Tehoputki Dieseliin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
marotsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 30.10.2003 16:14
Paikkakunta: Lohja

Tehoputki Dieseliin

Viesti Kirjoittaja marotsi »

Eli sellanen juttu et auttaako tehoputki mitää dieselis ku mul ei oikeen oo tietoo asiasta onko jollain muulla kokemusta :?: ja mitä muutoksia kannattaa tehdä et se auttais paremmin ja autohan on 250TD vm-86.Sit viä olisko vapaavirtaussuodattimesta mitää hyötyä tälläses?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä putkesta varmaan jotain hyötyä on dieselissäkin, varsinkin jos teet muitakin muutoksia.

Lisätehoja saa kivasti pumpun säädöllä, anna ammattilaisen säätää se kunnolla niin tulos voi olla yllättävän hyvä, 10 -1 5 prosentin tehonlisäys on ihan realistinen.

Vaparisuodatin auttaa yleensä jos auto kärsii ilman puutteesta, ja tehoputkesta on hyötyä jos pakopuoli ahdistaa, kuten mersuissa yleensä.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Voisitteko ystävällisesti valistaa vapaavirtasuodattimesta (lienee ilmansuodatin): Miten poikkeaa tavallisesta, käykö tavallisen tilalle ja kuka myy? Onko vaihtaminen peruskoneeseen mielekästä?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

oheimala kirjoitti:Voisitteko ystävällisesti valistaa vapaavirtasuodattimesta (lienee ilmansuodatin): Miten poikkeaa tavallisesta, käykö tavallisen tilalle ja kuka myy? Onko vaihtaminen peruskoneeseen mielekästä?
Poikkeaa talvallisesta suuremman pinta-alansa puolesta aineski, ja vapaavirtasuodattimia on tavalliseen putsari koteloon sopivia ja kartiomallisia ja lisä tietoo löytyy http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5859 .
Joku kertoo sit lisää/korjaa mun virheet ;)
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä on kuten solmuspesialisti kirjotteli että se pumppu on kaiken A jaO. Ei putkella ole pelkästään pumpusta ruuvatussa motissa mitään välii. Mikäli koneen kierroksia muutetaan tai ahdetaan huomattavasti lisää niin silloin tulee liikaa vastusta pakopuoleen. Mynämäeltä löytyy korjaamo mikä on erikoistunut MB:n pumppuihin. Kävin siellä itse säädättämässä aikoinaan ja huiput nousi 15km/h mikäli sillä nyt vanhassa öljypolttimessa jotain väliä on.Mutta väännössä ja kulutuksessa se ero vanhaan on positiivinen.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Lähinnä Mauri H;lle kysymys minkäkokoinen pakoputkisto omaan autoosi tulee ja kuinka lähtö turbolta? Lähteekö samankokoisena kuin ulostulo turbosta vai laitatko laajennuksen heti turbon jälkeen.
Turbohan tykkää mitä nopeammin kaasut pääsevät laajenemaan heti turbiin jälkeen, kuten varmaan tiedätkin.
jehu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.12.2003 15:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jehu »

tomaatti kirjoitti:Kävin siellä itse säädättämässä aikoinaan ja huiput nousi 15km/h mikäli sillä nyt vanhassa öljypolttimessa jotain väliä on.Mutta väännössä ja kulutuksessa se ero vanhaan on positiivinen.

Miten paljon tuo pumpun ruuvaus näkyi kulutuksessa? Oliko kaupunki/maantie ajossa paljon eroa entiseen noin niinkuin kulutuksessa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri K kirjoitti:Lähinnä Mauri H;lle kysymys minkäkokoinen pakoputkisto omaan autoosi tulee ja kuinka lähtö turbolta? Lähteekö samankokoisena kuin ulostulo turbosta vai laitatko laajennuksen heti turbon jälkeen.
Turbohan tykkää mitä nopeammin kaasut pääsevät laajenemaan heti turbiin jälkeen, kuten varmaan tiedätkin.
No 3 tuumainen putki tulee, mieluummin hiukan suurempi turbolta, nyt kun Schwitzer on kiinni lähtee turbolta 3 tuumainen ja yhtyy vakioputkeen (huonosti ja hiukan liitos vuotaa).
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

jehu kirjoitti:Miten paljon tuo pumpun ruuvaus näkyi kulutuksessa? Oliko kaupunki/maantie ajossa paljon eroa entiseen noin niinkuin kulutuksessa?
Mulla ainakin kulutus pysyi entisessä, vaikka tehoa tuli lisää ja sen myötä ajotyylikin hieman hätäisemmäksi. Asiasta lisää
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5675
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jehu kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Kävin siellä itse säädättämässä aikoinaan ja huiput nousi 15km/h mikäli sillä nyt vanhassa öljypolttimessa jotain väliä on.Mutta väännössä ja kulutuksessa se ero vanhaan on positiivinen.

Miten paljon tuo pumpun ruuvaus näkyi kulutuksessa? Oliko kaupunki/maantie ajossa paljon eroa entiseen noin niinkuin kulutuksessa?
Eipä ollut juuri mitään nousua mutta voi johtua siitä et laitettiin myös uudet suuttimet. Kulutus aina pysynyt alle 9L vaikka miten olis polkenu. Ajelin joskus pohjoseen niin alimmillaan meni 5,8L mikä on jo aika vähän 250D ja automaatti.
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

tomaatti kirjoitti:Eipä ollut juuri mitään nousua mutta voi johtua siitä et laitettiin myös uudet suuttimet. Kulutus aina pysynyt alle 9L vaikka miten olis polkenu. Ajelin joskus pohjoseen niin alimmillaan meni 5,8L mikä on jo aika vähän 250D ja automaatti.
Kuulostaa hyvinhyvin samanlaiselta kuin omani kulutuslukemat samalla moottori-vaihteisto yhdistelmällä. Pienimmillään on mennyt vähän alle 6l kun on ollut vaimo ratissa ja matka-ajoa. Työmatkalla kaupunkia ja motaria 90%, menee neljän hengen kuormalla 8-8,5
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Jarzki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 15.12.2003 23:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

Jos Dieseliin laittaa tehoputken nii eiks siihen tuu samalla aika traktori äänet? Ei siin kyl ois mitää kivaa...vakiputki vaan. Eikä mun mielestä diiselit oo oikeen viritettäväks tarkotetettu...ei jotenki sovi niiden luonteeseen...mut vaan mun mielipide... 8)
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Mun mielestä traktorin äänet on miehekkäät varsinkin jos soittajia on
kuusi ja riittävän suuri viheltäjä. Bensa eli ns. puutarhakoneiden äänet
kuuluvat puistoihin ja nurmialueille (kauniiden opiskelijatyttöjen vehkeisiin.)
Tosi on!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Raimok kirjoitti:Mun mielestä traktorin äänet on miehekkäät varsinkin jos soittajia on
kuusi ja riittävän suuri viheltäjä. Bensa eli ns. puutarhakoneiden äänet
kuuluvat puistoihin ja nurmialueille (kauniiden opiskelijatyttöjen vehkeisiin.)
Tosi on!
Jep, samaa mieltä :twisted:

Kyllä se turbo imee pahimman terän niistä äänistä, joten ei ne liian kovat ole, ja sitten kun laittaa kaksi vaimentajaa niin ei pörise liikoja. Kuunnellaan kuitenkin mieluummin vaikka sitä puhaltimen vihellystä.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

vaihdoin iltasella takapöntöksi simonssin pöntön tuohon omaan 190D 2.5TD ja äänet eivät oikeastaan kasvaneet tulivat vaan hieman möreämmiksi ja kivasti alkoi turbon suhina kuuluun vaikka on ihan vakio... näkyy olevan tuossa minulla katti etuputkessa onko sillä vaikutusta jos sen poistaa eli taidan hommata katittoman etuputken ja se on vähän mystistä kun auto on vm90 ja otteessa lukee vähäpäästönen ja katti löytyy... vaikka sitä ei kyllä minusta kaikissa tuon ikäisissä ole eikä otteessa lue mitään olisiko jollakin asiasta tietoa??? Autossa ei ole pakokaasun kierrätystäkään...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joissain turboissa oli jo tuossa vaiheessa katti, ja tietty merkintä sen mukaan jos on. Eli ei saisi poistaa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Tainnut olla hampurissa katti pakko jo silloin kun auto on ollut uutena siellä päin ja kun se on pari vuotta sitten tullut suomeen niin katsastus mies laittanut merkinnän otteeseen...eli kun vaan tietäisi että onko alkuperäisissä suomi autoissa ollut kattipakko v90
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

petska kirjoitti:Tainnut olla hampurissa katti pakko jo silloin kun auto on ollut uutena siellä päin ja kun se on pari vuotta sitten tullut suomeen niin katsastus mies laittanut merkinnän otteeseen...eli kun vaan tietäisi että onko alkuperäisissä suomi autoissa ollut kattipakko v90
Ainakin jossain vaiheessa sai autoverosta pienen vähennyksen kun oli katti ja silloin tuli tuo vähäpäästöinen merkintä.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Vastaa Viestiin