124/201 nelos bensa, päästövikoja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin, pitäis osata kyllä sanoa, miksi hc on korkealla, kun eilinen päivä tuli säädettyä kaverin sierraa johon vaihdettiin cossun 2.9 ltr:n V6 kone ja megasquirtti siihen...

tuossa sierrassa sytkän säätö oli oikeastaan ainut asia, joka vaikutti HC ja CO arvoihin... bensakartat lambda sääti kyllä kohdalleen, mutta päästöjen hienosäätö piti tehdä sytkän myöhästämisellä...

koita hieroa sytkää paremmin paikalleen, jos ei muu auta...

tuo sierran kone oli ainakin nuuka oikeasta ennakosta, 2-3 asteen heiton se kärsi, mutta jos oli enemmän suuntaan tai toiseen pielessä, niin HC ja CO karkas liian suuriksi... toki tuossa teki kiusaa myös se vuotava putkikin...

tuli muuten härski päästölappo tuohon sierraan, kun pakoputki vuoti vähän, että piti megalla säätää kone vituilleen, että meni päästöistä läpi :P

Pyörintänopeus 850 2330
Öljyn lämpötila 15,7 15,5
CO 0,278 0,248 (pitää olla alle 0.3)
HC 68 37 (pitää olla alle 100)
CO2 14,63 14,97
O2 0,84 0,76
Lambda 1,028 1,027 (pitää olla 0.97 ja 1.03 välillä)

tuo kone näytti HC arvoksi normaalisti jotain 0.010 ja CO oli jotain 0.015, mutta lamda arvo näkyi testerissä lukemana 1.06 tai yli, kun putki vuoti ja päästi ylimääräistä happea putkeen... kun sääti koneen käymään todellisuudessa aivan 0.97 lambda arvon pintaan ja lambda korjauksen ihan liian suureksi (että kävi välillä reilusti rikkaalla), niin sai päästöistä läpi, vaikka todellisuudessa kaikki olisi ollut paremmin, jos ei oltais tuohon lambda arvoon kiinnitetty mitään huomiota :D mutta laki on laki ja lain mukaan mennään :P
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tosiaan joo, mitäs mä tartten siihen sytkän säätöön, ei oikeen vielä noi bensakoneet oo hallussa (jos on muutkaan :D ) , valopistooli ? täytyy syventyä....


tuli mieleen että mikäs juttu se on, asentaja sanos että täytyy putkeen pieni reikä porata ennen kattia että voidaan päästöt / seokset laittaa kohilleen ?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tälläiset ihme viat tarttee kyllä kaveriksi sen pakokaasutesterin, korvakuulolla näitä ei valitettavasti yleensä saa kohdalleen...

me oltiin 6 tuntia jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksen autopuolella säätämässä tuota kaverin sierraa, 20 € maksoi tuo 6 tunnin huvi + 10 € sitten se päästölappu, eli yhteensä kokonaiset 30 € oli kustannukset säätämisestä, päästölappo kelpas katsastuksessa ja meni sillä läpi... vähän kyllä jännitti, kun kyseessä oli muutoskatsastus tuolle tekniikalle ja kyse vähäpäästöisestä autosta :?

imupuolen vuodot myös saa sen HC:n nousemaan, että tarkista vielä se imupuoli, niin voi tulla vika vastaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tässä on nyt vielä tälläinen ohje, jos olis jotain apua...

http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... C_syyt.htm
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt vaihdoin vielä kumikaukalon ja siitä lähtevän putken, kävin mittaamassa arvot, ei mene vieläkään läpi :


CO kierroksilla yli , 0.37 kun sallittu 0.3


HC tyhjäkäynnillä yli, 165 kun sallittu 100



nyt korjaantui kierroksilla HC (nyt 87,ennen 128), kun taas tuli CO ylitys uutena "vikana" kierroksilla, tyhjäkäynnin HC vieläkin hivenen yli.

Ainakin tuota napan linkkiä kun tutkailee niin ainoa vois olla enää tuo sytytys pielessä ko kä ?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

epk kirjoitti:nyt vaihdoin vielä kumikaukalon ja siitä lähtevän putken, kävin mittaamassa arvot, ei mene vieläkään läpi :


CO kierroksilla yli , 0.37 kun sallittu 0.3


HC tyhjäkäynnillä yli, 165 kun sallittu 100



nyt korjaantui kierroksilla HC (nyt 87,ennen 128), kun taas tuli CO ylitys uutena "vikana" kierroksilla, tyhjäkäynnin HC vieläkin hivenen yli.

Ainakin tuota napan linkkiä kun tutkailee niin ainoa vois olla enää tuo sytytys pielessä ko kä ?
juu, ellei sitten koneessa ole venttiili vikaa yms. mutta ne nyt pitäis kuulla jo käyntiäänestä, että kaikki ei ole kohdallaan :?

eihän tuo kaukana ole hyvästä, mutta riittävän kaukana katsastusta ajatellen :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Onkos näissä vialla olevissa peleissä siinä kuskin etulokasuojan päällä se 11-napainen diagnoosipistoke. Siitä 3 navan ja maan väliltä kun mittaa yleismittarilla pulssisuhdetta (duty cycle), pitäisi pulssisuhteen olla sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla 50% +-10%. Ja pitää heilua tuossa muutaman prosentin sisällä.

Vikakoodit:
(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.

The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:

On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused

On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals.

Eli sytytysvirta päällä pitäisi näyttää 70%, kone käynnissä pyöriä 50% korvilla. Mikäli menee yli 90% seos on liian laiha, alle 10% niin liian rikkaalla.

Tyhjäkäyntiseosta voi säätää määränjakajan seosruuvista, koko käyntialueen seosta EHA irrottamalla ja sieltä ruuvaamalla. EHA:ssa pitäisi olla napojen välissä kone tasanopeudella +-2mA virtaa.

Omassa m103:ssa oli kanssa päästöjen kanssa ongelmia, liian ylhäällä olivat, vaikka tyhjäkäyntiseos oli säädetty niin laihalle, että meinasi sammua. No tuon pulssisuhteen ruuvaus 50% ja päästöt menivät komeasti läpi sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla.

Niin ja vielä varoitus ennenkö lähdetään pystymetsästä ruuvailemaan. KE-jetronic pitää säätönsä ilmeisen hyvin, eli sytkäpuoli, pa-paine, imuvuodot ja muut kannattaa mitata ennenkuin aloittaa ruuvaamisen. Mikäli muut asiat ovat kunnossa, voi seokset ruuvata kohdilleen ja ajella tyytyväisenä.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niin siis onko normaalissa yleismittarissa kohta "duty cycle" ? , ja mistä/miten nuo vikakoodit luetaan ?
napa kirjoitti:
epk kirjoitti:nyt vaihdoin vielä kumikaukalon ja siitä lähtevän putken, kävin mittaamassa arvot, ei mene vieläkään läpi :


CO kierroksilla yli , 0.37 kun sallittu 0.3


HC tyhjäkäynnillä yli, 165 kun sallittu 100



nyt korjaantui kierroksilla HC (nyt 87,ennen 128), kun taas tuli CO ylitys uutena "vikana" kierroksilla, tyhjäkäynnin HC vieläkin hivenen yli.

Ainakin tuota napan linkkiä kun tutkailee niin ainoa vois olla enää tuo sytytys pielessä ko kä ?
juu, ellei sitten koneessa ole venttiili vikaa yms. mutta ne nyt pitäis kuulla jo käyntiäänestä, että kaikki ei ole kohdallaan :?

eihän tuo kaukana ole hyvästä, mutta riittävän kaukana katsastusta ajatellen :roll:

sanos muuta :/ ei oo venavikaa, kone käy niinkun kuuluu noin korvakuulolta ja muutenkin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

katselin strobolla, asteet tuossa pitäis olla eykkii 8-12, valo näytti sellaista 10pintaan. Tosin nyt oon huomannut että jostain tullut pieni ~100rpm heijaaminen tyhjäkäyntiin, se vaikutti ainakin strobolla katsottuna ennakon hypyn hetkellisesti siihen ~10-15 eykkiin, voisiko liian korkea hc tyhjäkäynnillä johtua tästä ?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

epk kirjoitti:katselin strobolla, asteet tuossa pitäis olla eykkii 8-12, valo näytti sellaista 10pintaan. Tosin nyt oon huomannut että jostain tullut pieni ~100rpm heijaaminen tyhjäkäyntiin, se vaikutti ainakin strobolla katsottuna ennakon hypyn hetkellisesti siihen ~10-15 eykkiin, voisiko liian korkea hc tyhjäkäynnillä johtua tästä ?
ei tuo pitäis kyllä niin paljoa vaikuttaa, kyllä ennakot "haarukassa" pysyy :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Re: 124/201 nelos bensa, päästövikoja

Viesti Kirjoittaja poke2 »

mikklotj kirjoitti:Kiire! huomenna viimeinen päivä uusintatarkastukseen jossa mitataan päästöt. co-arvo liian suuri korkeilla kierroksilla, mitä teen että menee läpi?


edit: otsikko uusiksi , t: epk
Mulla oli lampda rikki teki juuri nuin vaihdoin ja toimii:)
124/300E v.89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124/201 nelos bensa, päästövikoja

Viesti Kirjoittaja napa »

poke2 kirjoitti:
mikklotj kirjoitti:Kiire! huomenna viimeinen päivä uusintatarkastukseen jossa mitataan päästöt. co-arvo liian suuri korkeilla kierroksilla, mitä teen että menee läpi?


edit: otsikko uusiksi , t: epk
Mulla oli lampda rikki teki juuri nuin vaihdoin ja toimii:)
tässä on mun käsittääkseni vaihtunut jo autokin, eli nykyään ei enää käsitellä tuota autoa/ongelmaa :roll: ja lambda oli myös käsittääkseni mitattu ja todettu toimivaksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

joo kolmatta samanlaista käsitellään :lol: , onko tuo lambda 100 varmasti nyt ehjä, voiko mittauksen perusteella sanoa että on ?


entäpä pitäiskö lukea siitä absin vieressä olevaa pistoketta jos antais jotain vikakoodia ?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

voisiko liian korkea hc tyhjäkäynnillä johtua tästä ?
Mikäli kyseessä on tarvikekatti...niin se todennäköisesti on ollut vain liian kylmä. Arvot näyttävät kohtuu hyviltä muutoin. Tarvikekatteja joutuu usein lämmittämään ihan tosissaan ennen konttorille menoa. Reilua ajoa moottoritiellä, siis kierrokset vähintään yli 2500 1/min ja yli 10 min... ja sitten kohtuu suorilta konttorille. Tarvikekateissa on luultavimmin "kemiaa" säästetty, eli käytetty vähemmän jalometalleja, jolloin katti lämpiääkin hitaammin. Luultavasti myös lämpöeristys noissa on ohuempi, jolloin lämpö karkaa pihalle myös nopeammin. Paljonko muuten CO2 oli?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ajoin 20km, 30min sammuneena, siihen lisää 20km , 15min tyhjäynti +5c ulkoilmassa -> mittaus , eikö tämä vielä riitä että tarvike katti lämpiää ? (ajot seka-ajoa)

co2 kierroksilla/tyhjäkäynti 14.8/14.5


edit: kaikki arvot


tyhjäkäynti / 2260rpm

co 0,42 / 0,37
hc 165 / 87
co2 14,5 / 14,8
lambda 1,025 / 1,013
o2 0,95 / 0,6
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

co2 kierroksilla/tyhjäkäynti 14.8/14.5
nuo nyt on ihan asialliset arvot.

Kierrättikö mittaaja moottoria "lämpimäksi" ennen mittausta, vaiko vain tuuppasi sondin pakoputkeen ja mittasi? Tuo 15 min saattaa olla joillekin tarvikekateille hieman liian pitkä aika...lisäksi esimerkiksi jos suuttimet hiukankin vuotavat vaikuttaa sekin tuloksia heikentävästi tuossa ajassa.

Tottakai tuollaisen pienehkön päästövirheen saa aikaan moni muukin asia, väärin säädetty ruisku, vuotava suutin, lambda, ym...ym. Muistaakseni KE-jetistä ei saa edes Lambda-anturin jännitearvoja anturilta, mikäli se on kytkettynä järjestelmään. Parhaimmin toiminnan näkee juuri tuolla Timo T:n ilmoittamalla systeemillä. Normi yleismittarissa ei ole pulssisuhdemittausta.

Sinänsä epäilisin himan jotain säätöön liittyvää juttua...Kohonnut HC tyhjäkäynnillä kertoisi jotain säätöviasta...koska jopa kaasutin M102 käy viellä kohtuudella tyhjäkäyntiä 0.35 CO...ilman kattiakin...tosin kun kone on säädetty hieman laihalle, mutta tuolloin HC:kin on vielä 80 PPM...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei kengitty lämpimäksi, annettiin kyllä siinä ~3000rpm pintaan jonnin aikaa olla.

paljos noilla mersun suuttimilla ajaa ennenkuin olisi asianmukaista vaihtaa ? mittarissa nyt varmat 250tkm. Yks olis että vaihtaa aluskumit niistä.


eiköst tällä mittarilla saa vikakoodit ulos ?:
DIGITAALINEN TESTILAITE AUTOKÄYTTÖÖN

Digitaalinen testilaite, joka soveltuu autosähköjen mittaukseen. 2-, 3-, 4-, 5-, 6- tai 8-sylinterisiin moottoreihin. Iso ja selkeä näyttö, jossa 3 . merkkiä. Mittaa resistanssin, diodit, kontinuiteetin, vaihtovirran, lämpötilan, taajuuden, nokkakulman, toimintasuhteen (%) ja kierrosluvun
induktiivisen anturin avulla. Toimii yhdella 9 V paristolla (6LF22), joka kuuluu toimitukseen.
Mittausalueet:
Kierrosluku (kaksitahtimoottori) 600-3200 rpm, 6000-12000 rpm.
Kierrosluku (nelitahtimoottori) 300-3200 rpm, 3000-6000 rpm.
Nokkakulma:
0-180,0?‹ (2-sylinterinen),
0-120,0?‹ (3-sylinterinen),
0-90,0?‹ (4-sylinterinen),
0-72,0?‹ (5-sylinterinen),
0-60?‹ (6-sylinterinen),
0-45,0?‹ (8-sylinterinen).
Tasajännite, DCV 0-32 mV / 0-3,2-32-320-1000 V
Tasavirta, DCA 0-320-3200 ƒÊA / 0-32-320 mA / 0-10 A
Resistanssi, OHM 0-320 . / 0-3,2-32 K. / 0-3,2-32 M.
Taajuus 0-320-3200 Hz / 0-32 KHz
Lämpötila -20-+750 ?‹C
Kontinuiteetti merkkiäänen kynnysarvo: alle 20 ohm.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

eikös tällä mittarilla saa vikakoodit ulos ?:
saa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Tuo taitaa olla se bilteman yleismittari autokäyttöön? Se on ihan hyvä peli, itsellä samanlainen.

Elikkä lykkää piuhat siihen diagnostiikkapistokkeen 2 ja 3 napoihin, 2 taisi olla maa ja 3 se varsinainen lambdasuhde signaali.

Jos kylmällä koneella mitataan, niin mittarin pitäisi näyttää 50% kunnes lambda on lämminnyt. Itsellä siirtyy lambda-säätöön (suljettuun looppiin) siinä kun veden lämmöt ovat 80 asteen tietämillä.
Sitten lukeman pitäisi hyppiä siinä 50% paikkeilla +- 10% haarukassa. Mikäli jämähtää johonkin tasakymmenlukuun, niin sitten tuosta edeltävästä listasta katsomaan mihin vikakoodi viittaa.

Lambdan toiminnan näkee tuossa mitatessa. Mikäli lukema hyppii kovin hitaasti voi myös lambdan säätö olla hidastunut. Teillähän taisi olla tuo eepin vastaava, niin siitä voisi verrata?

Ei kai suuttimen tiivisteet vuoda? Starttipilottia tai putsispraytä suuttimen jalkoihin ja mikäli käynti muuttuu, vaihda tiivisteet. Pärnäskikkana voi koittaa lyödä suuttimen kiristävää peltilevyä ruuvimeisselin ja vasaran avulla tiukemmalle.

Tuossa omassa yksi suuttimen tiiviste vuosi ja tilkkeiden vaihdolla tyhjäkäynti hieman parani. Edelleen tuntuu ajoittain aivan kevyt nykäys, mutta ei se enää päästöjä häiritse. Omilla suuttimilla on nyt mittarin mukaan se vajaa 300tkm menty ja ehkä nuo vaihtokunnossa alkaisivat olemaan.

Semmosia jorinoita taas. Omahan on tosiaan M103, mutta samat vaivat siinäkin tuppaa välillä olemaan.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

epk kirjoitti:voi nyt venäjä, mistä voi johtua pelkkä kohonnut hc arvo ?


itellä katsastus pomppas siitä, tyhjäkäynnillä hc arvo 251 ja kierroksilla 128 (sallittu se 100 molemmissa). Tällöin oli vielä pieni vuoto ennen takapönttöä pakoputkessa eikä katti ehkä lämmennyt tarpeeksi, muutama km asemalle kylmällä autolla...?


Autossa uutta: pakoputkisto uudella katilla (~3kk sitten vaihdettu), kaikki sytkäosat (nämä vaihdoin pomppauksen jälkeen), ilmanputsari KN.


Mittailin lambdan ja se antoi 0.2-0.7v välillä arvoja. Pienen vuodon ennen takapönttöä tiivistin + sytkäosat vaihdoin sen jälkeen kun ei mennyt päästöistä läpi, tänään kävin seokset säädättämässä ja sieltä sanottiin että muuten ok mutta "lamdba" arvoja ei anna tai jotain, sanottiin että joko katti tai lambda kaput.

Voisko tuo nyt olla kunnossa noilla sytkäosien vaihdolla ja seosten säädöllä ( eihän noista korjaamoista koskaan tiedä jos vaan haluuvat rahastaa katilla ja lambdalla) ?
Eiks se lampda ala antaan arvoja kun lämmenny tarpeeks,mun käsitys.
124/300E v.89
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

antaa antaa , niinhä tuossa jo quottasitkin niitä arvoja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

joo tosiaan toi bilteman mittari tuli hommattua.

Auto kylmänä, starttivirta päällä = 70% eli starttivirta päällä.

sitten auto käyntiin, kone lämmennyt 80c , seilaa siinä ~23-32% kieppeillä, pää osin lähempänä 30% (nämä arvot siis saatin kun kerroin mittarin luvut 1,11:llä ) .


onko tuosta sitten luettavissa vika 30%, Moottorin lpt-anturi vika ja lontooksi Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mikäs se anturi noista oli kannessa, saiko sen mitattua mittarilla onko okeido ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

perkele, vaihdoin sen anturinkin, eihän vika siinä ole. Seoksethan tuossa seilas kun ei kerran ollut vikakoodia mikä oli jähmettynyt johonkin prosenttiin :lol:

elikkäs, seokset hyppää tyhjäkäynnillä yli 100% aina välillä, samalla koneen käynti muuttuu selvästi. Huomasin että kun kaasuvivostossa olevan mikrokytkimen irroittaa niin ei mene seokset enää yli, eiköhän tuosta jotain vikaa saada etsittyä ? !
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

elikkäs se on eha:n näemmä toi mikrokytkin, täytyypi koittaa toisella ehalla ja mikrokytkimellä.


onko jotain ehdotuksia miten tästä olis helppo jatkaa/ testailla mikä on kaput ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12770
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ja jatkuu, kumma juttu kun ottaa mikrokytkimen liittimen irti niin seokset menee kohilleen, kun taas ehasta ottaa liittimen irti niin se ei vaikuta mitenkään (mikrokytkin siis kytkettynä) :?

taidan käydä ottaas päästöt mikrokytkin irti niin saa rauhassa ratkoa tätä ongelmaa, meneekö , sen näkee huomenna.
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

epk kirjoitti:ja jatkuu, kumma juttu kun ottaa mikrokytkimen liittimen irti niin seokset menee kohilleen, kun taas ehasta ottaa liittimen irti niin se ei vaikuta mitenkään (mikrokytkin siis kytkettynä) :?

taidan käydä ottaas päästöt mikrokytkin irti niin saa rauhassa ratkoa tätä ongelmaa, meneekö , sen näkee huomenna.
On se kyllä merkillinen härpäke muutenkin tuo mikrokytkin,vaikuttaa joissakin autoissa aika merkittävästi toimintaan.Pitäs itekkin paneutua sen sielun elämään et mihin kaikkeen se loppujen lopuks vaikuttaa.
124/300E v.89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

itse myös eilen huomasin tuossa omassa 300E:ssä, että mikrokytkin on jotekin vituillaan/sekaa koneen toimintaa :?

kytkin kyllä näyttää olevan painettuna pohjaan, kun kone on tyhjäkäynnillä, mutta silti kone huutaa 2500 rpm... kun mikrokytkintä klipsutta 2-3 kertaa, niin kierrokset putoaa siihen alle 1000 rpm, kuten kuuluiskin...

pitää kokeilla huoltaa se ja jos vaikuttaa siltä, että huolto on mahdoton, niin sitten uutta kehiin...

tänään muuten selvitin onko tuo oma 300E vähäpäästöinen ja tulos oli, että ei ollut, vaikka autossa katti ja lambda onkin :D jotain 260 heppaa tuosta vissiin saa laillisesti ottaa irti, kun 300E-24 malli on verrokkina, eli 220 hp+ 20% lisää...

nyt vain pitää vielä päättää tuleeko tuohon eaton m90 vai turbo, vai peräti molemmat :twisted:

ainakin katsastuksessa vaadittavat päästörajat on nyt paljon löysemmät, mitä vähäpäästöisellä olisi, eli vois tuon oman kokeilla lemata tuolla ke-jetillä näin aluksi ja keskittyä hankkimaan tarvittavia osia tulevaisuudessa tapahtuvaa megasquirttaamista ja ahtamista varten :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

On se kyllä merkillinen härpäke muutenkin tuo mikrokytkin,vaikuttaa joissakin autoissa aika merkittävästi toimintaan.Pitäs itekkin paneutua sen sielun elämään et mihin kaikkeen se loppujen lopuks vaikuttaa.
Tyhjäkäyntikytkin, ottaa useimmissa malleissa aivan eri säätötoimet käyttöön ja jopa säätökartat käyttöön. Käytetään myös moottorijarrutuksen aikaisen polttoainesyötön aloitukseen... yms pieneen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

unski kirjoitti:
On se kyllä merkillinen härpäke muutenkin tuo mikrokytkin,vaikuttaa joissakin autoissa aika merkittävästi toimintaan.Pitäs itekkin paneutua sen sielun elämään et mihin kaikkeen se loppujen lopuks vaikuttaa.
Tyhjäkäyntikytkin, ottaa useimmissa malleissa aivan eri säätötoimet käyttöön ja jopa säätökartat käyttöön. Käytetään myös moottorijarrutuksen aikaisen polttoainesyötön aloitukseen... yms pieneen.
Tyhjäkäyntikytkin on kylläkin siellä kaasuläpän asentoanturissa.
3-asentoinen kytkin; tyhjäkäynti - tasakaasu - täyskaasu.
Sieltä koneen pitäisi tieto tyhjäkäynnistä saada. Tuo mikrokytkin kaasuvivustossa on tosiaankin vain syötönkatkaisua varten.
Kaikenlaisia variaatioita noista kyllä kuulee... Jotain vikaa jossain on jos tuo mikrokytkin vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Vastaa Viestiin