Mittaristo w126
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ke 11.10.2006 13:27
- Paikkakunta: Kotka
Mittaristo w126
käykö kaikki 126 mittaristot keskenään jos vain vuosimalli ja toiminnot täsmäävät esim. 300se mittaristo 500 se ?
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Käy. Itse myin joskus kolmesatasen mittariston viissataseen. Kierroslukumittari taitaa olla ainoa poikkeus isomman moottorin takia.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5719
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Juu keskenään sopii kaikki liitännät yms yms.. Mutta mittaristoissa on eri "varustetasoja" eli onko esim. kiekkamittari vai ei jne.. Nopeustieto myös heittää jos tosiaan esim. 300 mittaristo 500seen... Lisäksi tietty ajetut kilometrit on hyvä ottaa huomioon jne.
Mistä moinen mittariston vaihto tarve ? Jos vanhassa jotain rikki niin itse purkaisin sen ja vaihtaisin vain rikkinäiset osat.. Jolloin paikkaansapitävyys voisi pysyä ja kilometritkin...
Mistä moinen mittariston vaihto tarve ? Jos vanhassa jotain rikki niin itse purkaisin sen ja vaihtaisin vain rikkinäiset osat.. Jolloin paikkaansapitävyys voisi pysyä ja kilometritkin...

Riippuen ihan minkä ikäinen mittaristo on kyseessä ja mistä mallista. Nuo perävälitykset vaikuttaa siihen, että kaikki ei käy keskenään toistensa kanssa. Jos pistät viissatasen perän pariksi kolmesatasen mittarin, niin nopeutesi on enemmän, kuin mitä nopeusmittari näyttääkään ja sitten jos sama tapahtuu toisinpäin, niin nopeutta on vähemmän kuin viisari näyttääkään.
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Niinpä, mutta onko kuljettu matka kuitenkaan kilometri?Mesedesi kirjoitti:
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Luin uudestaan ja täytyy pistää lukihäiröön sekä maantain piikiin ymmärätämys.Mesedesi kirjoitti:Riippuen ihan minkä ikäinen mittaristo on kyseessä ja mistä mallista. Nuo perävälitykset vaikuttaa siihen, että kaikki ei käy keskenään toistensa kanssa. Jos pistät viissatasen perän pariksi kolmesatasen mittarin, niin nopeutesi on enemmän, kuin mitä nopeusmittari näyttääkään ja sitten jos sama tapahtuu toisinpäin, niin nopeutta on vähemmän kuin viisari näyttääkään.
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Mikäli autossa on tehtaan alkuperäiskokoiset renkaat ja perävälitys on oikea, niin laskennallisesti kyllä.Harri126 kirjoitti:Niinpä, mutta onko kuljettu matka kuitenkaan kilometri?Mesedesi kirjoitti:
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Jos nopeusmittari osoittaa tasan 60km/h ja lähdetään ottamaan minuutin aika.
Jos nopeusmittari näyttää tarkalleen oikein, on tasan minuutin kuluttua tullut matkamittariin yksi kilometri.
Jos nopeusmittari näyttää enemmän, kuin todellisuudessa onkin, menee kilometrin täyttymiseen enemmän aikaa kuin tuo minuutti, eli kuusikymmentä sekuntia.
Jos nopeusmittari taasen näyttää vähemmän, kuin mitä todellisuudessa etenemisnopeus onkaan, niin silloin kilometri tulee aikaisemmin kuin minuutissa.
Ja anteeksi jos olen kirjoittanut tästä asiasta epäselvästi. Tämä on ihan yksinkertainen asia, mutta odottakaahan kun minä selitän.

Ja rautalankaa on vielä pieni kieppi kaapissa, jos joku tarvii.
Koetan vielä selostaa tuota nopeusmittarien keskinäistä vaihtopolitiikkaa.
Eli kuvitellaan, että meillä on kaksi W126 korisarjan autoa, joista toinen on 300:nen ja toinen 500:nen.
Kolmesatkussa on erilainen perävälitys kun viissatasessa, näin myös nopeusmittareiden pyörimisnopeudet on laskettu eri nopeuksille. Mittaristot ovat siis teknisesti erilaisia, vaikka ulkonäöllisesti ovatkin yhteneväisiä.
Nyt jos me vaihdamme näiden autojen nopeusmittarit keskenään, mutta jätämme muut hilut koskematta, niin kummankaan auton nopeusmittari ei näytä oikein. Mutta jos me jatkamme tätä osaswäppäilyä niin, että vaihdamme samalla myös perät, niin sitten nopeusnäyttöjen paikkansapitävyys taas korjaantuu.
Jos otamme kolmesatasesta nopeusmittarin, ja tumppaamme sen viissataseen, niin lopputuloksena on se, että nopeusmittarin mukaan ajaessamme kuudenkympin alueella kuuttakymppiä paikallinen konstaapeli vetää meidät varikkoalueelle ja pääsemme laskemaan päiväsakkojen määrää ylinopeuden takia.
Jos nyt otamme sitten sen joutilaaksi jääneen viissatasen nopeusmittarin kouraan, ja asennamme sen tyhjillään olevan kolmesatasen kojetauluun ja lähdemme ajelemaan maantielle kuuttakymppiä, niin paikallisen marttakerhon rollaattorijaos potkii automme takapuskuria ainotossuillaan, että häivy sinä julli siitä äläkä ole kunniallisten mummojen tientukkona.
Ymmärrättekö jo, vai mitenkä häh?
Viimeksi muokannut Mesedesi, Ti 10.11.2009 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kuten sanottu, maanantai ja kaikkea muuta.Mesedesi kirjoitti:Jos nopeusmittari osoittaa tasan 60km/h ja lähdetään ottamaan minuutin aika.Harri126 kirjoitti:Niinpä, mutta onko kuljettu matka kuitenkaan kilometri?Mesedesi kirjoitti:
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Jos nopeusmittari näyttää tarkalleen oikein, on tasan minuutin kuluttua tullut matkamittariin yksi kilometri.
Jos nopeusmittari näyttää enemmän, kuin todellisuudessa onkin, menee kilometrin täyttymiseen enemmän aikaa kuin tuo minuutti, eli kuusikymmentä sekuntia.
Jos nopeusmittari taasen näyttää vähemmän, kuin mitä todellisuudessa etenemisnopeus onkaan, niin silloin kilometri tulee aikaisemmin kuin minuutissa.
Ja anteeksi jos olen kirjoittanut tästä asiasta epäselvästi. Tämä on ihan yksinkertainen asia, mutta odottakaahan kun minä selitän.![]()
Ja rautalankaa on vielä pieni kieppi kaapissa, jos joku tarvii.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna