S124 E300 diesel, koneenlämmöt ja puhallus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Arwello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.08.2009 09:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

S124 E300 diesel, koneenlämmöt ja puhallus

Viesti Kirjoittaja Arwello »

Luin aiheesta muiden viestejä, mutta tällaiseen en törmännyt, joten kysytäänpä ihan omalla aiheella.

Liikkeelle lähdettäessä nostaa koneen lämmöt yli 120 asteen, sekä puhaltaa todella kuumaa sisälle, vaikka säätimet olisivat miten. Visko pyörii kyllä. Ajon jatkuessa lämpötila heittelee 100-120 asteen välillä (heittely on todella äkillistä, yhtäkkiä on 85 astetta ja sitten hyppää yli 120). Aina lopulta yhtäkkiä putoaa normaaliin reiluun 80 asteeseen, jolloin myös puhallin toimii normaalisti. Tämän jälkeen ei enää samassa ajossa temppuile, mutta oltuaan hetken sammuksissa aloittaa saman shown uudestaan. Koko lämpöhässäkkä kestää sellaisen viitisen minuuttia, välillä isku kojelautaan auttaa välillä ei. Jos auton pysäyttää, kun lämmöt ylhäällä kone ei tunnu mitenkään erityisen kuumalta tai vaikuta olevan keittämässä. En tiedä liittyykö tähän, mutta vaihtaa myös hassusti korkealle kiertäen aina aluksi, ja ajon jatkuttua sekä mittarin tasaannuttua todella nätisti?

Onko ajatuksia tai mikä vielä parempi kokemuksia?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: S124 E300 diesel, koneenlämmöt ja puhallus

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Arwello kirjoitti:En tiedä liittyykö tähän, mutta vaihtaa myös hassusti korkealle kiertäen aina aluksi, ja ajon jatkuttua sekä mittarin tasaannuttua todella nätisti?

Onko ajatuksia tai mikä vielä parempi kokemuksia?
Mielestäni ei liity.
Liittyisiköhän tuo tuohon -> http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=722
Eli sen kuuluukin tehdä niin. :roll: (siis jos tekee niin vain kylmällä koneella, miten autosi käyttäytyy jos pysähdyt ajosta ja starttaat uudestaan ja lähdet liikkeelle?)

Tuo muu vian kuvaus on minulle aivan uusi juttu :shock: (siis se että sisätila lämppäri sekoilee mukana)
Epäilisin lämpötila-mittaus-anturia :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Arwello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.08.2009 09:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arwello »

Okei eli laatikko ei liity tähän pääasiaan.

Onko lämpötilaheittelystä/kuuman puhaltamisesta kenelläkään ajatelmia?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja on satavarmaa, ettei vain lämpömittari temppuile? Puhaltimesta en osaa sanoa mitään, mutta voihan viallinen mittari näyttä mitä vain lukemia vaikkei - kuten toteat- kone olisikaan kiehumassa.
:?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Oisko ilmaa jäähdytysjärjestelmässä. Vanha saappi temppuili just tuolleen, ja se lopetti kun ilmasi lämmityslaitteelle menevän putkiston.
Arwello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.08.2009 09:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arwello »

Syylari näyttää olevan vasta vaihdettu. Olisikohan sinne jäänyt ilmaa? Aluksi ajattelinkin, että kyse on vain jostain kosketushäiriöstä. Nyt kun tuntuu siltä, että vika pahenee, eli kestää pidempään tuo tasoittuminen. Alkoi pelko persiissä kasvamaan. Puhaltaa siis kokoajan lämmintä sisään, kun mittari heittelee. Niin ja auton vm. -94, eli 24v. koneella.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14264
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jäähdytysjärjestelmä on itseilmaava.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jos se lämpö pomppaa ihan silmänräpäyksessä 85-120 ja sitten takaisin, niin vika on luultavasti mittarissa. Ei se koneen lämpö kuitenkaan hyppää ihan tuosta vaan, vaan silleen tasaisesti nousten, vaikkapa nopeastikin. Sama laskussa.

Liekö kosketushäikkää koko kojelauta täynnä?
Mittariston maadotus/lämpömittarin maadotus jne.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Arwello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.08.2009 09:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arwello »

Missä päin anturi, josta tuo lämpötila mitataan sijaitsee? Pitää tutkia liitännät. Silti ihmettelen tuota lämpimän ilman puhaltamista? Tänään ajoin jo 20 minuutin siivun, ennen kuin tasaantui ja alkoi puhaltaa säädettyä lämpöä. Autossa ei ole ilmastointia ja vika ilmenee siis myös yksin ajettaessa.
Arwello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.08.2009 09:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arwello »

Vaikka toisin luulin, löytyihän jostain vanhasta keskustelusta samankaltainen vika, kuin minulla. Missä vitussa se lämpöanturi sijaitsee? Onko koko imusarja irroitettava, että siihen pääsee käsiksi? kiitooos
Arwello
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 28.08.2009 09:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arwello »

Itsekseni jatkan tätä keskustelua. Mittaristossa on kuulemma tyyppivika, eli kolme ruuvia löystyvät kuin itsekseen ja aihauttavat mittarin heilumista.

Lämpövika onkin sitten ihan oma vikansa ja 7-sulakkeen vaihto auttaa... tai sitten ei.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Jos lämmitys laite rupeaa aina puhaltamaan kuumaa samalla kun lämpömittari sekoaa, niin etsisin niille jonkin yhteisen vikapaikan.
Tietääkö kukaan miten maadoitukset on ohjaamon sisällä hoidettu? Jos lämmön säätöpaneelin ja mittariston maa menee vaikka saman pultin alle niin sen hapettuma selittäisi nuo oireet. Myös moottorin huono madoitus selittäisi lämpömttarin sekoilun. Voihan siinä tietysti olla 2 erillistä vikaakin jotka vain sattuu aina oireilemaan samaan aikaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Vastaa Viestiin