Vanhempi on kapeampi alapäästä, siinä kun on lähdöt "julkisivun" suuntaan.
Jos on kylmäkone autossa, niin sitten tuo tuskin sopii.

onko ulkomittoja ? mitkä on kennon mitat ?Day Downhill kirjoitti:Suoraan käy ainakin PASSAT 93-96 TDI.n cooleri. mitat 35x22x85.
2-kerroscooleri ja tehot pitäisi riittää. Rivoitettu myös sisältä.
Tommonen kun avattaresani.
Maksoi 100€ laatuluokka A1. www.varaosahaku.fi
Mauri H. kirjoitti:Kyllä toi Passatin cooleri riittää kun ei kauheita tehoja irroitella.
Jaahas, ei riitä vai? No jos kerran tiedät, niin hyvä niinMauri H. kirjoitti:Itseasiassa meidän coolerit on alumiinia.
Kaksikerroksisessa coolerissa toisen kennon jäähdytysteho on enää puolet johtuen siitä että eka kenno lämmittää toista, eli esim. kaksikerroksinen 30 x 30 senttinen vastaa 45x30 cm yksikerroksista.
Mutta virtausominaisuudet ovat tärkeimmät ettei cooleri pistä vastaan, silloin teho kärsii.
Ihan toimiva tuo Passatin on, mutta yli 200 hv:hen ei varmaan riitä kunnolla.
Niin, on kai coolerista hyötyä osakaasullakin, mutta vasta huippuahdoilla merkittävästi.Day Downhill kirjoitti:Jaahas, ei riitä vai? No jos kerran tiedät, niin hyvä niin![]()
Hyvä, että teidänkin coolerit on alumiinia.
Eli tuo meikän vastaa siis:
52.5x22x4cm..... Eiköhän tuokin ole ihan pätevä![]()
sitäpaitsi ei se toinen knnosto kovin paljoa sitä toista lämmitä. On siinä ilmaa välissä.
Jos turbo joskus tulee, niin laitan systeemiin ahtolämpömittarin...siitähän sen coolerin tehon sitten näkee.
Ilmanlämpöhän on verrannollinen paineisiin. jos 0.8 baarilla on lämpö ilman cooleria 100astetta, niin paljonko se on osakuormalla?...... 50-60 asetta. Eli onko kuulerista loppujenlopuksi hyötyä, vain laikkapunasena ajettaessa?
En kyllä tiedä ketään joka olisi edes harkinnut cooleria muusta materiaalista kuin alumiinista. Kyllä ne kaikki alumiinisia ovat. (99,9% ainakin)Day Downhill kirjoitti:No sitten vertaillaan vähän teräksiseen, eli haponkestäviin coolereihin, joita poijjaat on teettäneet...nehän ovat parhaita jne..![]()
Teräksen lämmönjohtavuuskerroin on 45
Alumiinillä, (ko. cooleri) kerroin on 237
Alumiini johtaa siis lämpöä 5 kertaa paremmin.
Tiedä sitten mitä se vaikuttaa, mutta minun järkeni sanoo, että vaikuttaa ja paljon. Kyllä se pojat on niin, että teidän happoset supercoolerit on loppujen lopuksi liian pieniä superturboihinne
maantiellä vähemmän kuin vaparina, paremman väännön myötä.JPS kirjoitti:Mitähän tuommonen 100-130 kaakkia omaava mylly vie ainetta /100km ?
jos ahtopaineet pidetään kohtuuden rajoissa, niin senkun pulttaa osat kiinni ja baanalle. lisää havitellessa bensavehkeet vaativat lisärikastusta ja sytytyksen säätämistä ja diisselit pumpun säätöä.JPS kirjoitti:Olenko ymmärtänyt tämän nyt oikein että muita muutoksia näihin vaparikoneisiin ei tarvitse tehdä kuin mitä tässä threadin alkupäässä jo epk on kartoittanut (kiertokanget ja muut romppeet kestää ahtoja(kuinka paljon?))
1000:lla saa kohtuuhyvän ahtimen, eipä juuri muuta.JPS kirjoitti:Jaa niin, tärkein: mitä tuommonen nyt sitte tulee maksamaan, riittääkö 1000 euroa mihinkään( ja jatkokysymys riittääkö se 130bhp mihinkään
![]()
)
jonihan noihin jo hyvin vastaili, eli ei vie diesiliä (olettaen että laitat kiisseliin turbon kiinni) enempää, todennäköisesti vie jopa vähemmän, pumppu kannattaa penkittää jotta pääsee parempiin tuloksiin.JPS kirjoitti:Mitähän tuommonen 100-130 kaakkia omaava mylly vie ainetta /100km ?
Olenko ymmärtänyt tämän nyt oikein että muita muutoksia näihin vaparikoneisiin ei tarvitse tehdä kuin mitä tässä threadin alkupäässä jo epk on kartoittanut (kiertokanget ja muut romppeet kestää ahtoja(kuinka paljon?))
Jaa niin, tärkein: mitä tuommonen nyt sitte tulee maksamaan, riittääkö 1000 euroa mihinkään( ja jatkokysymys riittääkö se 130bhp mihinkään
![]()
)
JAV kirjoitti:Tietääkseni 200d vapari koneessa ei ole mäntiä jäähdyttäviä öljysuihkuja kun taas vastaavasti turbokoneissa on!
Kestääköhän 200 vaparikone kovin suuria ahtopaineita mäntiä sulattamatta??? Ja kestääkö ylipäätään juuri mitään? Onko kokemuksia, lähinnä vähän pidemmältä ajalta?
epk kirjoitti:JAV kirjoitti:Tietääkseni 200d vapari koneessa ei ole mäntiä jäähdyttäviä öljysuihkuja kun taas vastaavasti turbokoneissa on!
Kestääköhän 200 vaparikone kovin suuria ahtopaineita mäntiä sulattamatta??? Ja kestääkö ylipäätään juuri mitään? Onko kokemuksia, lähinnä vähän pidemmältä ajalta?
uusimmissa 200D vapareissa on , eli niissä missä on pakokaasuntakaisinkierrätys.
se kestää tietenkin sit paremmin turboa mitä "noku" 200.
molemmat saa kestämään kun maltillisesti ahtaa , ja eikä revittele, tämähän koskee kyllä jokaista turbotettua autoa.
esim. K.J 190 200D on turbo ollut vuodesta -88 ? lähtien , hepoja 100 eikä ilmeisesti ole kone kummoiseksi siitä tullut .
eli MUTU on että tuollaiset 130 heppaa luulis kestävän erittäinkin kauan tuo kone.
enpä usko että tarvista, ei tästä mitään kisavehjettä olla rakentamassa, eikä mulla ole mikään raskas kaasujalka, ainakaan vieläJS kirjoitti:Onkos tuohon viritykseen tulossa mitään öljynjäähdytystä??
Itsellä meni tuo jäähdytin rikki ja kansi kanssa![]()
Eli suosittelisin tuota siihen lisäksi.. ja ei nyt varmaan hintaa nostaisi aivan hirveästi..![]()
Itsellä nyt teetty iskunkestävä alkuperäisen tilalle. Ei varmaan jäähdytä aivan samalla teholla, mutta vastaavasti kestää paremmin tuota Suomen olosuhteita.. Ja tuntuu lämmöt pysyvän aikas hyvin 82 asteen paikkeilla
ei minullakaan sellaista ole, en kokenut tarpeelliseksi lisätä koska lämmöt eivät muuttuneet mihinkään ahtamisen jälkeenepk kirjoitti:enpä usko että tarvista, ei tästä mitään kisavehjettä olla rakentamassa, eikä mulla ole mikään raskas kaasujalka, ainakaan vieläJS kirjoitti:Onkos tuohon viritykseen tulossa mitään öljynjäähdytystä??
Itsellä meni tuo jäähdytin rikki ja kansi kanssa![]()
Eli suosittelisin tuota siihen lisäksi.. ja ei nyt varmaan hintaa nostaisi aivan hirveästi..![]()
Itsellä nyt teetty iskunkestävä alkuperäisen tilalle. Ei varmaan jäähdytä aivan samalla teholla, mutta vastaavasti kestää paremmin tuota Suomen olosuhteita.. Ja tuntuu lämmöt pysyvän aikas hyvin 82 asteen paikkeilla![]()
epk kirjoitti:nyt on turbo siis hommattu, ja pitäis siitä tuo vesi kierto tulpata,
ken tietää millä ? , eli mistä haen tulpat, riittääkö ihan noku paineilma/vesijohto kama ? , entä millaiset prikat ?
vesiliittimissä on ihan pelkät kierteet, öljyissä toisessa laippa.Kimmo L kirjoitti:epk kirjoitti:nyt on turbo siis hommattu, ja pitäis siitä tuo vesi kierto tulpata,
ken tietää millä ? , eli mistä haen tulpat, riittääkö ihan noku paineilma/vesijohto kama ? , entä millaiset prikat ?Minkälaiset lähdöt siinä on?
Onko kierteet vai laipat? Kupari tiivisteet jos on kierre ja teräsroput! Saa hyvin varustetusta "hydrauliikka" myymälästä!