Ilmaus, tekee kone itse vai miten? Homma kunnossa!
Ilmaus, tekee kone itse vai miten? Homma kunnossa!
Terve,
Eli tuli vaihdettua Vitoo termari ja p-ainesuodatin ja niiden seurauksena auto ei lähde käyntiin. Järjestelmässä on niin paljon ilmaa, kun joudun irroittamaan ruiskun painesäätimenanturin siitä termarin edestä. Ilmeisesti veti sitten aika huolella ilmaa koko systeemiin. Eli lähteekö käyntiin vain sahaamalla ja tarvittaessa vähän suutin putkea avaamalla jotta pääsis hiukan ilmaa pois?
Ainakin ilmaa menee joka suuntaa polttoaine letkuissa kun sahaa käyntiin....
Edit. ja auto oli vm.2001 110cdi
Eli tuli vaihdettua Vitoo termari ja p-ainesuodatin ja niiden seurauksena auto ei lähde käyntiin. Järjestelmässä on niin paljon ilmaa, kun joudun irroittamaan ruiskun painesäätimenanturin siitä termarin edestä. Ilmeisesti veti sitten aika huolella ilmaa koko systeemiin. Eli lähteekö käyntiin vain sahaamalla ja tarvittaessa vähän suutin putkea avaamalla jotta pääsis hiukan ilmaa pois?
Ainakin ilmaa menee joka suuntaa polttoaine letkuissa kun sahaa käyntiin....
Edit. ja auto oli vm.2001 110cdi
Viimeksi muokannut soppaa, To 01.10.2009 08:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ilmaus, tekee kone itse vai miten?
Täytitkö suodattimen dieselillä ennen asennusta ?
Nuo kaikki letkut, suodattimet yms. kannattaa yrittää täyttää asennuksen yhteydessä ja kun käynnistetään niin kaasupoljin on täysin pohjassa, jotta ilma pääsee menemään suuttimille ja sieltä läpi. Näin ainakin vanhanaikaisessa koneessa, cdi koneesta en oikein tiedä mutta kaippa se samaan tyyliin käy.
Itse spruuttasin vieläpä ruiskutuspumpulle dieseliä semmosella reilun kokoisella lääkeruiskulla kun oli nekin letkut tyhjät. Käyntiin taisi lähteä noin 10...20 sekunnin sahauksella.
Olen kyllä kuullut tarinoita, joissa ilman poistamiseksi on pitänyt sahata parit akut tyhjäksi
Nuo kaikki letkut, suodattimet yms. kannattaa yrittää täyttää asennuksen yhteydessä ja kun käynnistetään niin kaasupoljin on täysin pohjassa, jotta ilma pääsee menemään suuttimille ja sieltä läpi. Näin ainakin vanhanaikaisessa koneessa, cdi koneesta en oikein tiedä mutta kaippa se samaan tyyliin käy.
Itse spruuttasin vieläpä ruiskutuspumpulle dieseliä semmosella reilun kokoisella lääkeruiskulla kun oli nekin letkut tyhjät. Käyntiin taisi lähteä noin 10...20 sekunnin sahauksella.
Olen kyllä kuullut tarinoita, joissa ilman poistamiseksi on pitänyt sahata parit akut tyhjäksi

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mitäs toi käytännössä auttaa?rekke kirjoitti:paineilmaa varovasti tankkiin nii sillä saa cdi:in käyntiin nätisti. muuten saa tarttailla puoli päivää.
Just kävin taas 4h latauksen jälkeen sahaamassa akun tyhjäksi ja aina vaan ilmaa menee p-aine letkuissa. Avasin vielä laitimmaisen suutinputkea hiukan, jos auttais ilman pois tulossa mutta ei sieltä kyllä tule naftaa yhtään...
Mites käyntiin vetäminen 3 vaihteella, onko suositeltavaa? Vai haenko jostain alipainepumpun ja imasee p-ainesuodattimen täyteen ja sitä kautta ilmaa jäis enää suuttimille menevään linjaan?!
Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen ongelmaan termaria tai p-ainesuodatinta vaihtaessa ja vielä CDI koneessa?
Itse olen nyt hiukan jo hermostunut, koska tarttis saada auto ajoon ja en tiedä mitä tekis...
Et missään tapauksessa ala hinailemaan sitä.
Paine työntää sen polttoaineen siirtopumpun läpi suodattimelle saakka, eli sieltä kannattaa letku aukaista samaan aikaan.
Jollet ole vielä sitä dieselsuodatinta täyttänyt niin tee se nyt ja ota vaikka letku siitä auki ja täytä ne letkut molempiin suuntiin jollakin värkillä millä saat edes hitusen painetta.
Paine työntää sen polttoaineen siirtopumpun läpi suodattimelle saakka, eli sieltä kannattaa letku aukaista samaan aikaan.
Jollet ole vielä sitä dieselsuodatinta täyttänyt niin tee se nyt ja ota vaikka letku siitä auki ja täytä ne letkut molempiin suuntiin jollakin värkillä millä saat edes hitusen painetta.
kenen idea on ollut jättää käsipumppu pois uusien dieselmoottorien polttoaine järjestelmästä
on tullut tuota asiaa ihmeteltyä useammankin uudehkon (-95 ja se jälkeen valmistetut...) auton kanssa 
jotenkin olis sellainen muistikuva, että tuo "kuivana" sahaaminenkaan ei tee hyvää niille cdi koneiden korkeapainepumpuille
niissä on välykset onnettomat ja niitä ei kannata kovin pitkään kotikonstein yrittää ilmailla tai voi tulla "tee se itse" p-a suodattimen vaihto kalliiksi 

jotenkin olis sellainen muistikuva, että tuo "kuivana" sahaaminenkaan ei tee hyvää niille cdi koneiden korkeapainepumpuille

Eli imaisen tankista löpöä hiukan ja täytän suodattimen, minkä liittimen otan auki ja mihin niistä kolmesta löpöä?veskola kirjoitti:Et missään tapauksessa ala hinailemaan sitä.
Jos laittaa painetta tankkiin, niin mikä letku irti ja tarviiko tankkausputki "tilkitä" jottei paine karkaa?
Miksi ei voi vetää? Ainakin kuulin myös tällaisen vaihtoehdon...
Jos otan jonkun letkun kolmesta irtin niin tuleeko löpöä jostain niistä jos laittaa virrat päälle eli onko sähköinen pumppu? Vai onko ainoa keinoa imaista tankista?
- CDI203
- Asiantuntija
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Ilmaus pumpun liitos on muovi kokkare pyörreä tulppa(railputken lähellä) mistä menee muoviputki suodatimen ja siirtopumppun väliin,
ei pitäisi olla kyllä noin vaikeaa(monta kertaa putket+putsarin tyhjäksi itse laskenut maxs 5 kertaa joutunut sahaaman 1minuutin pätkiä) jos muovi putkissa näkyy liikettä, onhan kaikki johdot varmasti kiinni?(kaasu polkimeen näissä ei kannata koskea ennen kun kone lupaa)
ei pitäisi olla kyllä noin vaikeaa(monta kertaa putket+putsarin tyhjäksi itse laskenut maxs 5 kertaa joutunut sahaaman 1minuutin pätkiä) jos muovi putkissa näkyy liikettä, onhan kaikki johdot varmasti kiinni?(kaasu polkimeen näissä ei kannata koskea ennen kun kone lupaa)
Pitäisi olla kaikki samallalailla kun hommaa ryhtyessäkin. Tosiaan muoviputkissa näkyy liikettä + isoja ilmakuplia... Eihän se anturin asento tai tai jokin siihen liittyvä voi aiheuttaa tällaista? mielestäni kiristin sen samaan asentoon ja laitoin liittimen kiinni.CDI203 kirjoitti:Ilmaus pumpun liitos on muovi kokkare pyörreä tulppa(railputken lähellä) mistä menee muoviputki suodatimen ja siirtopumppun väliin,
Sitä tosiaan saa sahata maailmanloppuun, jos se suodatinkin on jätetty tyhjäksi. Toi on se tärkein juttu suodattimen vaihdossa ja se toinen on kaasu pohjassa starttaaminen (no ainakin mekaanisissa dieseleissä). Mulla on erillinen 10 litran kanisteri dieseliä ihan tuota(kin) varten. Se suodatin täpötäyteen ja varovasti paikalleen. Ennen suodattimen vaihtoa käy tankkaamassa ja ottaa pulloon litran.
Jos se suodatin on täynnä ilmaa se pumppu ei saa mitään tavaraa menemään läpi, ilma vain joustaa siellä välissä edestakaisin. Siellä on kuitenkin sen verran vastusta ja tuota vastusta juuri vähennetään ottamalla vähän letkuja auki...jolloin tosiaan samalla vaivalla voi koittaa spruutata puhdasta dieseliä sinne letkuihinkin.
Eiköhän se siitä kohta pörähdä tulille
Jos se suodatin on täynnä ilmaa se pumppu ei saa mitään tavaraa menemään läpi, ilma vain joustaa siellä välissä edestakaisin. Siellä on kuitenkin sen verran vastusta ja tuota vastusta juuri vähennetään ottamalla vähän letkuja auki...jolloin tosiaan samalla vaivalla voi koittaa spruutata puhdasta dieseliä sinne letkuihinkin.

Onko se keskimmäinen liitin tuleva p-aine? Eli se irti ja täyteen ja sitten ruutalla löpöä laitimmaisiin?
veskola kirjoitti:Sitä tosiaan saa sahata maailmanloppuun, jos se suodatinkin on jätetty tyhjäksi. Toi on se tärkein juttu suodattimen vaihdossa ja se toinen on kaasu pohjassa starttaaminen (no ainakin mekaanisissa dieseleissä). Mulla on erillinen 10 litran kanisteri dieseliä ihan tuota(kin) varten. Se suodatin täpötäyteen ja varovasti paikalleen. Ennen suodattimen vaihtoa käy tankkaamassa ja ottaa pulloon litran.
En valitettavasti tunne cdi moottoria, mutta jos katsoo mihin ne letkut menevät / tulevat niin pitäisi selvitä. Olen puuhastellut vain vanhemman esikammiomoottorin kanssa.
Vanhemmassa ainakin on melkoinen letkuhärdelli siinä suodattimella. Sen ei kannata antaa hämätä. Suodattimessa on vain yksi tulo ja yksi lähtö. Se ylimääräinen on polttoaineen paluu ja se tulee suodattimelle vain sen takia, että siinä on hyvä kiinnikepaikka sille banjolle ja siinä yhdistyy pari letkua yhteen ja menee takaisin polttoainesäiliölle. Näin siis vanhemmissa w124 ja 110d eli esikammiomoottorit.
Tuossa se suodatin vähän näkyykin:

onko yhtään samannäköinen ? Tuon letkujen merkitys voidaan kyllä selvittää kun käyn tallissa.
Vanhemmassa ainakin on melkoinen letkuhärdelli siinä suodattimella. Sen ei kannata antaa hämätä. Suodattimessa on vain yksi tulo ja yksi lähtö. Se ylimääräinen on polttoaineen paluu ja se tulee suodattimelle vain sen takia, että siinä on hyvä kiinnikepaikka sille banjolle ja siinä yhdistyy pari letkua yhteen ja menee takaisin polttoainesäiliölle. Näin siis vanhemmissa w124 ja 110d eli esikammiomoottorit.

onko yhtään samannäköinen ? Tuon letkujen merkitys voidaan kyllä selvittää kun käyn tallissa.
Sain eilen kaverilta alipainepumpun lainaan ja sain imeskellä ainakin puoli tuntia, ennen kuin alkoi paluu putkesta tulla naftaa...
Tämän tein 4 kertaa ja jokaisella kerralla ilmaa tuli hiukan enää mutta tuli kuitenkin. No apu-autolla ja kaapeleilla sitten sahaamaan ja lähtihän se kahdella kolmella ja neljälle käyntiin...kävi suht tasaisesti ja sitten samui! Vaahtoa meni putkissa oikein pirusti ja taas tehtiin ilmaus mutta enää ei lähtenyt käyntiin, kerran lupas mutta ei. Ilta loppui kesken joten tänään jatkamaan, jäi varmaan johonkin paskamaiseen paikkaan ilmakupla....
Ei kai tuossa muu auta kuin ilmata lisää??
Ei ole suodatin samanlainen, eli reunimmainen on paluu ja keskellä tuleva ja oikeassa laidassa tulee ja lähtee linja.
Tämän tein 4 kertaa ja jokaisella kerralla ilmaa tuli hiukan enää mutta tuli kuitenkin. No apu-autolla ja kaapeleilla sitten sahaamaan ja lähtihän se kahdella kolmella ja neljälle käyntiin...kävi suht tasaisesti ja sitten samui! Vaahtoa meni putkissa oikein pirusti ja taas tehtiin ilmaus mutta enää ei lähtenyt käyntiin, kerran lupas mutta ei. Ilta loppui kesken joten tänään jatkamaan, jäi varmaan johonkin paskamaiseen paikkaan ilmakupla....
Ei kai tuossa muu auta kuin ilmata lisää??
Ei ole suodatin samanlainen, eli reunimmainen on paluu ja keskellä tuleva ja oikeassa laidassa tulee ja lähtee linja.
veskola kirjoitti:En valitettavasti tunne cdi moottoria, mutta jos katsoo mihin ne letkut menevät / tulevat niin pitäisi selvitä. Olen puuhastellut vain vanhemman esikammiomoottorin kanssa.
Minä käynnistän CDI:n täyttämällä ensin pa-suodattimen ja sitten avaamalla yksitellen ruiskutusputken suuttimen juuresta reilusti löysälle. Starttausta apuvirran kanssa, kunnes polttoainetta roiskuu reilusti ruiskutusputkesta. Putki kiinni ja seuraavaa löysälle. CDI lähtee käyntiin vasta kun viimeinen ruiskutusputki on ilmattu.
nimim. kerran tankkinsa tyhjäksi ajanut
nimim. kerran tankkinsa tyhjäksi ajanut

S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Kuinka paljon sinne tankkiin tohtii painaa ilmaa?
Äsken kävin taas imemässä ilmaa pois mutta ei sitä suodattimen päästä enää oikein tule ja auto ei lähtenyt käyntiin!! Mitä helv... sitä tekis?
Äsken kävin taas imemässä ilmaa pois mutta ei sitä suodattimen päästä enää oikein tule ja auto ei lähtenyt käyntiin!! Mitä helv... sitä tekis?
rekke kirjoitti:remontti kintas kaveriksi tankin aukkoon ettei ilma mee harakoille, pitää saada pikku paine mikä pukkaa naftan putkiin ja poistaa ilman.
En mä tiedä mutta kun siitä päältä kaataa reijistä sisään sinne minne uppoaa ja niin kauan että lainehtii kunnolla yli, jolloin tiiviste tulee samalla voideltua dieselillä niin tulee ihan hiton hyvä.
Kyllä pitäisi lähteä.

