Mersun Ruostesuojaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TommiT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 13.10.2009 06:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mersun Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Huomenta,

Tarve oli tehokasmoottoriselle SUV:ille ja yllättäen järkevin vaihtoehto löytyi mersusta ja malli 166tkm ajettu 2001 ML400 CDI. Täytyy sanoa, että monesta asiasta tullut mieleen miksei aikaisemmin ole mersua ostanut.

Sitten itse asiaan eli auton ruostesuojaukseen. Alustassa on tietenkin hieman ruostetta (vararenkaan telineessä vähän enemmänkin:) ) ja aloin ottaa selville ruostesuojausmahdollisuuksia. Oulussa Pohjolan-Lasi tekee dinitrol suojauksia ja Ajoritari vastaavia Tectylillä. Molempiin kuuluu ilmeisesti myös ruosteen hiekkapuhallus. Onko näillä suojauksilla merkittäviä eroja?

Sitten olisi tarjolla mm. eräällä autokorjaamolla, joku öljyn ja ruostesuojan sekoitus, joka kuumennetaan ja suihkutetaan koteloihin. Henkilökunnan mukaan tehokas/tehokkain ja imeytyy ja lopettaa alkaneenkin ruostumisen.

Mitenhän lie nuo dinitrolit ja tectylit, kun jotkut väittää, että ovat jopa haitallisia, jos sattuu vähänkin jäämään ruostetta suojauksien alle? Ovatko ihan rahansa väärtejä?

Kaikesta tiedosta ja faktasta olisin nyt tämän asian tiimoilta halukas kiinnostunut.

Ystävällisin terveisin, aloitteleva mersuilija.
TommiT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 13.10.2009 06:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Vissiin pitää ruostesuojauksista kysellä riisikuppifoorumeilla vai eikö tosiaan ole tuttu aihe mersun omistajille :shock:
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Tuskin paljoa metsään menee jos valitsen kumman vaan, onhan niissä pitkä takuu molemmissa käsittelyissä. En itse ehkä mitään öljysotkuja lähtisi laittelemaan.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Molemmat oletettavasti ihan toimivia aineita. Itse levittelin tuossa noin vuosi takaperin tuollaisen öljy-kotelosuojaseoksen tuonne peräkontin pohjalle, eikä ole ruoste raiskannut. Tosin näin lyhyellä aikavälillä tervettä konttia ei hirveesti pitäisikään ruosteen raiskata. Ajattelin kuitenkin vielä ovet, luukut ja pyöränkotelot vedellä samalla aineella, toimivaa tuntuu olevan.

Ideana juurikin tuo, että se öljy ikäänkuin "imeytyy" siihen ruosteeseen ja estää sitä saamasta happea/ilmaa, että ruostuminen pysähtyisi. :idea:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ThaBandit^ kirjoitti:Molemmat oletettavasti ihan toimivia aineita. Itse levittelin tuossa noin vuosi takaperin tuollaisen öljy-kotelosuojaseoksen tuonne peräkontin pohjalle, eikä ole ruoste raiskannut. Tosin näin lyhyellä aikavälillä tervettä konttia ei hirveesti pitäisikään ruosteen raiskata. Ajattelin kuitenkin vielä ovet, luukut ja pyöränkotelot vedellä samalla aineella, toimivaa tuntuu olevan.

Ideana juurikin tuo, että se öljy ikäänkuin "imeytyy" siihen ruosteeseen ja estää sitä saamasta happea/ilmaa, että ruostuminen pysähtyisi. :idea:
mielestäni ovet kyllä kannattas ruiskuttaa pelkällä vahapohjaisella kotelo aineella koska sinne pääsee helpommin vesi kuin muihin koteloihin :wink:
öljyllä tuppaa olee sellanen taipumus jotta se nousee veden pinnalle ja vesi jää sitten sinne öljyn alle ja näin ruostuttaa oven pohjat melekos nopeesti vaikka vesireijät onkin :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3506
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

TommiT kirjoitti:Vissiin pitää ruostesuojauksista kysellä riisikuppifoorumeilla vai eikö tosiaan ole tuttu aihe mersun omistajille :shock:
Aiheesta löytyy vanha hyvä topikki:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=43224

Nii ja ei näitä kukaa viitti suojauttaa, ku alle happanee kuiteski :roll:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

touhottaja kirjoitti:
ThaBandit^ kirjoitti:Molemmat oletettavasti ihan toimivia aineita. Itse levittelin tuossa noin vuosi takaperin tuollaisen öljy-kotelosuojaseoksen tuonne peräkontin pohjalle, eikä ole ruoste raiskannut. Tosin näin lyhyellä aikavälillä tervettä konttia ei hirveesti pitäisikään ruosteen raiskata. Ajattelin kuitenkin vielä ovet, luukut ja pyöränkotelot vedellä samalla aineella, toimivaa tuntuu olevan.

Ideana juurikin tuo, että se öljy ikäänkuin "imeytyy" siihen ruosteeseen ja estää sitä saamasta happea/ilmaa, että ruostuminen pysähtyisi. :idea:
mielestäni ovet kyllä kannattas ruiskuttaa pelkällä vahapohjaisella kotelo aineella koska sinne pääsee helpommin vesi kuin muihin koteloihin :wink:
öljyllä tuppaa olee sellanen taipumus jotta se nousee veden pinnalle ja vesi jää sitten sinne öljyn alle ja näin ruostuttaa oven pohjat melekos nopeesti vaikka vesireijät onkin :roll:
Jaajaa, eipä ole tullut tuota ajateltua. :shock: Hyvin on oman auton takakontissa pysynyeet ruosteet kurissa, mutta varmaankin johtuu just tosta, että ei niin paljon pääse vettä sinne kuin oviin. :wink: No, jos seuraavan kerran vetelis vahapohjasella ovet, niin pääsis tekeen vertailua. :lol:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja viheik »

Minun mielipiteeni on se että molemmat noista merkki aineista ovat varmasti hyviä mutta kuka sen sinne laittaa niin sitä voi myös miettiä. Oulun suojaamoista kun on kyse ja mitä olen kuullut juttua niin suosittelisin tuota Dinitrol asemaa.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
c180mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 23.07.2003 19:47
Paikkakunta: tampere

Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja c180mersu »

MB hyväksymä suojausaine on DINITROL. Tämä on maahantuonnista saatu tieto.
Zami124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 15.02.2009 19:34

Viesti Kirjoittaja Zami124 »

Ite käytän öljy-vaseliini-pensselimassa seosta. Tämän sopan täytyy ns. keittää tai lämmittää niin että kaikki aineet sekoittuu. Koteloihin ihan vain kaupan kotelosuojaa, yleensä tectyliä...hinnan takia.
Tällä sotkulla on autoa suojattu pari kymmentä vuotta ja pihasta löytyy myös 90 mallin opel kadetti jonka piti ruostua heti. Ei vain piru oo ruostunu yhtää.
Meersulla ajalen,
- 230TE
- SLK 230K
TommiT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 13.10.2009 06:16
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TommiT »

viheik kirjoitti:Minun mielipiteeni on se että molemmat noista merkki aineista ovat varmasti hyviä mutta kuka sen sinne laittaa niin sitä voi myös miettiä. Oulun suojaamoista kun on kyse ja mitä olen kuullut juttua niin suosittelisin tuota Dinitrol asemaa.
Tervehdys.

Pohjolan lasihan on tuo Dinitrol suojaamo ja Ajoritari Tectyl. Missä mielessä olet kuullut, että Pohjolan lasi olisi parempi? Käsittääkseni ne käyttää auton ajoritarilla hiekkapuhallettttavana ja loput tekevät itse.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

tämä ajoritari on vähän haistapaskan pulju. ainaki näin autonmaalaus hommissa :lol: . ja pirun törkynen paja :lol: . olen ollut 5 kuukautta siellä töissä, valitettavasti
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Vanhan kansan neuvo

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Ruiskuta pari kertaa vuodessa teräketjuöljyä pohjaan ja oviin niin ei kuulemma ruostu. Pääsin kurkkaaman 75 vuotiaan sedän mersun pohjaa kun vetänyt nuo öljyt aina pohjiin ja ovien sisään, eikä ruostetta missään ;-)

T.Petri
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Dinitrolin ja Tectylin aineilla ei ole käytännössä mitään eroja .
( Nojoo dinitrolin kotelosuoja on vähän litkumpaa eli käytettävyydeltään vähän helpompaa).

Suurimmat erot tulee molempien firmojen käyttämistä ohjeistuksista, esim. Dinitrolin ohjeistuksessa käsketään vetämään muoviset lokaritkin massalla ja ovet ylös asti massalla mitä tectylin ohjeistuksessa ei käskevä tehdä. Mutta suurin ero on kuitenkin massauksen tekevällä paikalla...

Ja öljyjä / vaseliineja en ainakaan omaan autoon laittasi kun tuppaavat pehmittämään / sulattamaan kumitiivisteitä. :(
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Vanhan kansan neuvo

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Petri A kirjoitti:Ruiskuta pari kertaa vuodessa teräketjuöljyä pohjaan ja oviin niin ei kuulemma ruostu. Pääsin kurkkaaman 75 vuotiaan sedän mersun pohjaa kun vetänyt nuo öljyt aina pohjiin ja ovien sisään, eikä ruostetta missään ;-)

T.Petri
Teräketjuöljy on käytännössä suodatetun jäteöljyn ja hydrauliöljyn sekotusta.
Eli ei todellakaan mitään ihmeainetta... mieluummin vois suihkutella ihan tavallista moottoriöljyä....
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minä teetin S124 650 €:n täyskäsittelyn ja reklamoin TODELLA huonosta työn laadusta. Reklamointikorjauksen ärhhmurrhh keleper jälkeen tein loput farkun suojauksen itse, samalla vauhdilla suojasin pystärin ja suojaan vastakin!
Tuossa oven "ruostesuojaus" 650 €:n täyskäsittelyssä:

Kuva

Oli kuulemma "varmaan pojille tullut jotain". Jokaisen oven ja helman ja vaikean paikan kohdalla! :lol: Muovisen pohjapanssarin olivat pojat rasvanneet sitten oikein kunnolla.

Kotelosuojissa on eroja, minä pidän sellaisesta, joka ei ihan solkenaan valu. Sain hyvän neuvon: "1" kotelosuojalitkua ja metallic-tyyppistä (eli jotain alumiinisystemiä) jäykempää "3"sta 50% & 60% liuoksena niin tuli hyvä pinta pohjan kulutuxelle alttiille osille.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tuon öljyn ja öljy+massa seoksen etu on lähinnä se että se ei täysin kuivu(pysyy elastisena, ei pääse kosteutta) . Nuo yleisimmät massat kuivuu jossai vaiheessa ja hyvät ovatkin niin kauan kun sinne pääsee kosteutta väliin(halkeama/kivenisku tms). Öljy+massa seosta suosittelisin autolle joka on jo alkanut vähän ruostumaan. Itse tein omaani käsittelyn dinitrolin aineilla ja suihkutin koko pohjaan ohuen "kotelomassan" joka tunkeutuu tosi hyvin. Tarkoitettu juurikin jos jossain on ruosteen alkua. Sitten sen päälle vasta alustamassa. 10 vuoden päästä jos auto vielä on voin sitten kertoa että toimiko :D
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja juha1 »

ite ku ostin autoni käytin sen keminmaalla suojauksessa ko alan liikkeessä. pohja on ilmaisesti kyllä ihan hyvin suojattu mielestäni, ovien suhteen asia on eri.

jouduin oven avaamaan kun tuulihaka piti vaihtaa ja samalla korjasin suojausta paukkupullon kotelovahalla. firman käsittelyssä oviin oli tullut hyvin vähän suoja-ainetta, ei edes koko oven pohjan matkalta.

tulevaisuudessa toiseen autoon saatan ehkä pohjan suojauksen teettää liikkeessä mutta itse puran ovet ja ruutaan suojan sisälle, jolloin ei tarvi tehdä niitä reikiäkään oviin.

jos suojaus liikkeessä maksaa 550e, niin kyllä siihen hintaan pitäisi saada sentään kunnon suojaus. kaiken lisäksi auto oli sen jälkeen pesty paineella, jolloin peileistäkin oli maalia hieman lähtenyt. toki itsekin olen paineella pessyt, mutta siellä oli kai joku korkeapainelaite jolla maalia saatiin lähtemään...
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Itekkun tekee niin sattuu tulemaan sellaista kun tulee :D

taitaa olla monessa paikkaa että ruostesuojauksetkin tehdään juostenkusten liukuhihnalta kun on kiire!
oikeastaan joku nyrkkipaja saattais olla tässä hommassa kaikkein pätevin :?
ML W164
Vastaa Viestiin