W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

veskola kirjoitti:En minä tiedä :roll: Onko pumppu nyt siis ihan paska ?
sun pumppu on hyvä ja se ruuviton on siellä pöntössä :mrgreen:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

http://www.youtube.com/watch?v=bFLiApb8iD8

Öljynpainemittarille löytyi mukava paikka teipattuna antenniin :applause:

http://www.youtube.com/watch?v=SifkDIYhHns

http://www.youtube.com/watch?v=obYIdfooC_U

Ihan pari testivetoa tuohon hiekkatien ylämäkeen ja loota ilmoitti, että sillä on paha olla :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, missä se Viton ECU sitten sijaitsikaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
suti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 10.03.2009 01:16
Paikkakunta: Turun kupeessa

Viesti Kirjoittaja suti »

Hienoa,
On näemmä sulla auto nipussa. Joko jo ihan ajossa ja toimiiko suunnitellusti ?
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

suti kirjoitti:Hienoa,
On näemmä sulla auto nipussa. Joko jo ihan ajossa ja toimiiko suunnitellusti ?
No ei kun pitää se ECU löytää ja sitten ihmetellä miksi lämpömittari näyttää aina 40 astetta.

Mittasin anturin, se näytti "järkevää" lukemaa. Otin johdon pois, se näytti 40, mittari näytti 40 sekä kuumalla että kylmällä koneella anturin ollessa kiinni. Laitoin potikan anturin sijaan, se näytti edelleen 40 vaikka antoi mitä resistanseja sille. Mittasin johdon anturilta ekalle liittimelle, oli ok.

...ja kun hetki sitten se lämpömittarin perkeles toimi. Tuossa välissä en tehnyt juuri muuta kuiin muuttelin vesiletkuja ja laitoin ajovalojen korkeudensäätöön liittyvät alipaineletkut.

Moottorin suhteen jäähdytysjärjestelmän sydeemit tuntuu nyt toimivan oikein, eli kajuuttaan tulee lämpö ja menee pois kun kytkee, ei painetta letkuissa ja jäähdytin lämpenee tasaisesti. Edelleen puuttuu flektit...mutta tuo lämpömittari pitää saada näyttämään järkeviä, ennen kuin uskaltaa ajella enempiä.

Öljynpaineet on ollut jatkuvasti ok.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No joo, kaippa se on tuo se hemmetin ECU sitten, ei muutakaan boxia löyty.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Tuo 606 tiiviste vissiin passaa lyhentämällä ja muutaman reiän poraamalla? Yltääkö se sinne takanurkan kanavaan asti? Päädyn keskeltähän jää vajaaksi, mutta siinä ei tainnu mitään kanavaa olla?

Onko turbokoneessa ja vaparissa sama välys sylintereissä? Jos ei niin palionko sen pitäs olla?

Jos enskuussa ois toinenkin 601 turbokoneen osilla.
S210 220 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En ole vielä laittanut tuota 606 tiivistettä tuohon, mutta pitäisi sen siihen sovittamalla sopia. Voin kyllä tarkistella kotona kun on pari lohkoa ja kantta siellä auki. Välyksestäkään en osaa sanoa, koneistamo hoiti sen kohdilleen. Tässä on sellainen idea, että tähän tulee portattu kansi jossain vaiheessa valmiiksi. Sitten talvella tai keväällä otetaan tämä nykyinen kansi pois, koitetaan vaihtaa suurempi ahdin paikalleen ja silloin tulee se metallitiiviste käyttöön. Samalla vaihtuu ainakin välijäähdytin :roll:

Pistäppä tarinaa koneesta miten se on tehty. Hyvä että näitäkin jaksetaan vielä harrastaa.

Mulla vähän keskeytyi tuo Vito projekti kun se lämpömittari alkoi temppuilemaan ja sen tilalle nyt on tuloillaan autometerin mittari(t). Tuli vain toinen kiireellisempi projekti työn alle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

No hyvä jos viitsit vielä katsoa sitä sopivuutta, kun pitäis tilata osat koneeseen niin tietää ottaako 606 tiivisteen vai ei.

Mulla kävi tuon konehomman kans onni onnettomuudessa. Elokuun alussa laukes kone jo toisen kerran, kävin ostamaan vereksen tilalle kun piti auto saada ajoon. Öljynpaluuta poraillessa huomasin että koneessa on öljyruutat :D Mutta kone piti laittaa sellaisenaan paikalleen kun ei muuta autoa ole :arrow: rakensin nurkkiin kertyneistä osista väliaikaisen koneen jonka vaihdoin viikonloppuna paikalleen. Nyt sitten turbokoneen männillä ja kangilla kasaan tuon, niin luulis kestävän.

Parin viikon päästä häätyy pitää taas koneenvaihtoilta.

Mesefoorumilta löytyy projektikertomusta.
S210 220 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onkos tietoa minkä auton moottori se on, kun on ruutat ?

(sori: tänään en ehtinyt katsoa tiivistettä, mutta huomenna illalla on aikaa...)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

veskola kirjoitti:Onkos tietoa minkä auton moottori se on, kun on ruutat ?

(sori: tänään en ehtinyt katsoa tiivistettä, mutta huomenna illalla on aikaa...)
124 sedanin keulalta nostettiin, vm -90, egr-vehkeet oli.
S210 220 CDI A -02
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kerkesitkö sitä tiivistettä katella?
S210 220 CDI A -02
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

MatKa kirjoitti:
veskola kirjoitti:Onkos tietoa minkä auton moottori se on, kun on ruutat ?

(sori: tänään en ehtinyt katsoa tiivistettä, mutta huomenna illalla on aikaa...)
124 sedanin keulalta nostettiin, vm -90, egr-vehkeet oli.
Taitaa egr ja öljyruiskut liittyä toisiinsa, ei ole ensimmäinen vastaan tullut egr-moottori, missä on myös ruiskut.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei liity, tuossa -93 EGR koneessa ei ollut ruiskuja.

No jospa tässä nyt kun saa kohta vaatteet päälle menen katsomaan tiivistettä :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

veskola kirjoitti:Ei liity, tuossa -93 EGR koneessa ei ollut ruiskuja.

No jospa tässä nyt kun saa kohta vaatteet päälle menen katsomaan tiivistettä :oops:
Näppää vaikka kuva niin näkee onko siinä sitä levennystä öljykanavan kohdalla. Jos sais tänään tehtyä tilauksen kl-varaosille.
S210 220 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No tässä on tälläinen röntgenkuva:

Kuva

Sitten lohko ja tiiviste erikseen...

Kuva

Kuva

Eli kyllä tuosta ihan toimivan saa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kiitän vaivasta ja hyvistä kuvista! Vaikuttaa siltä että tuommosen joutuu laittamaan.
S210 220 CDI A -02
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Hyvin tuntuu toimivan 606 tiivisteellä. :)
S210 220 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

MatKa kirjoitti:Hyvin tuntuu toimivan 606 tiivisteellä. :)
Kovin hänellä on niukat kertomukset :lol:

No eipä sitä itsellä ole paljon kummempaa. Etsi viisi virhettä.

Kuva

Eli tuuppasin moottoriin autometterin antureita, nyt löytyy:
- öljynlämpötila öljypohjasta
- öljynpaine suodatinjalasta
- jäähdytysnesteen lämpötila alkuperäiseltä paikalta kannesta


Vielä pitä vetää johtonippu ohjaamoon ja rakentaa mittareille teline ja muut systeemit eli valot yms.

Tuntuu edelleen vuotavan öljyä hitusen jostain öljynpinnankorkeusanturin seutuvilta...ihme homma.


http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0627.jpg
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0624.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Täälläkin saatiin vihdoin tänään lämpömittari paikoilleen ja pikkunen koeajo taas tehtynä. Hienosti pysyy lämmöt paikallaan, joten joku ihmevika vain tuli Viton alkuperäiseen lämpömittariin.

Vähän takapakkia oli kun ohjaustehostimen hihnapyörä oli nojannut koneen kallistellessa polttoainesuodattimeen ja alkoi tihkua siitä...eli kokeilut jatkuvat kun on se saatu vaihdettua / siirettyä.

Joku 20 litraa on nyt palanut polttoainetta tuossa uudessa koneessa.

http://www.youtube.com/watch?v=UYHFe12MauU
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

veskola kirjoitti:Joku 20 litraa on nyt palanut polttoainetta tuossa uudessa koneessa
Eikä vielä ole kannentiiviste korkannut??? :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei ole kyllä vielä oikein yritettykkään. Tuo vähän rajoittaa yrittämistä kun ei ole leimaa...yksityisteillä sora on liukasta :wink:

Seuraava vaihe on ne sähkötuulettimet, ennen kuin tuota uskaltaa pidemmälle viedä. Alkuperäinen viskohan lensi mäkeen eikä takaisin tule. Sovittelen tuohon 3...4 pikkusta somaa ropellia, jotka käynnistyvät vuoronperään ehkäpä jopa tietokoneen ohjaamana.

Kaksi jäähdyttimen taka- tai etupuolelle, yksi (tai kaksi) öljynjäähdyttimiin ja kolmas ehkä välijäähdyttimeen...katsotaan nyt miten tuo motivoi.

Kovasti se lykkää savua, en sitten tiedä pitäisikö hitusen muuttaa ennakkoa vai pitäskö vain laittaa syöttöä jotenkin pienemmälle. En tiedä polttaako nyt sitten huonommin tuolla vaparin esikammiolla vai onko siellä vain syöttöä silleen, ettei pala puhtaasti kuten ennen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

No onkos uutta tapahtunut ?

T: PL :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No on :lol: alavesiletkuun on nyt asennettu termostaattikytkin sekä lämpötila-anturi. Kytkin ohjaa toistaiseksi yhtä 14 tuuman sähköflektiä, joka on jäähdyttimen takapuolella, eli kytkeytyy kun vesi on jo liian kuumaa.

Sen verran olin nyt luottavainen, että laitoin vihdoin glykoolit järjestelmään ja annoin käydä pihassa lämpimäksi. Näytti toimivan.

Mittareille tuli tehtyä vaimon sukkahousuista ja hartsista kotelo, joka pitää vielä jotenkin kiinnittää kojelautaan siten, että sen saa tarvittaessa irti. Koteloon menee viisinapainen johto liittimellä.

:roll: No sitten loppui taas aika, eilen piti vaihtaa audiin laturi ja sekös olikin sitten helppo homma...aikaa meni lähes 3 tuntia.

Tänään lähden ruåtsiin katsomaan miten Göran voi :lol: Taitaa projekti jatkua taas ensiviikolla tai joskus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Minkä asteisen anturin asensit alavesiletkuun?
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sen ainoan mitä löytyi biltemasta :roll: taisi olla 90 astetta.

Yritän rakentaa tuohon joskus systeemin, joka ohjaa sähkömoottoreita sen anturin avulla, niin saa sitten käynnistymään vähän aikaisemmin ja vaikka vaiheittain / pienemmällä teholla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Termariohjaus

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Termariohjaus

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei..mutta jos tietokoneella sittenkin.

No joo, mutta asiaan, kävin nimittäin äsken yli 20km koeajolla...ja kohta perkele menee hermot. Jäähdytykset ja muut toimii hienosti. Aluksi lämpötila nousee nopeasti 75 asteeseen, ilmeisesti se anturi on niin paljon kiinni kannen metalleissa, kuten siis onkin, että veden lämpötila on luultavasti se 80...83 ja kannen metallin lämpötila on tuo 75. Ajelin matkan ja lämmöt pysyi paikallaan ja sisätilan lämmitys toimi juuri niin hienosti kuin mersussa...siis esikammiomersussa...nyt toimiikin. Pihalla jätin auton tyhjäkäynnille ja katsoin oliko savutus hävinnyt, kun otin morkoolin pois ja laitoin kaasuvipuun rajoitusruuvin. No oli kyllä hävinnyt, savua ei tullut yhtään, mitä nyt pimeässä taskulampun valossa näin, hyvä noin sillä auton huippunopeus oli aika kehno, meniköhän se just reilun sataa, eli teho oli rajoitettu varmaankin johonkin 50...60 hp kohdalla. Lämmöt nousi sitten siinä paikallaan ollessa siihen 80 asteeseen, joka lienee ihan normaalia kun ropelli ei pyörinyt.

No otin sitten vähän syötön rajoittimia pois. Se muuten ahtaa tosin hyvin vaikka tehoa ei ole, semmonen 1 bar tai ainakin 0,8 toteutui ihan helposti noillakin syötöillä :shock: Ahtaa vähän liiankin kanssa, noin pintakaasulla ajellessa. Sen verran pieni litratilavuus nykyään :roll:

No joo sitten piti nostaa kotona konepelti ylös, ja paskat auennut, vaijeri jotenkin jumissa ja taas alkoi se ***tun askartelu. Nyt osaan jo avata konepellin iolman tunnin askartelua mutta silti...ei ollut eka kerta kun noin kävi.

No niin, sitten vuotaa öljyä siitä jakopään puolen stefan kohdalta tai vaihtoehtoisesti öljypohjasta. Stefasta ei pitäisi niin kuin ei pitäisi öljypohjastakaan, mutta olihan se öljypohja varsinkin haastava laitettava. Täytyy tutkia. Ainakin 200d ja Viton stefa on just sama, tuossahan on 200d tiivistesarja mutta Viton limppu. (tai sitten se vain huohottaa niin paljon, että puskee öljyt ehjistä tiivisteistä läpi :evil: )

Vähän koitin ropata kanssa sitä kaasuvivustoa siten, että loota ein hötkyilisi, se ei aina nosta kaasuvipua ihan sinne lepoasentoon, on se sellainen viritys. Ajovalot näytti kanssa ihan liian alas, koitin säätää ylemmäs mutta jos se ei nyt onnistunut niin sitten lähtee tilaus uusista umpioista...maksoi mitä maksoi...siis korkeussäädettävistä.

Kyllähän se vähän seisoneelta autolta tuntuu, jossain välissä syttyi sisätilan valo itsestään, hyvässä kuosissa nuo luotettavat espanjalaiset kytkimet kun on seisotettu vuositolkulla.

Jarruja pitää vähän vielä katsoa onko niissä hitunen ilmaa vai kuvittelenko vain. 300 tdt:n jälkeen tuo tuntui pitävän melkoista meteliä, varsinkin se ilmanotto, mutta kai siihen sitten taas tottuu. Ei se kyllä vakioVitolta kuulosta :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Termariohjaus

Viesti Kirjoittaja veskola »

sori, kuivaa tekstiä, tässä kuva:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kuulostaa ihan sille että siellä on viton kanssa naatiskeltu :lol:

Mutta mihin ne hevoset jäi?
Syöttömäärähän pitäis riittää +300hv.
Vai mitä sää nyt sääjät siellä. Rajottimet pois :idea:
Vastaa Viestiin