Termostaatin vaihdon jälkeinen ilmaus W203 CDI koneelle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
migger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 05.10.2009 09:19
Paikkakunta: Vaasa

Termostaatin vaihdon jälkeinen ilmaus W203 CDI koneelle

Viesti Kirjoittaja migger »

Pitäisi saada aikaiseksi viikonloppuna vaihtaa uusi termostaatti kun minulla on samaa vikaa kuin monella muullakin CDI kuskilla, lämmöt ei nouse, paitsi apukuskilla.

En ole vielä mersun moottorin kanssa pelehtinyt enempää ja ajattelin kysyä jo etukäteen miten termostaatin vaihdon yhteydessä saadaan ilmat pois jäähdytysjärjestelmästä. Vanhassa rellussani homma toimii ilmausruuvilla, josta moottorin käydessä ilmat pikkuhiljaa tulee pihalle. Onkos tässä W203 CDI koneessa jokin vastaava systeemi, tuskin mitään automatiikkaa löytyy?
MB 220 CDI -04
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Ei kai tuossa kummenpaa ilmausta tarvi kuin täyttää vedellä/glyk ja puristelee vesiletkuja niin kauan kunnes pinta ei enää laske paisuntasäiliössä.
Toinen hyvä konsti on laittaa rest nappi päälle niin taukovesipumppu kierrättää nestettä moottorissa ja tuo ilmat pois.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
migger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 05.10.2009 09:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja migger »

jytäkkä kirjoitti:Ei kai tuossa kummenpaa ilmausta tarvi kuin täyttää vedellä/glyk ja puristelee vesiletkuja niin kauan kunnes pinta ei enää laske paisuntasäiliössä.
Toinen hyvä konsti on laittaa rest nappi päälle niin taukovesipumppu kierrättää nestettä moottorissa ja tuo ilmat pois.
Jep eipä tuossa tosiaan sen kummempaa ilmausta tarvittu, säiliön kautta tuli ilmat pois mitä vaihdon aikana sinne meni.

Nyt on sitten lämmöt entisen ~65 asteen sijaan ~90 astetta niinkuin pitääkin. Polttoaineen kulutus tipahti sellaisen 0,5-0,7 litraa termarin vaihdon jälkeen mikäli ajotietokoneen lukemat näyttävät saman verran väärin. Mukava kyllä kun lukema 90 kilsan suurimmaksi osaksi maantielenkin jälkeen oli 3 hengen kuormalla 4,2 litraa :shock: ,no ajotietokone kyllä tuntuu heittävän suunnilleen puoli litraa todelliseen kulutukseen verrattuna, varsin kohtuullista silti, ei harmita etten sekaantunut Octaviaan jolla pitäisi litraa vähemmällä päästä.

Sellainen huomio vielä tuosta termarin hankinnasta, jos ette hae marmoritiskiltä niin näihin w203 CDI koneisiin on 3 erilaista versiosta termarista ja se vaihtuu suunnilleen 6/2003, 6-12/2003, 1/2004 ->. Itsellä auto on tehty tuossa 6-12/03 välillä ilmeisesti, mutta on 646 eikä 611 sarjan moottori. Ja korrekin g.48 jäähdytysnestettä lisäsin, motonetissä tais olla 6,90 tai 7,90€/l.
MB 220 CDI -04
Avatar
KOFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 06.04.2009 15:20
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja KOFC »

Terve
Mistä hankit termostaatin kun foorumilla kerrotaan että tarviketermostaateissa ei ole tarpeeksi asteita. Vaihto on mullakin edessä kun lämmöt on liian alhaalla ja ei huvittais mennä marmoritiskille.

T: KK
S205 C180 TA Premium -16 Oma kulkine
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
migger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 05.10.2009 09:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja migger »

KOFC kirjoitti:Terve
Mistä hankit termostaatin kun foorumilla kerrotaan että tarviketermostaateissa ei ole tarpeeksi asteita. Vaihto on mullakin edessä kun lämmöt on liian alhaalla ja ei huvittais mennä marmoritiskille.

T: KK
Hain Vaasan Backholmilta, maksoi 45e ja 92 asteinen termari, näytti kyllä ihan vastaavalta kuin siellä ollut alkuperäinen(Behr merkkinen taisi olla), joka muuten oli 92 asteinen vaikka on Saksasta tuotu auto. Mitä viestejä täällä olen muuten katsonut, niin taitaa tuon termarin saada suunnilleen samaan hintaan marmoritiskiltäkin ja sieltä saisi ehkä ekalla kertaa oikean :)
MB 220 CDI -04
Vastaa Viestiin