kyllä cdi tarvitsee julmetusti starttia ennenkuin lähtee!
näähän ei muistaakseni lähde vajaalla akulla käyntiin koska tarvitsee tietyn kierosluvun ennenkuin antaa yrittääkkkään
eli lisävirta on tarpeen!
ite olen löysännyt sen korkepainepumpulta rail putkeen menevän putken sieltä railin päästä ja ootellu kunnes ruiskii sieltä!
Nimim.USEAMMAN kerran tankin tyhjiin ajanut(tai siis emäntä)

näähän ei muistaakseni lähde vajaalla akulla käyntiin koska tarvitsee tietyn kierosluvun ennenkuin antaa yrittääkkkään

eli lisävirta on tarpeen!
ite olen löysännyt sen korkepainepumpulta rail putkeen menevän putken sieltä railin päästä ja ootellu kunnes ruiskii sieltä!
Nimim.USEAMMAN kerran tankin tyhjiin ajanut(tai siis emäntä)

ML W164
Nyt on kaikki neuvot tarpeen, alkaa meneen todella hermot jo. Eli nyt olen ilmannut niin monesti, että suutinputken alaosasta jo ruikkaa oikein kunnolla naftaa mutta ei vaan lähde käyntiin!! Eli olisiko mennyt johonkin "bitti" poikittain eli tarviiko jo vedättää huoltoon ja koneen nokkaan??
Eikai se korkeapaine pumppu sieltä ole mennyt? Eikai, koska se lähti kuitenkin käyntiin...?
Eikai se korkeapaine pumppu sieltä ole mennyt? Eikai, koska se lähti kuitenkin käyntiin...?
Eiköhän siinä ole sitten vuoto. Onko se semmonen (kuppanen
) muovipikaliitin, jossa on musta o rengas sisällä ? Ne varmaan kantsii uusia ja ole varovainren sen muovisen liittimen lukituksen kanssa, se hajoaa helposti kun on vanhaa muovia.

Ei mielestäni pitäisi kuulua kihinää. Vaihdoin juuri viikonloppuna O-renkaat ja letkun irroituksen yhteydessä kyllä kuului tuota kihinää. Eli näin maalaisjärjellä veikkaisin, että ikänsä päähän tullut O-rengas ei ole tykännyt pa-suodattimen availuista ja vehkeen ilmausyrityksistä. Uudet O-renkaat merkkiliikkeessä maksoi n. 15 euroa ja vaihto oli helppo.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
niitä pitäis aina asennusvaiheessa muistaa verrata toisiinsa, niitä uusia tarvikeosia siihen, mikä siellä on ollut ja toiminut... ei tuo ensimmäinen kerta ole, kun tarvikesuodatin ei sovi, samaa tapahtuu öljynsuodattimissakin...soppaa kirjoitti:Vika löytyi.... Suodatin vuoti siitä muoviklunssin alta. Tämä taas johtui siitä, että suodatin oli mallia MOTONET!!!
Joten sen minkä opein tästä niin käytä alkuperäisiä osia ja ei enää ikinä MOTONET osia!!!
Vit#%ku meinas loppua jo hermot!!
Kiitos kaikille päitä raapineille tämän takia.
eikä aina sovi edes ne merkkiliikkeestä hankitut suodattimetkaan

Kyllä ne samalta näytti mutta kai niissä sitten jotain millin tuhannes osien ero oli siinä liittimessä. Silmällä ei huomannut mitään eroa mutta ilmahan ei paljoa vaadi päästäkseen kulkemaan...
napa kirjoitti:niitä pitäis aina asennusvaiheessa muistaa verrata toisiinsa, niitä uusia tarvikeosia siihen, mikä siellä on ollut ja toiminut... ei tuo ensimmäinen kerta ole, kun tarvikesuodatin ei sovi, samaa tapahtuu öljynsuodattimissakin...soppaa kirjoitti:Vika löytyi.... Suodatin vuoti siitä muoviklunssin alta. Tämä taas johtui siitä, että suodatin oli mallia MOTONET!!!
Joten sen minkä opein tästä niin käytä alkuperäisiä osia ja ei enää ikinä MOTONET osia!!!
Vit#%ku meinas loppua jo hermot!!
Kiitos kaikille päitä raapineille tämän takia.
eikä aina sovi edes ne merkkiliikkeestä hankitut suodattimetkaan