W124 200D-85 Tbo projekti,taas käy ja kukkuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuossa yks kuva saabilaisesta 9000 ´91->
Vanhempi on kapeampi alapäästä, siinä kun on lähdöt "julkisivun" suuntaan.
Jos on kylmäkone autossa, niin sitten tuo tuskin sopii.


Kuva
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no voi olla et tuo saabin cooleri menee, ei ainakaan tarvitse syvyydestä murehtia :?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Suoraan käy ainakin PASSAT 93-96 TDI.n cooleri. mitat 35x22x85.
2-kerroscooleri ja tehot pitäisi riittää. Rivoitettu myös sisältä.
Tommonen kun avattaresani.

Maksoi 100€ laatuluokka A1. www.varaosahaku.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: ....

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:Suoraan käy ainakin PASSAT 93-96 TDI.n cooleri. mitat 35x22x85.
2-kerroscooleri ja tehot pitäisi riittää. Rivoitettu myös sisältä.
Tommonen kun avattaresani.

Maksoi 100€ laatuluokka A1. www.varaosahaku.fi
onko ulkomittoja ? mitkä on kennon mitat ?


jos varmasti riittää tuo cooleri niin täytyy ruveta tuollaista metsästää :?


mitäs tuo "jäähdytin man." tarkoittaa varaosahaussa? manuaali autoon ilmeisesti?....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä toi Passatin cooleri riittää kun ei kauheita tehoja irroitella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kumpi filtterin on muuten parempi, tuollainen kartion muotoinen vai ei kartio eli "suora" ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mauri H. kirjoitti:Kyllä toi Passatin cooleri riittää kun ei kauheita tehoja irroitella.
eli ~130 heppaan mainioisti ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Kyllä toi Passatin cooleri riittää kun ei kauheita tehoja irroitella.
eli ~130 heppaan mainioisti ?
Joo, kyllä se tuohon riittää.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
epk kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Kyllä toi Passatin cooleri riittää kun ei kauheita tehoja irroitella.
eli ~130 heppaan mainioisti ?
Joo, kyllä se tuohon riittää.
Sitten jos haluaa ajaa laikka punasena, niin voihan sitä järjestää vielä lisäjäähdytystä coolerille :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep , täytyykin käydä katsomassa mitä turussa on tarjolla tänään,


DD onko noi mitat kennon vai ulkomittoja ?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

En perkules muista onko kennon vai ulkomittoja....Mutta ajatellaan että kennon ja pohditana vähän.
Mauri H. kirjoitti:Kyllä toi Passatin cooleri riittää kun ei kauheita tehoja irroitella.

Tuo 2-kerroksinen. Jos se oli 1-kerroksinen se olis kooltaan 700x220x4cm. Tuntuisiko enään pieneltä? Jäähdytysteho taitaa molemmissa olla kuitenkin sama.

No sitten vertaillaan vähän teräksiseen, eli haponkestäviin coolereihin, joita poijjaat on teettäneet...nehän ovat parhaita jne.. :roll:

Teräksen lämmönjohtavuuskerroin on 45
Alumiinillä, (ko. cooleri) kerroin on 237

Alumiini johtaa siis lämpöä 5 kertaa paremmin.

Tiedä sitten mitä se vaikuttaa, mutta minun järkeni sanoo, että vaikuttaa ja paljon. Kyllä se pojat on niin, että teidän happoset supercoolerit on loppujen lopuksi liian pieniä superturboihinne :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itseasiassa meidän coolerit on alumiinia.

Kaksikerroksisessa coolerissa toisen kennon jäähdytysteho on enää puolet johtuen siitä että eka kenno lämmittää toista, eli esim. kaksikerroksinen 30 x 30 senttinen vastaa 45x30 cm yksikerroksista.

Mutta virtausominaisuudet ovat tärkeimmät ettei cooleri pistä vastaan, silloin teho kärsii.

Ihan toimiva tuo Passatin on, mutta yli 200 hv:hen ei varmaan riitä kunnolla.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Itseasiassa meidän coolerit on alumiinia.

Kaksikerroksisessa coolerissa toisen kennon jäähdytysteho on enää puolet johtuen siitä että eka kenno lämmittää toista, eli esim. kaksikerroksinen 30 x 30 senttinen vastaa 45x30 cm yksikerroksista.

Mutta virtausominaisuudet ovat tärkeimmät ettei cooleri pistä vastaan, silloin teho kärsii.

Ihan toimiva tuo Passatin on, mutta yli 200 hv:hen ei varmaan riitä kunnolla.
Jaahas, ei riitä vai? No jos kerran tiedät, niin hyvä niin :)

Hyvä, että teidänkin coolerit on alumiinia.

Eli tuo meikän vastaa siis:
52.5x22x4cm..... Eiköhän tuokin ole ihan pätevä :)

sitäpaitsi ei se toinen knnosto kovin paljoa sitä toista lämmitä. On siinä ilmaa välissä.

Jos turbo joskus tulee, niin laitan systeemiin ahtolämpömittarin...siitähän sen coolerin tehon sitten näkee.

Ilmanlämpöhän on verrannollinen paineisiin. jos 0.8 baarilla on lämpö ilman cooleria 100astetta, niin paljonko se on osakuormalla?...... 50-60 asetta. Eli onko kuulerista loppujenlopuksi hyötyä, vain laikkapunasena ajettaessa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:Jaahas, ei riitä vai? No jos kerran tiedät, niin hyvä niin :)

Hyvä, että teidänkin coolerit on alumiinia.

Eli tuo meikän vastaa siis:
52.5x22x4cm..... Eiköhän tuokin ole ihan pätevä :)

sitäpaitsi ei se toinen knnosto kovin paljoa sitä toista lämmitä. On siinä ilmaa välissä.

Jos turbo joskus tulee, niin laitan systeemiin ahtolämpömittarin...siitähän sen coolerin tehon sitten näkee.

Ilmanlämpöhän on verrannollinen paineisiin. jos 0.8 baarilla on lämpö ilman cooleria 100astetta, niin paljonko se on osakuormalla?...... 50-60 asetta. Eli onko kuulerista loppujenlopuksi hyötyä, vain laikkapunasena ajettaessa?
Niin, on kai coolerista hyötyä osakaasullakin, mutta vasta huippuahdoilla merkittävästi.

Toki mersun etuna on se että ei tarvii käyttää VAG:in kauheita ahtoja, jolloin toikin cooleri voi riittää reiluihinkin tehoihin, sittenhän sen näkee kun kokeilee.
Viimeksi muokannut Mauri H., La 28.02.2004 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Day Downhill kirjoitti:No sitten vertaillaan vähän teräksiseen, eli haponkestäviin coolereihin, joita poijjaat on teettäneet...nehän ovat parhaita jne.. :roll:

Teräksen lämmönjohtavuuskerroin on 45
Alumiinillä, (ko. cooleri) kerroin on 237

Alumiini johtaa siis lämpöä 5 kertaa paremmin.

Tiedä sitten mitä se vaikuttaa, mutta minun järkeni sanoo, että vaikuttaa ja paljon. Kyllä se pojat on niin, että teidän happoset supercoolerit on loppujen lopuksi liian pieniä superturboihinne :wink:
En kyllä tiedä ketään joka olisi edes harkinnut cooleria muusta materiaalista kuin alumiinista. Kyllä ne kaikki alumiinisia ovat. (99,9% ainakin)

Ja kyllähän kaikki VAG -konsernin autojen virittäjät joutuvat ensimmäiseksi vaihtamaan tuon coolerin joka on kumisen intake-putken jälkeen toiseksi suurin pullonkaula niissä turboautoissa.
Mutta, 100€ ei ole hinta eikä mikään ja riittähän se kuitenkin sinne ~180hv tienoille tuokin cooleri
Avatar
JPS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.08.2003 20:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja JPS »

Mitähän tuommonen 100-130 kaakkia omaava mylly vie ainetta /100km ?

Olenko ymmärtänyt tämän nyt oikein että muita muutoksia näihin vaparikoneisiin ei tarvitse tehdä kuin mitä tässä threadin alkupäässä jo epk on kartoittanut (kiertokanget ja muut romppeet kestää ahtoja(kuinka paljon?)) :?

Jaa niin, tärkein: mitä tuommonen nyt sitte tulee maksamaan, riittääkö 1000 euroa mihinkään :roll: ( ja jatkokysymys riittääkö se 130bhp mihinkään :twisted: :twisted: )
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

JPS kirjoitti:Mitähän tuommonen 100-130 kaakkia omaava mylly vie ainetta /100km ?
maantiellä vähemmän kuin vaparina, paremman väännön myötä.
JPS kirjoitti:Olenko ymmärtänyt tämän nyt oikein että muita muutoksia näihin vaparikoneisiin ei tarvitse tehdä kuin mitä tässä threadin alkupäässä jo epk on kartoittanut (kiertokanget ja muut romppeet kestää ahtoja(kuinka paljon?)) :?
jos ahtopaineet pidetään kohtuuden rajoissa, niin senkun pulttaa osat kiinni ja baanalle. lisää havitellessa bensavehkeet vaativat lisärikastusta ja sytytyksen säätämistä ja diisselit pumpun säätöä.
JPS kirjoitti:Jaa niin, tärkein: mitä tuommonen nyt sitte tulee maksamaan, riittääkö 1000 euroa mihinkään :roll: ( ja jatkokysymys riittääkö se 130bhp mihinkään :twisted: :twisted: )
1000:lla saa kohtuuhyvän ahtimen, eipä juuri muuta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JPS kirjoitti:Mitähän tuommonen 100-130 kaakkia omaava mylly vie ainetta /100km ?

Olenko ymmärtänyt tämän nyt oikein että muita muutoksia näihin vaparikoneisiin ei tarvitse tehdä kuin mitä tässä threadin alkupäässä jo epk on kartoittanut (kiertokanget ja muut romppeet kestää ahtoja(kuinka paljon?)) :?

Jaa niin, tärkein: mitä tuommonen nyt sitte tulee maksamaan, riittääkö 1000 euroa mihinkään :roll: ( ja jatkokysymys riittääkö se 130bhp mihinkään :twisted: :twisted: )
jonihan noihin jo hyvin vastaili, eli ei vie diesiliä (olettaen että laitat kiisseliin turbon kiinni) enempää, todennäköisesti vie jopa vähemmän, pumppu kannattaa penkittää jotta pääsee parempiin tuloksiin.

ja sitä konetta ei tarvitse avata/vahvistaa mitenkään (jos kone on siis muuten kunnossa) , operaatio on siis Bolt On-tyyppiä 8) ,
ja tuo mainitsemasi ~130 hp varmaan on jonkinasteinen raja että pidempää tähtäintä varten ei kannata enempää ottaa irti, että auto kestää :?


hinnasta, jos ostat paketin käytettynä / osa uusia, niin tuo 1000€ riittää mainiosti 8) , vaikkapa tuohon ~120 heppaan.



ja ei , ei riitä tuo 130hp, tosimiehet (tm ) , väittää että tie on loputon :lol: :twisted:
Vieras

turbotus

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tietääkseni 200d vapari koneessa ei ole mäntiä jäähdyttäviä öljysuihkuja kun taas vastaavasti turbokoneissa on!
Kestääköhän 200 vaparikone kovin suuria ahtopaineita mäntiä sulattamatta??? Ja kestääkö ylipäätään juuri mitään? Onko kokemuksia, lähinnä vähän pidemmältä ajalta?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: turbotus

Viesti Kirjoittaja epk »

JAV kirjoitti:Tietääkseni 200d vapari koneessa ei ole mäntiä jäähdyttäviä öljysuihkuja kun taas vastaavasti turbokoneissa on!
Kestääköhän 200 vaparikone kovin suuria ahtopaineita mäntiä sulattamatta??? Ja kestääkö ylipäätään juuri mitään? Onko kokemuksia, lähinnä vähän pidemmältä ajalta?

uusimmissa 200D vapareissa on , eli niissä missä on pakokaasuntakaisinkierrätys.


se kestää tietenkin sit paremmin turboa mitä "noku" 200.


molemmat saa kestämään kun maltillisesti ahtaa , ja eikä revittele, tämähän koskee kyllä jokaista turbotettua autoa.

esim. K.J 190 200D on turbo ollut vuodesta -88 ? lähtien , hepoja 100 eikä ilmeisesti ole kone kummoiseksi siitä tullut .

eli MUTU on että tuollaiset 130 heppaa luulis kestävän erittäinkin kauan tuo kone.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: turbotus

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

epk kirjoitti:
JAV kirjoitti:Tietääkseni 200d vapari koneessa ei ole mäntiä jäähdyttäviä öljysuihkuja kun taas vastaavasti turbokoneissa on!
Kestääköhän 200 vaparikone kovin suuria ahtopaineita mäntiä sulattamatta??? Ja kestääkö ylipäätään juuri mitään? Onko kokemuksia, lähinnä vähän pidemmältä ajalta?

uusimmissa 200D vapareissa on , eli niissä missä on pakokaasuntakaisinkierrätys.


se kestää tietenkin sit paremmin turboa mitä "noku" 200.


molemmat saa kestämään kun maltillisesti ahtaa , ja eikä revittele, tämähän koskee kyllä jokaista turbotettua autoa.

esim. K.J 190 200D on turbo ollut vuodesta -88 ? lähtien , hepoja 100 eikä ilmeisesti ole kone kummoiseksi siitä tullut .

eli MUTU on että tuollaiset 130 heppaa luulis kestävän erittäinkin kauan tuo kone.
:roll: Korjaus!!!! Vuodesta 1984 :lol: Ajettu 513 tkm. ja ahdot uutena 0,55 bar..
8) Ja meno jatkuu jollain muulla kuin minulla!!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no niin , tuli selväksi 8)
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Onkos tuohon viritykseen tulossa mitään öljynjäähdytystä??

Itsellä meni tuo jäähdytin rikki ja kansi kanssa :cry:

Eli suosittelisin tuota siihen lisäksi.. ja ei nyt varmaan hintaa nostaisi aivan hirveästi.. :P

Itsellä nyt teetty iskunkestävä alkuperäisen tilalle. Ei varmaan jäähdytä aivan samalla teholla, mutta vastaavasti kestää paremmin tuota Suomen olosuhteita.. Ja tuntuu lämmöt pysyvän aikas hyvin 82 asteen paikkeilla ;)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JS kirjoitti:Onkos tuohon viritykseen tulossa mitään öljynjäähdytystä??

Itsellä meni tuo jäähdytin rikki ja kansi kanssa :cry:

Eli suosittelisin tuota siihen lisäksi.. ja ei nyt varmaan hintaa nostaisi aivan hirveästi.. :P

Itsellä nyt teetty iskunkestävä alkuperäisen tilalle. Ei varmaan jäähdytä aivan samalla teholla, mutta vastaavasti kestää paremmin tuota Suomen olosuhteita.. Ja tuntuu lämmöt pysyvän aikas hyvin 82 asteen paikkeilla ;)
enpä usko että tarvista, ei tästä mitään kisavehjettä olla rakentamassa, eikä mulla ole mikään raskas kaasujalka, ainakaan vielä :twisted: :roll:
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

epk kirjoitti:
JS kirjoitti:Onkos tuohon viritykseen tulossa mitään öljynjäähdytystä??

Itsellä meni tuo jäähdytin rikki ja kansi kanssa :cry:

Eli suosittelisin tuota siihen lisäksi.. ja ei nyt varmaan hintaa nostaisi aivan hirveästi.. :P

Itsellä nyt teetty iskunkestävä alkuperäisen tilalle. Ei varmaan jäähdytä aivan samalla teholla, mutta vastaavasti kestää paremmin tuota Suomen olosuhteita.. Ja tuntuu lämmöt pysyvän aikas hyvin 82 asteen paikkeilla ;)
enpä usko että tarvista, ei tästä mitään kisavehjettä olla rakentamassa, eikä mulla ole mikään raskas kaasujalka, ainakaan vielä :twisted: :roll:
ei minullakaan sellaista ole, en kokenut tarpeelliseksi lisätä koska lämmöt eivät muuttuneet mihinkään ahtamisen jälkeen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

projekti erittäin hyvällä mallilla,

uutta ekalla sivulla: ahtomittarin paikka, katsastus laput selvitetty, ynnä muuta pientä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt on turbo siis hommattu, ja pitäis siitä tuo vesi kierto tulpata,

ken tietää millä ? , eli mistä haen tulpat, riittääkö ihan noku paineilma/vesijohto kama ? , entä millaiset prikat ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

epk kirjoitti:nyt on turbo siis hommattu, ja pitäis siitä tuo vesi kierto tulpata,

ken tietää millä ? , eli mistä haen tulpat, riittääkö ihan noku paineilma/vesijohto kama ? , entä millaiset prikat ?
:roll: Minkälaiset lähdöt siinä on?
Onko kierteet vai laipat? Kupari tiivisteet jos on kierre ja teräsroput! Saa hyvin varustetusta "hydrauliikka" myymälästä! :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kimmo L kirjoitti:
epk kirjoitti:nyt on turbo siis hommattu, ja pitäis siitä tuo vesi kierto tulpata,

ken tietää millä ? , eli mistä haen tulpat, riittääkö ihan noku paineilma/vesijohto kama ? , entä millaiset prikat ?
:roll: Minkälaiset lähdöt siinä on?
Onko kierteet vai laipat? Kupari tiivisteet jos on kierre ja teräsroput! Saa hyvin varustetusta "hydrauliikka" myymälästä! :lol:
vesiliittimissä on ihan pelkät kierteet, öljyissä toisessa laippa.

täytyy siis mennä tällä viikolla johonkin hyd.liikkeeseen hakemaan, eli tulppaan ne vastaavilla kun tuolla ykkösivulla on tuo hukkaportti tulpattu+kupari tiiviste.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Onkohan siinä samanlainen laippa kun D.D:llä?
Siihen vaan sopiva laippa ja siitä putki kannen takapäähän missä ilmeisesti 1/8 putkikierre? :roll: Kuulema tällä viikolla pitäis yhteen 200D Rakentaa ko.putki!
Joten voin kertoa sitten tarkemmin! :wink:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Vastaa Viestiin