w123 avo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

w123 avo

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

tietääkö kukaan onko 123sista tehty minkään pajan toimesta avomallia? ja myös kuvalinkit olisi tervetulleita, mahdollisesti täälläpäin syntyy kesällä yksi kappale avomersuja :D
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Sun pitää sitten varautua laittamaan turvakaari autoon jos lähtökohtana on perus-sedani.

Uskon ettei Aken sedille kelpaa mikään muu ratkaisu tuohon turvallisuus kysymykseen. Maailmalla tehtaassa tehdyissä avoissa on A-pilaria, korikehikkoa ja auton takaosan korirakennetta vahvistettu.

Moinen ratkaisu on hankalahko toteutttaa, muttei mahdoton. Lisäksi uudet korinlujuutta lisäävät tekijät pitää perustella jotenkin katsastus-insseille. Perusajatuksena tälle rumballehan on että uustuotanto avoauto olisi yhä turvallinen roll-over tilanteissa.


Jos ei halua alkaa korirakenteiden alle väsäämään vahvistuskehikkoja niin ainoa ratkaisu on turvakaari jotta avosta tulee liikennekelpoinen.


Avomelleja on kyllä tehny joku paja aikoinaan lähinnä Coupe mallista (C123). Kaipa tänne joku laittaa kuvia jossain vaiheessa.
Harrastelijoiden tekemissä häiritsevä tekijä on ollut yleensä sufletin / katon istuminen koriin. En tiedä onko niihin lainattu rättikatto jostain muusta kulkupelistä mutta ei sellainen ryppyinen katonreuhka oikein istu noihin. Lieneekö kyseessä kustannussäästöt koska ammattilaisen tekemänä rättikatto on sikakallis. Väistämättä kaupanpäälle tulee "kaksivärimaalaus" jos rätti on musta (yleensä) ja auto esim. punainen. Tummaan aihio autoon sopivan siistin rätin saa toki huomaamattomaksi jos siten haluaa.
Viimeksi muokannut Kipsu, Ti 31.05.2005 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

turvakaarella tätä meinattiinkin toteuttaa, ja projektin lähtökohtana saattaa olla jopa coupekin, niistä ainakin joskus muistelisin kuulleeni olleen avoversioita, mutta lisätieto ja tuo kuvamateriaali ei olisi pahitteeksi
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

kts. ylemmän viestin päivitys
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14201
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

http://mitglied.lycos.de/snast/W123-Cab ... -Crayford/

Cabriota on tehnyt ainakin englantilainen Crayford, taisi olla joku muukin paja. Mallin nimi on linkissä mainittu St. Tropez.

Edit:

http://www.autotitre.com/forum/up/0bf947acd3.jpg
http://www.autotitre.com/forum/up/ef17dea24f.jpg
http://www.autotitre.com/forum/up/96f1c9c77f.jpg
http://www.cabrionews.de/inter/forum/sh ... hp?id=2969
http://www.van.at/flame/gall/set02/gall85.htm

Katso myös Mersutuningin muotoilun kukkaset 1980-luvulta: vasemmalla on pajojen nimiä, sieltä klikkailemalla varmasti löytyy jotain:
http://groups.msn.com/1980extremetuning/shoebox.msnw
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

ei kukaan sattuisi tietämään kenelläkään tai omistamaan tälläistä, mahdollisesti suomikilpisenä tai joskus sellaisena ollutta. jos löytyisi tyyppinumero niin meidän ei tarvitsisi hakea akelta lupaa kun auto vain muutettaisiin vastaaman eri tyyppinumerolla jo hyväksyttyä automallia
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

niin ja Timo L. erityiskiitos noista linkeistä ja lähettäkää ihmeessä lisää jos löytyy
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ei voi kun kauhistella tuota kattoa.

Hirveän näköinen kyhäelmä. :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Mesedesi kirjoitti:Ei voi kun kauhistella tuota kattoa.

Hirveän näköinen kyhäelmä. :shock:
Niin mutta eikös näillä pääasiassa ajeta katto alhaalla :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14201
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Noitahan ei ole siis Tehtaalla tehty eikä hyväksytty. Näin ollen omaa tyyppinumeroakaan (tyyliin WDB123.xxx jne.) ei ole olemassa. Jos tätä tarkoitit? Suomessa noita tuskin on kenelläkään, joten lienee parasta, että otat yhteyttä ulkomaisiin foorumeihin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

ei kun tarkoitin aken tyyppihyväksyntänumeroa eli sitä rekisteriotteessa muistaakseni nimellä tyyppikoodi lukevaa. jos vaikka joku olisi tälläisen joskus suomeen tuonut. kaveri muisteli että olisi joskus nähnyt tälläisen myynnissä mobilistissa, mutta ei ollut varma oliko se suomikilpinen vai jokin tuontipeli. eli jos en löydä tuota numeroa tarvitsee tähän anoa akelta lupa ja hintahan ei ole mikään kovin halpa niinkuin ei mikään autoihin liittyvä koskaan olekkaan
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Koupestahan tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, neliovisesta tulee rumempi. Ja luultavasti kaksiovisen kori on jo valmiiksi jäykempi. (?)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Sivonen kirjoitti:Koupestahan tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, neliovisesta tulee rumempi. Ja luultavasti kaksiovisen kori on jo valmiiksi jäykempi. (?)
Jatkaa etuovia 20 senttiä ja hitsaa taka ovet kiinteiksi, aivan kuten Pätsikän Marko teki. Säästyy 1 koupe, mahdolliselta piluuksille menolta. Vielä kun ottaa aihioksi jonkun oikein ruosteisen paalikunnossa olevan sedanin, kun pohjia pitää kuitenkin jäykentää vaikkahan oli priimakuntoinen.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Sivonen kirjoitti:Koupestahan tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, neliovisesta tulee rumempi. Ja luultavasti kaksiovisen kori on jo valmiiksi jäykempi. (?)
Eikun vanhasta lang-mallisesta ambulanssista, niin siihen saa sitten uima-altaan sinne peräosaan.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Asko.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 01.02.2005 16:25
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Asko.S »

eräällä tutulla on 240D laikka-avo.. Ei oo kyllä katsastettu eikä ajossa, mutta ketun hieno kauempaa katottuna..lieskat ja kaikki..
w202 c180 esprit 97- (käyttis)

W116 280S 79-

w123 200D 81-

EX .230E 82-
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

joo eiköhän tämäkin tehdä sedanista ja putkikehikko rakentamalla kun olisi noita hyviä aihioita useampikin ja varmaankin bensasta kun kesäkäyttöön tulee kuitenkin. ellei sitten ilmaannu sopivaa coupea tarkoitusta varten :wink: ja kun luvan taitaa joutua hakemaan niin täytyy pienentää budjettia ja ottaa aihioksi sedan. mutta jos löydetään jostain suomikilpinen avon tyyppikoodi niin sitten melko varmaan muuttuu joku coupe avoksi, vaikkei silloinkaan ole ovien määrällä merkitystä, sedanista muokattukin voidaan katsoa inssin silmissä alkuperäistä coupeavoa vastaavaksi

täälläpäin pyörii jopa rakennettu avomallin fiat 127 joten eiköhän mersustakin saa avon kilpiin.

Ei tähdenlennolla sattuisi olemaan kuvaa lähettää tuosta laikka-avosta, lähinnä mahdollisen "tukirungon" osalta? tai kyllähän sitä voitaisiin lähteä paikanpäällekkin ihmettelemään?
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

C123:ssa (coupé) ja W123:ssa (sedan) on eri akseliväli.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

itse rakensin , ihan omin jaloin volvo 164 avon joskus 90 luvun alkupuolella. muutin kaksi oviseksi 142 ovin, tein rätin ja mekanismin. ja sen turvakaaren!
tuo oli se helppo osuus..... paperisota taas ei ollut niin helppo....
tein itse kuvat vahvikkeista, kaarista ja muusta. laitoin hakemuksen vetämään ja sain vastauksen.........
vaadittiin lujuuslaskrelma korista katon poiston jälkeen verraten alkuperäiseen, lujuus EI saa heikentyä maksimi kuormalla ja rasituksella. lisäksi rutkasti valokuvia tekovaiheesta jotta leimalla autoa ei tarvi purkaa atomeiksi. turvakaari, lasin kehyksen vahvistus, ovipahvien korvaus pellillä(hitsaten) sekä vahvikepalkit kotelon sisään/kylkeen vaadittiin........ ja se lujuuslaskelma, olin niin onnekas että insinöörimme töistä laski tuon ja se riitti..... eivät tainneet ymmärtää siitä konttorilla mitään? auto edelleen liikenteessä jossain lahden seudulla(viimeisen tiedon mukaan). projekti oli kaikin puolin muuten helppo töiden puolesta mutta tuo paperisota oli kaikkea muuta.... myöhemmin kuulin ettei ole enään noin HELPPO juttu, mutta onnea yritykselle.........
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Eikös ainakin yksi coupe-avo mahda suomessakin liikkua? Olis joskus näkevinäni kuvan moisesta suomen kilvillä ja muistaakseni oli aito koripajan tekele...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Asko.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 01.02.2005 16:25
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Asko.S »

kuitsi kirjoitti:joo eiköhän tämäkin tehdä sedanista ja putkikehikko rakentamalla kun olisi noita hyviä aihioita useampikin ja varmaankin bensasta kun kesäkäyttöön tulee kuitenkin. ellei sitten ilmaannu sopivaa coupea tarkoitusta varten :wink: ja kun luvan taitaa joutua hakemaan niin täytyy pienentää budjettia ja ottaa aihioksi sedan. mutta jos löydetään jostain suomikilpinen avon tyyppikoodi niin sitten melko varmaan muuttuu joku coupe avoksi, vaikkei silloinkaan ole ovien määrällä merkitystä, sedanista muokattukin voidaan katsoa inssin silmissä alkuperäistä coupeavoa vastaavaksi

täälläpäin pyörii jopa rakennettu avomallin fiat 127 joten eiköhän mersustakin saa avon kilpiin.

