Grooven C124 300CE-24 Sportline

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Grooven C124 300CE-24 Sportline

Viesti Kirjoittaja Groove »

Tarinaa ja kuvia - C124 300CE-24 Sportline -93 Ruotsista

Taustaa

Tavoitteena on ollut jo pidempään saada jokin vähän sielukkaampi Mersu. Sielukkaammalla tarkoitan sellaista mallia, joka herättää jollain tasolla omistamisen halua ja joka poikkeaa jollain tavoin massasta. Moottori pitää tällöin olla tehokas ja ulkonäössä pitää olla jotain tyylikkyyttä, ajattomuutta ja sporttisuutta. Tilaa tai kuljetuskapasiteettiä en tulisi erityisemmin tarvitsemaan.

Mikä tällöin olisikaan osuvampi kuin Mersun coupe..? :wink: CE -valikoimaa olen seurannut sivusilmällä pitkän aikaa Nettiautosta. Myös muut 124-koriset hyvin varusteltuina ja isommilla moottoreilla kiinnostivat. 126-koristen V8-malleissa olisi myös jotain kiehtovaa puhumattakaan SECistä. W140-ässä olisi sekin omalla tavallaan mainio CL/SEC-versio mukaan lukien. Ehkä parhaiten tämän hetkiseen tilanteeseen sopi kuitenkin CE (C124), joka täyttää jokseenkin hyvin käsitteen sielukas Mersu. CE oli lisäksi lompakkoystävällinen vaihtoehto. :wink:

Toiveet auton varustelun suhteen olivat ne klassiset: metallimusta väri, musta nahkasisustus, tummat jalopuut, automaattivaihteet sekä ilmastointi.

Hankinta

Kaikki lähti siitä, kun luin foorumia ja käyttäjän nimeltä Sergey kirjoittamaa viestiä, jossa hän kertoi autonhakureissustaan. Päätin ottaa kaveriin yhteyttä ja kysyä voisiko hän ehkä minullekin hakea Ruotsista auton, jos niin päättäisin. Sergey vastasi nopeasti ja hyvin ystävällisesti takaisin ja kertoi toimintaperiaatteistaan. Tämähän vaikuttaa lupaavalta, ajattelin. Noh.. siitä sitten alkoi noin kaksi viikkoa kestänyt miltei taukoamaton Blocketin seuraaminen. :?

Muutama kiinnostava auto siellä olikin. Viestejä vaihdettiin Sergeyn kanssa useaan otteeseen ja hän yritti parhaansa mukaan tavoittaa myyjiä. Lopulta päädyttiin Gävlessä sijaitsevaan hyvältä vaikuttavaan yksilöön, joka täytti omat kriteerini. Edellisen omistajan kuvat löytyvät vielä Garaget.orgista: http://www.garaget.org/?car=102022" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitä päätettiin lähteä yrittämään. 8)

Eräänä lauantaiaamuna Sergey suuntasi kohti Tukholmaa ja sieltä Gävleen. Gävle on suhteellisen lähellä, noin 150km Tukholmasta. Oltiin sovittu, että Sergey tutkii auton paikanpäällä ja lähettää minulle kuvia mahdollisista vikapaikoista ja ottaa sitten yhteyttä minuun.

Noh.. Ei aikaakaan kuin puhelin soi ja Sergey kertoi, että on nyt paikanpäällä. "Tää on hyvä!" -hän sanoi heti aluksi. Mitään kuvia ei tarvinnut lähettää. Ulkoisesti auto oli kuulemma täysi kymppi, ainoastaan takapuskurin alaosassa oli pari naarmua, joita ei kumartumatta huomaa. Moottorin kansi ei tihkunut öljyä eikä ruostetta ollut. Kaikki toimi niinkuin pitikin. Noh.. Kesärenkaat tässä oli huonot eikä talvirenkaita tullut mukaan. Lisäksi avarimaskin muutama kromilista oli parista kohtaa hieman vinksallaan ja ilmastoinnin kylmäaineet vähissä. Joka tapauksessa Sergeyn mielestä tämä oli paras coupe mitä hän oli nähnyt. Mitäs minä sitten muuta olisin voinut asiaan tuumata kuin, että tehdään kaupat! :D Ja niin Sergey teki ja lähti auton kanssa takaisin Tukholmaan päin.

Sunnuntaina Sergey palasi Ahvenanmaalle, mutta minä jouduin odottamaan auton saantia vielä muutaman päivän. Seuraavana torstaina Sergey olisi tulossa Turkuun seuraavan kerran, joten säästettiin hieman matkakuluissa ja odotin autoa siihen asti. Hän neuvoi minua ottamaan autoon vakuutuksen jo etukäteen. Sergey laittoi muutaman kuvan autosta helpottamaan (pahentamaan :( ) odotusaikaa: http://s219.photobucket.com/albums/cc13 ... 0ce241993/" onclick="window.open(this.href);return false;

Auton myyjä oli jonkin asteinen mersuharrastaja hänkin. Pihasta löytyi mm. upea 500SL, josta muuten kuvia tuolla Garagetissa. :wink:

"Jouluaamuna" oli aikainen herätys. Laiva saapui Turkuun puoli kahdeksan. Odotin Turun tullin pihassa, jonne Sergey tuli punaisella 123:aan sekä minun coupellani. Katsottiin auto läpi ja Sergey esitteli auton huolto/kuittikansiota. Hyvältä näytti! Olin tyytyväinen. 8)

Itse auto

Auto on lähtenyt tehtaalta VIN-koodin mukaan 6.7.1992. Käyttöönottopäivä on kuitenkin 1.7.1993. Se myytiin alunperin Saksaan, josta se parin vuoden päästä tuotiin Ruotsiin. Ruotsissa auto on ollut ainakin kahden viimeisen omistajan toimesta vain kesäkäytössä. Autolla oli ostohetkellä ajettu 175 000 kilometriä. Viimeisen 12v aikana autolla on ajettu alle 90tkm.

Keula on päivitetty E-pellillä ja maski on mallia avantgarde. Kuraläpät löytyvät joka nurkasta ja kyljet ovatkin hyvin säilyneet kiven iskuilta. Niiden vaikutuksesta ulkonäköön voi toki olla montaa mieltä, mutta itse ajattelin pitää ne paikallaan. Alla on 16" alumiinivanteet, jotka ovat oikeastaan aika tyylikkäät ja neutraalit, vaikka eivät ihan niin mersumaiset olekaan. Talvirenkaita ei mukana ollut, koska autoa ei ollut talvisin käytetty.

Sain mukana ison kansion, jossa on säilytetty kuitit vuosien varrella tehdyistä katsastuksista ja huolloista. Muun muassa lähes kaikki alustan puslat ja nivelet on aikanaan uusittu sekä kansiremontti tehty.

Varustelista:
Model 300 CE-24,AMG 300 CE 3.4
Lights HELLA
Wiper SWF
Delivery date 06.07.92
Dealer Mannheim branch (225)
Interior leather black or anthracite (261)
Paint
199 metallic blue-black (с 01.01.1983)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
281 trunk set, (280 SL)
steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim (с 01.05.1990)
steering wheel (390 mm) with sports design (с 01.03.1989)
300 storage box in front tray (с 01.05.1988)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
425 5-speed automatic transmission (с 01.02.1988)
440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)
471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)
538 automatic antenna and front loudspeaker - without radio set (model 500SEC with loudspeaker only) (с 01.10.1989)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
653 sports chassis with 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
952 rotating emergency flasher, front (red light)
sports line (с 01.02.1991)
sportline with 8-hole rim(consisting of codes 65/3, 243, 281) (c 124: codes 65/3, 281, fabric, check a3) (a 124: codes 65/3, 281)
Varusteista sen verran, että kaikki tärkeimmät löytyvät. Ilmastointi löytyy kyllä manuaaliversiona, vaikka sitä ei näykään tuossa listassa. Se on nimittäin jälkikäteen asennettu Mersuliikkeessä ja siitä syystä on kuin olisi ollut paikallaan jo uudesta asti.

Auton elämä Suomessa alkoi vähän surullisesti. Käytin auton rekisteröintikatsastuksessa pari päivää tuonnin jälkeen. Katsastus meni muuten moitteettomasti, mutta päästöt eivät pysyneet sallituissa rajoissa: HC-arvot olivat liian korkeat. Lisäksi konttori halusi vaatimustenmukaisuustodistuksen. DEL2 kaipasivat myös, mutta sitä en mukaani saanut, kuten Ruotsin lakikin määrää. Konttori lupasi kuitenkin selvittää DEL2 tiedot virkateitse.

Autoon täytyi vaihtaa johtosarja, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä lambda-anturi, jotta päästiin sallittuihin arvoihin. Tästä operaatiosta tuli pieni lasku, mutta onpahan nekin sitten vaihdettu... :? Tämän jälkeen käytin auton Ruoholla öljynvaihdossa, jossa laineracing vaihtoi lisäksi pari koiranluuta taakse.

TUV-todistuksen tilasin TUV-Nordista. Tilaus oli helppo ja todistus tuli postissa melko pian. Ei tainnut ihan viikkoa kestää.

Tämän jälkeen kävin katsastuskonttorilla näyttämässä saamaani paperia uusista päästölukemista sekä TUV-todistusta. Nyt sain rekisteröintikatsastustodistuksen ja jäin odottamaan veropäätöstä.

Veropäätöksessä sitten kesti. Melkein neljä kuukautta... :shock: Ennen ensimmäisten siirtokilpien vanhenemista olin jo tiedustellut pariinkiin otteeseen veropäätöksen kohtaloa Tullista, mutta siellä pyöriteltiin vain käsiä. Marvo eli markkina-arvon määritysryhmä käsitteli autoani ja siellä oli kuulemma niin kovasti ruuhkaa... Jouduin hakemaan sitten lopulta lisäaikaa siirtokilpiin eli hankkimaan Tullista uuden siirtoluvan ja -kilvet. Tämän Tulli lupasi korvata myöhemmin... Viimein miltei neljä kuukautta auton tuonnista kolahti postista veropäätös, mikä oli oikeastaan aikalailla odotusten mukainen. Olisi siinä pari satkua voinut vähemmänkin olla. :wink:

Olen ollut autoon melko tyytyväinen. Tai oikeastaan erittäin tyytyväinen - lukuunottamatta yhtä asiaa. Auto sammuu välillä risteyksiin. :( Aluksi se sammuili muutamia kertoja, kunnes vaiva loppui pitkäksi aikaa. Varmaan kuukauden verran oli niin, ettei se sammunut. Sitten se taas alkoi, ja auto sammuilee aina silloin tällöin. Tyypillinen piirre sammumisessa on, että se tapahtuu aina, kun ajan autolla ns. päivän ekan ajon. Kun se on kerran sammunut, ei se enää yleensä loppupäivänä sitä tee. Joinakin päivinä se ei taas sammu ollenkaan. Pari kertaa olen saanut auton "kiinni" mahdollisesta sammumisesta eli olen huomannut hiljentäessä (yleensä kaasu ylhäällä) kierroslukumittarin olevan nollassa, jolloin olen polkaissut kaasua ja kierrolukumittari palasi taas ennalleen.

Kuvia

Tässä nyt alkuun muutama kuva kesäiseltä Lahden reissulta. Lisään kuvia myöhemmin tarpeen ja tilanteen mukaan. :wink:

Kuva

Kuva

Kuva

Olen nyt ajanut autolla noin 4000 kilometriä ja moottori on ainakin vielä hyvin siisti:

Kuva

Kuvat löytyvät hieman suurempina:
http://s26.photobucket.com/albums/c107/juham/300CE-24/" onclick="window.open(this.href);return false;

Loppusanat

Hankin vihdoin auton, jollaisesta olen jo pidempään haaveillut. Olen hankintaan tyytyväinen ja suosittelen kyllä muillekin tekemään samoin - siis toteuttamaan haaveita. 124-koria bensakoneisena harkitseville suosittelen uudemmalla 280- tai 320-koneella olevaa yksilöä, jos sopiva kohdalle sattuu ja rahkeet siihen riittävät. Kuutoskone on todella maukas ja ainakin tässä minun 24-venttiilisessä voimaa kyllä riittää. Toki tämä on hieman kierroskone, mutta alavääntö on silti mielestäni kohtuullinen ja soundit ovat ainakin makeat. 8)

Jos aikoo hankkia auton Ruotsista, suosittelen ehdottomasti ottamaan yhteyttä käyttäjään Sergey. :!: Homma toimi ainakin minun kohdallani kuin rasvattu eikä minulla ollut missään vaiheessa syytä epäillä hänen luotettavuutta. Hän myös tuntee ainakin nämä vanhemmat Mersut sen verran hyvin, että varmasti pahimmat sudenkuopat tulee vältettyä heti ensi alkuun.

Oma auton haku- ja tuontiprosessi meni siis tiivistettynä näin:
-yhteys Sergeyhin ja sopivan yksilön valinta
-päätös auton hausta ja toimintatapojen sopiminen
-Sergeyn reissu Ruotsiin, auton kunnon tutkinta
-vakuutus autoon jo etukäteen, alkamaan tuontipäivästä
-tuonti Suomeen, vastaanotto Turussa
-käyttöönottoilmoitus Turun tullissa ja auto verotettavaksi, tarrakilvet mukaan
-rekisteröintikatsastus
-veropäätöksen odottaminen
-verojen maksu
-kilpien haku konttorilta

Auton suhteen tulevaisuus näyttää nyt siltä, että laitan auton seisontaan talveksi. Toinen autoni, käyttöautona vuosikaudet palvellut 190, on parempi talviauto - säästyy coupe suolakylvyiltä. :wink:

Ulkonäön suhteen auto on toistaiseksi tarkoitus pitää mahdollisimman alkuperäisenä. Vanteita varmaan vaihdan ja jotain muuta sellaista. Suunnitelmat voivat toki moneen kertaan muuttua, mutta mitään isompia muutoksia en autoon aio tehdä. Seuraavia autohankintoja ei nyt ihan lähitulevaisuudessa ole tulossa, mutta 123-korista on alkanut tehdä mieli viime aikoina. Ja joskus myöhemmin kun ajat ovat suotuisat, suuntautuu katse varmasti myös uudempiinkin malleihin.

EDIT (26.6.2011): Viestiketjun otsikko muutettu. Alkuperäinen otsikko "Tarinaa ja kuvia - C124 300CE-24 Sportline -93 Ruotsista"

EDIT (5.9.2011): Omalta osaltani auton tarina päättyi viikolla 35, jolloin myin sen pois.
Viimeksi muokannut Groove, Ma 05.09.2011 21:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea onnea, mukava tarina. Näköjään tehty maltillinen facelift jossain vaiheessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
laineracing
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mitä nopeesti vilkuilin ni oli kyllä siiistin olonen kampe.
teem085
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja teem085 »

On se hienoa että yhteistyö toimii.
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

OHO!

harmittaa vaan tuo kaapelisatsi. Kuittien perusteellahan osa niistä oli jo vaihdettu jos oikein muistan. Mutta sekin mukaanluettuna auton hinta on suoraan sanottuna kohtuullinen! No eniveis auton yleiskunto oli todellakin siistein mitä ikinä olen nähnyt! Edellinen omistaja oli hyvin pedantti perinteinen Svensson -> Auto ei toimi -> Huoltoon.

Unohdit mainita että facelift-toimien takia konepelti ei oikein istunut paikoillaan, mutta oli säädettävissä kohdilleen. Niin ja minä vaihdoin pakoputken kannakekumeja ihan itse Gävlen ikean parkkipaikalla kun pari oli poikki ja ne oli jotain tarvike 8mm kuminauhaa.

Muistaakseni myös ilmastointi toimii kuten se *-napilla varustettu vaikka autossa on EC-nappi. Eli jälkiasennettuna vanhempi malli?

Tämä mersu on myös ensimäinen auto jolla olen saanut parkkisakot ruotsissa :oops:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
sportsman
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Miksi katsatuskonttori vaati vaatimuksen mukaisuustodistusta kun
kaikki tiedot löytyvät rekisteriotteesta?
Ihan turhaan maksoit tuosta todistuksesta.
Sinuna lähettäisin maksuvaatimuksen katsastuskonttorille tuosta todistuksesta.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
jumetsap
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Jos otteesta ei löydy e-varianttia (kuten ei tuon ikäisistä mersuista löydykään) tarvii sen todistuksen. Eikä noissa hurrien otteissa ole muistaakseni mitään omaa saraketta päästötasolle.

Kyllä sitä pitää joskus vielä 320 coupe hommata, lähellä se alkuvuodesta olikin :lol: Sergeylle pisteet täältäkin, vaivattomin ulkomaankauppa kyllä ikinä!
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
sportsman
Mersumies
Mersumies

Ei varmasti tarvitse hommata. Vasta 1996- tarvitsee todistuksen jarruista
ja 1997- alkaen E1 -hyväksyntä löytyy rekisteriotteesta.
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

AKE:n PDF aiheesta. Mun 1993 ja 1995 autot ei tarvinu tuota lappua mutta kaverille tuotu 1999 tarvitsi.
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Sergey kirjoitti:harmittaa vaan tuo kaapelisatsi. Kuittien perusteellahan osa niistä oli jo vaihdettu jos oikein muistan.
Joo kabelsats kuitti löytyy, mutta on vuodelta 2001. En tiedä kuinka nopeasti nuo kuluvat yleensä, mutta tässä oli hapettumaa ja yksi johto miltei poikki..
Unohdit mainita että facelift-toimien takia konepelti ei oikein istunut paikoillaan, mutta oli säädettävissä kohdilleen. Niin ja minä vaihdoin pakoputken kannakekumeja ihan itse Gävlen ikean parkkipaikalla kun pari oli poikki ja ne oli jotain tarvike 8mm kuminauhaa.
Tosiaan tuo unohtui mainita. :oops: Pisteitä Sergeylle vielä tosta, että vaihtoi kumit! vaikka eihän hänen niin olisi tarvinnut tehdä. :D
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

sportsman kirjoitti:Miksi katsatuskonttori vaati vaatimuksen mukaisuustodistusta kun
kaikki tiedot löytyvät rekisteriotteesta?
Ihan turhaan maksoit tuosta todistuksesta.
Sinuna lähettäisin maksuvaatimuksen katsastuskonttorille tuosta todistuksesta.
Siksi koska tietoja ei löytynyt rekisteriotteesta.

Millä perusteella voisin sitten vaatia konttorilta maksua takaisin?
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
sportsman
Mersumies
Mersumies

Tuon ikäisen rekisteriotteestä pitää löytyä hyvin vähän
asioita rekisterikatsastusta varten. Melu yleensä löytyy juuri
muuta ei tarvita.

Varianttinumerot löytävät kyllä akenkoneesta mutta tietysti katsastusmiehestä on helpompi katsoa se erillisestä todistuksesta.
Voi sitten kehua autoliikeen kustantamassa saunaillassa taas
kyykkyttäneensä yksityistuojia.

Kysy katsastuskonttorilta millä perusteella he vaativat tuon todistuksen.
Kysy sama asiaa myös toisen ketjun konttorista
Sitten kysyt saman akesta.
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

Onnex olkoon vaan. Hyvän näköinen peli. Ja tuo 199 on kyllä niin sairaan hieno väri.
jumetsap
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

sportsman kirjoitti:
Varianttinumerot löytävät kyllä akenkoneesta
Löytyyhän sieltä koneelta vaikka mitä, ja 124:n tyyppikoodinkin joka lukee rekisteriotteessa meinaa muistaa jo ulkoa. Mutta asemilla kun haluavat välttämättä todistuksen että JUURI TÄMÄ saksassa tai ruotsissa elämänsä viettänyt auto täyttää nämä kekkoslovakian määräykset.

Noissa on kyllä mielettömästi eroja eri paikkojen kesken, kannattaa paperit kourassa kiertää muutama asema että onnistuuko näiden avulla kilvitys.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Ari
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mukava tarina.Mielestäni vanteet on poikkeuksellisen komeat ja sopii tuohon autoon mahtavasti.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja PK »

Hienon auton olet löytänyt. :)

Sergeyn kanssa homma tosiaan toimii. :D Minullakin oli kriteerinä musta väri, mutta muuten ei ollut niin tarkkaa. Sopiva auto löytyi ja lisätietojen kyselyn jälkeen katsomaan tarjokasta. Live-tietoa saatiin puhelimitse suoraan paikan päältä ja kuviakin olisi ollut tarjolla jos minun puhelin olisi niitä osannut ottaa vastaan. Virheetöntä ei lähdetty hakemaan ja kun hinta/laatu kohtasi niin kauppa kiinni. Sergey oli tulossa tänne mantereen puolelle muissa asioissa ja toi auton Turkuun. Aikataulut oli tiukkoja niin ehtinyt kunnolla jouruamaan, mutta ehkä tämä asia voidaan vielä korjata. :wink: Tullista tarrakilvet ja ajamalla kotiin.
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ari kirjoitti:Mukava tarina.Mielestäni vanteet on poikkeuksellisen komeat ja sopii tuohon autoon mahtavasti.
Kyllä! Olen samaa mieltä, että nuo nykyiset vanteet ovat hyvinkin elegantit ja sopivat tyyliin hyvin. Niiden 16" koko on myös passeli, jos tavoittelee neutraalia olemusta. Kuitenkin tekee mieli laittaa jotain vähän mersumaisempaa ja näyttävämpää. Itse asiassa minulla on jo hankittuna "ne perinteiset" 17" AMG monoblockit, mutta katsotaan päätyvätkö ne tähän autoon.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Nyt auto on tosiaan ollut jo viikon verran talviunilla. Mitään isompaa talviprojektia ei ole suunnitteilla tämän auton suhteen. Kangasmatot ajattelin uusia ja se muovinen hässäkkä vararenkaan sisällä on rikki siitä kierreosasta, joten jos sen vaihtaisi myös. Ja ensi kesän vanneasia on tosiaan mietinnässä.

Talviautona käytössä on jo hieman elämää nähnyt 190, jolle ei pari suolakylpyä ja nastan iskua tunnu missään.. :wink:
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
laineracing
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja laineracing »

se vararenkaan muovimpäri vois löytyä. poikkee joku pvä niin katotaan oonko muistanu ottaa mukaan sitä :lol:
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

btw onko se vararenkaan ämpäri sama w201 ja w124? Jos on, ni sittehä mul o yks ylimääräne :P EN jaksas mennä koittaa ku o suppariloota ja yhet ekstravanteet jo kontis.
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Jaaha, kai tätä voisi pitkästä aikaa vähän päivittää..

Coupe oli talven seisonnassa. Käytin sitä silloin tällöin, tosin lopputalvella tuli pidempi rako kun en käyttänyt jolloin akku mokoma oli kerennyt tyhjentymään. Huhtikuun alussa otin auton ajoon.

Kesärenkaat oli tosiaan aika finaalissa jo silloin kun auto minulle tuli, joten uudet renkaat piti hankkia pian. Tallissa oli odottamassa C-mallin AMG-vanteet kooltaan edessä 7,5"x17" ET35 ja takana 8,5"x17" ET30. Renkaiksi tuli Nokian Hakka Z eteen 225/45/17 ja taakse 235/45/17.

Tehtyjä huoltoja/korjauksia:

- Ennen renkaiden alle laittamista käytin auton ohjauskulmien tarkastuksessa, jossa paikat laitettiin oikeisiin säätöihin. Kuluu uudet renkaat sitten tasasemmin.

- Takapäästä kuului aluksi joskus pientä kolinaa. Koiranluutkin vaihdettiin jo silloin vuosi sitten, mutta ei sillä hävinnyt. Nyt sitten talven jälkeen tuntui siltä, että kolina on voimistunut ja ajossakin tuntui siltä, että perä on vähän levoton. Joten auto Ruoholle katsottavaksi ja iskarit sieltä tosiaan oli sitten sököt.

Oli lähellä, etten pistänyt auton alustaa kerralla uusiksi ja hankkinut joka nurkkaan uusia iskareita ja jousia. Harkinnassa oli mm. tuttu Bilstein Sprint + H&R-jouset yhdistelmä, mutta jotenkin kuitenkin järki voitti ja laitettiin pelkästään taakse tarvittavat uudet iskarit. :D Perus Bilsteinit sinne tuli (ovatko sitten B3:t..) ja kyllähän ne ainakin noiden vanhojen jälkeen tosi hyvältä tuntuvat. Ja onneksi auto on Sportline-malli, joten madallusta on vakiona jo hieman eli ei ole mikään ihan pappalook.

- Tuulilasinpyyhkijä oli autossa aina jotenkin hidas, eikä se oikein jaksanut enää liikkua, joten vein auton korjaamolle. No - pyyhkijän moottori oli tietenkin ihan sökö, joten uutta tilalle. :D Eikä mikään halvin korjaus tämä.. Purkamistyötä oli nimittäin aika paljon ja itse moottorikaan ei ollut mikään halpa.. Suosittelen kaikille jotka eivät sitä vielä tee pyyhkijän rasvausta aika ajoin!

- Seuraavana vuorossa on ilmastointihuolto. Viime kesän ja syksyn sinnittelin ilman sitä, mutta nyt sekin laitetaan kuntoon. Toivottavasti ei paljastu mitään suurempaa probleemaa vaan selvitään aineiden täytöllä. :o

Tälläinen on auton lookki AMG-vanteilla (keskikupit puuttuvat..):

Kuva

Kuva

Tosiaan renkaat mahtuvat hyvin alle ja pyörivätkin normaalitilanteissa hyvin. Suurissa nopeuksissa ja isoissa heitoissa (esim iisoja routaheittoja maantiellä) on kyllä pari kertaa raapinut johonkin sekä esimerkiksi kaupungissa jos on syvempiä kaivonkansikuoppia tms ja eturenkaat vielä vähän linkussa, niin on myös pari kertaa kuulunut skraaps. Speksit olivat siis edessä 225/45/17 + 7,5"x17" ET35 ja takana 235/45/17 + 8,5"x17" ET30. Ajomukavuus ei ole kyllä yhtään huonontunut vanhohin renkaisiin verrattuna, vaikka renkaiden koko vähän kasvoikin. Pikemminkin päin vastoin. Auto on nyt hyvin mukava ajaa ja kulkee mielestäni tosi hyvin ohjauskulmien ja uusien renkaiden ja takaiskarien laiton jälkeen.

Makuasia on sitten se miltä nämä vanteet näyttävät tai olisiko vanhat vanteet olleet kuitenkin paremmat, mutta kyllä nämä perus AMG:t ihan kohtuu räyhäkkään oloiset ovat
Kuva

Kuva

Tapahtui pieni kämmi, mutta onneksi siitä selvittäneen kohtuullisella maalaustyöllä.. :o Parkkihallissa tuli siis vähän osumaa etulokariin..

Laitetaan nyt vielä yksi kuva autosta.

Kuva

Sellaista tarinaa tällä kertaa tämän C124:n tiimoilta!

EDIT: Hieman selkiytetty viestiä.
Viimeksi muokannut Groove, Su 26.06.2011 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Niin ja tosiaan tuolla alotusviestissä kertomastani sammuiluoireesta ei olla päästy eroon... :? Autossa on nyt uusi YJ-rele - ei auta. On myös kokeiltu kokonaan uutta tyhjäkäyntimoottoria - ei auta. :? Nyt kokeilussa on uusi lambda-anturi, koska kuulemma vika vaikuttaisi loppujen lopuksi johtuvan seoksien säädöstä (nyt on sitten joku 4-johtiminen lambda tavallisen kolmejohtimisen sijasta tms).

No lopuksi vähän yhteenvetoa.. Mittarissa on nyt hieman reilu 182tkm, joten reilu 7 tuhatta tällä on nyt päästelty. Ajaminen on ihan kivaa, mutta kyllä tässä on laitettavaakin ja kustannuksia tullut. Osa niistä oli toki jo autoa hankittaessa tiedossa. Ja sanottakoon, että alkuhuumasta on hieman palauduttu maanpinnalle. :D Niin se vaan on, että vanhaan autoon tulee iän ja käytön myötä aina jotain pientä tai vähän suurempaa. Mutta tosiaan ajo Coupella maistuu kyllä! Ja autoa laitetaan tietenkin sitä mukaa kun tarvetta tulee.

EDIT: Tosiaan lambda vaihdettiin uuteen mutta silläkään ei ollut vaikutusta sammumisongelmaan.
Viimeksi muokannut Groove, Su 26.06.2011 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
jonex
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jonex »

Moi

Itelläni 124 ce 230 tekisamaa että saattoi sammahtaa kun painoi kytkimen pohjaan ja kun starttasi niin toimi ihan hyvin ja saattoi mennä monta päivää ennenkuin sammahti taas Viaksi selvisi imuilmavuoto huohotin letkussa
eli otti ilmaan rikkinäisestä letkusta eikä jaksanut sitten määräjakajan lautasta vetäistä alas päin eli ei saanut ilmaa normaalia kautta Ihme kyllä auto saattoi pelittää monta päivää oireitta kunnes ne taas ikävästi ilmaantuivat Mutta nyt pelittää
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Grooven C124 300CE-24 Sportline

Pistetääs tilannepäivitystä autosta vuoden tauon jälkeen. :)

Viime kesänä (2010) laitettua:

- Tuo etulokasuojan naarmu ja lommo oikaistu ja maalattu. Oli helppo ja kivuton homma ja kun hyvä maalari maalasi niin ettei tullut sävyeroja.

- Ilmastointihuolto. Auton ilmastointilaite on siis jälkiasennettu. Siihen täytyikin tehdä muutos uudemmalle kylmäaineelle (eli ei siis selvitty pelkällä aineiden täytöllä). Lisäksi pari viikkoa muutoksen/aineiden täytön jälkeen ilmastoinnista hajosi painekytkin. Juuri laitetut kylmäaineet karkasivat siten myös pihalle. Sain kuitenkin reklamoitua sen verran että huoltoliike laittoi uudet kylmäaineet veloituksetta samalla kun uusi painekytkin asennettiin.

- Viime vuoden katsastuksesta auto meni läpi, mutta huomautuksella. Katsastajamies tutki toimiiko auton selkänojien lukitukset. Eli niiden pitäisi lukittua, kun ovet laitetaan kiinni, jolloin selkänoja ei enää "kaadu" mihinkään suuntaan. Kuskin penkin selkänoja ei lukittunutkaan. Tästä siis huomautus. No, vika selvitettiin ja paljastui että istuimessa oleva alipainerasia oli sökö, joten se vaihdettiin. Ja penkin lukitus pelaa taas.

- Marraskuun 2010 alussa ennen seisontaan laittoa vaihdettiin öljyt ja suodatin.

Talven auto oli taas siis seisonnassa. Akku sanoi sopimuksen irti seisonnan aikana, joten keväällä (2011) oli vuorossa uuden akun osto. Akuksi tuli mielestäni kohtuullisessa maineessa oleva Vartan 100Ah Silverdynamic.

Kuva

Otin auton ajoon vasta toukokuun puolella. Puuttuvat keskikupit vanteisiin hankin myös vihdoin.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Kryptonite
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

minua rupesikin kiinnostamaan, että sinulla oli ongelmia päästöjen kanssa? etupäässä HC kanssa vai? Vaihdoit siis uuden moottorin johtosarjan? Onko mitään päästömittausarvoja enään tallessa tai niistä mitään muistikuvaa?
220.128 Black Mirror
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kryptonite kirjoitti:minua rupesikin kiinnostamaan, että sinulla oli ongelmia päästöjen kanssa? etupäässä HC kanssa vai? Vaihdoit siis uuden moottorin johtosarjan? Onko mitään päästömittausarvoja enään tallessa tai niistä mitään muistikuvaa?
Oli juu eli ekassa katsastuksessa HC-arvot oli sekä joutokäynnillä että kierroksilla liian korkeat. Muut arvot alittivat sallitut rajat reilusti. Katsastuslapusta kun tässä tsekkailen, niin joutokäynnillä HC oli sillä hetkellä 143 (100 sallittu) ja 2000rpm oli 141 (100 sallittu).

Luen tässä samalla huoltokuittia, eli vein auton korjaamolle, jossa todettiin lambda-anturi osin sököksi ja se vaihtamalla korjaamo sai arvot laskeutumaan, mutta ei tarpeeksi. Sen jälkeen ne totesivat, että sytytyksessä oli katkoksia, joka johtui puolan johdon hapettumisesta ja yhden sylinterin tulpanjohto oli miltei poikki (kävi siis ilmeisesti ajoittain viidellä..). Eli uudet tulpanjohdot (ei-Boschilaiset, koska kuitissa lukee vain: johtosarja MB 6-syl) laitettiin. Lisäksi vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyörijä, jolloin arvot saatiin kohdalleen. Arvot laskeutuivat nyt siten, että tyhjäkäynnillä oli enää 56 ja 2000rpm 44. Viime vuoden katsatuksessa mitattiin vastaavasti 35 ja 22. Suurin syy suurelle HC-arvolle oli varmaankin tuo poikkinainen tulpanjohto.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

No niin, päivitetään taas vähän lisää.

Otin uusia kuvia coupesta. Tässä yksi:

Kuva

Lisää ihmeteltävää löytyy osoitteesta: http://juham.pictures.fi/kuvat/MB+300CE-24/" onclick="window.open(this.href);return false;

Katsastin auton 1.7.2011 ja meni läpi huomautuksitta. Katsastusmies kehui erityisesti auton pohjan ja alustan kuntoa (ei ole juurikaan kolhuja, naarmuja tms).

Muuta ihmeellistä auton suhteen ei ole nyt tapahtunut.
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tarinat päättyvät aikanaan, niin tämänkin auton tarina minun osaltani. Myin nimittäin auton pois viime viikolla. Vähän haikea olo vieläkin.. :( Tosin uskon kyllä, että auto meni hyvään kotiin.

Mutta otetaan suunta kohti uusia tuulia. Jos alkaisi rauhassa etsiskelemään vaikka R129...? 8) Katsotaan, katsotaan..
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Vastaa Viestiin