vaihdettua kyljessä olevan lämpöanturin ja hehkut irroittamatta imusarjaa. Ahdasta siinä kyllä on :)

Lämpömittarin sain toimimaan vasta kun vedin uudet johdot mittarilta anturille. Anturin vaihto ei auttanut.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varmasti sen saakin kun oikein ähertää. Mulla ei pälli kestä semmosta enää. Samalla kun voi tehdä muutakin huoltoa eli ne hehkut.

Tuo anturi kyllä kannattaa mitata ennen kuin alkaa sitä vaihtamaan oikein tosissaan :roll: Kun tiedetään minkä laatuista sähköjohtoa noihin on espanjassa laitettu niin ensin vaihdetaan johto, aina.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Outza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 03.01.2004 16:27
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Outza »

No niin, kiitoksia vastauksista. Tästä on hyvä edetä :) ja laajentaa korjausta ;)

Käytiinpä Raision Vehossa kääntymässä ja siellä ehdottelivat peräti kahta lämpötila-anturia vaihdettavaksi (yhteishinta n. 100 e). Toinen anturi kuulemma vaikuttaisi vaihteistoon ja toinen hehkujen päälläoloaikaan. Toinen olisi jossain h***tin kotelossa. Ai niin, meillä on automaattilaatikko. Unohtui mainita :)

Eli mittariston lämpömittari toimi aluksi, mutta pikkuhiljaa mittari on hiipunut kunnes ei jaksanut värähtääkkään edes matkan aikana.
Kuumaa ilmaa on tullut kiitettävästi, silloin kun sitä on tarvittu. Kylmää myös.
Varmuudeksi termostaatti vaihdettiin. Edellisen omistajan jäljiltä löytyi silikonia ja vanha litistynyt tiiviste. Epäilen silikoni/vanha tiiviste -yhdistelmää löytyvän muualtakin.

Meidän viton hehkutusaika lasketaan minuuteissa. Jopa 124-koppanen on nopeampi. Mielestäni hehkutusaika on pidentynyt samaan aikaan kun lämpömittari on lakannut toimimasta.

Vaihdelaatikko on kuin nuori ori, joka ottaa kierroksia silloin kun pitäisi vähentää varsinkin pienillä nopeuksilla (30-50 km/h). Onneksi naapuri ei ole ihmetellyt, että miksiköhän pistää tallaa konehuoneen puolelle kuin lähtökiihdytyksissä.

Vois olla kohta helpompi-kalliimpi viedä Veholle. Budjetti ei vaan antaisi periksi.

Korjausyhteenveto:
- 2 anturia uusiksi
- johdot uusiksi
- hehkut uusiksi
- mitä vielä?
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Lämpömittarin näyttämä ja hehkutusaika korreloi juuri noin.
Uni meinas tulla silmään aamusella, kun odotteli hehkuvalon sammumista...

Puhkikuluneelta johdoltahan tuo vaikuttaa...

vaihrelaatikkoon vaikuttavaan anturiin en osaa ottaa mitään kantaa, veskola varmaan osaa... :D :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En osaa muuta sanoa kuin, että kylmänä sen kuuluukin luistattaa turbiinia, joka saattaa kesäkelillä tuntua järjettömältä, kunnes siis moottorin lämpömittari alkaa näyttää jotakin...sellainen pari kilometria talvella. Kuulematta miten se nostaa niitä kierroksia niin kuulostaa vähän siltä, että ei ole pelkkä lämpöanturi/softa asia tuo turbiinin luistaminen...jos se nyt sitä oli

Edelleen olen sillä mielellä että anturi(t) kannattaa mitata eikä vaihtaa. Tuskin jäähdytysjärjestelmässä olevat moottorisilikoni rippeet vaikuttaa asiaan yhtään mitään. Siellähän ne pyörivät kunnes jäävät sopivaan paikkaan hyvään säilöön.

Irroittamalla johdon näkee mikä anturi vaikuttaa mihinkäkin. Niin ja eikös tuossa joku aika keksitty, että hehkureleboxissa on oma lämpöanturi, mutta sillä taasen ei ole yhteyttä mittariston lämpömittariin...paitsi tietysti ne molemmat "näkevät" suunnilleen saman lämpötilan ehjinä ollessaan.


Outza kirjoitti:Korjausyhteenveto:
- 2 anturia uusiksi <-- mittaa vastuksen
- hehkut uusiksi <--- mittaa vastukset
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin