Ilmaus, tekee kone itse vai miten? Homma kunnossa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Ilmaus, tekee kone itse vai miten? Homma kunnossa!

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Terve,

Eli tuli vaihdettua Vitoo termari ja p-ainesuodatin ja niiden seurauksena auto ei lähde käyntiin. Järjestelmässä on niin paljon ilmaa, kun joudun irroittamaan ruiskun painesäätimenanturin siitä termarin edestä. Ilmeisesti veti sitten aika huolella ilmaa koko systeemiin. Eli lähteekö käyntiin vain sahaamalla ja tarvittaessa vähän suutin putkea avaamalla jotta pääsis hiukan ilmaa pois?

Ainakin ilmaa menee joka suuntaa polttoaine letkuissa kun sahaa käyntiin....

Edit. ja auto oli vm.2001 110cdi
Viimeksi muokannut soppaa, To 01.10.2009 08:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ilmaus, tekee kone itse vai miten?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Täytitkö suodattimen dieselillä ennen asennusta ?

Nuo kaikki letkut, suodattimet yms. kannattaa yrittää täyttää asennuksen yhteydessä ja kun käynnistetään niin kaasupoljin on täysin pohjassa, jotta ilma pääsee menemään suuttimille ja sieltä läpi. Näin ainakin vanhanaikaisessa koneessa, cdi koneesta en oikein tiedä mutta kaippa se samaan tyyliin käy.

Itse spruuttasin vieläpä ruiskutuspumpulle dieseliä semmosella reilun kokoisella lääkeruiskulla kun oli nekin letkut tyhjät. Käyntiin taisi lähteä noin 10...20 sekunnin sahauksella.

Olen kyllä kuullut tarinoita, joissa ilman poistamiseksi on pitänyt sahata parit akut tyhjäksi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

paineilmaa varovasti tankkiin nii sillä saa cdi:in käyntiin nätisti. muuten saa tarttailla puoli päivää.
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

rekke kirjoitti:paineilmaa varovasti tankkiin nii sillä saa cdi:in käyntiin nätisti. muuten saa tarttailla puoli päivää.
Mitäs toi käytännössä auttaa?


Just kävin taas 4h latauksen jälkeen sahaamassa akun tyhjäksi ja aina vaan ilmaa menee p-aine letkuissa. Avasin vielä laitimmaisen suutinputkea hiukan, jos auttais ilman pois tulossa mutta ei sieltä kyllä tule naftaa yhtään...

Mites käyntiin vetäminen 3 vaihteella, onko suositeltavaa? Vai haenko jostain alipainepumpun ja imasee p-ainesuodattimen täyteen ja sitä kautta ilmaa jäis enää suuttimille menevään linjaan?!

Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen ongelmaan termaria tai p-ainesuodatinta vaihtaessa ja vielä CDI koneessa?

Itse olen nyt hiukan jo hermostunut, koska tarttis saada auto ajoon ja en tiedä mitä tekis...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Et missään tapauksessa ala hinailemaan sitä.

Paine työntää sen polttoaineen siirtopumpun läpi suodattimelle saakka, eli sieltä kannattaa letku aukaista samaan aikaan.

Jollet ole vielä sitä dieselsuodatinta täyttänyt niin tee se nyt ja ota vaikka letku siitä auki ja täytä ne letkut molempiin suuntiin jollakin värkillä millä saat edes hitusen painetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kenen idea on ollut jättää käsipumppu pois uusien dieselmoottorien polttoaine järjestelmästä :? on tullut tuota asiaa ihmeteltyä useammankin uudehkon (-95 ja se jälkeen valmistetut...) auton kanssa :evil:

jotenkin olis sellainen muistikuva, että tuo "kuivana" sahaaminenkaan ei tee hyvää niille cdi koneiden korkeapainepumpuille :roll: niissä on välykset onnettomat ja niitä ei kannata kovin pitkään kotikonstein yrittää ilmailla tai voi tulla "tee se itse" p-a suodattimen vaihto kalliiksi :cry:
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

veskola kirjoitti:Et missään tapauksessa ala hinailemaan sitä.

Paine työntää sen polttoaineen siirtopumpun läpi suodattimelle saakka, eli sieltä kannattaa letku aukaista samaan aikaan.

Jollet ole vielä sitä dieselsuodatinta täyttänyt niin tee se nyt ja ota vaikka letku siitä auki ja täytä ne letkut molempiin suuntiin jollakin värkillä millä saat edes hitusen painetta.
Eli imaisen tankista löpöä hiukan ja täytän suodattimen, minkä liittimen otan auki ja mihin niistä kolmesta löpöä?

Jos laittaa painetta tankkiin, niin mikä letku irti ja tarviiko tankkausputki "tilkitä" jottei paine karkaa?

Miksi ei voi vetää? Ainakin kuulin myös tällaisen vaihtoehdon...

Jos otan jonkun letkun kolmesta irtin niin tuleeko löpöä jostain niistä jos laittaa virrat päälle eli onko sähköinen pumppu? Vai onko ainoa keinoa imaista tankista?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ilmaus pumpun liitos on muovi kokkare pyörreä tulppa(railputken lähellä) mistä menee muoviputki suodatimen ja siirtopumppun väliin,
ei pitäisi olla kyllä noin vaikeaa(monta kertaa putket+putsarin tyhjäksi itse laskenut maxs 5 kertaa joutunut sahaaman 1minuutin pätkiä) jos muovi putkissa näkyy liikettä, onhan kaikki johdot varmasti kiinni?(kaasu polkimeen näissä ei kannata koskea ennen kun kone lupaa)
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

CDI203 kirjoitti:Ilmaus pumpun liitos on muovi kokkare pyörreä tulppa(railputken lähellä) mistä menee muoviputki suodatimen ja siirtopumppun väliin,
ei pitäisi olla kyllä noin vaikeaa(monta kertaa putket+putsarin tyhjäksi itse laskenut maxs 5 kertaa joutunut sahaaman 1minuutin pätkiä) jos muovi putkissa näkyy liikettä, onhan kaikki johdot varmasti kiinni?(kaasu polkimeen näissä ei kannata koskea ennen kun kone lupaa)
Pitäisi olla kaikki samallalailla kun hommaa ryhtyessäkin. Tosiaan muoviputkissa näkyy liikettä + isoja ilmakuplia... Eihän se anturin asento tai tai jokin siihen liittyvä voi aiheuttaa tällaista? mielestäni kiristin sen samaan asentoon ja laitoin liittimen kiinni.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sitä tosiaan saa sahata maailmanloppuun, jos se suodatinkin on jätetty tyhjäksi. Toi on se tärkein juttu suodattimen vaihdossa ja se toinen on kaasu pohjassa starttaaminen (no ainakin mekaanisissa dieseleissä). Mulla on erillinen 10 litran kanisteri dieseliä ihan tuota(kin) varten. Se suodatin täpötäyteen ja varovasti paikalleen. Ennen suodattimen vaihtoa käy tankkaamassa ja ottaa pulloon litran.

Jos se suodatin on täynnä ilmaa se pumppu ei saa mitään tavaraa menemään läpi, ilma vain joustaa siellä välissä edestakaisin. Siellä on kuitenkin sen verran vastusta ja tuota vastusta juuri vähennetään ottamalla vähän letkuja auki...jolloin tosiaan samalla vaivalla voi koittaa spruutata puhdasta dieseliä sinne letkuihinkin.

Eiköhän se siitä kohta pörähdä tulille :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Onko se keskimmäinen liitin tuleva p-aine? Eli se irti ja täyteen ja sitten ruutalla löpöä laitimmaisiin?
veskola kirjoitti:Sitä tosiaan saa sahata maailmanloppuun, jos se suodatinkin on jätetty tyhjäksi. Toi on se tärkein juttu suodattimen vaihdossa ja se toinen on kaasu pohjassa starttaaminen (no ainakin mekaanisissa dieseleissä). Mulla on erillinen 10 litran kanisteri dieseliä ihan tuota(kin) varten. Se suodatin täpötäyteen ja varovasti paikalleen. Ennen suodattimen vaihtoa käy tankkaamassa ja ottaa pulloon litran.

Jos se suodatin on täynnä ilmaa se pumppu ei saa mitään tavaraa menemään läpi, ilma vain joustaa siellä välissä edestakaisin. Siellä on kuitenkin sen verran vastusta ja tuota vastusta juuri vähennetään ottamalla vähän letkuja auki...jolloin tosiaan samalla vaivalla voi koittaa spruutata puhdasta dieseliä sinne letkuihinkin.

Eiköhän se siitä kohta pörähdä tulille :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En valitettavasti tunne cdi moottoria, mutta jos katsoo mihin ne letkut menevät / tulevat niin pitäisi selvitä. Olen puuhastellut vain vanhemman esikammiomoottorin kanssa.

Vanhemmassa ainakin on melkoinen letkuhärdelli siinä suodattimella. Sen ei kannata antaa hämätä. Suodattimessa on vain yksi tulo ja yksi lähtö. Se ylimääräinen on polttoaineen paluu ja se tulee suodattimelle vain sen takia, että siinä on hyvä kiinnikepaikka sille banjolle ja siinä yhdistyy pari letkua yhteen ja menee takaisin polttoainesäiliölle. Näin siis vanhemmissa w124 ja 110d eli esikammiomoottorit.

Tuossa se suodatin vähän näkyykin:

Kuva

onko yhtään samannäköinen ? Tuon letkujen merkitys voidaan kyllä selvittää kun käyn tallissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Sain eilen kaverilta alipainepumpun lainaan ja sain imeskellä ainakin puoli tuntia, ennen kuin alkoi paluu putkesta tulla naftaa...

Tämän tein 4 kertaa ja jokaisella kerralla ilmaa tuli hiukan enää mutta tuli kuitenkin. No apu-autolla ja kaapeleilla sitten sahaamaan ja lähtihän se kahdella kolmella ja neljälle käyntiin...kävi suht tasaisesti ja sitten samui! Vaahtoa meni putkissa oikein pirusti ja taas tehtiin ilmaus mutta enää ei lähtenyt käyntiin, kerran lupas mutta ei. Ilta loppui kesken joten tänään jatkamaan, jäi varmaan johonkin paskamaiseen paikkaan ilmakupla....

Ei kai tuossa muu auta kuin ilmata lisää??

Ei ole suodatin samanlainen, eli reunimmainen on paluu ja keskellä tuleva ja oikeassa laidassa tulee ja lähtee linja.
veskola kirjoitti:En valitettavasti tunne cdi moottoria, mutta jos katsoo mihin ne letkut menevät / tulevat niin pitäisi selvitä. Olen puuhastellut vain vanhemman esikammiomoottorin kanssa.

Vanhemmassa ainakin on melkoinen letkuhärdelli siinä suodattimella. Sen ei kannata antaa hämätä. Suodattimessa on vain yksi tulo ja yksi lähtö. Se ylimääräinen on polttoaineen paluu ja se tulee suodattimelle vain sen takia, että siinä on hyvä kiinnikepaikka sille banjolle ja siinä yhdistyy pari letkua yhteen ja menee takaisin polttoainesäiliölle. Näin siis vanhemmissa w124 ja 110d eli esikammiomoottorit.

Tuossa se suodatin vähän näkyykin:


onko yhtään samannäköinen ? Tuon letkujen merkitys voidaan kyllä selvittää kun käyn tallissa.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Minä käynnistän CDI:n täyttämällä ensin pa-suodattimen ja sitten avaamalla yksitellen ruiskutusputken suuttimen juuresta reilusti löysälle. Starttausta apuvirran kanssa, kunnes polttoainetta roiskuu reilusti ruiskutusputkesta. Putki kiinni ja seuraavaa löysälle. CDI lähtee käyntiin vasta kun viimeinen ruiskutusputki on ilmattu.

nimim. kerran tankkinsa tyhjäksi ajanut :roll:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

minä laitan vieläkin paineilmaa tankkiin ja toinen samalla starttaa nii hörähtää nätisti käymään eikä tarvi apuvirtaa eikä myöskää imeä alipaineella putkista ilmaa tosi helppoa ja vaivatonta kuin tv shopissa:)
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Tukitko jotenkin tankin aukon vai miten? päästätkö vain ilmaa tankkiin?
rekke kirjoitti:minä laitan vieläkin paineilmaa tankkiin ja toinen samalla starttaa nii hörähtää nätisti käymään eikä tarvi apuvirtaa eikä myöskää imeä alipaineella putkista ilmaa tosi helppoa ja vaivatonta kuin tv shopissa:)
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

remontti kintas kaveriksi tankin aukkoon ettei ilma mee harakoille, pitää saada pikku paine mikä pukkaa naftan putkiin ja poistaa ilman.
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Kuinka paljon sinne tankkiin tohtii painaa ilmaa?

Äsken kävin taas imemässä ilmaa pois mutta ei sitä suodattimen päästä enää oikein tule ja auto ei lähtenyt käyntiin!! Mitä helv... sitä tekis?
rekke kirjoitti:remontti kintas kaveriksi tankin aukkoon ettei ilma mee harakoille, pitää saada pikku paine mikä pukkaa naftan putkiin ja poistaa ilman.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sinne suodattimeen kun kaataa naftaa, niin se likainen puoli olisi
parempi osoite kuin puhdas puoli. Ja olikos se ulkopuoli niistä se likainen puoli.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En mä tiedä mutta kun siitä päältä kaataa reijistä sisään sinne minne uppoaa ja niin kauan että lainehtii kunnolla yli, jolloin tiiviste tulee samalla voideltua dieselillä niin tulee ihan hiton hyvä.

:shock: Kyllä pitäisi lähteä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kyllä cdi tarvitsee julmetusti starttia ennenkuin lähtee!
näähän ei muistaakseni lähde vajaalla akulla käyntiin koska tarvitsee tietyn kierosluvun ennenkuin antaa yrittääkkkään :roll:
eli lisävirta on tarpeen!

ite olen löysännyt sen korkepainepumpulta rail putkeen menevän putken sieltä railin päästä ja ootellu kunnes ruiskii sieltä!

Nimim.USEAMMAN kerran tankin tyhjiin ajanut(tai siis emäntä) :lol: :roll:
ML W164
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Nyt on kaikki neuvot tarpeen, alkaa meneen todella hermot jo. Eli nyt olen ilmannut niin monesti, että suutinputken alaosasta jo ruikkaa oikein kunnolla naftaa mutta ei vaan lähde käyntiin!! Eli olisiko mennyt johonkin "bitti" poikittain eli tarviiko jo vedättää huoltoon ja koneen nokkaan??

Eikai se korkeapaine pumppu sieltä ole mennyt? Eikai, koska se lähti kuitenkin käyntiin...?
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Vielä lisää kysymyksiä, kuuluko p-ainesuodattimesta kuulua "kihinää" siitä oikeanpuoleisesta linjasta(mustaa vuovi klunssia kun painaa niin kihinä loppu melkein) kun järjestelmää ilmaa alipainepumpulla? Eli vuotaako sieltä aina lisää ilmaa suuttimille? O-rengas vikako?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän siinä ole sitten vuoto. Onko se semmonen (kuppanen :lol: ) muovipikaliitin, jossa on musta o rengas sisällä ? Ne varmaan kantsii uusia ja ole varovainren sen muovisen liittimen lukituksen kanssa, se hajoaa helposti kun on vanhaa muovia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Ei mielestäni pitäisi kuulua kihinää. Vaihdoin juuri viikonloppuna O-renkaat ja letkun irroituksen yhteydessä kyllä kuului tuota kihinää. Eli näin maalaisjärjellä veikkaisin, että ikänsä päähän tullut O-rengas ei ole tykännyt pa-suodattimen availuista ja vehkeen ilmausyrityksistä. Uudet O-renkaat merkkiliikkeessä maksoi n. 15 euroa ja vaihto oli helppo.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

On just sellainen muovinen liitin, johon tulee letku ja lähtee letku. Sen juuresta mielestäni, kun ilmasin niin "kihisi". Hiukan painoi päälle niin loppui.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Voi koitta testata onko vuoto siinä, pyydä jotain painamaan ja kokeile alkaako ilmaus onistumaan
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Vika löytyi.... Suodatin vuoti siitä muoviklunssin alta. Tämä taas johtui siitä, että suodatin oli mallia MOTONET!!!

Joten sen minkä opein tästä niin käytä alkuperäisiä osia ja ei enää ikinä MOTONET osia!!!

Vit#%ku meinas loppua jo hermot!!

Kiitos kaikille päitä raapineille tämän takia.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

soppaa kirjoitti:Vika löytyi.... Suodatin vuoti siitä muoviklunssin alta. Tämä taas johtui siitä, että suodatin oli mallia MOTONET!!!

Joten sen minkä opein tästä niin käytä alkuperäisiä osia ja ei enää ikinä MOTONET osia!!!

Vit#%ku meinas loppua jo hermot!!

Kiitos kaikille päitä raapineille tämän takia.
niitä pitäis aina asennusvaiheessa muistaa verrata toisiinsa, niitä uusia tarvikeosia siihen, mikä siellä on ollut ja toiminut... ei tuo ensimmäinen kerta ole, kun tarvikesuodatin ei sovi, samaa tapahtuu öljynsuodattimissakin...

eikä aina sovi edes ne merkkiliikkeestä hankitut suodattimetkaan :evil:
soppaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 08.09.2009 09:56

Viesti Kirjoittaja soppaa »

Kyllä ne samalta näytti mutta kai niissä sitten jotain millin tuhannes osien ero oli siinä liittimessä. Silmällä ei huomannut mitään eroa mutta ilmahan ei paljoa vaadi päästäkseen kulkemaan...
napa kirjoitti:
soppaa kirjoitti:Vika löytyi.... Suodatin vuoti siitä muoviklunssin alta. Tämä taas johtui siitä, että suodatin oli mallia MOTONET!!!

Joten sen minkä opein tästä niin käytä alkuperäisiä osia ja ei enää ikinä MOTONET osia!!!

Vit#%ku meinas loppua jo hermot!!

Kiitos kaikille päitä raapineille tämän takia.
niitä pitäis aina asennusvaiheessa muistaa verrata toisiinsa, niitä uusia tarvikeosia siihen, mikä siellä on ollut ja toiminut... ei tuo ensimmäinen kerta ole, kun tarvikesuodatin ei sovi, samaa tapahtuu öljynsuodattimissakin...

eikä aina sovi edes ne merkkiliikkeestä hankitut suodattimetkaan :evil:
Vastaa Viestiin