Mersun Ruostesuojaus
Mersun Ruostesuojaus
Huomenta,
Tarve oli tehokasmoottoriselle SUV:ille ja yllättäen järkevin vaihtoehto löytyi mersusta ja malli 166tkm ajettu 2001 ML400 CDI. Täytyy sanoa, että monesta asiasta tullut mieleen miksei aikaisemmin ole mersua ostanut.
Sitten itse asiaan eli auton ruostesuojaukseen. Alustassa on tietenkin hieman ruostetta (vararenkaan telineessä vähän enemmänkin:) ) ja aloin ottaa selville ruostesuojausmahdollisuuksia. Oulussa Pohjolan-Lasi tekee dinitrol suojauksia ja Ajoritari vastaavia Tectylillä. Molempiin kuuluu ilmeisesti myös ruosteen hiekkapuhallus. Onko näillä suojauksilla merkittäviä eroja?
Sitten olisi tarjolla mm. eräällä autokorjaamolla, joku öljyn ja ruostesuojan sekoitus, joka kuumennetaan ja suihkutetaan koteloihin. Henkilökunnan mukaan tehokas/tehokkain ja imeytyy ja lopettaa alkaneenkin ruostumisen.
Mitenhän lie nuo dinitrolit ja tectylit, kun jotkut väittää, että ovat jopa haitallisia, jos sattuu vähänkin jäämään ruostetta suojauksien alle? Ovatko ihan rahansa väärtejä?
Kaikesta tiedosta ja faktasta olisin nyt tämän asian tiimoilta halukas kiinnostunut.
Ystävällisin terveisin, aloitteleva mersuilija.
Tarve oli tehokasmoottoriselle SUV:ille ja yllättäen järkevin vaihtoehto löytyi mersusta ja malli 166tkm ajettu 2001 ML400 CDI. Täytyy sanoa, että monesta asiasta tullut mieleen miksei aikaisemmin ole mersua ostanut.
Sitten itse asiaan eli auton ruostesuojaukseen. Alustassa on tietenkin hieman ruostetta (vararenkaan telineessä vähän enemmänkin:) ) ja aloin ottaa selville ruostesuojausmahdollisuuksia. Oulussa Pohjolan-Lasi tekee dinitrol suojauksia ja Ajoritari vastaavia Tectylillä. Molempiin kuuluu ilmeisesti myös ruosteen hiekkapuhallus. Onko näillä suojauksilla merkittäviä eroja?
Sitten olisi tarjolla mm. eräällä autokorjaamolla, joku öljyn ja ruostesuojan sekoitus, joka kuumennetaan ja suihkutetaan koteloihin. Henkilökunnan mukaan tehokas/tehokkain ja imeytyy ja lopettaa alkaneenkin ruostumisen.
Mitenhän lie nuo dinitrolit ja tectylit, kun jotkut väittää, että ovat jopa haitallisia, jos sattuu vähänkin jäämään ruostetta suojauksien alle? Ovatko ihan rahansa väärtejä?
Kaikesta tiedosta ja faktasta olisin nyt tämän asian tiimoilta halukas kiinnostunut.
Ystävällisin terveisin, aloitteleva mersuilija.
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
Molemmat oletettavasti ihan toimivia aineita. Itse levittelin tuossa noin vuosi takaperin tuollaisen öljy-kotelosuojaseoksen tuonne peräkontin pohjalle, eikä ole ruoste raiskannut. Tosin näin lyhyellä aikavälillä tervettä konttia ei hirveesti pitäisikään ruosteen raiskata. Ajattelin kuitenkin vielä ovet, luukut ja pyöränkotelot vedellä samalla aineella, toimivaa tuntuu olevan.
Ideana juurikin tuo, että se öljy ikäänkuin "imeytyy" siihen ruosteeseen ja estää sitä saamasta happea/ilmaa, että ruostuminen pysähtyisi.
Ideana juurikin tuo, että se öljy ikäänkuin "imeytyy" siihen ruosteeseen ja estää sitä saamasta happea/ilmaa, että ruostuminen pysähtyisi.

[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
-
- Mersumaanikko
mielestäni ovet kyllä kannattas ruiskuttaa pelkällä vahapohjaisella kotelo aineella koska sinne pääsee helpommin vesi kuin muihin koteloihinThaBandit^ kirjoitti:Molemmat oletettavasti ihan toimivia aineita. Itse levittelin tuossa noin vuosi takaperin tuollaisen öljy-kotelosuojaseoksen tuonne peräkontin pohjalle, eikä ole ruoste raiskannut. Tosin näin lyhyellä aikavälillä tervettä konttia ei hirveesti pitäisikään ruosteen raiskata. Ajattelin kuitenkin vielä ovet, luukut ja pyöränkotelot vedellä samalla aineella, toimivaa tuntuu olevan.

öljyllä tuppaa olee sellanen taipumus jotta se nousee veden pinnalle ja vesi jää sitten sinne öljyn alle ja näin ruostuttaa oven pohjat melekos nopeesti vaikka vesireijät onkin

mullon pelkkiä romuja vaan
Aiheesta löytyy vanha hyvä topikki:TommiT kirjoitti:Vissiin pitää ruostesuojauksista kysellä riisikuppifoorumeilla vai eikö tosiaan ole tuttu aihe mersun omistajille
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=43224
Nii ja ei näitä kukaa viitti suojauttaa, ku alle happanee kuiteski

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
Jaajaa, eipä ole tullut tuota ajateltua.touhottaja kirjoitti:mielestäni ovet kyllä kannattas ruiskuttaa pelkällä vahapohjaisella kotelo aineella koska sinne pääsee helpommin vesi kuin muihin koteloihinThaBandit^ kirjoitti:Molemmat oletettavasti ihan toimivia aineita. Itse levittelin tuossa noin vuosi takaperin tuollaisen öljy-kotelosuojaseoksen tuonne peräkontin pohjalle, eikä ole ruoste raiskannut. Tosin näin lyhyellä aikavälillä tervettä konttia ei hirveesti pitäisikään ruosteen raiskata. Ajattelin kuitenkin vielä ovet, luukut ja pyöränkotelot vedellä samalla aineella, toimivaa tuntuu olevan.
Ideana juurikin tuo, että se öljy ikäänkuin "imeytyy" siihen ruosteeseen ja estää sitä saamasta happea/ilmaa, että ruostuminen pysähtyisi.![]()
öljyllä tuppaa olee sellanen taipumus jotta se nousee veden pinnalle ja vesi jää sitten sinne öljyn alle ja näin ruostuttaa oven pohjat melekos nopeesti vaikka vesireijät onkin

[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Minun mielipiteeni on se että molemmat noista merkki aineista ovat varmasti hyviä mutta kuka sen sinne laittaa niin sitä voi myös miettiä. Oulun suojaamoista kun on kyse ja mitä olen kuullut juttua niin suosittelisin tuota Dinitrol asemaa.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ruostesuojaus
MB hyväksymä suojausaine on DINITROL. Tämä on maahantuonnista saatu tieto.
Ite käytän öljy-vaseliini-pensselimassa seosta. Tämän sopan täytyy ns. keittää tai lämmittää niin että kaikki aineet sekoittuu. Koteloihin ihan vain kaupan kotelosuojaa, yleensä tectyliä...hinnan takia.
Tällä sotkulla on autoa suojattu pari kymmentä vuotta ja pihasta löytyy myös 90 mallin opel kadetti jonka piti ruostua heti. Ei vain piru oo ruostunu yhtää.
Tällä sotkulla on autoa suojattu pari kymmentä vuotta ja pihasta löytyy myös 90 mallin opel kadetti jonka piti ruostua heti. Ei vain piru oo ruostunu yhtää.
Meersulla ajalen,
- 230TE
- SLK 230K
- 230TE
- SLK 230K
Tervehdys.viheik kirjoitti:Minun mielipiteeni on se että molemmat noista merkki aineista ovat varmasti hyviä mutta kuka sen sinne laittaa niin sitä voi myös miettiä. Oulun suojaamoista kun on kyse ja mitä olen kuullut juttua niin suosittelisin tuota Dinitrol asemaa.
Pohjolan lasihan on tuo Dinitrol suojaamo ja Ajoritari Tectyl. Missä mielessä olet kuullut, että Pohjolan lasi olisi parempi? Käsittääkseni ne käyttää auton ajoritarilla hiekkapuhallettttavana ja loput tekevät itse.
Vanhan kansan neuvo
Ruiskuta pari kertaa vuodessa teräketjuöljyä pohjaan ja oviin niin ei kuulemma ruostu. Pääsin kurkkaaman 75 vuotiaan sedän mersun pohjaa kun vetänyt nuo öljyt aina pohjiin ja ovien sisään, eikä ruostetta missään 
T.Petri

T.Petri
Dinitrolin ja Tectylin aineilla ei ole käytännössä mitään eroja .
( Nojoo dinitrolin kotelosuoja on vähän litkumpaa eli käytettävyydeltään vähän helpompaa).
Suurimmat erot tulee molempien firmojen käyttämistä ohjeistuksista, esim. Dinitrolin ohjeistuksessa käsketään vetämään muoviset lokaritkin massalla ja ovet ylös asti massalla mitä tectylin ohjeistuksessa ei käskevä tehdä. Mutta suurin ero on kuitenkin massauksen tekevällä paikalla...
Ja öljyjä / vaseliineja en ainakaan omaan autoon laittasi kun tuppaavat pehmittämään / sulattamaan kumitiivisteitä.
( Nojoo dinitrolin kotelosuoja on vähän litkumpaa eli käytettävyydeltään vähän helpompaa).
Suurimmat erot tulee molempien firmojen käyttämistä ohjeistuksista, esim. Dinitrolin ohjeistuksessa käsketään vetämään muoviset lokaritkin massalla ja ovet ylös asti massalla mitä tectylin ohjeistuksessa ei käskevä tehdä. Mutta suurin ero on kuitenkin massauksen tekevällä paikalla...
Ja öljyjä / vaseliineja en ainakaan omaan autoon laittasi kun tuppaavat pehmittämään / sulattamaan kumitiivisteitä.

Re: Vanhan kansan neuvo
Teräketjuöljy on käytännössä suodatetun jäteöljyn ja hydrauliöljyn sekotusta.Petri A kirjoitti:Ruiskuta pari kertaa vuodessa teräketjuöljyä pohjaan ja oviin niin ei kuulemma ruostu. Pääsin kurkkaaman 75 vuotiaan sedän mersun pohjaa kun vetänyt nuo öljyt aina pohjiin ja ovien sisään, eikä ruostetta missään
T.Petri
Eli ei todellakaan mitään ihmeainetta... mieluummin vois suihkutella ihan tavallista moottoriöljyä....
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Minä teetin S124 650 €:n täyskäsittelyn ja reklamoin TODELLA huonosta työn laadusta. Reklamointikorjauksen ärhhmurrhh keleper jälkeen tein loput farkun suojauksen itse, samalla vauhdilla suojasin pystärin ja suojaan vastakin!
Tuossa oven "ruostesuojaus" 650 €:n täyskäsittelyssä:

Oli kuulemma "varmaan pojille tullut jotain". Jokaisen oven ja helman ja vaikean paikan kohdalla!
Muovisen pohjapanssarin olivat pojat rasvanneet sitten oikein kunnolla.
Kotelosuojissa on eroja, minä pidän sellaisesta, joka ei ihan solkenaan valu. Sain hyvän neuvon: "1" kotelosuojalitkua ja metallic-tyyppistä (eli jotain alumiinisystemiä) jäykempää "3"sta 50% & 60% liuoksena niin tuli hyvä pinta pohjan kulutuxelle alttiille osille.
Tuossa oven "ruostesuojaus" 650 €:n täyskäsittelyssä:

Oli kuulemma "varmaan pojille tullut jotain". Jokaisen oven ja helman ja vaikean paikan kohdalla!

Kotelosuojissa on eroja, minä pidän sellaisesta, joka ei ihan solkenaan valu. Sain hyvän neuvon: "1" kotelosuojalitkua ja metallic-tyyppistä (eli jotain alumiinisystemiä) jäykempää "3"sta 50% & 60% liuoksena niin tuli hyvä pinta pohjan kulutuxelle alttiille osille.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Tuon öljyn ja öljy+massa seoksen etu on lähinnä se että se ei täysin kuivu(pysyy elastisena, ei pääse kosteutta) . Nuo yleisimmät massat kuivuu jossai vaiheessa ja hyvät ovatkin niin kauan kun sinne pääsee kosteutta väliin(halkeama/kivenisku tms). Öljy+massa seosta suosittelisin autolle joka on jo alkanut vähän ruostumaan. Itse tein omaani käsittelyn dinitrolin aineilla ja suihkutin koko pohjaan ohuen "kotelomassan" joka tunkeutuu tosi hyvin. Tarkoitettu juurikin jos jossain on ruosteen alkua. Sitten sen päälle vasta alustamassa. 10 vuoden päästä jos auto vielä on voin sitten kertoa että toimiko 

ite ku ostin autoni käytin sen keminmaalla suojauksessa ko alan liikkeessä. pohja on ilmaisesti kyllä ihan hyvin suojattu mielestäni, ovien suhteen asia on eri.
jouduin oven avaamaan kun tuulihaka piti vaihtaa ja samalla korjasin suojausta paukkupullon kotelovahalla. firman käsittelyssä oviin oli tullut hyvin vähän suoja-ainetta, ei edes koko oven pohjan matkalta.
tulevaisuudessa toiseen autoon saatan ehkä pohjan suojauksen teettää liikkeessä mutta itse puran ovet ja ruutaan suojan sisälle, jolloin ei tarvi tehdä niitä reikiäkään oviin.
jos suojaus liikkeessä maksaa 550e, niin kyllä siihen hintaan pitäisi saada sentään kunnon suojaus. kaiken lisäksi auto oli sen jälkeen pesty paineella, jolloin peileistäkin oli maalia hieman lähtenyt. toki itsekin olen paineella pessyt, mutta siellä oli kai joku korkeapainelaite jolla maalia saatiin lähtemään...
jouduin oven avaamaan kun tuulihaka piti vaihtaa ja samalla korjasin suojausta paukkupullon kotelovahalla. firman käsittelyssä oviin oli tullut hyvin vähän suoja-ainetta, ei edes koko oven pohjan matkalta.
tulevaisuudessa toiseen autoon saatan ehkä pohjan suojauksen teettää liikkeessä mutta itse puran ovet ja ruutaan suojan sisälle, jolloin ei tarvi tehdä niitä reikiäkään oviin.
jos suojaus liikkeessä maksaa 550e, niin kyllä siihen hintaan pitäisi saada sentään kunnon suojaus. kaiken lisäksi auto oli sen jälkeen pesty paineella, jolloin peileistäkin oli maalia hieman lähtenyt. toki itsekin olen paineella pessyt, mutta siellä oli kai joku korkeapainelaite jolla maalia saatiin lähtemään...
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."