Taustaa
Tavoitteena on ollut jo pidempään saada jokin vähän sielukkaampi Mersu. Sielukkaammalla tarkoitan sellaista mallia, joka herättää jollain tasolla omistamisen halua ja joka poikkeaa jollain tavoin massasta. Moottori pitää tällöin olla tehokas ja ulkonäössä pitää olla jotain tyylikkyyttä, ajattomuutta ja sporttisuutta. Tilaa tai kuljetuskapasiteettiä en tulisi erityisemmin tarvitsemaan.
Mikä tällöin olisikaan osuvampi kuin Mersun coupe..?

Toiveet auton varustelun suhteen olivat ne klassiset: metallimusta väri, musta nahkasisustus, tummat jalopuut, automaattivaihteet sekä ilmastointi.
Hankinta
Kaikki lähti siitä, kun luin foorumia ja käyttäjän nimeltä Sergey kirjoittamaa viestiä, jossa hän kertoi autonhakureissustaan. Päätin ottaa kaveriin yhteyttä ja kysyä voisiko hän ehkä minullekin hakea Ruotsista auton, jos niin päättäisin. Sergey vastasi nopeasti ja hyvin ystävällisesti takaisin ja kertoi toimintaperiaatteistaan. Tämähän vaikuttaa lupaavalta, ajattelin. Noh.. siitä sitten alkoi noin kaksi viikkoa kestänyt miltei taukoamaton Blocketin seuraaminen.

Muutama kiinnostava auto siellä olikin. Viestejä vaihdettiin Sergeyn kanssa useaan otteeseen ja hän yritti parhaansa mukaan tavoittaa myyjiä. Lopulta päädyttiin Gävlessä sijaitsevaan hyvältä vaikuttavaan yksilöön, joka täytti omat kriteerini. Edellisen omistajan kuvat löytyvät vielä Garaget.orgista: http://www.garaget.org/?car=102022" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitä päätettiin lähteä yrittämään.

Eräänä lauantaiaamuna Sergey suuntasi kohti Tukholmaa ja sieltä Gävleen. Gävle on suhteellisen lähellä, noin 150km Tukholmasta. Oltiin sovittu, että Sergey tutkii auton paikanpäällä ja lähettää minulle kuvia mahdollisista vikapaikoista ja ottaa sitten yhteyttä minuun.
Noh.. Ei aikaakaan kuin puhelin soi ja Sergey kertoi, että on nyt paikanpäällä. "Tää on hyvä!" -hän sanoi heti aluksi. Mitään kuvia ei tarvinnut lähettää. Ulkoisesti auto oli kuulemma täysi kymppi, ainoastaan takapuskurin alaosassa oli pari naarmua, joita ei kumartumatta huomaa. Moottorin kansi ei tihkunut öljyä eikä ruostetta ollut. Kaikki toimi niinkuin pitikin. Noh.. Kesärenkaat tässä oli huonot eikä talvirenkaita tullut mukaan. Lisäksi avarimaskin muutama kromilista oli parista kohtaa hieman vinksallaan ja ilmastoinnin kylmäaineet vähissä. Joka tapauksessa Sergeyn mielestä tämä oli paras coupe mitä hän oli nähnyt. Mitäs minä sitten muuta olisin voinut asiaan tuumata kuin, että tehdään kaupat!

Sunnuntaina Sergey palasi Ahvenanmaalle, mutta minä jouduin odottamaan auton saantia vielä muutaman päivän. Seuraavana torstaina Sergey olisi tulossa Turkuun seuraavan kerran, joten säästettiin hieman matkakuluissa ja odotin autoa siihen asti. Hän neuvoi minua ottamaan autoon vakuutuksen jo etukäteen. Sergey laittoi muutaman kuvan autosta helpottamaan (pahentamaan

Auton myyjä oli jonkin asteinen mersuharrastaja hänkin. Pihasta löytyi mm. upea 500SL, josta muuten kuvia tuolla Garagetissa.

"Jouluaamuna" oli aikainen herätys. Laiva saapui Turkuun puoli kahdeksan. Odotin Turun tullin pihassa, jonne Sergey tuli punaisella 123:aan sekä minun coupellani. Katsottiin auto läpi ja Sergey esitteli auton huolto/kuittikansiota. Hyvältä näytti! Olin tyytyväinen.

Itse auto
Auto on lähtenyt tehtaalta VIN-koodin mukaan 6.7.1992. Käyttöönottopäivä on kuitenkin 1.7.1993. Se myytiin alunperin Saksaan, josta se parin vuoden päästä tuotiin Ruotsiin. Ruotsissa auto on ollut ainakin kahden viimeisen omistajan toimesta vain kesäkäytössä. Autolla oli ostohetkellä ajettu 175 000 kilometriä. Viimeisen 12v aikana autolla on ajettu alle 90tkm.
Keula on päivitetty E-pellillä ja maski on mallia avantgarde. Kuraläpät löytyvät joka nurkasta ja kyljet ovatkin hyvin säilyneet kiven iskuilta. Niiden vaikutuksesta ulkonäköön voi toki olla montaa mieltä, mutta itse ajattelin pitää ne paikallaan. Alla on 16" alumiinivanteet, jotka ovat oikeastaan aika tyylikkäät ja neutraalit, vaikka eivät ihan niin mersumaiset olekaan. Talvirenkaita ei mukana ollut, koska autoa ei ollut talvisin käytetty.
Sain mukana ison kansion, jossa on säilytetty kuitit vuosien varrella tehdyistä katsastuksista ja huolloista. Muun muassa lähes kaikki alustan puslat ja nivelet on aikanaan uusittu sekä kansiremontti tehty.
Varustelista:
Varusteista sen verran, että kaikki tärkeimmät löytyvät. Ilmastointi löytyy kyllä manuaaliversiona, vaikka sitä ei näykään tuossa listassa. Se on nimittäin jälkikäteen asennettu Mersuliikkeessä ja siitä syystä on kuin olisi ollut paikallaan jo uudesta asti.Model 300 CE-24,AMG 300 CE 3.4
Lights HELLA
Wiper SWF
Delivery date 06.07.92
Dealer Mannheim branch (225)
Interior leather black or anthracite (261)
Paint
199 metallic blue-black (с 01.01.1983)
Options
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
281 trunk set, (280 SL)
steering wheel with sports design (390 mm dia.) and gearshift lever in leather trim (с 01.05.1990)
steering wheel (390 mm) with sports design (с 01.03.1989)
300 storage box in front tray (с 01.05.1988)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
425 5-speed automatic transmission (с 01.02.1988)
440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)
471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)
538 automatic antenna and front loudspeaker - without radio set (model 500SEC with loudspeaker only) (с 01.10.1989)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (с 01.11.1978)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
653 sports chassis with 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
873 seat heater for left and right front seats (с 01.02.1984)
952 rotating emergency flasher, front (red light)
sports line (с 01.02.1991)
sportline with 8-hole rim(consisting of codes 65/3, 243, 281) (c 124: codes 65/3, 281, fabric, check a3) (a 124: codes 65/3, 281)
Auton elämä Suomessa alkoi vähän surullisesti. Käytin auton rekisteröintikatsastuksessa pari päivää tuonnin jälkeen. Katsastus meni muuten moitteettomasti, mutta päästöt eivät pysyneet sallituissa rajoissa: HC-arvot olivat liian korkeat. Lisäksi konttori halusi vaatimustenmukaisuustodistuksen. DEL2 kaipasivat myös, mutta sitä en mukaani saanut, kuten Ruotsin lakikin määrää. Konttori lupasi kuitenkin selvittää DEL2 tiedot virkateitse.
Autoon täytyi vaihtaa johtosarja, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä lambda-anturi, jotta päästiin sallittuihin arvoihin. Tästä operaatiosta tuli pieni lasku, mutta onpahan nekin sitten vaihdettu...

TUV-todistuksen tilasin TUV-Nordista. Tilaus oli helppo ja todistus tuli postissa melko pian. Ei tainnut ihan viikkoa kestää.
Tämän jälkeen kävin katsastuskonttorilla näyttämässä saamaani paperia uusista päästölukemista sekä TUV-todistusta. Nyt sain rekisteröintikatsastustodistuksen ja jäin odottamaan veropäätöstä.
Veropäätöksessä sitten kesti. Melkein neljä kuukautta...

Olen ollut autoon melko tyytyväinen. Tai oikeastaan erittäin tyytyväinen - lukuunottamatta yhtä asiaa. Auto sammuu välillä risteyksiin.

Kuvia
Tässä nyt alkuun muutama kuva kesäiseltä Lahden reissulta. Lisään kuvia myöhemmin tarpeen ja tilanteen mukaan.

Olen nyt ajanut autolla noin 4000 kilometriä ja moottori on ainakin vielä hyvin siisti:

Kuvat löytyvät hieman suurempina:
http://s26.photobucket.com/albums/c107/juham/300CE-24/" onclick="window.open(this.href);return false;
Loppusanat
Hankin vihdoin auton, jollaisesta olen jo pidempään haaveillut. Olen hankintaan tyytyväinen ja suosittelen kyllä muillekin tekemään samoin - siis toteuttamaan haaveita. 124-koria bensakoneisena harkitseville suosittelen uudemmalla 280- tai 320-koneella olevaa yksilöä, jos sopiva kohdalle sattuu ja rahkeet siihen riittävät. Kuutoskone on todella maukas ja ainakin tässä minun 24-venttiilisessä voimaa kyllä riittää. Toki tämä on hieman kierroskone, mutta alavääntö on silti mielestäni kohtuullinen ja soundit ovat ainakin makeat.

Jos aikoo hankkia auton Ruotsista, suosittelen ehdottomasti ottamaan yhteyttä käyttäjään Sergey.

Oma auton haku- ja tuontiprosessi meni siis tiivistettynä näin:
-yhteys Sergeyhin ja sopivan yksilön valinta
-päätös auton hausta ja toimintatapojen sopiminen
-Sergeyn reissu Ruotsiin, auton kunnon tutkinta
-vakuutus autoon jo etukäteen, alkamaan tuontipäivästä
-tuonti Suomeen, vastaanotto Turussa
-käyttöönottoilmoitus Turun tullissa ja auto verotettavaksi, tarrakilvet mukaan
-rekisteröintikatsastus
-veropäätöksen odottaminen
-verojen maksu
-kilpien haku konttorilta
Auton suhteen tulevaisuus näyttää nyt siltä, että laitan auton seisontaan talveksi. Toinen autoni, käyttöautona vuosikaudet palvellut 190, on parempi talviauto - säästyy coupe suolakylvyiltä.

Ulkonäön suhteen auto on toistaiseksi tarkoitus pitää mahdollisimman alkuperäisenä. Vanteita varmaan vaihdan ja jotain muuta sellaista. Suunnitelmat voivat toki moneen kertaan muuttua, mutta mitään isompia muutoksia en autoon aio tehdä. Seuraavia autohankintoja ei nyt ihan lähitulevaisuudessa ole tulossa, mutta 123-korista on alkanut tehdä mieli viime aikoina. Ja joskus myöhemmin kun ajat ovat suotuisat, suuntautuu katse varmasti myös uudempiinkin malleihin.
EDIT (26.6.2011): Viestiketjun otsikko muutettu. Alkuperäinen otsikko "Tarinaa ja kuvia - C124 300CE-24 Sportline -93 Ruotsista"
EDIT (5.9.2011): Omalta osaltani auton tarina päättyi viikolla 35, jolloin myin sen pois.