Ei tähdenlennolla sattuisi olemaan kuvaa lähettää tuosta laikka-avosta, lähinnä mahdollisen "tukirungon" osalta? tai kyllähän sitä voitaisiin lähteä paikanpäällekkin ihmettelemään?
Kuvaa mulla ei oo, ja autohan on kännispäiten rälläköity kopastaan laho vehje. Voinut jo mennä paaliinkin?
w202 c180 esprit 97- (käyttis)

W116 280S 79-

w123 200D 81-

EX .230E 82-
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Jani Haataja kirjoitti:Eikös ainakin yksi coupe-avo mahda suomessakin liikkua? Olis joskus näkevinäni kuvan moisesta suomen kilvillä ja muistaakseni oli aito koripajan tekele...
Olisikohan tämä juuri se yksilö jonka kaveri oli nähnyt mobilistissa. tietäneekö kukaan missäpäin se nykyisin on :?: :?: taitaa kuitenkin olla niin vaikea löytää sitä mistään ja saada sen tyyppinumeroa akelle, että lienee varmaan parempi ottaa työn alle tuo sedani ja hakea akelta tuo lupa tähän muutokseen. ja tuleehan siitäkin melkomoinen harvinaisuus, 4 ovinen avo. takaovia ei nimittäin hitsata umpeen, jäykistetään sitten kunnon putkirungolla. yhdestä noista Timo L. lähettämistä linkeistä muuten löytyy sellainenkin ettei ne kaikki ole kuitenkaan coupeja mitä on joskus rakenneltu
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13618
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko tässä kuvassa nyt lavetti, m*nnelavetti ja maxilavetti :?: :D

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ite bongasin n.10v sitten muistaakseni mintunvihreän 123 avon vantaan bilteman tienoilla olleessa autokaupassa, oli siistiä tekoa rättikatolla.
Mielestäni tommoset laikka-avot on perseestä, näyttää kauheelta se turvakaari ja umpeen hitsattu ikkunankaari, puhumattakaan siitä kliseisestä mattamustasta ja lieskoista jolla on jokatoinen lintta koristettu.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

bongasin garagetista kolean pelin... ei oo mattamusta eikä lieskoja

http://www.garaget.org/?car=149416
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Sergey kirjoitti:bongasin garagetista kolean pelin... ei oo mattamusta eikä lieskoja

http://www.garaget.org/?car=149416

Iha kieli poskella jo 8)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Aapo.T kirjoitti:Ite bongasin n.10v sitten muistaakseni mintunvihreän 123 avon vantaan bilteman tienoilla olleessa autokaupassa, oli siistiä tekoa rättikatolla.
Mielestäni tommoset laikka-avot on perseestä, näyttää kauheelta se turvakaari ja umpeen hitsattu ikkunankaari, puhumattakaan siitä kliseisestä mattamustasta ja lieskoista jolla on jokatoinen lintta koristettu.
Minä kävin jopa sitä ajamassa silloin :wink: Kori oli Saksassa tehty jonkun koripajan toimesta ja sitten Suomessa tehty korivaihto.
Helmapalkit olivat reilustu vahvistettu ja muutenkin alkuperäinen muutostuö oli hyvin tehty.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tossa garagetin mustassa vieläpä takaovet aukeaa... pyysin vähä rakennekuvia miten se o toteutettu, katotaan tuleeko.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei tullu kuvia mutta tässä 740 volvossa on samallai 4 aukeavaa ovea ja tuulilasin yläreunaan on hitsattu 3mm levystä putki, mitoiltaan 12x30mm. Auto on rakennettu viimevuonna:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

On se niin väärin...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Matias-P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 05.08.2004 19:30
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Matias-P »

Tuo garagetin musta avo on myös myynnissä. Liekkö tuota sais rekisteriin suomessa.

http://www.blocket.se/varmland/Snygg_me ... w=3&last=1
toyota starlet(jokkis projekti)


EX: w202
w124
volvo 240 gle
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo vaihtotarjokkaat huomioiden hintataso on enemmän kuin 2000€.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin