Viton öljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viton öljyt

Viesti Kirjoittaja hannujl »

Olis aika tehdä öljynvaihtohuolto Vito 108CDI:n ennen "talvea".
Olikos se suositus sitä Delvac:cia? Kirjan mukaan ainakin sitä laittaneet. Onko kokemuksia muista öljyistä? Tai otetaas niinpäin, mitä EI kannata laittaa koneeseen?

Tietysti Ö-suodatin, naftasuodatin, muuta olennaista?

-H
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Näistä öljyistä on varmaan ollut puhetta yhtä paljon tällä foorumilla kuin USA:n Irakin-sodan johdossa... :lol:

Tuota Mobilia ilmeisesti eniten käytetään, mutta on mielestäni hinnaltaan kohtuuton kuin myös sen kulutus, ainakin 110D:ssa.

Kyselin Shellistä mitä ne suosittelee vitoon, ja vastaus oli tämmönen:
http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... a_5w30.pdf

Sitä myy ainakin varaosamaailma 20 litran pöntöissä, jolloin hinta/l muodostunee järjelliseksi, toki toimitusmyyntinä... ei tuota yleensä varstosta löydy. ...ja tuohan täyttää mb 228.5 vaatimuksen...

Niin ja huollosta, onkos tuossa CDI:ssa semmosta pa-karkeasuodatinta, sekin pitää vaihtaa ja tietysti ilmansuodin ja sisäilmansuodin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laita sitä teboilin diamond dieseliä, se on halpaa ja on mulla kestänyt viritetyssäkin koneessa. (Huom mulla om601 esikammiokne, ei mikään cdi, mutta ei kai niissä niin ole eroa öljyn kannalta)

delvac shc1 on turhan kallista, jos itse vaihtaa öljyt eikä merkkiliikkeen huoltokirjalle paina enää arvoa. Se tosiaankin on sellaista luirua että häviää itsestään jonnekin.

- Öljynsuodatin
- polttoainesuodatin
- polttoaine-esisuodatin (onhan siinä semmonen?)
- ilmansuodatin
- raitisilmasuodatin.
- laatikon öljyt (60 ...150 tkm välein)

...ja kuluneet osat vaihdetaan vuosittain :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mä olen vaihdattanu laatikon öljyt 50 000 km välein, kun tuolla agraarisessa ympäristössä puolet ajasta edetään luistonrajoittimen avulla... ja sitä öljyä on vaan se 2 litraa manuaalilaatikossa...

ja jarruneste kannattaa kanssa vaihtaa, ainakin kerran kahdessa vuodessa...
(ABS-yksikkö maksaa 2500 euroa..., ja vetisenpaskainen neste pilaa ne venttiilit...)

Ja kun vauhtiin on päästy niin jäähdytysneste myös...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No joo manuaalissa, automaatin öljyt 170 € :roll:

jarruneste edes kerran elämässä.

Jäähdytysneste vaihtuu itsestään kun joutuu korjaamaan moottoria aika ajoin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
berex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 10.10.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja berex »

No moro. Itse ostin viikko sitten v.2000 110cdi viton joten olen uusi täällä foorumilla.Kävin vaihtamassa tänään termarin ja öljyt ja öljy oli castrollia, en huomannut kysyä sen tarkemmin mutta asentaja on tuttu monien vuosien takaa ja laittoi vitoon öljyt joilla raskaat ajoneuvot ajavat 100000km ja siellä oli myös toinen vito jolla oli ajettu kyseisillä öljyillä 200000km ja oli edelleen kunnossa, voin kysyä mitä öljyä se on ja laittaa tänne vinkkiä..
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Joo, kerro ihmeessä... ja hinta kanssa...
:roll:

Raskaassa kalustossa on noi suodattimet ja muukin ympäristö koneessa sen kokoiset ja mukaiset, että niillä voi ajaa pitemmankin huikosen samoilla öljyillä, mutta näissä pikkukoneissa on suotimet liian pieniä siihen touhuun.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turha noita on enempää ihmetellä kun halpahallin 50 € öljy toimii 180 HP Vitossa aivan hyvin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

liekö berex tarkoittanut kumminkin, että samaa öljyämerkkiä käytetty 200tkm, mutta vaihdettu siis kumminkin normi väliajoin...? :lol:

No, on sitä sprintterilläkin joskus ajettu "vähän" yli tuon öljynvaihtovälin, katsastuksessa tokas että ompas hyvät öljyt... :oops: Juu, varmasti. :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Öljyjen hintapolitiikasta sen verran, että Mobil delvac 1 5W-40 oli kahdenkympin kannussa K-maataloudessa 190€... aika kallista on voitelu... :shock:
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Erittäin miälenkiintoista - maahantuojan mukaan 110D:ssa pitää käyttää luokituksen 228.5 tai 229.5 täyttävää öljyä...

:shock:
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Käykö teboil diamond multi synthetic 5w-40 cdi vitoon täyttää 229.51 laatuvaatimuksen, eli tämä öljy?

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4353;4408

Mitä tarkoittaa multi synthetic, onko täyssynteettistä?
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Käy erittäin hyvin ja on täyssynteettinen eli useammasta eri synteettisestä tehty sekoitus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Hyvä!

Kävin hakemassa kaksi 4l kannua. Halpaa on 26e per 4l Selvää säästöä jos vertaa SHC1 öljyyn joka maksaa sen 44e kannu.

Tuli vain mieleen onko tuo teboil diamond öljy long lifea, niin kuin Mobil delvac SHC1

Ja kysytään nyt samaan hintaan, että onko moottorille kenties vaarallista jos vaihtaa öljymerkkiä usein. Ajelin delvacilla ensin ja viime kesänä laitoin nesteen city pro:ta ja nyt sitten teboil diamondia.
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei kunhan ne on samaa "tyyppiä" eli täyssynteettistä. Eiköhän tuolla öljyllä sen saman 20...25 tkm aja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kas kummaa kun samalla sivulla sanotaan öljyn täyttävän MB 229.51 (kehys) vaatimuksen sekä sivun loppupuolella MB229.1 vaatimuksen... :shock:

Tuo diamond diesel on tähän asti ollut luokitukseltaan 229.1, mutta luokitus lienee uusittu kuten shellin helix ultrallakin, joka muuttui 229.3:sta 229.5:een.

Luulis sentään lukoilinkin olevan sen verran kiinnostunut asiakkaistaan, että katsoisi nettisivujensa sisällön perään hiukan tarkemmin...
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

vanttom kirjoitti:Kas kummaa kun samalla sivulla sanotaan öljyn täyttävän MB 229.51 (kehys) vaatimuksen sekä sivun loppupuolella MB229.1 vaatimuksen... :shock:

Tuo diamond diesel on tähän asti ollut luokitukseltaan 229.1, mutta luokitus lienee uusittu kuten shellin helix ultrallakin, joka muuttui 229.3:sta 229.5:een.

Luulis sentään lukoilinkin olevan sen verran kiinnostunut asiakkaistaan, että katsoisi nettisivujensa sisällön perään hiukan tarkemmin...
Tuota samaa itsekin ihmettelin, purkissa lukee kyllä tuo 229.51
W638 CDI
vito-cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: La 19.08.2006 15:21

Viesti Kirjoittaja vito-cdi »

Jaahas purkissa lukeekin 229.1 eli onko mulla nyt väärät öljyt koneessa? Ostin nimenomaaan tuota diamond dieseliä ja purkissa lukee isolla NEW eli ymmärettävästi uudemman luokan öljyä.

Purkissa tosin lukee 229.1 ja teboilin omilla sivuilla lukee isolla kehyksellä 229.51 Mitä ja ketä tässä nyt uskoo?

Teboil diamond diesel multi synthetic 5w-40
W638 CDI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Älkää ny ressatko itteenne hengiltä niiden numerosarjojen kanssa. Se on oikein hyvää öljyä Vitoon, luki kyljessä vaikka hepreaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin