Vito CDI hehkun vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Vito CDI hehkun vaihto

Viesti Kirjoittaja esukki »

Do dii, nyt vissin meni hehkutulppa kun hehkuvalo palaa käynnistyksen jälkeen n 30sek. Tilasin jo uudet hehkut mutta pari kyssäriä mihin ei suoraan löytynyt haulla vastausta:
- Minkä kokoinen/pituinen avain käy, pitääkö olla nivel?
- Pitääkö Vitossa purkaa paljon ylimääräistä pois tieltä että pääsee käsiksi?
- Pitääkö hommata erikoisrasvaa Veholta, vai löytyykö muualta?

Esukki
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Se rasva mitä sinne tulee laittaa on keraamista rasvaa. Kyseistä ainetta saa ostaa kovaan rahaan Vehosta tahi KL:stä. Kuitenkin kannattaa käydä motonetistä hakemassa samaa rasvaa halvemmalla...

CDI koneissa hehkut saattavat olla enemmän kuin kiinni... Tämä taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus... Hyvänä itse kokeiltuna konstina suosittelen pulttipyssyn käyttöä hehkun irroitukseen. Pienellä momentilla nitkuttaa hehkua edes takas liikkeellä. Jos Räikkäavaimella väkisin menet avamaan hehkua niin takuulla se poikii kanteen...

Onnea yritykseen..
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Tänään purin tavaraa pois tieltä senverran että pääsin mittaamaan hehkut. 2-pytyn hehku oli poikki, muut näytti 1.2ohm. Lorottelin myös tulppien juuren kupin täyteen CRC 5-56:ta.

Kannattaako riskeerata katkeamisen uhalla vaihtaa kaikki, vaiko vain se rikkinäinen?

Esukki
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

3 lähti irti eikä ollut edes tiukassa mutta 4. liikahti ehkä asteen verran.
Yritin nitkutella eestaas mutta ei tuntunut löystyvän. Jäi sitten yksi vaihtamatta, prkl.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Omastani nitkutin jumittunutta hehkua ainakin päälle vartin. Joten malttia hommaan...

Aukaise hehkua aina enemmän mitä laitat kiinni... Sillä tavalla se luovuttaa...

Hehku ei tunnu löysältä eikä pyöri edes silloin kun jenka on loppu.
Karsta siellä välissä on kun liimaa... lopuksi se on vain nypättävä sieltä ulos. tonkeilla tai vastaavalla. Tehin itselleni latasta sellaisen nyppäys vehkeen jonka toisen pään saa hehkun ympärille ja toiseen pääsee lyömään vasaralla.

Kyllä se sieltä lähtee kun taistelet vaan.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Tuossa vielä linkki jossa hehkun rassausta...

http://www.youtube.com/watch?v=koghDoROFko
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Ei uskaltanut vääntää lujempaa eikä liikerata kasvanut turvallisella momentilla. Sitten jos/kun se hajoo niin voi yrittää lisätä momenttia.
Hehkuvalo jäi palamaan vielä 2 seuraavan käynnistyksen jälkeen, sitten sammui, onko normaalia?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

esukki kirjoitti: Hehkuvalo jäi palamaan vielä 2 seuraavan käynnistyksen jälkeen, sitten sammui, onko normaalia?
On.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Onkos tuo keraaminen rasva samaa tavaraa, mitä laitetaan suuttimen runkoon?

Ja riittikö hehkujen vaihtoon vain imusarjan halkaisu, vai pitikö koko imusarja irroittaa pois edestä?

Kyseessä siis cdi versio.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Yläpuolen poisto riittää
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Ok kiitos. Motonetissä myydään hehkutulpanreijän kalvainta, onko tuollaista käytetty yleisesti vaihdon yhteydessä?

Tuo keraaminen rasva on varmaankin samaa tavaraa mitä tulee suuttimen runkoon? vehossa muutaman gramman purkki maksoi 30e kun ostin aiemmin cdi suuttimiin.
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Vastatkaa pikana, eli ostin uudet boschin hehkut ja on sentin lyhyemmät kuin mitkä oli koneessa?

Muutenkin esim näissä boschin hehkuissa on kierre mihin tulisi mutteri ja cdi:n hehkuissa tulppa painetaan hehkuun kiinni, eli ei kierrettä.

Onkohan oikeat hehkut?

Kuva hehkuista.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6691016.jpg
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei taida olla oikeat, ainakaan itse en moisia laittaisi. Toihan jää ihan liian kauas, ja siellä muuttuu jo palotilan tilavuuskin jonkin verran.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo väärät oli. Myi citroenin hehkut prkl. Mukava homma kun auto purettuna ja väärät hehkut. No sain kuitenkin kaikki ehjänä ylös ja vain yksi hehku oli pimeenä ja ainoa joka nahisteli vastaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo on aika turhauttava tilanne kun on väärät osat ja alat miettimään mistä ja koska saa ne oikeat osat...mutta semmosta se elämä välillä on. Hyvä että lähti kivuttomasti irti, loppuremonttihan on silkkaa iloa ja riemua. Oikeanlaiset tahnat vain asennukseen niin sujuu sitten 10 vuoden päästä yhtä iloisissa merkeissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Joo oon tyytyväinen, että homma onnistui. Tosiaan oli tuota suutinrasvaa vielä tallella, niin pistin sitä joka hehkuun. Pari kolme starttia vaihdon jälkeen hehkuvalo vielä jäi palamaan, mutta sitten palautui normaaliksi.
Vastaa Viestiin