Mittaristo w126

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
matiasheinonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 11.10.2006 13:27
Paikkakunta: Kotka

Mittaristo w126

Viesti Kirjoittaja matiasheinonen »

käykö kaikki 126 mittaristot keskenään jos vain vuosimalli ja toiminnot täsmäävät esim. 300se mittaristo 500 se ?
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Käy. Itse myin joskus kolmesatasen mittariston viissataseen. Kierroslukumittari taitaa olla ainoa poikkeus isomman moottorin takia.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuleehan siihen vielä perä välityskin kuvaan mukaan, mittarin paikkansa pitävyytensä takia :wink: muutenhan ne kyllä käy keskenään :D
mullon pelkkiä romuja vaan
teelmaki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:43
Paikkakunta: E - Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja teelmaki »

Juu keskenään sopii kaikki liitännät yms yms.. Mutta mittaristoissa on eri "varustetasoja" eli onko esim. kiekkamittari vai ei jne.. Nopeustieto myös heittää jos tosiaan esim. 300 mittaristo 500seen... Lisäksi tietty ajetut kilometrit on hyvä ottaa huomioon jne.

Mistä moinen mittariston vaihto tarve ? Jos vanhassa jotain rikki niin itse purkaisin sen ja vaihtaisin vain rikkinäiset osat.. Jolloin paikkaansapitävyys voisi pysyä ja kilometritkin... :)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Riippuen ihan minkä ikäinen mittaristo on kyseessä ja mistä mallista. Nuo perävälitykset vaikuttaa siihen, että kaikki ei käy keskenään toistensa kanssa. Jos pistät viissatasen perän pariksi kolmesatasen mittarin, niin nopeutesi on enemmän, kuin mitä nopeusmittari näyttääkään ja sitten jos sama tapahtuu toisinpäin, niin nopeutta on vähemmän kuin viisari näyttääkään.

Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Mesedesi kirjoitti:
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Niinpä, mutta onko kuljettu matka kuitenkaan kilometri?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

jos gps:n tai navigaattorin mukaan ajaa sen 60 niin varmasti tulee se kilsa tarkalleen. Auton mittarin mukaan ajaessa tulee kilsa vaikka näyttäisikin väärin.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Mesedesi kirjoitti:Riippuen ihan minkä ikäinen mittaristo on kyseessä ja mistä mallista. Nuo perävälitykset vaikuttaa siihen, että kaikki ei käy keskenään toistensa kanssa. Jos pistät viissatasen perän pariksi kolmesatasen mittarin, niin nopeutesi on enemmän, kuin mitä nopeusmittari näyttääkään ja sitten jos sama tapahtuu toisinpäin, niin nopeutta on vähemmän kuin viisari näyttääkään.

Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Luin uudestaan ja täytyy pistää lukihäiröön sekä maantain piikiin ymmärätämys. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Kuutoskoneellisessa ässässä on myös pensamittarin näyttö hivenen erilainen kuin kasikoneellisten mittaristossa.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Harri126 kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Niinpä, mutta onko kuljettu matka kuitenkaan kilometri?
Mikäli autossa on tehtaan alkuperäiskokoiset renkaat ja perävälitys on oikea, niin laskennallisesti kyllä.

Jos nopeusmittari osoittaa tasan 60km/h ja lähdetään ottamaan minuutin aika.

Jos nopeusmittari näyttää tarkalleen oikein, on tasan minuutin kuluttua tullut matkamittariin yksi kilometri.

Jos nopeusmittari näyttää enemmän, kuin todellisuudessa onkin, menee kilometrin täyttymiseen enemmän aikaa kuin tuo minuutti, eli kuusikymmentä sekuntia.

Jos nopeusmittari taasen näyttää vähemmän, kuin mitä todellisuudessa etenemisnopeus onkaan, niin silloin kilometri tulee aikaisemmin kuin minuutissa.

Ja anteeksi jos olen kirjoittanut tästä asiasta epäselvästi. Tämä on ihan yksinkertainen asia, mutta odottakaahan kun minä selitän. :lol:

Ja rautalankaa on vielä pieni kieppi kaapissa, jos joku tarvii.

Koetan vielä selostaa tuota nopeusmittarien keskinäistä vaihtopolitiikkaa.

Eli kuvitellaan, että meillä on kaksi W126 korisarjan autoa, joista toinen on 300:nen ja toinen 500:nen.

Kolmesatkussa on erilainen perävälitys kun viissatasessa, näin myös nopeusmittareiden pyörimisnopeudet on laskettu eri nopeuksille. Mittaristot ovat siis teknisesti erilaisia, vaikka ulkonäöllisesti ovatkin yhteneväisiä.

Nyt jos me vaihdamme näiden autojen nopeusmittarit keskenään, mutta jätämme muut hilut koskematta, niin kummankaan auton nopeusmittari ei näytä oikein. Mutta jos me jatkamme tätä osaswäppäilyä niin, että vaihdamme samalla myös perät, niin sitten nopeusnäyttöjen paikkansapitävyys taas korjaantuu.

Jos otamme kolmesatasesta nopeusmittarin, ja tumppaamme sen viissataseen, niin lopputuloksena on se, että nopeusmittarin mukaan ajaessamme kuudenkympin alueella kuuttakymppiä paikallinen konstaapeli vetää meidät varikkoalueelle ja pääsemme laskemaan päiväsakkojen määrää ylinopeuden takia.

Jos nyt otamme sitten sen joutilaaksi jääneen viissatasen nopeusmittarin kouraan, ja asennamme sen tyhjillään olevan kolmesatasen kojetauluun ja lähdemme ajelemaan maantielle kuuttakymppiä, niin paikallisen marttakerhon rollaattorijaos potkii automme takapuskuria ainotossuillaan, että häivy sinä julli siitä äläkä ole kunniallisten mummojen tientukkona.

Ymmärrättekö jo, vai mitenkä häh?
Viimeksi muokannut Mesedesi, Ti 10.11.2009 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Mesedesi kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:
Nopeusmittarin luotettavuutta ja paikkaansapitävyyttä voi helpoiten mitata ajamalla 60 km/h. Silloin tasaisesti ko. nopeudessa ajaen yksi kilometri pitäisi tulla matkamittariin tasan minuutin välein.
Niinpä, mutta onko kuljettu matka kuitenkaan kilometri?
Jos nopeusmittari osoittaa tasan 60km/h ja lähdetään ottamaan minuutin aika.

Jos nopeusmittari näyttää tarkalleen oikein, on tasan minuutin kuluttua tullut matkamittariin yksi kilometri.

Jos nopeusmittari näyttää enemmän, kuin todellisuudessa onkin, menee kilometrin täyttymiseen enemmän aikaa kuin tuo minuutti, eli kuusikymmentä sekuntia.

Jos nopeusmittari taasen näyttää vähemmän, kuin mitä todellisuudessa etenemisnopeus onkaan, niin silloin kilometri tulee aikaisemmin kuin minuutissa.

Ja anteeksi jos olen kirjoittanut tästä asiasta epäselvästi. Tämä on ihan yksinkertainen asia, mutta odottakaahan kun minä selitän. :lol:

Ja rautalankaa on vielä pieni kieppi kaapissa, jos joku tarvii.
Kuten sanottu, maanantai ja kaikkea muuta.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Vastaa Viestiin