W203 200Cdi undervoltage consumer defektive
W203 200Cdi undervoltage consumer defektive
Tuollainen otsikon viesti ilmestyi aamulla kun starttasin auton. Lisäksi Alternator/Battery tms. viesti ja korjaamolle kehotti menemään. Akku on ok, vaihdoin keväällä uuden. Mittasin akun jännitteen moottorin käydessä ja oli 11.5 eli ei lataa kunnolla. Siis, ilmeisesti uusi laturi joka on kallis tai sitten ehkä jännitteensäätäjä. Kilometrejä 220tkm.
Olisiko kellään tietoa mitä kannattaa tehdä että halvimmalla tai taitaa olla niin että vähiten kalliilla taas saa matkaa jatkettua? Auto käy ihan normaalisti ja uskon että paniikkikorjauksiin ei tarvitse lähteä koska akkua voi kuitenkin ladatakin. Käydessä muuten imee tuolla jännitteella noin 20 ampeeria virtaa.
Mitä firmoja on Saksassa joista saa tilattua uutta osaa kun siellä kuulemma edullisempaa? Joku Gelsen ja eBay?
Kiitoksia avusta
Olisiko kellään tietoa mitä kannattaa tehdä että halvimmalla tai taitaa olla niin että vähiten kalliilla taas saa matkaa jatkettua? Auto käy ihan normaalisti ja uskon että paniikkikorjauksiin ei tarvitse lähteä koska akkua voi kuitenkin ladatakin. Käydessä muuten imee tuolla jännitteella noin 20 ampeeria virtaa.
Mitä firmoja on Saksassa joista saa tilattua uutta osaa kun siellä kuulemma edullisempaa? Joku Gelsen ja eBay?
Kiitoksia avusta
No ebaystä hyvinkin, ellei tuommoinen ratkaisu kiinnosta ->
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=6474
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=6474
W203CDI
Vapaakytkin pitää tarkastaa. Mistä tietää mitä laturityyppiä tuohon alkaa katsomaan? Soitto merkkihuoltoon vai onko jossain taulukkoa? Laturityyppejä on monta ja varmaan vaihtuneet, eri kokoja ja ilma- ja vesijäähdytteisiä. Tietenkin katsomalla mutta en saa autoa heti ylös eikä hihnapuolelta kurkistamallakaan tähdo nähdä. Auto vuosimallia 2001.
Re: W203 200Cdi undervoltage consumer defektive
dude76 kirjoitti:Tuollainen otsikon viesti ilmestyi aamulla kun starttasin auton. Lisäksi Alternator/Battery tms. viesti ja korjaamolle kehotti menemään. Akku on ok, vaihdoin keväällä uuden. Mittasin akun jännitteen moottorin käydessä ja oli 11.5 eli ei lataa kunnolla. Siis, ilmeisesti uusi laturi joka on kallis tai sitten ehkä jännitteensäätäjä. Kilometrejä 220tkm.
Olisiko kellään tietoa mitä kannattaa tehdä että halvimmalla tai taitaa olla niin että vähiten kalliilla taas saa matkaa jatkettua? Auto käy ihan normaalisti ja uskon että paniikkikorjauksiin ei tarvitse lähteä koska akkua voi kuitenkin ladatakin. Käydessä muuten imee tuolla jännitteella noin 20 ampeeria virtaa.
Mitä firmoja on Saksassa joista saa tilattua uutta osaa kun siellä kuulemma edullisempaa? Joku Gelsen ja eBay?
Kiitoksia avusta

MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
hanta kirjoitti:Taitaa valitettavasti olla se kallein vaihtoehto... vesijäähdytteinen 150 ampeerin... Motonetissakin jotain 640;-dude76 kirjoitti: Laturityyppejä on monta ja varmaan vaihtuneet, eri kokoja ja ilma- ja vesijäähdytteisiä.


Sieltä löytyy laturi sunkin kulkuneuvoosi.
Viimeksi muokannut tempera, Pe 23.10.2009 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Joo katoin myös et tuolla hintaa sais, mut käykö se tilalle? Netissä myös firma www.atk24.de näyttäisi myyvän jonnekin 400 euron paikkeille. Huomenna katon tuon sulakkeen.
dude76 kirjoitti:Joo katoin myös et tuolla hintaa sais, mut käykö se tilalle? Netissä myös firma www.atk24.de näyttäisi myyvän jonnekin 400 euron paikkeille. Huomenna katon tuon sulakkeen.


MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
dude76 kirjoitti:Ei ollu siellä ainakaan listalla, pitää varmaan soittaa.

Mersu on kiva ajaa mutta kallis korjata.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
hanta kirjoitti:Katsoitko sen topicin loppuun asti ? Siellä neuvotaan vesijäähdytteisen laturin remontista muutakin kuin vapaakytkimen vaihto.dude76 kirjoitti:Vapaakytkin pitää tarkastaa.

MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Nyt on sen verran edetty että laturi on irti ja auki. Toinen eli ulompi hiili on loppu ja syönyt liukurenkaaseen uran. Uuden laturin saa ainakin tällä hetkellä 550 eurolla jos jotain kiinnostaa.
Hiilipidike on erittäin helppo uusia koska hiilet ovat laakerin päädyssä eli laakeria ulompana. Laturia ei siis tarvitse purkaa, vaan ainoastaan päädyn muovikilpi irrottaa. Syynä vikaan oli luultavasti lika. Vapaakytkin ja laakerit olivat ehjiä.
Muuten tuo vesijäähdytteinen Delphi on vähän erikoinen pakkaus. Vesijäähdytystä ei näe päällepäin koska kierto tulee suoraan lohkosta johon laturi pultataan. Tiivisteet tietysti välissä ja ne kuulemma kannattaa uusia samalla. Kytkentäkaaviota ei ole käytössä mutta näyttäisi että laturi on 12-pulssisillalla toteutettu jolloin siinä olisi kaksi erillista kolmivaihekäämitystä, joiden välillä vaihesiirto.
Tulee vielä mieleen että autotekniikka ottanut tavallaan takapakkia koska jos laturi olisi hyvällä paikalla eikä vaatisi purkamista olisi voinut heittää uudet hiilet sisään ja ajaa vielä. Nyt ei oikein viitsi kun purkutyö kuitenkin oma hommansa. Liukurenkaat todella ohuet (ei paljon sorvausvaraa) ja halkaisija pieni, pienellä halkaisijalla saadaan tietenkin pienemmät hankausnopeudet ja hiilille pitkä kestoikä (jos ei likaa välissä kuten nyt taisi olla).
Hiilipidike on erittäin helppo uusia koska hiilet ovat laakerin päädyssä eli laakeria ulompana. Laturia ei siis tarvitse purkaa, vaan ainoastaan päädyn muovikilpi irrottaa. Syynä vikaan oli luultavasti lika. Vapaakytkin ja laakerit olivat ehjiä.
Muuten tuo vesijäähdytteinen Delphi on vähän erikoinen pakkaus. Vesijäähdytystä ei näe päällepäin koska kierto tulee suoraan lohkosta johon laturi pultataan. Tiivisteet tietysti välissä ja ne kuulemma kannattaa uusia samalla. Kytkentäkaaviota ei ole käytössä mutta näyttäisi että laturi on 12-pulssisillalla toteutettu jolloin siinä olisi kaksi erillista kolmivaihekäämitystä, joiden välillä vaihesiirto.
Tulee vielä mieleen että autotekniikka ottanut tavallaan takapakkia koska jos laturi olisi hyvällä paikalla eikä vaatisi purkamista olisi voinut heittää uudet hiilet sisään ja ajaa vielä. Nyt ei oikein viitsi kun purkutyö kuitenkin oma hommansa. Liukurenkaat todella ohuet (ei paljon sorvausvaraa) ja halkaisija pieni, pienellä halkaisijalla saadaan tietenkin pienemmät hankausnopeudet ja hiilille pitkä kestoikä (jos ei likaa välissä kuten nyt taisi olla).
[quote="dude76"]Nyt on sen verran edetty että laturi on irti ja auki. Toinen eli ulompi hiili on loppu ja syönyt liukurenkaaseen uran. Uuden laturin saa ainakin tällä hetkellä 550 eurolla jos jotain kiinnostaa.
Hiilipidike on erittäin helppo uusia koska hiilet ovat laakerin päädyssä eli laakeria ulompana. Laturia ei siis tarvitse purkaa, vaan ainoastaan päädyn muovikilpi irrottaa. (quote)
Eli siellä on sittenkin hiilet vaikka tuossa korjaustopicissa johon ylempänä viittaan väitetään ettei vesijäähdytteisessä laturissa ole hiiliä ja liukurenkaita (eikä niissä kuvissakaan niitä näy) ! Vai onko dudella erilainen laturi ?
Hiilipidike on erittäin helppo uusia koska hiilet ovat laakerin päädyssä eli laakeria ulompana. Laturia ei siis tarvitse purkaa, vaan ainoastaan päädyn muovikilpi irrottaa. (quote)
Eli siellä on sittenkin hiilet vaikka tuossa korjaustopicissa johon ylempänä viittaan väitetään ettei vesijäähdytteisessä laturissa ole hiiliä ja liukurenkaita (eikä niissä kuvissakaan niitä näy) ! Vai onko dudella erilainen laturi ?
W203CDI
Taitaa olla eri laturi, minulla 190A Delphi ja viittaamassasi topicissa 150A joka taitaa olla Bosch. Samoin tasasuuntaajaan näyttäisi tuossa pienemmässä tulevan vain yhdet käämit. Eipä ole sinällään hassumpi idea tuo hiilien eliminoiminen, olisi nytkin säästänyt pitkän pennin. Jos laturi olisi satasen vakiomalli moottorin kyljessä niin ei tietysti niin väliä.
Re: Re:
Mittaa nyt ainakin ensin että lataako (akun navoista pitäisi käydessä löytyä kait joku 14 v, vai johtuisko herja huonosta akusta tai vuodosta jossain. No nää on arvauksia.staminen kirjoitti:Omaanikin autoon iski tämmönen "undervoltage consumer defective" mutta ei muuta kuten Alternator/Battery tms. Onkos se sitte uuden laturin osto edes vai kuinka?
W203CDI